اشتباهات مکرر مسئولان اجرایی و نظارتی، عامل گرانی گوشت افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ مدتی است که مردم را نگران کرده است

افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ مدتی است که مردم را نگران کرده است تا جایی که در برخی مواقع گوشت‌ با قیمت اعلام شده ازسوی دولت به سختی در بازار یافت می‌شود؛اماآنچه نگران کننده‌تر شده این است که اشتباهات مکرر مسئولان اجرایی و نظارتی سبب ایجاد ولع کاذب برای خرید گوشت در آستانه آخرین ماه سال در جامعه شده است که همین ضعف کار را به جایی رسانده که افزایش فراوان توزیع گوشت در روزهای اخیر هم نتوانسته تاثیری در کاهش قیمت‌ها داشته باشد و حتی قیمت این موادغذایی سفره خانوار افزایش هم داشته است.
مصرف کنندگان گوشت و حتی فروشندگان هم از این بابت که نظارتی بر نحوه عرضه این مواد پروئتینی وجود ندارد، گله‌مند هستند.این روزها اگر سری به بازارهای عرضه گوشت و شبکه‌های توزیع در خرده فروشی‌ها بزنید درخواهید یافت که علیرغم توزیع فراوان،تغییری برای کاهش قیمت دیده نمی‌شود.
مردم زمینه این مشکل را رها شدن بازار به حال خود و دخالت دلالان می‌دانند، زیرا هم گوشت بد عرضه می‌شود، و هم آنچه عرضه می‌شود ازسوی دلالان با قیمت بالاتر خریداری و در جای دیگر به مردمی که نمی‌توخواهند در صف بمانند، گرانتر فروخته می‌شود.
براساس گزارش‌های دریافتی از سطح شهر تهران، دیروز قیمت گوشت شقه گوسفندی 90 هزار تومان، گوشت ران 108 هزار تومان، گوشت گوساله هم با 5 هزار تومان افزایش نسبت به دیروز به 85 هزار تومان رسید.


همچنین درحالی که معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن هفته پیش اعلام کرد عرضه مرغ با قیمت بیش از 11 هزار و 500 تومان را خلاف مقررات است، امروز قیمت هر کیلو مرغ از 15 هزار تومان گذشت.
عباس قبادی که همچنین دبیرستاد تنظیم بازار کشور است مدعی شد: با متخلفان برخورد می‌شود! این اظهارات درحالی مطرح شد که امید می‌رفت با برخورد با متخلفان، مرغ‌های توزیعی در بازار ارزان‌تر از همیشه به سفره ایرانیان راه یابند.
اما نگاهی به قیمت‌ها در مغازه‌ها و واحدهای خرده فروشی نشان می‌دهد، قیمت این ماده مهم غذایی که ماه‌هاست جایگزین گوشت قرمز شده اکنون در مراکز خرده فروشی به کیلویی15 هزار و 500 تا 15 هزار و 800 تومان رسیده است.
در مقابل به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و تجارت، هم‌اکنون به صورت هفتگی گوشت گوسفندی گرم از آسیای میانه و استرالیا و گوشت منجمد از برزیل از زمین، هوا و دریا وارد کشور می‌شود تا بازاردر کنترل قرار گیرد، اما همه این تلاش‌ها به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی توزیعی موفقیت آمیز نبوده است و مردم از ترس گرانی مجدد از هم‌اکنون به فکر ذخیره سازی گوشت مورد نیاز خود برای شب عید هستند.
نکته عجیب‌تر این که علیرغم تولید سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور 80 درصد از نیاز را تامین می‌کند،20 درصد باقیمانده با انبوهی از واردات نیز تامین نشد که نشان از حفره‌های قاچاق این محصول دارد که لازم است ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن مبارزه کند.
دادستان تهران:کشف 200 تن گوشت در بازدید‌های اخیر!
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران چهار شنبه هفته گذشته بعد از جلسه شورای معاونین دادسرای تهران درباره نتیجه‌ بازرسی‌های معاونان دادستانی تهران در راستای توزیع عادلانه گوشت قرمز، از کشف 190 تن گوشت قرمز و 16 تن گوشت مرغ خبر داد و در توضیح افزود: کشف این مقادیر گوشت قرمز و گوشت مرغ مربوط به بازرسی‌های 15 روزه اخیر معاونان دادستان تهران است.
وی همچنین از کشف 5 تن و 660 کیلو مرغ منجمد تنظیم بازار در شادآباد، 8/5 تن گوشت در رباط کریم و مربوط به یک شرکت پروتئینی خبر داد.
دادستان تهران آخرین کشفیات معاونان دادسرا در این زمینه را کشف 4 تن گوشت تنظیم بازار با نماد جعلی در تاریخ 23 بهمن سال جاری اعلام نمود و افزود: آمار ذکر شده صرفاً در بردارنده مقادیر کلان است و شامل موارد مکشوفه کمتر از 100 کیلوگرم نیست.
وی خاطرنشان کرد گوشت‌های مکشوفه با نظارت معاونان دادستان در میان مردم توزیع شده است.
مقام مسئول وزارت صنعت:کسری روزانه 830 تنی گوشت قرمز برطرف می‌شود
محمد رضا کلامی،مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت شنبه هفته جاری هم گفت: براساس اقدام‌های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی در زمینه افزایش واردات گوشت گرم و دام زنده، انتظار می‌رود کسری روزانه 830 تنی آن برطرف شود.
وی گفت: نیاز سالیانه گوشت قرمز در کشور را 960 هزار تن اعلام کرد و افزود: عامل اصلی نداشتن تعادل در بازار، مربوط به برهم خوردن عرضه و تقاضا و تاثیر خرید دام توسط قاچاقچیان بر قیمت‌های داخلی است.
به گفته این مقام مسئول، وقتی کسری در توزیع گوشت داشته باشیم و به قاچاق دام دامن زده شود، بروز مشکلات قیمتی و رجوع همه تقاضا به سمت گوشت وارداتی تنظیم بازاری در سطح جامعه اجتناب ناپذیر است.
وی یادآور شد: قاچاقچیان گوشت را با قیمتی کیلویی چهار دلار خریداری که با ارز آزاد به معنای تقاضای 44 هزار تومانی برای دام عشایر و سایر تولیدکنندگان است؛ بنابراین با در نظر داشتن متوسط 45 درصد تولید گوشت در کشتار دام زنده، قیمت 2 برابری گوشت و مرز قیمتی حدود 85 هزار تومان دور از ذهن نیست.
کلامی تاکید کرد: وقتی قیمت دام زنده با مشکلات یاد شده به هرکیلو گرم 44 تا 45 هزار تومان می‌رسد، ارتباطی به سیستم توزیع ندارد که به دنبال یافتن مقصر برای آن باشیم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت با بیان اینکه سرانه هر ایرانی 12 کیلوگرم گوشت در سال است، گفت: نیاز روزانه کشور به انواع گوشت سبک و سنگین، حدود 2 هزار و 630 تن است که تاکنون این حجم از طریق حدود 100 تن گوشت گرم، 400 تن گوشت منجمد وارداتی، 900 تن از محل کشتار داخلی کشتارگاه‌های کشور و 400 تن با فرض خودکشتاری عشایر و روستائیان تامین شده که در مجموع یکهزار و 800 تن می‌شود و 830 تن کسری وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: افزایش واردات گوشت گرم از 19 هزارتن در سال 96 به 30 هزار تن در سال جاری رسیده، اما سطح واردات فعلی پاسخگوی تقاضا نیست و باید افزایش پیدا کند.
به اعتقاد کلامی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی توزیع گوشت قرمز کشور تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته، اما مشکل اصلی در معضل قاچاق دام به خارج و کاهش تولید است.
رئیس شورای تامین دام:از دپوی 17 هزار تن گوشت در گمرک بندرعباس شوکه شدیم
درحالی که سالانه بیش از 100 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود تا کسری تولید را تامین کند و ذخایر فعلی گوشت هم 25 هزار تن است، پنجشنبه گذشته اعلام شده که 17 هزار تن گوشت در گمرک به طمع بهرمندی از معافیت مالیاتی دپو شده است.
براساس مصوبه جدید هیئت دولت برای تنظیم بازار گوشت، واردات انواع گوشت قرمز با حقوق ورودی چهار درصد مجاز شده است.
ابوالفتح ابوالهادی دادستان بندرعباس در این زمینه گفت: درحال حاضر بخشی از این محموله‌ها که تحت عنوان کالای متروکه و بخشی دیگر که مربوط به سازمان پشتیبانی امور دام است، می‌تواند ترخیص شود.
وی درباره علت دپوی این حجم از گوشت در بندر شهید رجایی گفت: به‌دلیل اینکه این کار به‌نفع واردکنندگان بوده تا از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند، عامدانه اقدام به دپوی گوشت در این منطقه کرده‌اند.
ابوالهادی تاکید کرد: اگر خود واردکنندگان به‌سرعت اقدام به ترخیص محموله‌های گوشت کنند که خیلی خوب است در غیر این صورت، مجبور هستیم خودمان برای این کار اقدام کنیم.
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام نیز در این ارتباط در پاسخ به اینکه چرا این حجم از گوشت در گمرک ذخیره شده است، اظهار کرد: 17 هزار تن رقم بسیار بالایی است و افرادی که این کار را کرده‌اند باید پاسخگوی رفتار خود باشند.
وی افزود: ورود این حجم گوشت به بازار تاثیر زیادی در تامین گوشت مورد نیاز و کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.
رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: ذخیره فعلی کشور برای گوشت قرمز 25 هزار تن است که این رقم بی‌سابقه است و حالا 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک باقی مانده و باعث شوکه شدن ما نیز شده است.
پوریان گفت: در ماه‌هایی که با کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار و افزایش قیمت مواجه بودیم این گوشت‌ها در گمرک ذخیره شده بودند درحالی که توزیع آن در بازار مصرف، تاثیرات مشخصی بر بازار و قیمت‌ها خواهد داشت.
وی اظهار داشت: از نیمه اسفند میزان عرضه دام داخلی نیز در بازار افزایش خواهد داشت و قیمت‌ها به تدریج قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
پوریان افرود: در صورتی که گوشت تولید داخلی و وارداتی به درستی و به موقع توزیع شود در سال آینده نیز هیچ مشکلی برای تامین بازار کشور وجود نخواهد داشت.
برخورد قاطع پلیس با دلالان در بازار گوشت
سردار رحیمی از ورود پلیس به بازار گوشت و برخورد جدی با دلالان این بازار در تهران خبر داد.
سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: از چندی پیش با تعیین کارگروه ویژه مرکب از دادستانی، اداره تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی، برخورد جدی با دلالان بازار گوشت آغاز شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پلیس همانند بازار ارز به بازار گوشت نیز ورود خواهد کرد؟ گفت: بنا به دستور دادستان تهران مبنی بر ورود پلیس به بازار گوشت و برخورد با دلالان، من و همکارانم فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کردیم تا با شناسایی و دستگیری دلالان این حوزه، ثبات و نظم را در بازار گوشت برقرار کنیم.
تامین گوشت قرمز از زمین، هوا و دریا ادامه دارد
محمد جعفری، مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی کشور نیز در این خصوص گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از این پس در تامین گوشت مورد نیاز کشور به روش‌های که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر خواهد گرفت از جمله توزیع اینترنتی وقفه ایجاد نخواهد شد.
وی با بیان اینکه تامین گوشت قرمز از تمامی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی انجام می‌شود، اظهار کرد: تامین گوشت قرمز مورد نیاز از طریق واردات به شکل منجد، گرم و زنده است.
جعفری ادامه داد: واردات به صورت‌های ذکر شده تا زمانی که قیمت گوشت قرمز در بازار منطقی شود ادامه پیدا می‌کند.
وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام همچنین گوشت قرمزی که بخش خصوصی با ارز 4200 تومانی وارد می‌کند را تحویل گرفته و آن را با قیمت مصوب دولتی عرضه می‌کند.
مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی کشور پیش‌تر گفته بود براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با ورود دام زنده به کشور روزانه 6 هزار راس دام در کشتارگاه‌ها ذبح و 120 تن گوشت حاصل از آن به بازار عرضه می‌شود.
حجتی: ممانعتی برای واردات گوشت وجود ندارد؛ مدعیان به میدان بیایند
وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه قیمت هر کیلو گوشت شقه در بازار تهران 80 هزار تومان است، گفت: اسناد واردات گوشت موجود است و جزئیات آن مانند وزن دام‌ها، تعداد آن‌ها و... مشخص است.
محمود حجتی در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز و نحوه توزیع آن، گفت:مسئولیت کنترل بازار با ستاد تنظیم بازار است؛ گوشت قرمز به میزان کافی حتی بیش از سال گذشته نیز وارد کشور شده و این روند ادامه خواهد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در توزیع گوشت قرمز مشکلاتی مانند صف و.. وجود داشت، افزود: براساس تصمیم دولت و ستاد تنظیم بازار مقرر شد برای رفع این مشکل، گوشت قرمز به صورت هدفمند توزیع شود و در اختیار تعاونی‌های کارگری، کارمندی، لشکری، اتحادیه‌های بازنشستگی و... قرار گیرد.
توزیع گوشت قرمز به ستاد تنظیم بازار واگذار شد
وی خاطرنشان کرد: مقرر شد گوشت تامین شده -از طریق واردات- که در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام‌ کشور است به ستاد تنظیم بازار واگذار و این ستاد مسئولیت توزیع این محصول را برعهده گیرد.
قیمت هر کیلو گوشت شقه در بازار تهران 80 هزار تومان و در استان‌ها 75 هزار تومان است؛ امیدوارم با روند موجود قیمت‌ها به تدریج تثبیت شوند و نه تنها افزایش قیمتی ایجاد نشود بلکه کاهش قیمت نیز داشته باشیم
وی در پاسخ به سوالی در باره احتمال کاهش قیمت گوشت قرمز هم گفت: قیمت گوشت وارداتی پایین است؛ قیمت هر کیلو گوشت شقه در بازار تهران 80 هزار تومان و در استان‌ها 75 هزار تومان است. متاسفانه گوشت‌‌های فیله و خاص گران‌تر هستند. امیدوارم با روند موجود قیمت‌ها به تدریج تثبیت شوند و نه تنها افزایش قیمتی ایجاد نشود بلکه کاهش قیمت نیز داشته باشیم.
وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه می‌توان گوشت قرمز به قیمت 27 هزار تومان از هرات وارد کرد، تاکید کرد: اگر می‌توانند وارد کنند مشکلی نیست؛ می‌توانند با قیمتی که سازمان حمایت تعیین می‌کند از هرات گوشت وارد کنند هیچ محدودیتی نیست و نبوده است.
توزیع اینترنتی سبد گوشت و مرغ تنظیم بازاری آغاز شد
دو فروشگاه اینترنتی با همکاری دولت، توزیع گوشت و مرغ تنظیم بازاری را از دیروز آغاز کردند.
فعالیت فروشگاه اینترنتی عرضه گوشت تنظیم بازاری «یخچال» و سایت «مستر قصاب» آغاز شده است. قیمت هر سبد 140 هزار تومان تا 160 هزار تومان است و به هر خانوار یک بار در ماه این بسته تعلق می‌گیرد.
بنا بر این گزارش مراجعه کنندگان برای خریداری محصولات تنظیم بازاری از این سایت‌ها باید ابتدا به سایت یاد شده مراجعه و ثبت‌نام کنند و بعد از احراز هویت آن‌ها می‌توانند سبد محصولات پروتئینی شامل سه عدد مرغ و دو قطعه گوشت را دریافت کنند.
وزن مجموع مرغ و گوشتی که در این بسته‌ها قرار دارد به ترتیب 5 و 3 کیلو گرم است که دربسته‌های تحت عنوان سبد خانواده جمع‌آوری کرده و در 24 ساعت تا 48 ساعت آینده به مشتریان تحصول می‌شود.
همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت سردست منجمد گوساله 28 هزار و 500 تومان است، ران منجمد گوساله 28 هزار تومان و مرغ 8 هزار و 900 تومان است و قیمت هر سبد 140 هزار تومان تا 160 هزار تومان براساس وزن ان متغییر است. پیشتر سایت «به روز رسان» نیز فروش اینترنتی گوشت، مرغ و تخم مرغ تنظیم بازاری را آغاز کرده بود.
ضربه گرانی گوشت به رستوران‌های تهران
رئیس اتحادیه صنفی رستوران و سلف سرویس تهران نیز با بیان اینکه رستوران‌ها امسال به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش مشتری داشته‌اند از تعطیلی 180 رستوران در تهران بدلیل گرانی گوشت و کاهش مشتری خبر داد و در ادامه توضیحاتی درباره ماجرای فروش «خورش بدون گوشت» ارائه کرد.
میرابراهیمی افزود: متاسفانه با گرانی‌های اخیر، قیمت مواداولیه از جمله گوشت، مرغ، حبوبات و رب به اندازه‌ای بالارفته که هم باعث کاهش میزان مشتریان شده و هم گلایه همکارانمان را به دنبال داشته و همکارانمان هر روز در تماس با ما از وضعیت قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده و... گلایه می‌کنند و ما هم جوابی نداریم.
وی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر فروش خورش بدون گوشت برای کاهش قیمت تمام شده و جذب مشتری گفت: طبخ خورش بدون گوشت اصلاً امکان‌پذیر نیست چراکه طعم اصلی خورش، بدلیل گوشتی است که در آن استفاده شده لذا «خورش بدون گوشت» عملاً نمی‌تواند به عنوان خورش به مشتری فروخته شود، چون به هیچ وجه طعم اصلی خورش را ندارد.
میرابراهیمی گفت: البته من هم موضوع «فروش خورش بدون گوشت» را که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، شنیده‌ام ولی تا این لحظه هیچ گزارشی از فروش خورش بدون گوشت توسط رستوران‌ها در تهران به دست ما نرسیده است.
***
به هر حال این افزایش قیمت و نوسان در بازار توزیع گوشت موجب نگرانی مردم در آستانه ماه پایانی سال شده است و بیشتر شهروندان هم بر این اعتقادند که هم‌اکنون نظارت دولت و دستگاه قضایی تنها بر چگونگی واردات و ذبح دام متمرکز است نه توزیع و کنترل قیمت آن.در این شرایط شهروندان به حق انتظار دارند تا مسئولان به صورت جدی به رفع نیاز آنها بپردازند.
آنچه در جامعه کاملا ملموس است این است که گوشت گوسفند،گوساله و گوشت مرغ در سطح مراکز توزیع فراوان است، اما کنترلی بر قیمت‌ها در این مراکز نیست درحالیکه از دوماه پیش یعنی از 21 آذر امسال رئیس دفتر رئیس جمهور از دستور حسن روحانی به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای کاهش قیمت‌ها خبر داد. با این وجود رضا رحمانی که از 5 آبان ماه امسال وزیر صنعت شد، به گواه آمار و قیمت‌ها، عملکرد او در هیچ حوزه ای، قابل قبول نبوده است. در مدت وزارت او، نیز نه تنها کاهش قیمتی در کالاهای اساسی رخ نداده، بلکه افزایش قیمت‌ها شتاب بیشتری هم به خود گرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
ایران صادرکننده بنزین شد رئیس کل بانک مرکزی: بزودی عرضه ارز افزایش می‌یابد پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست رئیس جمهور در اجتماع بزرگ مردم بندر لنگه تشریح کرد: برنامه‌های گسترده دولت برای غرب استان هرمزگان دکتر ظریف در کنفرانس مونیخ: آمریکا بیماری بدخیم خود را درباره ایران مداوا کند آمریکا دنبال تشکیل گروههای مسلح جدید در سه استان عراق است اسد: اردوغان جیره‌خوار حقیر آمریکاست تظاهرات گسترده ضد سعودی مردم یمن در محکومیت عادی‌سازی روابط اعراب مرتجع با رژیم صهیونیستی با اسکورت جنگنده‌های پاکستانی ولیعهد عربستان در میان اعتراض مردمی وارد پاکستان شد اشتباهات مکرر مسئولان اجرایی و نظارتی، عامل گرانی گوشت افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ مدتی است که مردم را نگران کرده است فراز و فرودهای چهل سال انقلاب در گفتگوی شفقنا با مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی شلیک مستقیم به استقلال پاکستان سی‌ان‌ان: نشست ورشو یک ناشیگری دیپلماتیک ازسوی آمریکا بود هیئت پاکستانی برای گفتگو درباره حادثه تروریستی به ایران می‌آید نقش آمریکا و صهیونیسم در جنایات تروریست‌های داخلی پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست