پس‌لرزه‌های اعلام وضعیت اضطراری از سوی ترامپ/ سی‌ان‌ان: اوضاع خطرناک است

سرویس خارجی-اعلام وضعیت فوق‌العاده توسط ترامپ برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی اوضاع آمریکا را به هم ریخته است. نانسی پلوسی در همان ابتدای کار و هنوز مرکب امضای ترامپ زیر اعلان وضعیت اضطراری خشک نشده بود تهدید کرد که به زودی ترامپ را در دادگاه خواهد دید.
 اعضای کمیسیون حقوقی مجلس نمایندگان آمریکا نیز با ارسال نامه‌ای به ترامپ گفته‌اند، این وضعیت اضطراری را بررسی خواهند کرد. جری نادلر، عضو دموکرات این کمیسیون به شبکه سی‌ان‌ان گفته است: «این شاید یکی از بزرگترین چالش‌ها برای نظام قانون اساسی در تاریخ آمریکا باشد. در صورتی که ترامپ موفق شود، بر حیطه قدرت رؤسای جمهوری به شدت افزوده می‌شود و تفکیک قوا آسیب جدی خواهد دید.»
«سی‌ان‌ان» نیز برای بررسی «پیامدهای منفی اعلام وضع اضطراری ملی در آمریکا» برای حزب جمهوریخواه با «ویلیام بَنکس» استاد بازنشسته در دانشکده حقوق دانشگاه سیراکیوز گفت‌وگو کرده است. ویلیام بنکس درباره اقدام ترامپ به سی‌ان‌ان گفته: «به نظر من وضع سیاسی مخاطره آمیزي است.
 قطعا مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای آینده قطعنامه‌ای تصویب خواهد کرد. از نظر حقوقی ساز و کاری که رئیس‌جمهور در پیش گرفته است به کنگره حدود پانزده روز وقت می‌دهد تا درباره قطعنامه و تصویب آن بحث و گفت‌وگو کند. این قطعنامه باید همان قطعنامه‌ای باشد که در مجلس سنا و مجلس نمایندگان مورد بحث قرار گرفته بود.


 این قطعنامه همانند هر طرح یا لایحه دیگری تقدیم رئیس‌جمهور خواهد شد تا آن را امضا کند. اما او این را وتو خواهد کرد. این کارشناس درباره مخالفت برخی جمهوریخواهان با اقدام ترامپ نیز گفته: «نگرانی جمهوریخواهان درباره احتمال استفاده یک رئیس‌جمهور دموکرات در آینده از این روش (اعلام وضع اضطراری ملی) نگرانی مشروعی است.» ابی واسرمن شولتس، نماینده دموکرات نیز به سی‌ان‌ان گفته اقدام رئیس‌جمهوری «خلاف قانون اساسی و انزجارآور است و مخالفان در کنگره آمریکا از هر ابزار حقوقی استفاده خواهند کرد. تا مانع از این وضعیت اضطراری شوند.»
گفتنی است از نظر حقوقی، کنگره آمریکا می‌تواند وضعیت اضطراری را لغو کند. اما برای اینکه دیگر نیازی به موافقت رئیس‌جمهوری نباشد، به یک «اکثریت وتو» نیاز دارد. در واقع دو سوم اعضای دو نهاد قانون‌گذار کنگره، مجلس نمایندگان و سنا، باید علیه وضعیت اضطراری رأی دهند؛ و این مانعی است که بعید است بتوان از آن عبور کرد.
اولین شکایت‌ها از ترامپ
مالکان زمین در ایالت تگزاس از هم‌اکنون شکایت خود را به دادگاه تسلیم کرده‌اند. دادگاه در روند رسیدگی قضائی خود باید به این پرسش کانونی پاسخ دهد که آیا وضعیت حاکم بر مرز مکزیک به طور کلی می‌تواند اعلان یک وضعیت اضطراری را توجیه کند؟نگرانی جمهوری‌خواهان در این است که اگر دموکرات‌ها مسئله را به رأی‌گیری در دو نهاد قانون‌گذار گنگره بکشانند، این احتمال وجود دارد که در حزب جمهوری خواه شکاف ایجاد شود.
به همین جهت بسیاری از نمایندگان و سناتورهای جمهوری خواه معتقدند که «وضعیت اضطراری» راه‌حل نیست و باید بودجه کافی در اختیار رئیس‌جمهوری گذاشت تا کار به این‌جا نکشد.
 لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی نوشته: «نخستین چیزی که باید درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اعلام وضع فوق‌العاده بدانیم این است که این اقدام از روی ضعف بوده است و نه از روی قدرت.
رئیس‌جمهور آمریکا تنها به این دلیل وضع فوق‌العاده اعلام کرد تا با سوءاستفاده از قدرت مانع پیروزی کنگره شود. ترامپ برای پنهان کردن ضعف خود وضع فوق‌العاده اعلام کرد.»