«فاتح» ایرانی به نیروی دریایی ارتش پیوست

هادی محمدی – پیشرفته ترین و به روز ترین زیردریایی ساخته شده در غرب آسیا روز گذشته با حضور رئیس جمهور در بندرعباس  به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه یکم دریایی امامت نداجا ملحق شد.ساخت زیردریایی پیشرفته و نیمه سنگین  فاتح که می توان از آن به عنوان پیشرفته ترین ساخته نظامی ایران یاد کرد، درحالی است که رهبر انقلاب نگاه ویژه ای به تجهیزات زیر سطحی دارند. از سوی دیگر عمق راهبردی نیروی دریایی تا مدار 10 درجه در اقیانوس هند ترسیم شده و الان زیردریایی های کیلو کلاس ما(کلاس سنگین طارق) در این عمق حضور یافته و دو بار هم به سفر برون مرزی تا تنگه باب المندب، دریای سرخ و خلیج عدن از یک سو و هندوستان و سریلانکا رفته اند. امروز در نیروی دریایی علاوه بر زیردریایی های ساخت ایران" غدیر" که در کلاس سبک قرار می گیرند، سه فروند زیردریایی کلاس سنگین طارق نیز مشغول خدمت هستند و حالا پس از الحاق فاتح به نداجا این مجموعه تا حد زیادی کامل و متنوع می شود و این درحالی است که در منطقه ما هیچ کشوری زیردریایی ندارد به ویژه این که ساخت دو کلاس متفاوت زیر دریایی در ایران کاملا بومی بوده و این پیچیده ترین ماشین ساخت بشر که در ایران تولید شده است به خوبی توانسته تمرینات و عملیات های زیر سطحی خود را به انجام برساند.
روحانی : قدرت امروز ایران می‌تواند قدرت منطقه باشد
به گزارش فارس، در مراسم الحاق این زیردریایی که دیروز در بندرعباس انجام شد حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور با تاکید بر این که بی‌تردید قدرتی که می‌تواند صدها مایل دورتر از منافع ما حراست و حفاظت کند نیروی دریایی است ، خاطرنشان کرد : امروز خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در زمین، هوا و دریا کاملاً به خود متکی است. هیچ گاه قدرت ایران در این حد در دهه‌های اخیر نبوده است به خصوص که امروز در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای دلاور بسیج هم حضور دارند و این توانمندی‌ ما را چند برابر کرده است. رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: قدرت دفاعی ما برای حراست از منافع خودمان است و هیچ‌گاه قصد تجاوز به سرزمین و کشوری را نداشته‌ایم. همه این ۴۰ سال شاهد و گواه بسیار روشنی است که همواره به خوبی از خودمان در برابر متجاوزان دفاع و ایستادگی کرده‌ایم و چشم طمع به دیگران نداشته‌ایم.
روحانی همچنین عصر دیروز در شورای اداری استان هرمزگان با بیان این‌که وزیر دفاع گفته این زیردریایی حدود 68 میلیون دلار برای ما تمام شده، افزود: اگر قرار بود مشابه این را از خارج تهیه کنیم، بیش از 250 میلیون دلار تمام می شد، تازه به ما نمی دادند.   


موفقیت بزرگ ایران در شلیک موشک از زیر آب
همچنین امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که وزارتخانه اش سازنده این غول افتخار آمیز ایرانی است در مراسم رونمایی از زیردریایی فاتح، با بیان این که در زمینه صنعت دریایی که مولفه بسیار مهم در قدرت دریایی است ،تا سال 57 هیچ محصول بومی نداشتیم، اظهار کرد: امروز 95 خانواده محصول در حوزه های سطحی و زیر سطحی را تولید می کنیم. وی تصریح کرد: در زمینه تجهیز این شناورها نیز در تراز نیازهای بومی دفاعی خود قرار گرفته ایم. یکی از فناوری های پیچیده مربوط به شلیک موشک از زیر آب است که در این زمینه به موفقیت بزرگی دست پیدا کردیم.
امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش چندی پیش در گفت وگو با خراسان با بیان این که این زیردریایی برای دشمنان قطعا یک غافلگیری است و از فناوری‌های روز دنیا ‌استفاده می‌کند، گفته بود :علاوه بر فاتح، فروندهای بعدی هم در داخل کارخانه در حال ساخت است، به گونه‌ای که برخی از آن‌ها بدنه‌اش هم به پایان رسیده است.