ماجرای شایعه استعفای وزیر ارشاد مرور شد سریال تکذیب‌ها

گروه فرهنگ - چند وقتی است که موضوع شایعه استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. از همان روزهای نخست، بارها و بارها خبرنگاران در حاشیه جشنواره‌های مختلف فجر، از وزیر ارشاد درباره صحت و سقم این شایعه پرسیدند اما در اغلب مواقع تنها با لبخند و سکوت او مواجه می‌شدند اما سرانجام وزیر ارشاد در حاشیه جشنواره تئاتر فجر، سکوتش را شکست و این استعفا را به طور کلی تکذیب کرد.
چراغ اول شایعه
ماجرا حدودا از اوایل بهمن آغاز شد؛ از زمانی که محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، از سمت خود استعفا داد. او دخالت‌های برخی مسئولان وزارتخانه را در امور معاونت مطبوعاتی به عنوان یکی از دلایل استعفایش مطرح کرد. به دنبال پذیرش استعفای سلطانی‌فر از سوی وزیر ارشاد، گمانه‌ها درباره معاون مطبوعاتی بعدی بالا گرفت. کار به جایی رسید که در شبکه‌های مجازی چنین مطرح شد که افرادی برای تعیین معاون مطبوعاتی مورد نظرشان وزیر را تحت فشار قرار داده‌اند و او را تهدید به استیضاح کرده‌اند. کمی پس از این اتفاق بود که شایعه استعفای وزیر سر زبان‌ها افتاد. در این میان نام سه نماینده مجلس که در همان ایام با صالحی جلسه‌ای برگزار کرده‌ بودند، به عنوان همان تهدید‌کنندگان مطرح شد. در پی مطرح شدن این موضوع، صالحی در توئیتی این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «روز شنبه دیداری با برخی از نمایندگان در موضوعات مرتبط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم. دیداری متداول و دوستانه. هیچ‌گونه تهدید به استیضاح هم در جلسه نبود. از عزیزان در رسانه و شبکه‌های مجازی دقت بیشتر را انتظار دارم».
محمدعلی وکیلی، عضو هیئت رئیسه و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به عنوان کسی که نامش در این میان مطرح شده بود، در تایید گفته‌های صالحی به ایلنا گفت: «اولا جلسه ما با وزیر ارشاد، در امتداد جلسات مورد توافق فی‌مابین بوده که از مدت‌ها قبل آغاز شده است و بحث جدیدی نبود. چندی پیش پیرو مذاکراتی که درخصوص مباحث فرهنگی با دوستان داشتیم، قرار شد بنده به‌همراه آقایان مطهری و مازنی جلساتی را با آقای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم تا درباره موضوعات فرهنگی گفت‌وگو کنیم».


او درباره شایعه‌های مطرح شده، گفته بود: «در این جلسه که با محوریت بحث بودجه فرهنگی و معضلات این حوزه برگزار شد، به هیچ عنوان بحث استیضاح یا استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح نشد و بحث‌ها همان موضوعات کارشناسی بود. البته در این جلسه هم به طور طبیعی درباره وضع به هم ریخته معاونت مطبوعات بحث کردیم اما این مطلب کذب و مهندسی‌شده درمورد تلاش برای استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحت ندارد. جریانی به‌دنبال حذف شخص آقای صالحی و تصاحب کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد است. در صورت ضرورت در آینده ناگفته‌های مربوط به موضوع استعفای وزیر را اعلام خواهم کرد».
با چشمان گرد، تکذیب می‌کنم!
ماجرا همچنان ادامه داشت و شنیده‌ها حاکی از استعفای وزیر داشت. این موضوع همزمان شده بود با برگزاری جشنواره‌های فجر در رشته‌های گوناگون و این بهترین فرصت رسانه‌ها برای یافتن حقیقت از زبان وزیر ارشاد بود. اولین افتتاحیه مربوط بود به جشنواره تجسمی فجر. خبرنگاران امیدوار بودند در این مراسم بتوانند سوالات خود را از صالحی بپرسند اما با وجود آنکه قرار بود وزیر ارشاد در آیین افتتاحیه این جشنواره حضور داشته باشد، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد در غیاب «آقای وزیر» مراسم افتتاحیه را انجام داد. همین غیبت دوباره تنور شایعات را درخصوص استعفای صالحی داغ کرد. اما چند روز بعد که خبرنگاران در حاشیه افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از وزیر ارشاد درباره استعفایش پرسیدند، با خنده‌ بلند و چشمان متعجب او روبه‌رو شدند. صالحی گفت: «همین چشمان گرد شده، پاسخ من است».
ضمن سکوت، تکذیب می‌کنم!
باوجود تکذیب صالحی اما شایعات تمامی نداشت. حتی در این میان از گوشه و کنار چندین نام هم به عنوان گزینه‌های احتمالی جایگزین صالحی مطرح می‌شد. به همین دلیل بازهم خبرنگاران در مراسم‌های مختلف به دنیال صالحی بودند تا در مورد این اتفاقات از او بپرسند. در حاشیه افتتاح یکی از بخش‌های جشنواره تجسمی فجر، خبرنگاران از صالحی درباره ماجراهای اخیر پرسیدند اما پاسخی نگرفتند. در حاشیه اختتامیه جشنواره شعر فجر نیز صالحی در پاسخ به خبرنگاران سکوت کرد.
کلا تکذیب می‌کنم!
اوضاع کم‌کم در حال بازگشت به روال عادی خود بود. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفا داده است؟ گفت: «تاکنون هیچ استعفایی از آقای صالحی دریافت نکرده‌ایم. اتفاقا من در‌این‌باره با ایشان صحبت کردم و ایشان اعلام کردند که هیچ استعفایی برای رئیس‌جمهوری ارسال نکردند».
اما باز هم وزیر در یک جشنواره غایب بود! این‌بار در تئاتر فجر شاهد غیبت وزیر ارشاد بودیم. دوباره شایعه‌ها بالا گرفت و صحبت از عدم حضور او به دلیل استعفایش به میان آمد. اما بالاخره در ششمین روز سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سیدعباس صالحی در مجموعه تئاترشهر حضور پیدا کرد تا به تماشای نمایش «نامیرا» به کارگردانی امیرحسین شفیعی بنشیند. او در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاران مبنی اینکه حضوری دیرهنگام در جشنواره تئاتر فجر داشته است، اظهار کرد: «من از روز چهارشنبه هفته گذشته در کرمان بودم و دیشب ساعت یک به تهران رسیدم و الان به جشنواره تئاتر فجر آمده‌ام. بحثی مطرح نبوده و به دلیل اینکه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در کرمان و جمعه هم در بافق بودم نتوانستم در جشنواره حضور پیدا کنم و امروز هم در اولین فرصت ممکن به جشنواره تئاتر فجر آمدم».
وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر بحث استعفای وی، گفت: «آقای واعظی درباره این موضوع توضیح دادند و استعفا مطرح نبوده است».
صالحی در ادامه در پاسخ به این پرسش که «طبق صحبت‌های شما یعنی استعفانامه‌ای ارائه نداده‌اید؟»، تاکید کرد: استعفانامه‌ای داده نشده و صحبت آقای واعظی که روز چهارشنبه انجام دادند صحبت درستی بوده است.
پشت صحنه چه بود؟
در این میان اما به نظر می‌رسد جریان‌هایی همچنان به دنبال استعفای سیدعباس صالحی هستند. به طور مثال وحید یامین‌پور، فعال سیاسی اصولگرا و مجری تلویزیون، به دنبال اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» روز جمعه در حساب توئیتر خود نوشت: «یک فیلم «آشغال» که ماموریتش عوض کردن جای شهید و جلاد است، بعد از چند سال توقیف دقیقا در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، مجوز گرفت و اکنون بنرهای تبلیغاتی چند‌ ده‌متری‌اش روی در و دیوار به نظام می‌خندند. این هم آخرین لگد وزیر فرهنگ به فرهنگ بی‌صاحب، قبل از برکناری‌اش»!
در پایان این اتفاقات چندین پرسش مهم مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد پاسخ به هر یک از آن‌ها ابهام‌های ماجرا را کمی برطرف خواهد کرد، پرسش‌هایی نظیر اینکه چه مسائلی باعث مطرح شدن شایعه استعفای وزیر شد؟ آیا دست‌های پشت پرده به دنبال برکناری او هستند؟ آیا حاشیه‌های اخیر درمورد موضوعات مختلف این وزارتخانه اعم از بودجه، موضوعات مطرح در حوزه مطبوعات، امور سینمایی، موسیقی و حتی مجوز فیلم‌ها و تئاترها باعث به وجود آمدن چنین شایعاتی شدند؟ تا به حال تنها شاهد سکوت و تکذیب بوده‌ایم اما آیا کسی پرده از پشت صحنه این شایعات برمی‌دارد؟
سایر اخبار این روزنامه
گزارشی از بررسی کیفیت کار بازیگران در سی‌و‌هفتمین جشنواره تئاتر فجر رضا بهبودی: چرا نقدها را نمی‌خوانند؟! علیرضا صدقی به بهانه یک تشییع «ابتکار» از تلاش گروهی انگشت‌شمار برای عدم کفایت رئیس‌جمهوری گزارش می‏دهد هزینه‌های بیهوده از خانه ملت شورای شهر پایتخت به اظهارات شهردار اسبق تهران واکنش نشان داد طلبکاران شهرداری پشت دیوار حاشای قالیباف «ابتکار» از مولفه‌های وحدت و انسجام درونی گزارش می‌دهد امروز، روز اقدام عملی است گزارش « ابتکار» از حضور محمدجواد ظریف در پنجاه و پنجمین نشست امنیتی مونیخ ایران نیاز به صبوری استراتژیک دارد «ابتکار» اقدام بانک مرکزی در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات را بررسی می‌کند مشوق‌ها، مسکن‌های موقتی؟! امنیت غذایی، چالش پیش روی بشر چگونه می‌توان جهان را تا سال 2050 تغذیه کرد؟ ماجرای شایعه استعفای وزیر ارشاد مرور شد سریال تکذیب‌ها رئیس مجلس شورای اسلامی: دولت پاکستان پاسخگو باشد پیکر پوران شریعت‌رضوی پشت درهای بسته حسینیه ارشاد سخنگوی قوه قضاییه: حکم بانک سرمایه‌ای‌ها در حال انشاء است