تشییع نیمه دیگر دکتر شریعتی

آرمان: هراس از اندیشه دکترعلی شریعتی روز گذشته بار دیگر نمایان شد. اندیشه‌ای که خط بطلان بر تحجر و قدرت‌مابی بدون صلاحیت کشید. بدون تردید اعتبار حسینیه ارشاد از شریعتی است چرا که تکثر و گسترش مکتب شریعتی از این مکان بود و هنوز هم که سال‌ها از درگذشت شریعتی می‌گذرد، تنگ‌نظران و کوته‌فکران در اندیشه خاموش ماندن چراغ حسینیه ارشاد هستند و میزان نادانی آنان به حدی است که حتی روز گذشته تشییع پیکر پوران شریعت رضوی همسر دکتر شریعتی از این مکان را برنتافتند و درهای آن را بستند! در حالی‌که از روز شنبه اعلام شده بود مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی قرار است در حسینیه ارشاد برگزار شود، گویا مسئولان اجازه ورود افراد به ساختمان حسینیه ارشاد را نداده‌اند. حسینیه ارشاد مرکز فرهنگی مذهبی خیابان شریعتی است که به دلیل سخنرانی‌ها و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی شخصیت‌هایی همچون علی شریعتی شهرت یافته است. ممانعت از برگزاری مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی در حالی بود که فرماندار تهران اعلام کرد: مجوز تشییع پیکر پوران شریعت رضوی همسر دکتر شریعتی از حسینیه ارشاد صادر شده بود و نیروی انتظامی نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته است. عیسی فرهادی افزود: متولیان و خانواده مرحوم باید به منظور انجام مراسم هماهنگی‌های لازم را با هیات امنای مسجد انجام می‌دادند که این کار صورت نگرفته بود. فرماندار تهران ادامه داد: برگزاری مراسم در مسجد، بازشدن درها و سایر امور نیازمند هماهنگی با هیات امنای مسجد بود که باید از طرف متولیان مراسم یا خانواده متوفی انجام می‌شد اما ظاهرا این اقدامات انجام نشده است. به گفته وی، مجوز انجام مراسم از آن محل و نیز همکاری نیروی انتظامی صادر شده بود و ماموران پلیس نیز همکاری لازم داشته اند.
ارشاد ساختمان نیست؛ یک جنبش است
فرزند علی شریعتی گفت: ساختمان حسینیه ارشاد برای ما یک نماد است والا ساختمان هیچ ارزشی برای تفکر شریعتی ندارد اگر اینجا را انتخاب کردیم و امروز می‌گویند حق ورود ندارید شرم بر ما. احسان شریعتی در حاشیه مراسم تشییع پیکر مادرش پوران شریعت رضوی گفت: امروز در چهلمین سالگرد انقلاب در این مکان نمادین جمع شدیم تا پیکر مادرمان پوران شریعت‌رضوی همسر دکتر علی شریغتی معلم انقلاب مردم را تشییع کنیم. وی با اشاره به ساختمان حسینیه ارشاد گفت: اینجا پایگاه آن جهان‌بینی بود که امروز بیش از ایران در سایر کشورها گوش شنوا دارد و اینجا و این ساختمان برای ما یک نماد است والا ساختمان هیچ ارزشی برای تفکر شریعتی ندارد. فرزند دکتر شریعتی با اشاره به سخنان پدرش یادآور شد: خودش می‌گوید ارشاد ساختمان نیست و یک جنبش است. وی خاطرنشان کرد: ما امروز اینجا آمده‌ایم تا نیمه دیگر شریعتی را تشییع کنیم. پیکر او خواهد آمد و ما همین جا در خیابان شریعتی برای او نماز خواهیم خواند. فرزند دکترشریعتی عنوان کرد: پوران شریعت رضوی علی شریعتی را وادار کرد به ایران بازگردد و رنج زندان را به جان بخرد. مادر ما یکی از مبتکرین نهادهای آموزشی در ایران بود و بعد از دکتر شریعتی به حسینیه ارشاد دعوت شد پدرم بعد که به زندان رفت همیشه خیالش راحت بود که پوران هست. احسان شریعتی گفت: وقتی دکتر شریعتی از زندان آزاد می‌شود و در خانه‌نشینی است حوادثی همچون دستبرد به مقالاتش به هجرت او می‌انجامد و وقتی از کشور خارج می‌شود در شرایط مشکوکی به شهادت می‌رسد و پوران ممنوع‌الخروج می‌شود بعد در آن شرایط سخت یادمان است پوران چگونه مقاومت کرد. وی با بیان اینکه انقلاب ایران از تشییع شریعتی در لندن آغاز شد، گفت: آرمان انقلاب استقلال، آزادی و توسعه بود. الان بعد از 40 سال مستقل هستیم اما می‌دانیم با آزادی و عدالت چه فاصله‌ای داریم با این حال در همین کشور ایستادیم و پوران آثار دکتر شریعتی را جمع‌آوری کرد. احسان شریعتی تاکید کرد: مجموعه مقالات و مدارسی که پوران شریعت رضوی ساخته است، باقیات صالحات است او از نظر مادی مستقل ماند. نشان این استقلال این است که امروز نمی‌توانیم وارد حسینیه شویم و در کنار ساختمان نهضت را نگه داشته‌ایم.
روایت برادر از خواهر


رضا شریعت رضوی برادر پوران شریعت رضوی در جریان مراسم تشییع پیکر خواهرش در سخنان کوتاهی با تشکر از حضور افراد در این مراسم گفت: خدا به همه شما توفیق دهد. اما من از دوستان و آشنایان گله‌ای دارم که گلایه خواهرم هم بود. وی افزود: روزی او در حسینیه ارشاد سخنرانی داشت و در پایان از حضار گله کرد که شما من را تنها گذاشتید. او گفت من با چهار بچه یتیم باید هم خودم را اداره می‌کردم و هم فرزندانم را. رضا شریعت رضوی ادامه داد: اطلاع دارید که همه نشریات و جزوات و نوارهای سخنرانی دکتر شریعتی به اهتمام خواهرم بود که حفظ و جمع شد و مجموعه آثارش را او بود که نشر داد و همه مسائل را در این راه به جان خرید و یادش برای همه ما محترم است. وی تاکید کرد: از شما تشکر می‌کنم اما باید این گله را به شما می‌گفتم گله‌ای که خواهرم در سخنرانی‌اش داشت و می‌گفت همه رفتید و من تنها ماندم. گفتنی است دکتر حبیب‌ا.. پیمان، معصومه ابتکار، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر هاشم صباغیان، فیض‌ا... عرب سرخی، عبدالفتاح سلطانی، عمادالدین باقی، هاشم آغاجری، سعید مدنی، حجت‌الاسلام ابطحی، راکعی ، دکتر ملکی، دکتر نوری‌زاد، لطف‌ا... میثمی، آذر منصوری، محمود علیزاده طباطبایی و بخشی از حاضران در مراسم تشییع پیکر مرحوم پوران شریعت رضوی بودند. حجت‌الاسلام احمد منتظری بر پیکر مرحوم پوران شریعت رضوی نماز اقامه کرد. پیکر همسر دکتر شریعتی برای خاکسپاری به امامزاده عبدا...(ع) شهرری منتقل شد.
واکنش‌ها به حواشی ایجاد شده
سید محمد علی ابطحی نوشت:«برای تشییع پیکر همسر دکتر شریعتی، درهای حسینیه ارشاد شریعتی را باز نکردند. کنار همان خیابان «شریعتی» ایستادیم و نماز خواندیم. دولت هم مفقود بود؛ نمی‌توانست در حد باز کردن در اثر داشته باشد؟ مردم شریعتی را در همه راهپیمایی‌ها معلم انقلاب می‌نامیدند.» وزیر کشور دولت موقت هم که در مراسم تشییع پوران شریعت رضوی حاضر بود، در واکنش به ممانعت از برگزاری این مراسم در حسینیه ارشاد گفت: خانواده ‏شریعتی، اجازه لازم برای تشییع را از فرمانداری گرفته بودند. هاشم صباغیان ادامه داد: واقعا تعجب دارد ‏که چرا از تشییع مرحومه پوران شریعتی در حسینیه ارشاد جلوگیری شد. این ‏اتفاق در حالی رخ داد که خانواده دکتر شریعتی هماهنگی‌های لازم را با ‏فرمانداری انجام داده بودند. اما در کمال تعجب و البته تاسف، دیروز صبح بهانه ‏آوردند که باید از جای دیگری هم اجازه گرفته می‌شد و به همین دلیل از تشییع ‏همسر دکتر شریعتی در حسینیه‌ای که ایشان در آنجا با سخنرانی‌هایش ‏تاثیرگذاری زیادی در انقلاب داشت، ممانعت به عمل آورده شد.‏ وزیر کشور دولت موقت همچنین ادامه داد: خانم دکتر پوران شریعت رضوی ‏در جمع آوری، نشر و تبلیغ آثار دکتر تلاش‌هایی مجدانه داشتند و به همین دلیل ‏شایسته نبود که در مراسم تشییع اش چنین رفتاری انجام شود. چرا که آن ‏مرحومه با نشر و پخش آثار دکتر، نقشی غیرقابل انکار در تبیین تفکرات ‏شریعتی در افکار عمومی داشت.‏ وی گفت: همه می‌دانند که دکتر شریعتی و ‏سخنرانی‌هایی که در حسینیه ارشاد داشتند، چقدر در به ثمر رسیدن انقلاب ‏نقش داشت و به همین دلیل، باید اذعان داشت که رفتارهایی اینچنینی باعث ‏خودنمایی، اختلاف و تفرقه می‌شود که این اصلا زیبنده کشور ما نیست.‏ معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان هم نوشت:«: افتخار داشتم در مراسم تشییع پیکر بانو پوران شریعت رضوی شرکت کنم؛ در کنار ساختمان حسینیه ارشاد و به یاد جلسات سخنرانی دکتر علی شریعتی در دهه ۵۰ شمسی که نسلی را آگاه کرد و سرنوشت ساز...»
انتقاد کواکبیان
نماینده تهران در مجلس نسبت به جلوگیری از تشییع پوران شریعت رضوی همسر دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد انتقاد کرد. مصطفی کواکبیان در جلسه علنی بعد از ظهر دیروز در تذکری اظهار کرد: شنیدیم که امروز عده‌ای کج سلیقه و تنگ نظر درب حسینیه ارشاد پایگاه معلم شهید دکتر علی شریعتی را به روی همسر مرحوم‌شان خانم پوران شریعت رضوی بستند. وی از مسئولان ذی‌ربط خواست که این موضوع را پیگیری کنند.