کاهش خرید مردم و رکود در صنعت لوازم خانگی

دبیرکل انجمن لوازم خانگی می‌گوید با توجه به افزایش قیمت لوازم خانکی و کاهش خرید مردم رکود در صنعت لوازم خانگی حکمفرما شده و لازم است مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان صنعتی از‌جمله لوازم خانگی مانند فولاد، مس و محصولات پتروشیمی با حاشیه سود کمتر به دست تولیدکننده برسد و با کاهش قیمت تمام‌شده تولید قیمت لوازم خانگی نیز کاهش یابد.حبیب‌ا... انصاری در نشست بازار و تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت:‌ گردش مالی صنعت لوازم خانگی هشت میلیارد دلار در سال است و بخش عمده‌ای از لوازم خانگی که در بازار کشور مورد نیاز بوده اکنون در صنعت قابل تولید است و به غیر از کمپرسور یخچال بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز نیز در داخل تولید می‌شود.وی ادامه داد: از 6 ماه ابتدایی امسال صنعت لوازم خانگی با رکود عجبیی مواجه شده است. با وجود افزایش قیمت مواد اولیه از ابتدای سال اجازه افزایش قیمت توسط نهادهای ناظر محدود به 9.6 درصد شد و این موضوع تولید محصولات را به شدت کاهش داد. پس از آنکه مجوز افزایش قیمت مطابق با افزایش قیمت مواد اولیه داده شد نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، رکود در صنعت حاکم شده است.انصاری گفت:‌ قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید در صنعت لوازم خانگی تا 200 درصد افزایش یافته و طبیعی است که با گران‌شدن محصولات و کاهش قدرت خرید مردم فروش با کاهش قابل توجهی همراه شده و در این وضع ضروری است كه قیمت مواد اولیه تولید در این بخش که برخی از آن‌ها از محل کارخانجات دولتی تامین می‌شود، در جهت حمایت از تولید و کاهش قیمت‌ تمام‌شده محصولات کاهش یابد.وی افزود: اکنون برخی از کارخانجات نه با سود 20 درصدی و قیمت تمام‌شده که با زیرقیمت تمام‌شده محصولات خود را ارائه می‌دهند تا تنها بتوانند گردش مالی خود را تامین کنند.ريیس انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه تشکل‌ها در کنار هم می‌توانند جامعیت لازم را به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ارائه دهند، گفت:‌ انجمن لوازم خانگی در کنار اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی که کار رصد بازار و رسیدگی به تخلفات را برعهده دارند، می‌توانند نظم‌بخشی به بازار و چگونگی حرکت در این بخش را تعیین کنند تا هم‌پوشانی میان تولید و مصرف ایجاد شود.وی با اشاره به کیفیت بسیار مناسب تولیدات داخلی در صنعت لوازم خانگی گفت: در بحث کیفیت و کمیت بسیاری از تولیدات لوازم خانگی از وضع مطلوب برخوردار است و نباید اجازه داده شود كه رکود این صنعت را زمین‌گیر کند.در ادامه این نشست محمد طحان‌پور،‌ ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز گفت:‌ مواد اولیه تولید در صنعت لوازم خانگی بیشتر از طریق صنایع مادر مانند فولاد، مس و پتروشیمی تامین می‌شود که با حاشیه سود بالا همراه هستند و با توجه به وضعی که این صنعت و سایر صنایع با آن مواجه هستند، بهتر است نرخ مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات با ارقام مناسب‌تری به دست تولیدکنندگان برسد.
9 استارت‌آپ در چرخه دوم شتابدهي «نوين‌تک»
به همت شتاب‌دهنده«نوين‌‌تک» و به منظور ايجاد فرصت‌هاي توسعه کسب و کارهاي نوپا دومين رويداد «Demo Day» اين شرکت برگزار و تيم‌هاي راه يافته به چرخه دوم شتاب‌دهنده نوين‌‌تک براي جذب سرمايه، در مقابل سرمايه‌گذاران به ارائه کسب و کار خود پرداختند. به گزارش روابط عمومي بانک اقتصادنوين، در اين مراسم که با حضور مهندس صدرهاشمي‌نژاد بنيانگذار اين بانک، رييس و اعضاي هيات مديره شرکت پرداخت نوين و شماري از سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي برگزار شد، 9 تيم استارت‌آپي که از سال پيش در شتاب‌دهنده نوين‌‌تک مستقر و به فعاليت پرداخته‌اند به سرمايه‌گذاران معرفي شدند. محمدرضا قبادي، مديرعامل شتاب‌دهنده نوين‌‌تک در مراسم ارائه استارت‌آپ‌هاي چرخه دوم به سرمايه‌گذاران گفت: چرخه اول شتاب‌دهنده نوين‌تک از آبان 96 آغاز شد و تا پايان خرداد 97 ادامه داشت و از مرداد 97 وارد چرخه دوم شتاب‌دهنده شديم. وي افزود: کسب و کارهايي که امروز خود را معرفي مي‌کنند از ميان بيش از 2100 ايده و تيم انتخاب شده‌اند که بعد از چند مرحله بررسي و ارزيابي، 9 تيم به چرخه دوم راه يافته و امروز با عبور از چالش‌هاي متعدد به مرحله ارائه به سرمايه‌گذاران رسيده‌اند. در ادامه اين مراسم تيم‌هاي «آوافيکس» پلتفرم درخواست تعميرکار لوازم ديجيتال در محل، «ارتباط» سرويس ارتباط با مشتريان بر مبناي هوش مصنوعي، «اپتيت» پلتفرم تناسب اندام، «مقوا» پلتفرم بازار چاپ، «آي کَتِل» پلتفرم پايش هوشمند سلامت دام بر مبناي اينترنت اشيا، «کلينيکت»، پلتفرم ارتباط با مشتريان کلينيک هاي پوست، مو و زيبايي، «ويلا هاب»، پلتفرم تجميع کننده اقامتگاه‌ها، «نئولايز»، پلتفرم تحليل شبکه‌هاي اجتماعي و «رَبيت» پلتفرم جمع‌آوري داده، آناليز و مصور سازي اطلاعات، به معرفي کسب و کار خود به سرمايه‌گذاران پرداختند. پس از پايان مراسم فرصتي فراهم شد که صاحبان ايده‌ها به گفت‌وگوي مستقيم با سرمايه‌گذاران و نيز مديران ارشد بانک اقتصادنوين بپردازند و از نزديک جزييات مدل کسب و کار خود را مطرح كنند.
موفقیت ها و سرآمدی بانک انصار


در گفت وگو با معاون برنامه‌ریزی و هدایت راهبردی بانک انصار
همایش اختتامیه انتخاب شرکت‌های برتر ایران  با حضور مقامات دولتی، صاحب‌نظران و مدیران برتر کشور در مرکز همایش‌های بین‌الملی صداوسیما برگزار شد و در آن، بانک انصار براساس ارزیابی‌های کارشناسان مربوطه توانست در بین 500 شرکت برتر ایران، عنوان سیزدهمین‌ شرکت برتر و بهره‌ورترین بانک کشور را به دست آورد.
باتوجه به موفقیت‌های پیاپی بانک انصار در عرصه فعالیت‌های بانکی و کسب عناوین مختلف از جشنواره‌های معتبر و به منظور روشن شدن ابعاد این موفقیت‌هاو سرآمدی، گفت‌وگویی با آقای صدرا...چمک، معاون برنامه‌ریزی و هدایت راهبردی انجام شده که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم.
براساس چه راهبرد و سیاست‌هایی بانک انصار موفق به کسب رتبه نخست بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور شده است؟
در آیین رتبه بندی بیست و یکمین دوره انتخاب شرکت های برتر ایران IMI 100  در سال 1397 که همه ساله توسط سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود، بانک انصار براساس شاخص های کمی و بر پایه استانداردهای بین‌المللی حایز رتبه نخست بهره‌وری کل عوامل در بین بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور شده است.  این دستاورد ماحصل اجرای دو دوره برنامه تحولی در بانک بوده که از سال 1392 آغاز و تاکنون اجرا شده که در نوع خود یک دستاورد بسیار امیدوار کننده است. این موفقیت و ده‌‌ها دستاورد دیگر محصول مدیریت یکپارچه و پیاده سازی راهبردهای بانک انصار در توسعه و بهینه سازی کسب و کار بانک است؛ به طوری‌که با اجرای برنامه‌های تحول سازمانی در بانک، تغییرات بسیارگسترده‌‌ای در زیرساخت‌ها، فرآیندها و مدل‌های کسب و کاری ایجاد شده است.
در سال 1397 این بانک توانسته است رتبه 13 را در بین 100 شرکت برتر کسب كند. همچنین با توجه به برنا‌مه‌های دردست اجرا و مطابق با راهبرد‌های مصوب، کسب رتبه 10 در بین 100 شرکت برتر در سال 1398 هدف‌گذاری شده و در دستور کار این بانک قرارگرفته است. 
اجرای طرح تحول بانک چه نقشی در کسب این موفقیت‌ها داشته است؟  
بانک انصار برای کسب این افتخار طی یک برنامه بلندمدت پنج ساله بیش از 370 پروژه بهبود و اقدام اصلاحی روی فرآیندهای کسب و کار خود پیاده كرده که در نهایت منجر به اجرای پروژه BPRروی فرآیندهای کلیدی بانک شده است. همچنین بیش از 1800 پروژه بهبود بهره‌وری طی پنج سال در سطح صف و ستاد به مرحله اجرا گذاشته شده است که مجموع این اقدامات در نهایت موجب بهبود کیفیت سبد درآمدی، کنترل و مدیریت هزینه‌های عملیاتی و غیر عملیاتی، حفظ قدرت سودآوری و بهبود بازده دارایی‌ها، بازده درآمد و بازده حقوق صاحبان سرمایه شده است.
عوامل تاثیر گذار در طرح تحول بانک را توضیح دهید.
در طرح‌ریزی طرح تحول در بانک، شاخص‌های CAMELS به عنوان مبنای اهداف عملیاتی درنظر گرفته شده‌اند؛ همچنین استراتژی‌های توسعه کسب و کار بر پایه دو عامل توسعه کمی از طریق استقرار مدل‌های کسب و کاری جدید و توسعه کیفی از طریق بهینه سازی مدل‌های کسب و کاری موجود پیاده‌سازی شده است. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در طرح تحول بانک، استقرار سیستم یکپارچه مدیریت پروژه (EPM) بوده که کلیه فعالیت‌های برنامه‌ای و پروژه‌های در دست اجرا در واحدهای صف و ستاد در قالب فرآیند استاندارد شده کنترل كرده و همچنین عملکرد کلیه واحدهای سازمانی بانک بر اساس نظام کارت امتیازی متوازن(BSC) مورد پایش مستمر قرار می‌گیرد.
در خصوص بهره‌وری چه اقداماتی انجام داده‌اید که شایسته احراز رتبه اول در شبکه بانکی کشور باشید؟
امروزه یکی از چالش‌های اساسی شبکه بانکی کشور مساله بهره‌وری کل عوامل است. از طرف دیگر با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، این بانک مبادرت به تشکیل شورای عالی راهبری اقتصاد مقاومتی كرده که در ذیل این شورا کمیته‌های متعددی تشکیل شده‌اند. کمیته بهره‌وری به عنوان یکی از کمیته‌های فعال در بانک نقش بسزایی را در جهت فرهنگ سازی و مدیریت پروژه‌های بهره‌وری و کیفیت در بانک داشته و به‌صورت مستمر پروژه‌های بهبود بهره‌وری و کیفیت را تحت کنترل خود قرار داده و کلیه شاخص‌های اندازه‌گیری و پایش بهره‌وری را مورد بازنگری قرار داده است. یکی از اقدامات موثر در فرآیند بهبود کیفیت بهره‌وری در بانک ،استاندارد سازی فرآیندهای کلیدی بانک در قالب سیستم مدیریت کیفیت (ISO) بوده که به عنوان نمونه استانداردهای  ISO27001، ISO10015، ISO9001،ISO10002 پیاده سازی و استانداردهای ISO31000، ISO34000، ISO10013، ISO10001 و ... در دستور کار قرار دارد.
یکی از اقدامات اساسی این بانک استقرار نظام مدیریت ریسک و نظام مدیریت خطا روی فرآیندهای کلیدی بانک بوده و همچنین طرح کیفیت روی سبد سرویس محصول تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شده است.