‌تروریسم را تحمل نمی‌کنیم، انتقام می‌گیریم

سرویس سیاست جوان آنلاین: این عبارات بخشی از سخنان رئیس‌جمهور است که روز گذشته در اجتماع مردم بندرلنگه و با اشاره به حادثه تروریستی روز چهارشنبه در زاهدان عنوان کرد.
پیش‌تر و در جریان تشییع باشکوه شهدای حادثه تروریستی زاهدان در اصفهان، فرمانده کل سپاه از شورای عالی امنیت ملی درخواست کرده بود که بیش از پیش دست سپاه در انتقام از تروریست‌ها را باز بگذارد. سرلشکر جعفری، عربستان و امارات را حامیان اصلی تروریست‌ها معرفی کرده و هشدار داده بود: «دولت‌های خائن عربستان و امارات بدانند صبر جمهوری اسلامی به سر آمده و حمایت از گروه‌های تکفیری را تحمل نخواهد کرد.»
دکتر روحانی دیروز بدون اشاره به کشور خاصی گفت: برخی از همسایگان متأسفانه راه اشتباه را انتخاب کرده‌اند و ایران روابط برادرانه و صمیمانه با همه کشور‌های منطقه را می‌خواهد.
روحانی گفت: تروریست‌هایی که به هیچ عنوان معیار‌های انسانی مد نظر آن‌ها نیست در یک اقدام تروریستی جمعی از مرزبانان کشور را که برای دفاع از امنیت کشور و مرز‌ها تلاش می‌کردند به شهادت رساندند، اما باید بدانند که ملت ما بی‌تردید انتقام خون این شهیدان عزیز را خواهد گرفت.


روحانی تصریح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم و نخواهیم گذاشت مزدوران جنایتکاری که سلاح و منابع مالی آن‌ها را بیگانگان تأمین می‌کنند، پاسداران عزیز و مرزداران غیور ما را به شهادت رساندند و بتوانند از دست انتقام الهی و مردم مؤمن ایران فرار کنند. آن‌هایی که سبوعانه به پاسداران و مرزبانان ما حمله کرده و آن‌ها را به شهادت رساندند، باید بدانند که این کار خصمانه و سبوعانه، ما را در مبارزه با تروریسم، بیشتر تشویق می‌کند و ما برای دستیابی به این هدف به تلاش خودخواهیم افزود و نخواهیم گذاشت تروریست‌هایی که سلاح و پولشان را از جا‌های دیگر تأمین می‌کنند، در منطقه ما فعالیت کنند و دست به اقدامات تروریستی بزنند. روحانی تأکید کرد که هیچ‌گاه آغازگر تجاوزی در منطقه نبوده‌ایم و در عین حال سرنوشت صدام را برای برخی کشور‌های منطقه که فکر می‌کنند امریکا و رژیم صهیونیستی برای‌شان امنیت می‌آفرینند، یادآوری کرد و گفت: روزی که صدام به ایران حمله کرد به کشور‌های همسایه اعلام کردیم که ایران دشمن خود را شکست خواهد داد و بدانند که مزدوران برای آن‌ها امنیت نخواهند آورد. برخی از آن‌ها به صدام تکیه کرده بودند تا امنیت بگیرند، در حالی که ایران در منطقه امنیت‌آفرین بود و بعداً دیدند که همان صدام عفلقی به کویت حمله کرد و کسانی که فکر می‌کردند صدام مایه امنیت آنهاست به اشتباه خود پی بردند. روحانی امنیت منطقه را در گرو اتحاد و همبستگی کشور‌های منطقه عنوان کرد و در عین حال گفت: متأسفانه برخی همسایگان ما راه اشتباه را انتخاب کردند و به سراغ امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها رفتند. او با بیان اینکه جز یکی دو کشور، بیشتر کشور‌های منطقه و همسایگان روابط خوب و صمیمی با ایران دارند، تأکید کرد: البته این دشمنی به ضرر خود آن‌ها و کل منطقه است.
رئیس‌جمهور یکی از اقدامات و تلاش‌های قدرت‌های استکباری را ایجاد اختلاف و تفرقه بین اقوام، مذاهب و ملت‌های منطقه عنوان کرد و گفت: دشمنان و قدرت‌های استکباری طی همه این سال‌ها این هدف را دنبال می‌کردند و گاهی کاملاً ناموفق بودند، اما بعضی وقت‌ها متأسفانه به هدف خود رسیدند.
می‌خواهند ما را خسته کنند
دکتر روحانی خطاب به مردم گفت: شما روز ۲۲ بهمن آمدید و گفتید زیر پای استبداد و نوکری اجانب نخواهیم رفت، از فشار دشمنان نمی‌هراسیم و استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را که بزرگ‌ترین نعمت خدا به ما در این ۴۰ سال بوده حفظ خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امریکا و صهیونیست‌ها به دنبال توطئه و فشار به ملت ایران هستند، گفت: هدف آن‌ها این است که ما را خسته کنند. آن‌ها به دنبال این هستند که بین حاکمیت و نظام، قوای سه‌گانه، رهبری معظم و ملت فاصله ایجاد کنند. هدف دشمنان ایجاد اختلاف و دودستگی میان ماست. اما باید بدانند که ما امروز با وحدت، ایستادگی و اتحاد زیر یک پرچم و رهبری یک رهبر، یک دولت و یک قانون اساسی و حفظ منافع ملی، برای عظمت ملت و ایران متحد ایستاده‌ایم و به حول و قوه الهی امریکا و صهیونیسم را در منطقه دچار شکست حتمی کرده و از مشکلات عبور خواهیم کرد.
«فاتح» به نداجا پیوست شد
رونمایی و الحاق پیشرفته‌ترین زیر دریایی جمهوری اسلامی ایران با نام «فاتح» به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) از دیگر برنامه‌هایی بود که عصر دیروز با حضور رئیس‌جمهور انجام شد.
رئیس جمهور طی سخنانی در این مراسم گفت: قدرت ما تهدیدی برای دیگران نیست، اما روشن است توانمندی قدرت ما در برابر آن‌هایی که چشم طمع به سرزمین ما دارند بازدارنده است و باید بازدارنده باشد. امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در آیین بهره‌برداری از این زیردریایی گفت: زیر دریایی فاتح به طور کامل بومی بوده که ساخت و طراحی صفر تا صد آن به دست دانشمندان و متخصصان متعهد و توانمند سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع انجام شده است. وی افزود: فاتح به عنوان نخستین زیردریایی کلاس نیمه سنگین ایران دارای ویژگی‌های برجسته و منحصربه فرد و از فناوری‌های روز دنیا برخوردار بوده است که پس از موفقیت در انجام آزمایش‌های نهایی، به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.
قابلیت‌ها و مأموریت‌های فاتح
نقش اصلی این زیردریایی، مقابله با یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با استفاده از اژدر و موشک است. این زیردریایی می‌تواند به‌صورت انفرادی یا گروهی به همراه سایر زیردریایی‌ها، یگان‌های شناور و تجهیزات ساحلی عمل نماید؛ همچنین مأموریت دیگر این زیردریایی مین‌ریزی است.
چنانچه تهاجم آبی خاکی به سواحل کشور متصور باشد، از این کلاس زیردریایی دیزلی در فاصله مناسب از ساحل به عنوان یگان جلودار و با هدف مقابله با یگان‌های آبی خاکی حامل نفر و تجهیزات دشمن استفاده می‌شود. مأموریت بسیار مهم زیردریایی فاتح در زمان صلح، عملیات تجسس و جمع‌آوری اطلاعات است. این زیردریایی دارای قابلیت ممتاز در اجرای عملیات چریکی بوده و با توجه به کوچکی اندازه (ویژه‌اش)، قادراست در بنادر و نقاط محدود سواحل وارد شده و به انتقال نیروی مخصوص بپردازد.
زیردریایی فاتح به لحاظ کوچک بودن ابعاد بدنه و پروانه، هوشمندی دستگاه‌ها و سامانه‌ها و حرکت آهسته در زیر آب، بسیار کم صدا بوده و کشف آن با سونار‌های غیر عامل بسیار دشوار و استفاده از سونار عامل برای کشف آن‌ها چندان سودمند نیست، چراکه سطح مقطع سوناری آن‌ها نسبت به سایر زیردریایی‌ها اندک است. زیردریایی ۵۲۷ تنی فاتح نخستین زیردریایی نیمه سنگین ساخت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. زیرسطحی فاتح، ابرسامانه‌ای با بیش از ۴۱۲ هزار قطعه و نتیجه تلاش ۴ میلیون و ۲۰۲ هزار نفر ساعت، متخصصان توانمند داخلی است که در صنایع دریایی وزارت دفاع با همکاری نیروی دریایی ارتش و مبتکران دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، طراحی و آماده شده است. زیردریایی فاتح با بهره‌مندی از ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا از سامانه‌های پیشرفته سوناری، رانت الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیرسطحی به سطح، هدایت اژدر، جنگ الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده‌ها سامانه مدرن دیگر برخوردار است که موجب افزایش قدرت دفاعی و آفندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.