ضعف اشراف اطلاعاتی از دلایل بروز حادثه تروریستی زاهدان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که «ضعف و کاستی در اشراف اطلاعاتی یکی از دلایل موضوع حادثه تروریستی در زاهدان بوده است» گفت که طبق گزارش ارائه شده در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی رایزنی با طرف هندی برای مقابله با تروریسم در سطح منطقه در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم این اقدام پیام روشنی برای طرف پاکستانی و گروههای تروریستی باشد.
به گزارش ایسنا، علی نجفی خوشرودی در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی از جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی جاده خاش - زاهدان پرداخت.
وی توضیح داد: با وجودی که دستور کار مجلس، بررسی بودجه ۹۸ است اما کمیسیون امنیت ملی به محض وقوع حادثه در سریع‌ترین زمان، جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی در اطراف زاهدان برگزار کرد که در این جلسه اعضای کمیسیون این حادثه را محکوم کرده و شهادت تعدادی از پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفتند.
نجفی با بیان این که «در این جلسه مسئولان دستگاه‌های امنیتی، معاون سیاسی وزارت خارجه و استاندار سیستان و بلوچستان حضور داشتند» گفت: مسئولان دستگاه‌های امنیتی گزارشی پیرامون جزییات ابعاد حادثه ارائه کرده و تاکید داشتند که اگرچه طی ماههای اخیر تعداد قابل توجهی از تحرکات تروریستی را توانسته‌اند خنثی کنند اما این حادثه به دلایل مختلف از جمله ضعف و کاستی در اشراف اطلاعاتی رخ داد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «در این جلسه بحث استفاده از قلمرو و خاک پاکستان از سوی گروههای تروریستی برای انجام اقدام علیه ایران مطرح شد» گفت: ما شرایط و مشکلات دولت پاکستان برای کنترل موثر و حوزه‌ی همجواری با جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنیم اما انتظار اراده سیاسی قوی‌تر برای عدم استفاده از خاک پاکستان از سوی گروههای تروریستی برای ضربه زدن به ایران را داریم.


وی تقویت مرزها، توجه به توسعه پایدار و هماهنگی دستگاه‌های امنیتی را از دیگر موارد مورد تاکید در این جلسه عنوان و اظهار کرد: نتیجه بررسی‌ها در قالب گزارشی از سوی کمیسیون به مجلس ارائه خواهد شد.
نجفی در توضیح مباحث مطرح شده از سوی عراقچی در این جلسه گفت: دستگاه دیپلماسی در دو بخش اقداماتش را انجام داده. اولین بخش منجر به محکوم کردن این حادثه تروریستی از سوی سازمان ملل، دبیر کل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای منطقه شد. کار دیگری که دستگاه دیپلماسی در دستور کار گذاشته رایزنی فشرده با طرف پاکستانی است که بر این اساس سفیر پاکستان احضار شد و سفیر ایران در اسلام آباد با مسئولان نیروهای مسلح پاکستان دیدار و گفت و گو کردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: رایزنی‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است. رایزنی‌ها با طرف هندی برای مقابله با تروریست در سطح منطقه در دستور کار است که امیدواریم این مجموعه اقدامات پیام روشنی به طرف پاکستانی و گروههای تروریستی داشته باشد. نجفی درباره‌ی دلیل رایزنی با هند گفت: هند کشور مهم منطقه است که همزمان با اقدام تروریستی در زاهدان اقدام مشابهی در هند صورت گرفت و بیش از ۴۰ نفر از نیروهای ارتش هند کشته شدند.
همچنین  حشمت الله فلاحت پیشه در حاشیه جلسه علنی نوبت صبح دیروز  مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی برای بررسی حادثه تروریستی زاهدان گفت: این جلسه با حضور مسؤولان امنیتی و سپاه و مجمع نمایندگان استان اصفهان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به مرزهای شرقی کشور گفت: متأسفانه رخ دادن این حوادث تروریستی بخشی از پیش بینی‌های ماست که بعد از سفرهایی که به شرق داشته آن را بیان کردیم. ما اخیراً دو سفر به زاهدان داشتیم و در آن جا پیش بینی این مسائل را کردیم. فلاحت پیشه اظهار کرد: بعد از آن کمیسیون امنیت ملی دو ماه زودتر از تدوین پیش نویس بودجه در بحث مرزی جلسه‌ای برگزار کرد اما در نهایت دولت حدود یک پنجم نیازهای مرز را در بودجه قرار داد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با این بودجه به رغم جانفشانی‌های سربازان در دفاع از مرز، مرز گرفتار یک سری جریان‌های تروریستی انتحاری می‌شود. موضوع تروریسم انتحاری به یک راهبرد ایذایی علیه ایران در شرق کشور تبدیل شده است. راهبرد ایذایی با هدف اذیت و آزار کشور و ایجاد مشغله ذهنی برای مردم و سیاستمداران شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع جلسه‌ای را در کمیسیون امنیت ملی با حضور مسؤولان برگزار می‌کنیم که قرار است مسؤولان در آن گزارش دهند راهبرد ما صیانت از نیروها است چون صیانت و حفاظت از نیروها بسیار اهمیت دارد آنها از مرزها دفاع می‌کنند اما در معرض اقدامات انتحاری قرار می‌گیرند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که «باید هماهنگی در مرز بین دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی صورت گیرد»، گفت: اگر منطقه‌ای شامل پوشش نا امنی و خط قرمز می‌شود باید اقدامات صیانتی بیشتر شود.
فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: وظیفه اول کمیسیون امنیت ملی افزایش الزامات دفاعی در قالب بودجه است ما تلاش می‌کنیم که وضعیت بودجه مرز بیشتر شود. موضوع دیگر تعیین راهبردی برای مرزهای کشور است که این موضوع به بودجه پایدار نیاز دارد.
وی با بیان این که صدها تروریست انتحاری در مرزها بسیج و تجهیز شده‌اند، گفت: هر لحظه ممکن است این تروریست‌ها اقداماتی از این نوع انجام دهند. لذا در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران فراتر از مرزها امنیت ایجاد کرده نباید این اتفاقات در داخل مرزهای خودمان رخ دهد. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی به نیروی انتظامی از احتمال بروز این حادثه تروریستی داده شده بود، گفت: ما همه موارد را امروز بررسی می‌کنیم ولی نباید این موضوع زیر سوال رود که سربازان وطن در بدترین شرایط از مرزها دفاع می‌کنند، هیچ وقت دشمنان ما نتوانستند در محدوده عملیاتی ما ورود کرده و اقدامی کنند.
وی افزود: البته در این حادثه تروریستی قطعاً بخشی در قالب جاسوسی اطلاعاتی بوده یعنی افرادی که این کار را کرده‌اند از نفوذ استفاده کردند که چنین اقدامی صورت گرفته باید همه این موارد مورد بررسی قرار گیرد.
فلاحت پیشه در پایان گفت: باید همه گزارشهای ارائه شده مورد بررسی قرار گیرد.