چهاردهمین شنبه اعتراض جلیقه‌زردها برگزار شد ادامه تقابل خیابانی با ماکرون

همدلی| گروه سیاسی: تظاهرات اعتراضی جلیقه‌زردها که پاییز، اواخر سال گذشته میلادی آغاز شده بود، چهاردهمین آخر هفته خود را نیز پشت سر گذاشت؛‌ اما گزارش‌ها از کاهش اقبال این جنبش و اختلاف بین رهبران خبر می‌دهند.
فرانسوی‌های مخالف ماکرون، در ادامه اعتراض خود به عملکرد و مواضع دولت او، این هفته نیز به خیابان‌های پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه آمدند تا همچنان به آنچه فشار اقتصادی به طبقات پایین و متوسط و بی‌توجهی به دغدغه‌های آن‌ها می‌خوانند، اعتراض کنند. مخالفان ماکرون او را متهم می‌کنند، رئیس‌جمهور طبقات مرفه جامعه است و توجهی به وضعیت دیگر گروه‌های مردم ندارد.
یورونیوز فارسی در گزارشش از یکی از حاضران تظاهرات پاریس نقل می‌کند: «جنبش "جلیقه‌زردها" بخشی از یک جنبش انسانی با هدف بهبود زندگی هر فردی است که در این کشور زندگی می‌کند.»
در این گزارش یورونیوز می‌نویسد، بنا بر گزارش دولت فرانسه، از شمار طرفداران این جنبش بیش از هر زمانی کاسته شده و شمار شرکت‌کنندگان در آن از رقمی بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ماه نوامبر به حدود ۵۰ هزار نفر در هفته گذشته کاهش یافته است. وزارت کشور فرانسه همچنین اعلام کرده که در چهاردهمین هفته تظاهرات «جلیقه‌زردها» حدود ۱۰۲۰۰نفر در سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمده‌اند که از این تعداد تنها ۳هزار نفر در پاریس دست به راهپیمایی زده‌اند. در دیگر شهرهای بزرگ این کشور از جمله بوردو، استراسبورگ، مارسی و لیون نیز معترضان به خیابان‌ها آمدند. چهاردهمین هفته از تظاهرات جلیقه زردها در حالی روز شنبه به پایان رسید که بنا به گزارش‌های رسیده شمار شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی نسبت به هفته‌های گذشته با کاهش اندکی همراه بود.


این بار نیز تظاهرات با درگیری‌هایی بین نیروهای پلیس و تعدادی از شرکت‌کنندگان همراه شد. پلیس این بار نیز از گاز اشک‌آور برای متفرق‌کردن معترضان استفاده کرد. در شهر تولوز که از شهرهای جنوب فرانسه است، گروهی از معترضان تلاش کردند فعالیت‌های یکی از انبارهای وابسته به شرکت آمازون را متوقف کنند. گروهی هم با سنگ و پرتابه‌های آتشین به یکی از ایستگاه‌های پلیس حمله کردند.
شدت خشونت‌های نیروهای پلیس در درگیری‌ها با راهپیمایان جنبش جلیقه‌زردها در هفته‌های گذشته با انتقاداتی هم مواجه شده است. هفته گذشته و در سیزدهمین راهپیمایی، نارنجک پلیس باعث قطع دست یکی از معترضان شد. منتقدان می‌گویند نارنجکی که پلیس فرانسه استفاده کرده، نارنجک GLI F4 حاوی ۲۵گرم تی‌ان‌تی است که فقط در فرانسه هنوز توسط پلیس ضدشورش به کار می‌رود و قوی‌ترین سلاح این پلیس است. منتقدان علاوه بر شدت عمل این نارنجک اشاره می‌کنند که شباهت این نارنجک به نارنجک، گاز اشک‌آور باعث می‌شود معترضان ترس خاصی از آن نداشته باشند و از آن فاصله نگیرند.
پیشتر، شلیک گلوله پلاستیکی همین نیروها که به چشم یکی از معترضان اصابت کرد، باعث کورشدن یک چشم او شده بود. کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه هفته گذشته از آمار ۱۳۳ شکایت از سوی شهروندان فرانسوی علیه پلیس نزد «پلیسِ پلیس» خبر داده بود و گفته بود تحقیقات برای رسیدگی به همه آن‌ها آغاز شده است. پلیسِ پلیس نهاد رسیدگی به شکایات شهروندان فرانسوی علیه پلیس است و زیر نظر ژاندارمری کل کشور فعالیت می‌کند.
از سوی دیگر اما در میان معترضان جنبش جلیقه‌زردها نیز رفتارهای خشونت‌آمیز وجود داشته است. این هفته، ویدئویی از برخورد آن‌ها با یک خودروی پلیس انتقادهایی به خود جلب کرد. در این ویدئو، خوروی پلیس که در ترافیک ناشی از تظاهرات گرفتار شده است، هدف حمله معترضانی قرار می‌گیرد که بسیاری جلیقه‌های زرد هم بر تن دارند.. این ویدئو توسط مامور پلیس و از داخل ماشین ضبط شده است و خود مامور روی ویدئو صحبت می‌کند و از پرتاب سنگ به سمت ماشینش می‌گوید. از میان جمعیتی که اطراف ماشین تجمع کرده‌اند، یکی به روی کاپوت می‌پرد و دیگری با یک سنگ شیشه عقب ماشین را می‌شکند. در نهایت، با دخالت نیروهای امنیتی این خودرو و مامور پلیس نجات پیدا می‌کنند.
وزیر کشور و برخی از دیگر مقامات فرانسه انتقادات تندی بابت بابت اتفاقی را که در این ویدئو می‌افتد، مطرح کرده‌اند. کاستانر در توییتی با محکوم‌کردن این اقدام معترضان آن را «خشونتی تحمل‌ناپذیر» توصیف کرد. فرمانداری منطقه «رون» این حرکت را به‌شدت محکوم کرد.
چند روز پیش از این، کریستوف دتنژه، مشت‌زنی که با کتک‌زدن پلیس در این تظاهرات معروف شده بود، به یک سال زندان و ۱۸ ماه حبس تعلیقی محکوم شد. تصاویر درگیری‌های دتنژه که با مشت ماموران پلیس زد شورش را به عقب می‌راند، اوایل ژانویه در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و او را به نوعی قهرمان در میان جلیقه‌زردها تبدیل کرد. دتنژه که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قهرمان بوکس فرانسه نیز شده بود، دو روز پس از این حمله به ماموران، خود را به پلیس معرفی کرد. او در دادگاه گفت، «من از خشم و عصبانیت نسبت به پلیس‌ها که معترضان را می‌زدند، مرتکب اشتباه شدم و از رفتار خود پشیمانم.»
یورونیوز فارسی می‌نویسد، بنا بر آمار رسمی، از زمان آغاز این اعتراضات تاکنون حدود هزار نیروی پلیس و ۱۷۰۰تن از معترضان زخمی شده‌اند.
برخی گزارش‌ها همچنین از اختلافاتی تازه بین رهبران جنبش خبر می‌دهند. برخی گزارش‌ها حاکی از این هستند که برخی رهبران خواستار ادامه حضور اعتراضی آخر هفته در روز یکشنبه شده‌اند. پیشتر اخبار دیگری هم از اختلاف بر سر مسئله رهبری جنبش نیز رسیده بود؛ همچنین بحث تلاش گروهی از رهبران در تهیه لیستی برای پارلمان اروپا نیز باعث اختلاف نظر شده بود؛ البته بسیاری از فعالان و هواداران جلیقه‌زردها معتقدند این جنبش اساساً رهبری ندارد و ادعاهای برخی چهره‌ها برای این عنوان را زیر سوال می‌برند.
از سوی دیگر اما اقبال همزمان چپ‌گرایان و راست‌گرایان افراطی در فرانسه به جنبش جلیقه‌زردها در غیاب یک چهره مرکزی با نام رهبر اصلی باعث شده است برخی کارشناسان توقع چنین اختلافاتی را داشته باشند؛ چه اینکه این دو گروه با دلایلی کاملاً متفاوت و بعضاً متضاد از معترضان به ماکرون حمایت می‌کنند. از اردوگاه راست در فرانسه، صداهایی برای تشویق نظامیان به ورود به صحنه و کنارزدن دولت نیز می‌رسد. کریستف شلانسون، از چهره‌های نزدیک به راست افراطی در مصاحبه با رسانه‌های ایتالیایی این مطالب را مطرح کرده بود که با واکنش منفی طرفداران دمکراسی در میان اعضای جنبش و طرد وی از سوی آن‌ها همراه شد. حمایت اعضای ائتلاف حاکم در ایتالیا که حزب راست‌افراطی لگا به رهبری ماتئو سالوینی و حزب ساختارستیز و ضداروپایی جنبش‌پنج‌ستاره به رهبری لوییجی دی‌مایو را در خود دارد، از دیگر اتفاقات خبرساز جنبش جلیقه‌زردها در هفته‌های اخیر بود که باعث تقابل دیپلماتیک بین دو کشور نیز شد. دی‌مایو، با شلانسون دیدار نیز کرده بود. این در حالی که فرانسه و ایتالیا بر سر مسائل دیگری در اتحادیه اروپا نیز با یکدیگر اختلاف دارند.
جنبش جلیقه‌زردها در نیمه ماه نوامبر در اعتراض به تصمیم دولت فرانسه برای افزایش قیمت سوخت آغاز شد و به‌تدریج به اعتراضی گسترده که عملکرد دولت امانوئل ماکرون را زیر سوال می‌برد تبدیل شد. آخرین نظرسنجی منتشرشده در این باره نشان می‌دهد، ۵۲درصد فرانسوی‌ها، خواستار پایان تظاهرات جلیقه‌زردها هستند.