«همدلی» از اظهارات شهردار اسبق تهران در یک برنامه تلویزیونی و حواشی آن گزارش می‌دهد

جنجال «بدون توقف» قالیباف
همدلی| گروه اجتماعی: به نظر قرار نیست بحث و جدل‌ها درباره بدهی چند ده هزار میلیاردی شهرداری ختم به خیر شود. دی ماه سال گذشته نجفی، شهردار اسبق در گزارشی اعلام کرد: «این بدهی از مرز 50 هزار میلیارد تومان گذشت». بعد از آن در شهریورماه افشانی شهردار سابق نیز اعلام کرد:«شهرداری تهران را با 50 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفته‌ام». هرچند حناچی شهردار امروز، ترجیح داده در این‌باره سکوت کند، اما در روزهای گذشته یک برنامه تلویزیونی که مهمان ویژه‌اش «محمد باقر قالیباف» شهردار سابق تهران بود، بار دیگر چون بنزینی شعله جدل‌ها را برافروخت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه ۵۴ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری یک دروغ بزرگ است و من آن را تکذیب می‌کنم، گفت:« متاسفانه وقتی افراد کار نمی‌کنند و می‌خواهند در قدرت بمانند پس باید دروغ بگویند، ذلت بپذیرند و زد و بند کنند.» قالیباف در برنامه بدون توقف با تکذیب بدهی ۵۴ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در زمان مسئولیت وی در منصب شهردار تهران و در پاسخ به این سوال که «آیا بی‌توجهی شما به بودجه و توجه به مسائل آرمانی دلیل به وجود آمدن چنین بدهی نجومی شده است» تصریح کرد: کشور نیاز به کار دارد، وقتی افراد نمی‌توانند کار کنند بهانه بی‌خودی می‌گیرند؛ متاسفانه وقتی افراد کار نمی‌کنند و می‌خواهند در قدرت بمانند باید دروغ بگویند، ذلت بپذیرند و زد و بند کنند. وی ادامه داد: وقتی شورای شهر چهارم تمام شد گزارش دارایی‌ها و بدهی‌ها را در شورا مصوب کرده که بدهی‌ها چقدر است و دارایی‌ها چقدر و این مصوبات را تحویل شورای پنجم داده و مصوبه علنی شورای شهر است.
وی گفت: جالب است بدانید که بدهی‌های ما حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بود که ۱۴ هزار میلیارد در دوره آقای نجفی خودشان تایید کردند که طلب قطعی از دولت است، غیر از آن یک میلیارد دلاری که دولت دهم به ما نداد که مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که باز هم آن را ندادند که خود آنها گفتند ۲۵ هزار میلیارد تومانش مربوط به اتمام پروژه‌های آینده است، مگر پروژه آینده جز دیون است، دیون به پولی گفته می‌شود که کاری انجام شده و پرداخت نشده است.»


این سخنان قالیباف واکنش شدید اعضای شورای شهر تهران را در پی داشت. «محسن هاشمی»، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سخنان قالیباف در برنامه بدون توقف گفت: بخشی از سخنان قالیباف در صدا و سیما غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورا بوده و می‌بایست صدا و سیما فرصت پاسخگویی به شورا و شهرداری بدهد و قالیباف نیز اظهارات خود را اصلاح کند.
محمود میرلوحی عضو شورای شهر نفر بعدی بود تا با به چالش کشیدن سخنان قالیباف، از حناچی بخواهد بدون در نظر گرفتن ملاحظات، لیست بدهی‌های شهرداری را منتشر کند. این عضو شورا در‌حاشیه جلسه علنی روز گذشته شورای شهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهردار اسبق تهران اعلام کرده است شهرداری 54 هزار میلیارد بدهی ندارد، گفت: در خصوص بدهی‌ها تذکر دادم و در کمیسیون برنامه و بودجه نکاتی داشتیم و قرار است پیروزحناچی شهردار تهران گزارش رسمی بدهی‌ها را منتشر کند.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون لیست بدهی‌ها را منتشر نکردید، گفت: از زمان آقای نجفی، افشانی وحناچی موانعی وجود داشته است اما لیست بدهی‌ها وجود دارد، اکنون در شرایطی هستیم که شورا می‌خواهد از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کند و همچنین اوراق قرضه منتشر کنیم. بدهی‌های شهرداری باعث شده که نتوانیم خیلی اقدامات انجام دهیم و مدیریت قبلی در حق ما کم‌لطفی می‌کند.میرلوحی با بیان اینکه در ۶ الی ۷ ماه گذشته گزارش بدهی‌ها را آماده کرده‌ایم و روی میز بنده است، گفت: این گزارش دارای امضای برخی از مدیران شهری از جمله زریر نگین تاجی است.
محمود میرلوحی در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به اظهارات محمدباقر قالیباف شهردار تهران در برنامه بدون توقف گفت: با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مشورت کردیم و قرار شد تذکر حقوقی در این زمینه برای پیگیری به پیروز حناچی شهردار تهران بدهیم.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که مساله بدهی شهرداری در دوره گذشته واقعیت دارد، گفت: متاسفانه شهردار اسبق تهران با ادبیات سخیف به این موضوع اشاره کرد و مدیریت شهری اعم از محمدعلی نجفی، افشانی و حناچی (شهرداران یک و نیم سال گذشته) و اعضای شورای شهر را محکوم به دروغگویی کردند.
میرلوحی گفت: از صدا و سیما درخواست می‌کنیم فرصتی به شورا و شهرداری بدهد تا با حضور در رسانه ملی به این صحبت‌ها پاسخ دهد.
وی همچنین از بخش حقوقی شورا درخواست کرد که در اقدام حقوقی موضوع را پیگیری کنم.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: همچنین با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه (رسولی، آروین و الویری) جلسه داشتیم و قرار شد پاسخ کتبی در این باره ارائه کنیم و کمیسیون اقدام قضایی را در این زمینه انجام می‌دهد.
میرلوحی با بیان اینکه از صدا و سیما گله دارم چرا که همچنان محمدباقر قالیباف را شهردار تهران می‌داند، گفت: این در حالی است که در دهه فجر تعداد زیادی پروژه عمرانی افتتاح و بهره‌برداری شد ولی به این موضوع پرداخته نشد.
در همین رابطه حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در مورد سخنان محمدباقر قالیباف در توئیتی نوشت: «دیوار حاشا بلند است!!!»
به گزارش ایسنا، حسن خلیل آبادی روز گذشته در حساب توئیتر خود نوشت: «در دوره گذشته شخصی می‌گفت صدای اعتراض مردم، نوار است و حالا می‌گویند بدهی دروغ است. دیوار حاشا هم بلند است!! سری به خیابان بهشت بزنید تظاهرات مکرر طلبکاران شهرداری دروغگو را مشخص می‌کند. البته بلاتشبیه! »