دکتر ظریف در کنفرانس مونیخ: آمریکا بیماری بدخیم خود را درباره ایران مداوا کند

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در سومین روز از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، سیاست‌های دولت آمریکا در خروج از برجام و فشار بر اروپا برای نقض تعهدات ذیل قطعنامه شورای امنیت را به شدت مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: آمریکا بسیار پیشتر از این می‌بایست بیماری بدخیم خود درباره ایران را مداوا می‌کرد.
دکتر محمدجواد ظریف عنوان کرد: دوشنبه گذشته میلیون‌ها ایرانی با شرکت در راهپیمایی‌های گسترده چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند که چنان زلزله‌ای ستون سلطه آمریکا در غرب آسیا را نابود کرد.
وی افزود: البته ایالات متحده هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده کرد، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدت طولانی است که به طرز بیمار گونه‌ای بر روی ایران متمرکز شده و یک اشتغال ذهنی وسواس گونه نسبت به ایران پیدا کرده است که تاکنون نیز ادامه یافته است.
ظریف گفت: مشوه کردن چهره کشور من سیاست در دسترسی بوده که توسط 7 رئیس‌جمهور قبلی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، سیاستی که در دولت‌های اقماری آمریکا خود را در پشت آن مخفی کرده‌اند. آمریکا بسیار پیش‌تر از این می‌بایست این بیماری بدخیم خود را مداوا می‌کرد، چرا که امروز تبدیل به یکی از بزرگترین خطرات حتی برای منافع خودش و البته صلح و امنیت بین‌المللی شده است.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته ایالات متحده دشمنی خود بر ضد ایران را به یک سطح افراطی جدید رسانده است که بهترین مثال آن نقض یک جانبه و غیرقانونی تعهداتش در ذیل برجامی که به سختی مذاکره شده و با اجماع به تایید شورای امنیت رسید.
وی بیان کرد: ایالات متحده اکنون در تلاش برای وادار کردن بقیه به نقض قطعنامه شورای امنیت است که به صورت آشکارا خواستار عادی سازی روابط اقتصادی با ایران شده است.
وزیرخارجه کشورمان ادامه داد:در نشست اخیر "افراد بی‌علاقه" و "آشکارا مجبور شده" در ورشو، معاون رئیس‌جمهور و وزیرخارجه آمریکا هر دو اروپا را حتی برای تلاش درجهت عمل به تعهداتش ذیل برجام و قعطنامه2231 شورای امنیت،بدون آنکه موفقیت عملی زیادی را بدست آورده باشد،موردسرزنش قرار دادند.
وی اضافه کرد: دیروز در همین مونیخ، پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا این مضحکه را مجددا تکرار کرد و گردن کشانه عنوان کرد که اروپا می‌بایست به آمریکا پیوسته و بدون در نظر گرفتن امنیت خود را تعهدات برجامی‌اش را نقض کند. اتهامات نفرت آمیز وی به ایران، به ویژه اتهام جاهلانه وی در نسبت دادن یهودی ستیزی به وارثان مردمی که در تورات به پاس نجات دادن یهودیان، مسیح خوانده شده، مضحک و در عین حال خطرناک است.
وی گفت: این تمرکز بیمار گونه و وسواس فکری بدخیم نسبت به ایران هزینه‌های زیادی را بر بقیه و به ویژه منطقه، که برای 40 سال از پیامدهای ناشی از اصرار آمریکا بر انتخابات‌های غلط آن آسیب دیده، تحمیل کرده است.
ظریف ادامه داد: آمریکا مبتنی بر این تمرکز بیمارگونه و وسواس روان پریشانه خودش، برای مدت طولانی مشوق ماجراجویی مخرب و یاغی‌گری دولت‌های اقماری خودش بوده است: از تسلیح صدام حسین بر جنگ بر ضد ایران تا حمایت از افراط گری؛ از کمک و معاونت در جرم ویران کردن سوریه و بمباران بیگناهان در یمن تا سرپوش گذاشتن بر حبس یک نخست‌وزیر و مثله کردن یک خبرنگار. همزمان، ایالات متحده به صورت سیستماتیک تجاوزهای دائمی و شرم آور اسرائیل بر ضد فلسطینی‌ها را موجه جلوه داده و بر نقض جدی حاکمیت لبنان و سوریه سرپوش گذاشته است و همه به بهانه «مهار ایران» انجام شده است.
ظریف خاطرنشان کرد: ایالات متحده ادعا می‌کند و برخی نیز طوطی وار و چشم بسته و طوطی وار اتهامات مطروحه را تکرار می‌کنند، که ایران در منطقه دخالت می‌کند. اما هیچکس تاکنون از آنکه کشور پرسیده است که منطقه چه کسی؟ و فقط یک نگاه کوتاه به نقشه بیندازید. ارتش ایالات متحده 10 هزار کیلومتر راه طی کرده تا پایگاه‌های خود را در مرزهای ما برپا کند. در عین حال، منابع منطقه را از طریق معادلات تسلیحاتی دوشیده است. براساس برآورد محافظه کارانه، هزینه‌های نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به تنهایی در سال جاری بالغ بر 100 میلیارد دلار خواهد شد که 7 برابر ایران است.
وی گفت: بنابراین، چه کسی واقعا ناامنی را به منطقه صادر می‌کند؟ و چه چیزی منطقه را بیشتر تهدید می‌کند؟
ظریف ادامه داد: موشک‌های بیشماری که برای وحشت یمن به کار رفته‌اند؟ و یا موشک‌های دفاعی ایران که تنها و صرفا بر ضد داعش در دفاع مشروع از خود استفاده شده‌اند؟
وی پرسید: آیا این ایران است که تهدید به نابودی به دیگران می‌کند و یا نتانیاهو رئیس همه چوپان‌های دروغگو است که آشکارا تهدید به کشور من را کرده است، آن هم زمانی که در کنار کارخانه ساخت بمب‌های هسته‌ایش ایستاده است؟ اینجا هیچ تئاتری – از جمله آنچه نمایش پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا بازی کرده است – نمی‌تواند حقیقت را مشوه کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در واقع هر روز ملت‌های بیشتری مواضع صریح خود در خصوص این واقعیت را آشکار می‌کنند که ایالات متحده اکنون به تنهایی بزرگترین منبع بی‌ثبات‌کننده در منطقه ما است. درحالی که ما در اینجا جمع شده‌ایم قانونگذاری عراقی خروج نیروهای آمریکایی را مطرح کرد‌ه‌اند و پس از بیش از 17 سال شکست در افغانستان، ایالات متحده اکنون درحال مذاکره با طالبان است تا عقب نشینی کند.
وی بیان کرد: در مقابل، ایستادگی ما در کنار مردم عراق و سوریه برای مقابله با تروریست‌ها را داعش را در مرز کامل محو قرار داده است و این درحالی است که این دو کشور برخوردار از سطحی از صلح و ثبات شده‌اند که طی سال‌های اخیر شاهد آن نبوده‌ایم.
ظریف افزود: من پس از مذاکرات سوچی وارد مونیخ شده‌ام، شهری که در آن جناب آقای رئیس‌جمهور روحانی گفت‌وگوهای خود را با همتاهای روسی و ترک را برای ارتقا صلح در سوریه ادامه داد. پیش از آن نیز طی دیدار از عراق و لبنان به مدت 7 روز با مقامات دولتی، رهبران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشوها برای کار مشترک به منظور تقویت ثبات وارتقا فرصت‌های اقتصادی دو جانبه در منطقه ما گفتگو داشته‌ایم.
وی گفت: اما اشتغال ذهنی و تمرکز بیمارگونه و سرکشانه آمریکا بر علیه ایران، این پیروزی‌هایی که به سختی به دست آمده است را به خطر انداخته‌اند.
ظریف ادامه داد: در جبهه دیگر نیز اجرای کامل برجام ازسوی ایران که به‌رغم خروج آمریکا ادامه یافته است، نقش اصلی در کاهش تنش و افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا کرده است. اما ایران نمی‌تواند به تنهایی هزینه‌های دستاوردهای جهانی را بپردازد؛ چه توافق هسته‌ای باشد و یا مبارزه با قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق انسان. اروپا نیز لازم است سرمایه‌گذاری کند. بسیاری در دنیا و به ویژه در این قاره به گونه‌ای زیبا در مورد چند جانبه گرایی صحبت می‌کند. اما اکنون لازم است در مسیری دیگر قدم بگذارند. برای مثال، ایجاد اینستکس بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی که برای نجات برجام داده بودند، انجام گرفته است.
وی بیان کرد: درحالی که ما علاقمندی خود را به تعامل نشان داده‌ایم اما برای امنیت، ثبات، رشد و پیشرفت خود وابسته به دیگران نیستیم. ما تنها به ملت خود متکی هستیم. از این رو است که 40 سال فشار حداکثری ادعایی آمریکا شامل مشوه (تخریب) کردن چهره ایران، جنگ، تحریم‌ها و ترور - از جمله حمله وحشیانه تروریستی چهارشنبه در خاک کشور من که از خارج حمایت شد – هیچگاه نتوانسته است ملت ایران را به زانو درآورده و یا منطق تصمیم‌گیری ملت ایران را تحت تاثیر قرار دهند.
ظریف افزود: هدف سیاست خارجی ایران با هدف ایجاد و تقویت «منطقه قوی» است که مانع اصلی ظهور تمایلات سلطه جویانه از جانب هر قدرتی، چه منطقه‌ای و یا جهانی، می‌گردد، طراحی شده است. یک منطقه قوی در تعریف ساده به معنی اعتماد بیشتر، تجارت بیشتر و تعامل بیشتر مابین کشورهای منطقه در مقایسه با قدرت‌های بیرون منطقه است.
وی گفت: این امر نیازمند ثبات سیاسی و سرزمینی درون زا؛ اتکا بر مردم به عنوان منبع مشروعیت، امنیت و پیشرفت؛ هماهنگ سازی بین هویت‌های ملی و منطقه ای؛مشارکت همگان در برقراری صلح و در پیش گرفتن خویشتنداری راهبردی است.
ظریف خاطرنشان کرد: برغم سخنرانی جاهلانه شنیده شده طی روزهای گذشته توسط مقامات آمریکا، من مایل هستم به شما یادآوری کنم که ما ایرانی‌ها وارثان یک تمدن بزرگ باشیم. تمامیت بشریت امروزه بر یک قایق سوار است و یا ما با هم به ساحل امن می‌رسیم و یا با هم غرق می‌شویم.
*ظریف: برای راضی‌کردن "لودریان" کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم
وزیر خارجه کشورمان بعد از سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به سوالات مجری این نشست در ارتباط با برجام، تعامل ایران با اروپا، فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین مسائل حقوق بشری پاسخ داد.
ظریف در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه معتقدند که ایران باید در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود به صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره کند و این فعالیت‌ها را متوقف کند، خطاب به مجری سوال‌کننده، گفت: آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر این‌که شورای امنیت از ایران خواسته است که فعالیت موشکی نداشته باشد، خاطر نشان کرد: این شورا به ایران اعلام کرده که موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند طراحی نکند که ما نیز در همین راستا حرکت کرده‌ایم و موشک‌های ما دارای چنین کاربردی نیستند.
این دیپلمات ارشد کشورمان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به این موضوع با انتقاد از کشورهای غربی به خاطر حمایت‌هایشان از صدام در جریان جنگ تحمیلی، اظهار کرد: این کشورها میلیاردها دلار از نظر تجهیزات نظامی به صدام کمک کردند. در این جنگ شاهد استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی آلمان، هواپیماهای انگلیسی و تجهیزات فرانسوی بودیم، ولی چه کسی در برابر به ما کمک کرد؟ کسی به ما کمک نکرد.
ظریف در ادامه با تاکید بر این‌که من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آنها آسیب برسانند، گفت: هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند اذیت هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل کنند و ما را محاکمه کنند.
وی در مورد برخی گزارش‌ها از جمله گزارش نیویورک تایمز مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها در تلاش هستند که در برنامه موشکی ایران خرابکاری کنند، گفت: ما درحال تحقیق در مورد این موضوع هستیم. شما اگر یادتان باشد آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ترور چند دانشمند هسته‌ای‌مان با یکدیگر همکاری کردند.
وی ادامه داد: یکی باید بایستد و بگوید اینجا جنگل نیست و قانون جنگل نیز نیست که عده‌ای بخواهند در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کنند و اینگونه اقدامات را انجام دهند.
ظریف با بیان این‌که ما حق داریم از خودمان دفاع کنیم، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تصریح کرد: آمریکایی‌ها سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار برخی کشورهای منطقه ما قرار داده‌اند و آقای ترامپ از این سلاح‌ها به عنوان سلاح‌های زیبا یاد می‌کند. سلاح‌هایی که اکنون می‌بینیم بر روی سر مردم یمن ریخته می‌شود.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که چندی پیش اروپایی‌ها تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردند و آنها از انجام برخی اقدامات تروریستی ازسوی ایران در اروپا اظهار نگرانی کرده‌اند و این اقدامات ایران چه زمانی قرار است به پایان برسد، اظهار کرد: لازم است که من دراینجا چند مساله را مشخص کنم. یکی از دیپلمات‌های ایران به اتهام این‌که قصد داشته در فرانسه بمب‌گذاری کند بازداشت شده است و این موضوع دقیقاً در روزی اتفاق افتاد که رئیس‌جمهور ما بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی و آماده‌سازی قرار بود به اروپا سفر کند. دقیقاً روزی اتفاق افتاد که قرار بود این سفر انجام شود نه چند روز قبل‌تر و نه چند روز بعدتر. این موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. این اقدام می‌تواند یک نقشه باشد و حتماً کشور ما آن را انجام نداده است. ما نفوذی که به دست آورده‌ایم را با کارهای دیوانه‌وار به دست نیاوردیم.
وی بار دیگر با بیان این‌که اروپایی‌ها دیپلمات ما را دستگیر کرده‌اند این درحالی است که نهادهای امنیتی این کشورها می‌گویند هیچ شواهدی مبنی بر اتهام او وجود ندارد، ادامه داد: آنچه که روشن است این است که در اروپا افرادی هستند که تا سال 2012 در لیست گروه‌های حامی تروریست ازسوی اتحادیه اروپا قرار داشتند و بعد از آن از این لیست خارج شدند.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر این‌که آیا به نظرش دولت ترامپ به دنبال این است که رژیم در ایران را تغییر دهد، اظهار کرد: آنها گفته‌اند که تنها هدف‌شان تغییر رژیم در ایران است. اقدامات‌شان را در این چارچوب انجام می‌دهند. هدف‌شان از خروج از برجام نیز تغییر رژیم ایران بود. ایالات متحده درحال گوش دادن به سخنان افراد اشتباهی است. آنها 40 سال است که تصور می‌کنند ایران از بین می‌رود و بخار می‌شود، درحالی که هفت دولت تغییر کرده و ما اینجا هستیم.
وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از رفتارهای دوگانه غربی‌ها در ارتباط با موضوع حقوق بشر، افزود: ماجرای جمال قاشقچی مشخص کرد که ماهیت مساله حقوق بشر برای آنها چگونه است. رفتار آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها کاملاً برخلاف حقوق بین‌الملل است. آنها از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند. یک جا آقای بولتون گفت حقوق بشر برای ما ابزاری در جعبه ابزار است که هر وقت بخواهیم از آن استفاده می‌کنیم.
وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که ما بعضاً در کشورمان با مشکل‌ها و کمبودهایی روبه‌رو هستیم که باید به آن توجه کنیم و در جهت حل آن تلاش کنیم ولی این ربطی به اروپا ندارد، خطاب به مجری این برنامه گفت: شما به ما نگویید که تجار اروپایی برای سرمایه‌گذاری به ایران نمی‌آیند، چون نگران حقوق بشر هستند درحالی که می‌بینیم آنها در عربستان سعودی حضور پیدا می‌کنند و سرمایه‌گذاری می‌کنند. من خودم در دانشگاه در ارتباط با موضوع حقوق بشر درس داده‌ام در این مورد دغدغه دارم و معتقدم که این موضوع باید رعایت شود و یک نیاز امنیتی است، اما کشورهای غربی از جمله ایالات متحده در موقعیتی قرار ندارند که به ما درس اخلاق بدهند درحالی که در جنگ هشت ساله از صدام حمایت کردند. شما می‌بینید که عربستان سعودی از بیانیه شورای حقوق بشر علیه ایران حمایت می‌کند. درحالی که این کشور خود ناقض حقوق بشر است و آیا آنچه که شما از آن سخن می‌گوئید حقوق بشر است؟
وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به مذاکرات طولانی که بین ایران و گروه 1+5 جهت حصول برجام صورت گرفت، اظهار کرد: در این مذاکرات خانم موگرینی و اشتون حضور داشتند. آنها خود می‌گفتند که هیچ چیزی بهتر از این توافق وجود ندارد، ولی این آمریکایی‌ها بودند که از این توافق خارج شدند. به نظرم برجام بهترین چیزی بود که گروه 1+5 به دست آورد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد که فشارهای آمریکا بر روی اقتصاد ایران تاثیرگذار بوده و ایران چه‌طور می‌خواهد در برابر این فشارها ایستادگی کند و از طرف دیگر برخی از دیپلمات‌ها در ایران گفته‌اند که بدون آمریکا حفظ برجام سخت است، تصریح کرد: برای ما خیلی مهم است که مردم‌مان را راضی نگه داریم و مردم ما شاد باشند. ما در راستای تحقق این موضوع درحال تلاش هستیم.ظریف گفت: آن‌چه در ایران رخ می‌دهد احتیاج به صبوری استراتژیک دارد.
وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: طبق آخرین آمار 51 درصد مردم ما همچنان معتقد هستند که ما باید در برجام بمانیم. البته موقعیت ممکن است تغییر کند ما معتقدیم که منافع اروپا در گروی این است که در این توافق بماند.اروپایی‌ها حاضر نیستند که در ارتباط با ماندن در برجام هزینه بپردازند و آماده‌سازی‌های لازم انجام دهند.
سایر اخبار این روزنامه
ایران صادرکننده بنزین شد رئیس کل بانک مرکزی: بزودی عرضه ارز افزایش می‌یابد پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست رئیس جمهور در اجتماع بزرگ مردم بندر لنگه تشریح کرد: برنامه‌های گسترده دولت برای غرب استان هرمزگان دکتر ظریف در کنفرانس مونیخ: آمریکا بیماری بدخیم خود را درباره ایران مداوا کند آمریکا دنبال تشکیل گروههای مسلح جدید در سه استان عراق است اسد: اردوغان جیره‌خوار حقیر آمریکاست تظاهرات گسترده ضد سعودی مردم یمن در محکومیت عادی‌سازی روابط اعراب مرتجع با رژیم صهیونیستی با اسکورت جنگنده‌های پاکستانی ولیعهد عربستان در میان اعتراض مردمی وارد پاکستان شد اشتباهات مکرر مسئولان اجرایی و نظارتی، عامل گرانی گوشت افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ مدتی است که مردم را نگران کرده است فراز و فرودهای چهل سال انقلاب در گفتگوی شفقنا با مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی شلیک مستقیم به استقلال پاکستان سی‌ان‌ان: نشست ورشو یک ناشیگری دیپلماتیک ازسوی آمریکا بود هیئت پاکستانی برای گفتگو درباره حادثه تروریستی به ایران می‌آید نقش آمریکا و صهیونیسم در جنایات تروریست‌های داخلی پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نداجا پیوست