ایران صادر کننده بنزین و گازوئیل شد

آرمان: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌ فارس به عنوان یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور پس از انقلاب اسلامی از سال 1385 راه‌اندازی شد تا در کنار پالایشگاه نفت بندرعباس که در سال 1376 به بهره‌برداری رسید کشور را در تولید بنزین و فرآورده‌های نفتی و گازی به خودکفایی برساند و حتی ایران را در مسیر صادرات این محصولات قرار دهد. برای تحقق این امر مدت‌هاست تا کنون از دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس بهره‌برداری شده است. امروز نیز دو طرح مهم پالایشی فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج ‌فارس و پروژه افزایش کمی و کیفی پالایشگاه نفت بندرعباس با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد. طبق آخرین گزارش‌ها اکنون تنها در پالایشگاه نفت بندرعباس روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو5 و ۱۵ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو۴ تولید می‌شود. همچنین با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد که مطابق با ۵۰ درصد بنزین مصرفی در کشور است. تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت سفید و سه میلیون لیتر فرآورده گاز مایع از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس است که با راه‌اندازی آن، کشورمان را می‌توان جزو صادرکنندگان بالقوه بنزین و یک قطب اثرگذار برای این فرآورده و سایر فرآورده‌های پالایشی در منطقه محسوب کرد. زیرا نگاهی به مجموع تولیدات نشان می‌دهد که هم‌اکنون در کشور روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین و ۴۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و ۵ در کشور تولید می‌شود که این آمار یک رکورد به حساب می‌آید.
ماه گذشته بود که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یک خبر خوش در جمع خبرنگاران حاضر شد. علیرضا صادق‌آبادی در نشست خبری 19 دی اعلام کرد که واردات بنزین از مهر ماه سال جاری متوقف شده و کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده است. اما همزمانی این اتفاق با تحریم‌های آمریکا این نگرانی را به وجود می‌آورد که ایران نتواند به اهداف صادراتی خود مبنی بر فروش فرآورده‌های نفتی و پالایشی دست یابد و در خام‌فروشی هم دچار مشکل شود، اما روز گذشته معاون وزیر نفت پس از حدود 40 روز بار دیگر به جمع خبرنگاران آمد و از آغاز صادرات بنزین و گازوئیل خبر داد تا سرانجام پس از سال‌ها خواسته کارشناسان برآورده شود و کشور از خام‌فروشی رهایی یابد و به فرآورده‌فروشی روی آورد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، صادق‌آبادی با اعلام خبر فوق افزود: در حال حاضر بنزین و گازوئیل را صادر و در بورس هم عرضه می‌کنیم. او درباره کشورهای مقصد توضیح داد: مقصد صادرات، کردستان عراق، عراق، افغانستان و برخی کشورهای حاشیه دریای خزر هستند. البته به کشورهای حاشیه دریای خزر بیشتر سوخت هوایی، نفت سفید و نفت‌گاز(گازوئیل) صادر می‌شود. با این حال او درباره میزان صادرات آماری ارائه نداد.
افتتاح فاز سوم ستاره خلیج فارس؛ امروز
معاون وزیر نفت روز گذشته آخرین آمار تولید بنزین و گازوئیل را اعلام کرد و گفت: ظرفیت تولید بنزین یورو ٤ و یورو ٥ به ٧٦ میلیون لیتر در روز رسیده است. به گزارش وزارت نفت، علیرضا صادق‌آبادی در این نشست خبری که در پالایشگاه بندرعباس برگزار شد، با اشاره به افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط رئیس‌جمهوری، اظهار کرد: این افتتاح پروژه، با بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس و همچنین افزایش تولید چهار میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه همزمان شده است. او ادامه داد: علاوه بر افزایش تولید چهار میلیون بشکه‌ای در پالایشگاه بندرعباس، باید گفت در حال حاضر روزانه ١٢میلیون لیتر بنزین یورو5 در این پالایشگاه تولید می‌شود.


افزایش ظرفیت تولید گازوئیل
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه بیش از دو ماه است که نفت گاز یورو4 در پالایشگاه بندرعباس تولید می‌شود، افزود: نفت گاز تولیدی در این پالایشگاه در استان‌های هرمزگان، بوشهر، چابهار، کرمان، شیراز و سیستان و بلوچستان توزیع می‌شود. همچنین سعی کرده‌ایم در بندرهای اصلی که شامل بوشهر، بندرعباس و چابهار است، نفت گاز یورو توزیع کنیم. صادق‌آبادی از رسیدن ظرفیت تولید نفت گاز یورو ۴ به ٤٤ میلیون لیتر در روز خبر داد و یادآور شد: حدود ١٥ میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس و سه میلیون لیتر از این میزان در پالایشگاه تبریز تولید می‌شود.
چگونگی افزایش تولید بنزین یورو4
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین یورو4 در سال ۱۳۹۱، صفر بود، توضیح داد: این میزان در اواسط سال ۱۳۹۲ به ١٧میلیون لیتر در روز رسید که در پالایشگاه شازند اراک تولید می‌شد. این میزان در اوایل سال ۱۳۹۶ به ٢٨میلیون لیتر رسید که به آن سه میلیون لیتر بنزین تولیدی در پالایشگاه تبریز و ١٢میلیون لیتر پالایشگاه بندرعباس اضافه شد و ظرفیت تولید به ٤٣ میلیون لیتر رسید که به همین مقدار هم تولید ٣٣میلیون لیتری پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه می‌شود و میزان تولید بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور به ٧٦میلیون لیتر رسید. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه همه محصولات تولیدی پالایشگاه بندرعباس طبق استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ است، اظهار کرد: پالایشگاه بندرعباس یک پالایشگاه سبز محسوب می‌شود. صادق‌آبادی با بیان اینکه پالایشگاه بندرعباس توانسته بخش قابل‌توجهی از دیون خود را تسویه کند، خاطرنشان کرد: این پالایشگاه 100 درصد اوراق مشارکت و ٥٠ درصد وام خود به صندوق توسعه ملی را تسویه کرده است.