ویراژ پراید 47 میلیونی در هرج و مرج بازار!

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: قیمت خودرو‌ها در هفته‌های اخیر به طرز عجیبی افزایش پیدا کرده‌است؛ وضعیت به‌گونه‌ای شده که هر فرد عادی اگر قیمت خودرو‌های داخلی را صرفاً طی یک هفته اخیر دنبال کرده‌باشد، از افزایش قیمت خودرو‌ها حتماً شوکه و شگفت‌زده شده‌است و کسی هم پاسخگو نیست!
وزیر صنعت گفته بود بازار به دقت رصد می‌شود و مردم باید به خودرو‌سازان داخلی اعتماد کنند، اما نکته تأسف‌برانگیز این است که روند صعودی افزایش قیمت خودرو از هفته به روز و از روز به ساعت تغییر کرده‌است. بر این اساس نمی‌توان دقیقاً پیش‌بینی کرد قیمت فلان محصول در ساعات و روز‌های آینده دقیقاً چقدر خواهد بود. از سوی دیگر بسیاری از افراد که قبلاً خودرو‌های پیش‌فروش ثبت‌نام کردند نیز خودرو‌های خود را دریافت نکرده‌اند و همچنان منتظر هستند. بر اساس آخرین قیمت خودرو که دیروز در رسانه‌ها منتشر شد پراید ۱۱۱ به قیمت ۴۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵به قیمت ۷۸میلیون تومان، تیبا به قیمت ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو پارس به قیمت ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چانگان به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان، دنا ۱۰۸ میلیون تومان و رانا به قیمت ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده‌است.
علت نابسامانی کجاست؟
محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تبیین چرایی وضعیت کنونی بازار خودرو به الف. می‌گوید: بخشی از آشفتگی بازار به علت سوء مدیریت خودروسازان است.


وی با بیان اینکه هزینه سربار یکی از عوامل تعیین‌کننده هزینه تمام‌شده خودرو است، خاطر نشان کرد: این هزینه را در حال حاضر مردم می‌دهند. متأسفانه به علت تورم نیرو، منابع انسانی، هیئت مدیره‌ها، شرکت‌های زیان‌ده، هزینه سربار خودروسازان بالاست.
عزیزی گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی در زیرمجموعه دو خودروساز وجود دارد که هیچ کاری نمی‌کنند، ولی اعضای هیئت مدیره دارند.
نماینده مردم ابهر در مجلس با اشاره به دخالت وزارت صنعت در صنعت خودروسازی تصریح کرد: دخالت دولت در صنعت خودرو و حمایت از آن‌ها موجب شده تا کار خراب شود. وی ضمن انتقاد از رفتار دوگانه وزارت صنعت در برخورد با دو خودروساز گفت: چرا این وزارتخانه به خود اجازه می‌دهد که در یک سال چندین بار مدیرعامل یک خودروسازی را تغییر دهد، درحالی که دیگر مدیرعامل خودروساز بزرگ کشور چندین سال است که بدون تغییر مانده‌است. عزیزی با بیان اینکه مدیران خودروسازی برای ماندن در قدرت از جیب مردم هزینه می‌کنند، گفت: ساختار و نحوه مدیریت خودروسازی کشور دچار ایراد است که باید تغییر کند. وی لغو ممنوعیت واردات خودرو را یکی دیگر از راه‌حل‌ها دانست و گفت: خودروساز به هر قیمتی که دلشان می‌خواهد قیمت خودرو را افزایش می‌دهد، مگر اینکه واردات خودرو به کشور با تعرفه منطقی باز شود. عزیزی با طرح این سؤال که چرا فقط خودروسازان داخلی زیان‌ده عمل می‌کنند، در حالی که خودروسازان بخش خصوصی این شرایط را ندارند، گفت: چرا باید منابع عظیم بانکی صرف این دو خودروساز بزرگ شود؟