آغاز برنامه «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی و بدون ذره‌ای خلاقیت؛ عصر کپی!

همدلی| گروه فرهنگ و هنر: برنامه تلویزیونی «عصر جدید» روی آنتن شبکه سه سیما رونمایی شد؛ بدون ذره ای خلاقیت، حتی دکور برنامه را تغییری ندادند و ضربدرهای مقابل داوران هم مو‌به‌مو کپی برداری شد از «America’s GoTalent». بعد از مدت‌ها تبلیغات و پخش تیزر، برنامه «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی پخش شد؛ مجری محبوب تلویزیون که سال هاست با برنامه «ماه عسل» در ماه رمضان، اشک مردم را درمی آورد و این بار قرار است شگفت‌زده‌شان کند. از ابتدا گفته شد قرار است یک «تلنت شو» (برنامه استعدادیابی) ایرانی باشد و در همین راستا هم فراخوانی برای دریافت ویدئو از متقاضیان منتشر شد. شنبه شب (۲۷ بهمن)، اولین قسمت از این برنامه روی آنتن شبکه سه رفت و احسان علیخانی در ابتدای این قسمت درباره رویکرد این مسابقه صحبت کرد: «برنامه «عصر جدید» قرار نیست دنیا را تغییر دهد و صرفا می‌خواهد «ذره بین» به دست افراد بدهد.»
کپی بعد از کپی
محمدرضا گلزار، مجری مسابقه تلویزیونی «برنده باش» قبل از تولید و حتی آغاز پخش این برنامه با حضور در «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی صراحتا به برند جهانی «برنده باش» اشاره و تاکید کرد در کشورهای مختلفی این مسابقه با همین قالب در حال اجراست و حالا او علاقه دارد همین مسابقه را در ایران هم اجرا کند؛ توضیحی که باب هرگونه شائبه درباره کپی‌برداری با مدعای نوآوری را بست. با همین پس‌زمینه انتظار می‌رفت علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن مو به موی برنامه‌اش و شباهت با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» (آمریکا استعداد دارد) اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید اما علیخانی ترجیح داد در این خصوص صحبتی نکند.
استعدادیابیِ چهره‌ها!


اولین قسمت از «عصر جدید»، شگفتی خود را با «استعدادیابی» از برخی چهره‌ها به نمایش گذاشت که سال‌هاست مسیر زندگی خود را انتخاب کرده و حتی با رشته‌های موردنظرشان شناخته شده‌اند! از جمله این افراد احسان موسوی‌نژاد، قهرمان فوتبال نمایشی است که خود را در رشته‌ای که می‌خواست استعدادش را به نمایش بگذارد نفر اول آسیا و نفر پنجم جهان معرفی کرد! فردی که به‌عنوان یک قهرمان از او یاد می‌شود حالا در یک مسابقه تلویزیونی به‌عنوان استعداد تازه معرفی می‌شود. جالب اینکه موسوی‌نژاد پیش‌تر مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها درباره تخصص خود داشته و حتی در شبکه تلویزیونی «شما» به عنوان مهمان حضور یافته است. شگفتی دیگر و البته «برگزیده فینال» قسمت نخست، سعید فتحی‌روشن بود که او هم پیش از این در شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف تلویزیونی از جمله برنامه‌های پرمخاطبی با اجرای علی ضیا حضور یافته و مخاطب عادی با یک سرچ ساده می‌تواند به این نتیجه برسد که او هم استعداد تازه‌ای نیست و سال‌هاست در حرفه خود به‌عنوان یک «چهره» شناخته شده است.
داورانِ سنگدل!
البته می‌توان به داوری رویا نونهالی، امین حیایی، آریا عظیمی‌نژاد و سید بشیر حسینی به عنوان ویژگی مثبت اشاره کرد؛ داورانی که تلاش داشتند بدون دل‌رحمی و تعارفات مرسوم مسابقات تلویزیونی و البته با رعایت ادب و ذکر دلیل، شرکت‌کننده را حذف کنند. طرح سوالاتی مانند «این استعداد چه نفعی برایت دارد» یا سوالاتی که نشان می‌داد استعداد باید اتفاقی تازه و یا هدفمند باشد، سیاستگذاری درست اتاق فکر برنامه در زمینه داوری‌ها را نشان داد.
خلاقیت، حلقه گمشده
سازمان صدا و سیما سال‌هاست در زمینه برنامه‌سازی، دست به آزمون و خطا زده و تلاش‌های متعددی در زمینه تولید
برنامه‌های استعدادیابی با کپی‌برداری‌های نامحسوس داشته اما ظاهرا خلاقیت همچنان حلقه گمشده در رسانه ملی محسوب می شود. استفاده از پلتفرم‌های استاندارد و تا حدودی مشترک در برنامه‌سازی، اتفاقی مرسوم در صنعت «سرگرمی» و تولیدات تلویزیونی در جهان است، اما عطش برنامه‌سازی به سبک خارجی‌ها مدتی است در شبکه‌های مختلف تلویزیون
به راه افتاده و احتمالا بی‌ارتباط با معضل کاهش میزان مخاطبان تلویزیون نیست. البته نمونه موفق برنامه‌هایی مانند «حالا خورشید» و «خندوانه» نشان می دهد که می‌توان در قالب‌های استانداردهای جهانی، برنامه خلاقانه ایرانی تولید کرد. در نهایت احسان علیخانی مسیر بسیار دشواری پیش روی خود دارد؛ برنامه‌سازی که تاکید داشت «عصر جدید» سخت‌ترین کاری بوده که در تلویزیون انجام داده است.