پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست

پیشرفته‌ترین زیر دریایی جمهوری اسلامی ایران با نام «فاتح» با حضور رئیس جمهور رونمایی و به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) پیوست.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین بهره‌برداری از این زیردریایی گفت: زیر دریایی فاتح به طور کامل بومی بوده که ساخت و طراحی صفر تا صد آن به دست دانشمندان و متخصصان متعهد و توانمند سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع انجام شده است.
امیر سرتیپ امیر حاتمی افزود: فاتح به عنوان نخستین زیردریایی کلاس نیمه سنگین ایران دارای ویژگی‌های برجسته و منحصربه فرد و از فناوری‌های روز دنیا برخوردار بوده است که پس از موفقیت در انجام آزمایش‌های نهایی، به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.
وی بیان کرد: این زیردریایی از سامانه‌های سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیر سطح به سطح، هدایت اژدر، جنگ‌های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده‌ها سامانه مدرن دیگر برخوردار است که به نوبه خود موجب افزایش قدرت دفاعی و آفندی نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌شود.


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: وزارت دفاع با محوریت سازمان صنایع دریایی آمادگی دارد در راستای انجام ماموریت‌های خطیر نیروهای مقتدر دریایی جمهوری اسلامی اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی نسبت به طراحی، ساخت و تامین تجهیزات و تسلیحات پیشرفته دریایی، انواع شناورهای تندرو، سطحی، زیر سطحی و اثر سطحی با جدیدترین فناوری‌های روز جهان اقدام کند.
امیر سرتیپ حاتمی یادآور شد: ساخت این زیر دریایی پیشرفته به دست متخصصان صنعت دفاعی حاکی از بلوغ و تعمیق روحیه خود باوری، خود اتکایی و مدیریت جهادی در تلاشگران عرصه علم و صنعت دفاعی کشور است.
وی افزود: بر این باوریم که صنعت دفاعی از مولفه‌های اصلی استقلال کشور و ضامن امنیت و ثبات آن و عقبه راهبردی نیروهای مسلح است.
وزیر دفاع ادامه داد: خداوند متعال را شاکریم که نیروهای مسلح کشورمان امروز با داشتن نیروهای مومن، انقلابی و مجاهد تحت فرماندهی مقام معظم رهبری و حمایت‌های راهگشای دولت خدمتگزار با تجهیزات به روز و هوشمند، متناسب با تهدیدها به خوبی می‌توانند از حدود و مرزهای جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌های والای انقلاب که ثمره خون پاک هزاران شهید سبک بال است، دفاع کنند.
این زیردریایی که از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر (زیردریایی پیشین ایران) است، توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی داشته و بیشینه ژرفای قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است.
فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این لحاظ نیز بهبود چشمگیری نسبت به زیردریایی غدیر دارد.
سرعت سطحی فاتح 11 نات (20٫35 کیلومتر بر ساعت) و درحالت غوطه ور 14 نات (25٫9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آن‌ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.
فاتح دارای چهار مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلی‌متری است و توانایی حمل هشت مین دریایی و 2 اژدر رزرو را دارد.
براساس اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نقش اصلی زیردریایی فاتح مقابله با یگان‌های شناور سطحی و زیر سطحی با استفاده از اژدر و موشک است. این زیردریایی می‌تواند به صورت انفرادی و یا گروهی(به همراه سایر زیردریایی‌ها، یگان‌های شناور و تجهیزات ساحلی) عمل کند.
ماموریت مهم دیگر این زیر دریایی قابلیت مین ریزی در دریا است و چناچه تهاجم آبی خاکی به سواحل کشور متصور باشد، از این کلاس زیردریایی در فاصله مناسب از ساحل به عنوان یگان جلودار، با هدف مقابله با یگان‌های آبی خاکی حامل نفر و تجهیزات دشمن استفاده می‌شود.
از دیگر ماموریت‌های حائز اهمیت زیردریایی فاتح در زمان صلح، عملیات تجسس و جمع‌آوری اطلاعات است.
این زیردریایی دارای قابلیت ممتاز در اجرای عملیات چریکی بوده و قادر است در بنادر و نقاط محدود سواحل وارد شده و به انتقال نیروی مخصوص بپردازد.
زیردریایی فاتح به لحاظ ابعاد بدنه و پروانه، هوشمندی دستگاه‌ها و سامانه‌ها، مناسب اجرای ماموریت‌های محوله است.
زیر سطحی فاتح ابر سامانه‌ای با بیش از 412 هزار قطعه و نتیجه تلاش 4 میلیون و 202هزار نفر ساعت متخصصان توانمند داخلی است که در صنایع دریایی وزارت دفاع با همکاری نیروی دریایی ارتش و مبتکران دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور طراحی و آماده شده است.
زیردریایی فاتح با بهره مندی از 76 عنوان فناوری روز دنیا از سامانه‌های پیشرفته سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیر سطحی به سطح، هدایت اژدر، جنگ‌های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده‌ها سامانه مدرن دیگر برخوردار است که به نوبه خود موجبات افزایش قدرت دفاعی و آفندی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کند.
این زیردریایی توانایی حمل انواع موشک‌ها، حمل اژدر و مین و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آن‌‌ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.
رئیس‌ جمهور در مراسم الحاق زیردریایی فاتح به نیروی دریایی ارتش:
قدرت ایران هرگز تهدیدی برای دیگران نیست
رئیس جمهور در مراسم الحاق زیردریایی فاتح به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را برای حراست از منافع کشور دانست و تصریح کرد: هیچ‌گاه قصد تجاوز به سرزمین یا کشوری نداشته‌ایم و همه این 40 سال شاهد و گواه بسیار روشنی است که همواره به خوبی از خودمان دفاع کرده و در برابر متجاوز ایستاده‌ایم، اما چشم طمع به دیگران نداشته‌ایم.
دکتر روحانی، با تبریک پیشرفت‌های مهم و سرنوشت‌ساز در راستای قدرت دفاعی کشور به همه پرسنل، مهندسین و کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهی معظم کل قوا و ملت ایران، گفت: بی‌تردید قدرتی که می‌تواند صدها مایل دورتر، از منافع کشور حراست و حفاظت کند ‌نیروی دریایی است.
رئیس جمهور اظهارداشت: نیروی دریایی نه تنها از سواحل کشور در خلیج فارس، ‌دریای عمان، دریای خزر و دهانه اقیانوس هند دفاع می‌کند، بلکه با حضور و اقتدار خود در آب‌های بین‌المللی نیز از منافع جمهوری اسلامی ایران و امنیت کشتیرانی به نفع ملت ایران پشتیبانی کرده و در اقتدار ایران تاثیرگذار است.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه نیروی دریایی دارای جایگاهی ویژه است، گفت: حدود 40 سال پیش در اوایل سال 58 در این مرکز با نیروی دریایی و توانمندی آن آشنا شدم و طی این چهار دهه چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن، رشادت‌ها و فداکاری‌ها بویژه حرکت در زمینه خودکفایی توسط این نیرو برای ملت ایران جای قدردانی و افتخار است.
رئیس جمهور اظهارداشت: شاید فشار و تحریم دشمنان و جنگ تحمیلی محرک بیشتری بود تا بتوانیم در صنعت دفاعی و بویژه در صنعت دریایی و ساخت یگان‌های سطحی و زیرسطحی به خوداتکایی برسیم.
دکتر روحانی افزود: اگر سلاح به صورت ارزان و عادی در اختیار ما قرار می‌گرفت شاید با این شتاب و این انگیزه دنبال بومی کردن صنعت دفاعی خود نبودیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در زمین، هوا و دریا کاملاً به خود متکی بوده و هیچگاه قدرت ایران نه تنها در دهه‌های اخیر بلکه شاید در قرن‌های اخیر در این حد نبوده و چنین توانمندی‌ نداشته‌ایم بویژه آنکه امروز در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای دلاور بسیج هم حضور دارند و این توانمندی ما را چند برابر کرده است.
وی با بیان اینکه قدرت ایران امروز می‌تواند قدرت منطقه باشد، اظهار داشت: امروز ایران و کشورهای دوست در کنار یکدیگر یک قدرت دفاعی سرافراز در آب‌ها، سرزمین و فضای منطقه هستند و نیازی به متجاوزین و حضور نامشروع قدرت‌های غیرمنطقه‌ای در این منطقه ندارند.
دکتر روحانی تصریح کرد: بندرعباس و همه بنادر جنوب ایران، تنگه هرمز و همه آب‌های سرزمینی ما شاهد و گواه دفاع نیروهای مسلح ایران از کشتیرانی آزاد در این منطقه و رسیدن انرژی به سراسر جهان هستند و این نشان آن است که قدرت ایران هرگز تهدیدی برای دیگران نیست.
رئیس جمهور ادامه داد: روشن است که توانمندی و قدرت ایران در برابر آنهایی که چشم طمع به سرزمین ما دارند، بازدارنده است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه صنعت دریایی در واقع صنعت برخی از پیامبران و انبیاء بزرگ است، گفت: خداوند به نوح پیامبر فرمان داد که با ساختن کشتی بزرگ آن را وسیله دفاع از مومنین و مردان راستین قرار داده و در شرایط خطرناک در برابر متجاوزین بتواند با استفاده از آن از مومنین دفاع کند.
رئیس جمهور با تقدیر از نیروی دریایی ارتش، سپاه پاسداران و وزارت دفاع و همه پرسنل، کارکنان، مهندسین و فعالان در این زمینه، خاطر نشان کرد: اینکه امروز هم سازنده ناوچه‌های مختلف در کلاس‌های گوناگون بوده و هم انواع زیردریایی در سطوح مختلف می‌سازیم، نشان از توانمندی نیروی دریایی است.
دکتر روحانی افزود: ملت ایران، در آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی، قدردان نیروهای مسلح خود هستند و در مقابل نیروهای مسلح نیز با همه توان و وجودشان به مردم قول می‌دهند که از سرزمین، آب‌ها و آسمان کشور دفاع کرده و در برابر متجاوزان بایستند همانطور که در طول 40 سال گذشته اینچنین بوده‌اند.
پیش از سخنان رئیس جمهور، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارشی از روند طراحی، ساخت و تجهیز زیردریایی فاتح و اقدامات و برنامه‌های راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند
سایر اخبار این روزنامه
ایران صادرکننده بنزین شد رئیس کل بانک مرکزی: بزودی عرضه ارز افزایش می‌یابد پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست رئیس جمهور در اجتماع بزرگ مردم بندر لنگه تشریح کرد: برنامه‌های گسترده دولت برای غرب استان هرمزگان دکتر ظریف در کنفرانس مونیخ: آمریکا بیماری بدخیم خود را درباره ایران مداوا کند آمریکا دنبال تشکیل گروههای مسلح جدید در سه استان عراق است اسد: اردوغان جیره‌خوار حقیر آمریکاست تظاهرات گسترده ضد سعودی مردم یمن در محکومیت عادی‌سازی روابط اعراب مرتجع با رژیم صهیونیستی با اسکورت جنگنده‌های پاکستانی ولیعهد عربستان در میان اعتراض مردمی وارد پاکستان شد اشتباهات مکرر مسئولان اجرایی و نظارتی، عامل گرانی گوشت افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ مدتی است که مردم را نگران کرده است فراز و فرودهای چهل سال انقلاب در گفتگوی شفقنا با مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی شلیک مستقیم به استقلال پاکستان سی‌ان‌ان: نشست ورشو یک ناشیگری دیپلماتیک ازسوی آمریکا بود هیئت پاکستانی برای گفتگو درباره حادثه تروریستی به ایران می‌آید نقش آمریکا و صهیونیسم در جنایات تروریست‌های داخلی پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست