رقابت خانواده هلال در یک المپیاد با شکوه

عطیه کریمی| آیین افتتاحیه مرحله نهایی نخستین المپیاد ورزشی کارکنان و اعضای جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، صبح دیروز 27 بهمن، با حضور تیم‌های ورزشی منتخب از 28استان در دو دسته کارکنان و اعضای هلال‌احمر برگزار شد. در این المپیاد ورزشکاران طی  چهار روز در 6 رشته تنیس روی میز، والیبال، دارت، شنا، فوتسال و فوتبال‌دستی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و نکته قابل توجه تشکیل کمیته استعدادیابی به ریاست فرشاد پیروس بازیکن اسبق تیم فوتبال پرسپولیس است. به گفته برگزارکنندگان هدف اصلی از برگزاری این المپیاد ورزشی؛ ایجاد کمیته استعدادیابی، تشکیل تیم‌ملی و منتخب جمعیت هلال‌احمر و معرفی استعدادهای برتر ورزشی برای معرفی به تیم‌ها و باشگاه‌های برتر کشور است. سید علی منیری مدیرکل رفاه و امور عمومی جمعیت هلال‌احمر در حاشیه روز نخست این المپیاد در گفت‌وگویی با «شهروند» به جزییات برگزاری این رویداد پرداخته است که خواندنش خالی از لطف نیست.
 در مورد این المپیاد توضیح دهید و این‌که در روز نخست آن چه اتفاقاتی رخ داده است؟
از شنبه المپیاد ورزشی اعضا و کارکنان جمعیت هلال‌احمر برگزار می‌شود که چنین المپیادی را در سال‌های گذشته در جمعیت هلال‌احمر نداشته‌ایم. این مسابقات در طی سال‌های گذشته،  فقط در رده کارکنان و آن هم تنها در رشته فوتسال مسابقاتی چند‌سال یک بار برگزار می‌شد. در این دوره با همت و توجه ویژه مدیران ارشد جمعیت هلال‌احمر این طرح شروع به کار کرد. نکته قابل توجه در این المپیاد این است که همزمان در دو حوزه  اعضا و کارکنان برگزار می‌شود. در زمانی که حادثه اتفاق می‌افتد اعضا و کارکنان کنار یکدیگر هستند و ما یک سازمان هستیم. با همین نگاه سعی کردیم مسابقات ورزشی را به‌عنوان عاملی برای انسجام و همدلی درون سازمان در نظر بگیریم و از ظرفیت ورزش و هیجان حاکم در رقابت و مسابقه استفاده کنیم به جهت این‌که همکاران ما بتوانند از روزمرگی فاصله بگیرند و وارد فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی شوند.
 سابقه این مسابقات به چه صورت است و چه تعداد شرکت‌کننده از اعضا و کارکنان در این مسابقات حضور داشته‌اند؟


این مسابقات با حضور 2500 ورزشکار در کشور شروع به کار کرد. روزهای اول انتظار نمی‌رفت استقبال چندانی از سوی استان‌ها شود. اما برخلاف تصور، حدود 15‌درصد پرسنل جمعیت هلال‌احمر و حدود 1500 نفر نیز از اعضا در این مسابقات شرکت کردند. رشته‌های فوتسال، فوتبال‌دستی و شنا ویژه برادران و رشته دارت، والیبال و تنیس روی میز ویژه خواهران برگزار می‌شود.
 برنامه‌های آتی جمعیت هلال‌احمر برای برگزاری مسابقات ورزشی چیست؟
قرار بر این است که در‌سال آینده تعداد رشته‌های ورزشی در مسابقات را گسترده‌تر کنیم. براساس نظرخواهی که از استان‌ها صورت گرفت، رشته‌های ورزشی متنوع‌تری ایجاد خواهد شد. بنابراین برنامه‌های آتی جمعیت هلال‌احمر در زمینه ورزشی، توسعه و افزایش رشته‌ها در داخل کشور است.
 هدف اصلی از برگزاری المپیاد ورزشی چیست؟
از دل برگزاری این برنامه، سازمان اهداف مهمتری را دنبال می‌کند. هدف برگزاری المپیاد صرفا معرفی تیم‌های اول و دوم نیست، بلکه به دنبال آن هستیم تا استعدادهای برتر را در سطح کشور شناسایی کنیم و تیم‌ملی و منتخب جمعیت هلال‌احمر را تشکیل دهیم. در سطح جهان مسابقات دانشجویان، آتش‌نشانان و یا هنرمندان را داریم. آیا نمی‌توان از ظرفیت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر برای فراهم  کردن مسابقاتی در سطح جهان استفاده کرد؟ چنین المپیادهای ورزشی می‌تواند فرصتی برای داوطلبان و کارکنان هلال‌احمر فراهم کند تا در کنار یکدیگر باشند و در زمان حوادث و سوانح بتوانند با همکاری هم به انسان‌ها کمک کنند. ورزش می‌تواند چنین زمینه‌ای را فراهم کند.
 رویداد مهم در این المپیاد این است که کمیته استعدادیابی ایجاد شده است، وظیفه این کمیته چیست؟
کمیته استعدادیابی از نخستین مسابقاتی که در مناطق چهارگانه، شمال شرق به میزبانی سمنان، شمال غرب به میزبانی آذربایجان شرقی، منطقه جنوب به میزبانی استان فارس و شهرستان شیراز و منطقه مرکزی به میزبانی قم برگزار شد، تشکیل شد. تمام مسابقات فیلمبرداری شدند و  این فیلم‌ها بررسی و آنالیز شدند؛ هم‌اکنون نیز تیم‌های ارزیاب در تمام مسابقات حضور دارند. براساس مکانیزم امتیازی که طراحی کرده‌اند، می‌توانیم تیم‌های منتخب و برتر را مشخص کنیم. همچنین از فرشاد پیوس که یک چهره محبوب در حوزه ورزش هستند و در گرایش‌های مختلف ورزشی ایشان را می‌شناسند، دعوت کردیم تا رئیس کمیته استعدادیابی این المپیاد شوند.
 در خصوص روند مسابقات که صبح شنبه افتتاحیه آن برگزار شد، توضیح دهید؟
طبق جدول‌های گروهی، شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف در گروه‌های چهارگانه سازماندهی شده‌اند برای مثال در رشته فوتسال هشت تیم از رقابت‌های منطقه‌ای صعود کرده‌اند؛ تیم‌های اول و دوم هر منطقه. این هشت تیم در دو گروه چهار تیمی سازماندهی شده‌اند و طی سه روز با یکدیگر در داخل گروه خود رقابت می‌کنند. تیمی که سرگروه می‌شود به مرحله فینال می‌رود و  تیم‌های دوم برای مسابقات رده‌بندی می‌رود. چهارروز مسابقه برای تیم‌های فوتسال و والیبال برگزار می‌شود.
مسابقات شنا، تنیس روی میز، دارت و فوتبال‌دستی زمان محدودتری دارند و رقابت‌ها چرخشی است؛ برای مثال در مسابقات دارت 18 نفر شرکت‌کننده براساس استانداردهای این ورزش در سه مرحله مسابقه می‌دهند تا به نتیجه برتر برسند.
از شنبه تا روز دوشنبه شب مسابقات به صورت کاملا فشرده ادامه پیدا می‌کند و درنهایت فینالیست‌ها مشخص می‌شوند. روز سه‌شنبه صبح فینال برگزار می‌شود و پس از آن مراسم اختتامیه و اهدای جوایز است. هر رشته جداگانه برندگان خود را هم در گروه کارکنان و هم در گروه اعضا دارد.
 چرا فرشاد پیوس را برای کمیته استعدادیابی انتخاب کردید و نقش ایشان در این مسابقات چیست؟
 آقای پیوس به ‌عنوان رئیس کمیته استعدادیابی انتخاب شده‌اند؛ بخشی از وظیفه کمیته استعدادیابی تشکیل تیم هلال ‌احمر است و بخش دیگر آن معرفی برخی از همکاران و اعضای هلال به تیم‌های برتر کشور است و استعدادها شناسایی و معرفی می‌شوند. هدف از استعدادیابی یک نشان‌دادن ظرفیت هلال ‌احمر در قالب تیم‌ملی و منتخب هلال ‌احمر است، هدف دیگر این است که باشگاه‌ها و تیم‌های برتر کشوری بتوانند از استعدادهای این المپیاد استفاده کنند. دلیل انتخاب آقای پیوس نیز این است که فردی را برگزینیم که تنها در یک ورزش و  قشر خاص محبوب نباشند. ایشان فردی است که توده مردم او را دوست دارند. ورزشکاری است که سال‌ها داوطلب جمعیت هلال‌ احمر بوده است و در مناسبت‌های مختلف  و زمانی که جمعیت به کمک ایشان احتیاج داشته باشد، حضور پیدا می‌کنند. بنابراین آقای پیوس لیدر تیم ما شدند و پرچم المپیاد را به دست گرفتند.
 فکر می‌کنید برگزاری چنین المپیادهای ورزشی چه تاثیری بر انگیزه و بهره‌وری پرسنل و کارکنان دارد؟
می‌توان از ظرفیت ورزش و محیط شاداب آن برای ایجاد انگیزه بیشتر برای حضور اعضا در ماموریت‌های هلال استفاده کرد و با توجه به بازتاب‌های خوبی که تا به امروز داشته‌ایم، می‌توان گفت در این زمینه موفق بوده‌ایم.
 چه تعداد شرکت‌کننده از استان‌ها در المپیاد حضور داشته‌اند؟
تیم‌های منتخب و برگزیده از 28 استان در این المپیاد شرکت کرده‌اند و تعداد ورزشکاران حدود 700 نفر است. حدود 360 نفر از تیم‌های برادران و 330 نفر از تیم‌های خواهران حضور دارند. محمدرضا نهادیان سرپرست تیم فوتسال جمعیت هلال احمر
رقابت در کنار استعدادیابی
من بیست‌وهشت ‌سال است که کارمند هلال ‌احمر هستم؛ در این سال‌ها از هر فرصتی برای ورزش استفاده می‌کنم و در حال حاضر به ‌طور حرفه‌ای رشته فوتسال را انجام می‌دهم. در این روزها دور دوم المپیاد ورزشی کارکنان و اعضای هلال‌ احمر را شاهد هستیم؛ دوره اول در استان قم جزو 4 تیم بودیم که تیم فوتسال جمعیت صعود کرد و الان جزو 8 تیم برتر ایران این مسابقات را برگزار کرده‌ایم. این دوره تا جایی که من می‌دانم از نظر فنی و کیفی برگزاری‌اش بهتر بود؛ چون هم اعضا و هم کارکنان حضور دارند و رشته‌های متنوعی مثل شنا، فوتسال و والیبال را شامل می‌شود. دو گروه در فوتسال داریم که هر کدام شامل 4 تیم می‌شوند؛ از هر گروه تیم اول به فینال می‌رود و تیم دوم به رده بندی. در این دوره استعدادیابی را هم داریم و قرار است از بین کارکنان مستعد در رشته‌های ورزشی شناسایی شوند و در حوزه‌های بین‌المللی حضور پیدا و مقام کسب کنند؛ به همین منظور هم  2 نفر از فدراسیون آمده‌اند تا افراد مستعد را انتخاب کنند. در توضیح این دوره، باید اشاره کنم که در فوتسال فقط تیم آقایان هست و در رشته والیبال فقط بانوان هستند. در فوتبال‌دستی و شنا هم آقایان و در دارت هم بانوان هستند و دو گروه اعضا  و کارکنان داریم؛ اعضای هلال‌ احمر شامل سازمان جوانان و داوطلبان می‌شود و اغلب جوان‌تر هستند و کارکنان شامل  نیروهای رسمی جمعیت است. معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال احمردر گفت‌وگو با «شهروند»
به دنبال تشکیل تیم بشردوستی هستیم

بهرام غیبی، معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر است؛ کسی که 26‌سال کارمند جمعیت هلال‌احمر ‏بوده و افتخار می‌کند که از رده کارمندی و رئیس شعبه و معاون استان به سمت معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی این ‏نهاد  رسیده است و امروز می‌تواند در خدمت نیروی انسانی که سرمایه‌های این جمعیت محسوب می‌شوند، باشد. غیبی در ‏حاشیه برگزاری دور فینال مسابقات المپیاد کارکنان هلال‌احمر گفت‌‍‍‌‌وگویی کوتاه با «شهروند» داشته است که در ادامه می‌‏خوانید.‏
شاهد برگزاری المپیاد ورزشی کارکنان هلال‌احمر هستیم؛ در مورد این برنامه توضیح می‌دهید؟
همان طور که از قبل وعده داده شد، مرحله فینال المپیاد ورزشی کارکنان جمعیت هلال احمردر هتل لاله از صبح دیروز آغاز شد و تا ‏سه‌شنبه ادامه دارد؛ این مسابقات با تلاش همکاران هلال‌ احمر از 5 ماه پیش کلید خورده بود. مرحله مقدماتی این مسابقات در استان‏های فارس، سمنان، قم و آذربایجان‌شرقی به صورت منطقه‌ای برگزار شده بود و درحال حاضر به مناسبت ایام الله دهه فجر شاهد ‏مسابقات دور نهایی یا فینال  بین کسانی هستیم که به این دور راه پیدا کرده‌اند. این مسابقات در سه روز و در 6 رشته برگزار می‌شود ‏که حضور خواهران هم به این رشته‌ها اضافه شده‌ است.‏
نخستین بار است که این مسابقات به این شکل و به این گستردگی برگزار می‌شود، چه چیزی باعث شد این برنامه‌ها برای ‏کارکنان جمعیت هلال‌احمر تدارک دیده شود؟
در حوزه منابع انسانی آن چیزی که برای ما ارزش دارد یک نوع طرز تفکر صحیح است، ما به نیروی انسانی فقط صرف کار نگاه نمی‌‏کنیم؛ علم امروز نیروی انسانی را به‌عنوان سرمایه انسانی می‌بیند؛ وقتی این تغییر دیدگاه و غالب شدن تفکر صحیح صورت بگیرد، درمی‏یابیم که نیرویی به‌عنوان ابزار ماندگار در سیستم هستند که باید آنها را بالنده کنیم و در مسیر توسعه پرورش دهیم و او را دارای ‏انگیزه کنیم تا به درد سیستم بخورد. سرمایه انسانی جمعیت هلال‌احمر سرمایه عظیمی است که به نظر من همه تلاش‌ها و هزینه‌ها ‏نوعی سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی است. مجموعه این تلاش‌ها در حوادث و بلایا پاسخ می‌دهد وقتی که همکاران با دلگرمی ‏بیشتر و توان بیشتر در خدمت مردم خواهند بود.‏
گویا دردوره‌ای که برگزار می‌شود، پروژه استعدادیابی هم دارید؟
هدف ما این نیست که صرفا یک مسابقه‌ای برگزار کنیم؛ نخست هدف این است که هر‌سال این مسابقات تکرار شود و همکاران خودشان ‏را برای دوره‌های‌ سال بعد آماده کنند؛ دوم از چهره‌های ورزشی به‌عنوان نماد و برند برای استعدادیابی استفاده کردیم؛ در این دوره ‏آقای فرشاد پیوس و تیم همراهش از نزدیک تیم‌ها را رصد می‌کنند که در استان‌های سمنان و قم با ما همراه بودند. ما مانند سایر تیم‌ها به دنبال ‏تشکیل یک تیم بشردوستی هستیم مثل تیم هنرمندان که موسسات و نهادها دارند تا در  هنگام حوادث این تیم ‏بتواند در سطح داخلی و بین‌المللی جامعه را نسبت به آن حساس کند و نوعی جذب کمک‌های مردمی و ترویج فرهنگ بشردوستی ‏توسط این تیم صورت بگیرد. در همین راستا استعدادیابی توسط چهره‌های ورزشی صورت می‌گیرد تا بتوانیم نفرات برتر را انتخاب ‏کنیم و تیم بشردوستی را تشکیل دهیم.‏
‏ ‏آیا در نظر دارید که مثلا در لیگ برتر فوتبال تیم هلال‌احمر هم وارد شود یا در سایر رشته‌ها  هم تیم رسمی در رقابت‌های ‏کشوری داشته باشند؟  ‏
‏ به‌طورکلی درحال حاضر سیاست جمعیت در قالب حوزه جوانان، این است که یک تیم بشردوستانه و داوطلبانه از بین ‏کارکنان و داوطلبان تشکیل شود؛ وظیفه ذاتی جمعیت این نیست که به‌عنوان تیم پروری وارد شود و در سطح نوجوانان و جوانان تیم‌های ورزشی ‏هزینه و بازیکن تربیت کنیم. وظیفه ما تشکیل این تیم بشردوستی به منظور آگاه‌سازی جامعه نسبت به اهداف ملی و بین‌المللی ‏نوع دوستی و کمک به همنوعان است.‏
به جنبه‌های بشردوستی اشاره کردید، آیا برنامه‌ای برای بین‌المللی کردن این برنامه هم دارید؟
پروپوزال این کار را آماده کرده‌ایم و به صلیب‌سرخ پیشنهاد می‌دهیم  قطعا با رویکردی که در این نهاد وجود دارد، می‌تواند به عضویت یکی از ‏برنامه‌های صلیب‌سرخ دربیاید. هدف اصلی این المپیاد ورزشی ایجاد وحدت و همدلی و هماهنگی بیشتر بین کارکنان و توان‌افزایی در ‏همکاران است. امیدواریم  سال‌های بعد بر این حوزه‌ها بیشتر کار کنیم تا رابطه دوستی و توان جمعیت هلال‌احمر در همه حوزه‌ها ‏بیشتر شود. جا دارد اشاره کنم که در روز سوم هم قرار است مراسم اختتامیه با حضور رئیس جمعیت و دبیرکل جمعیت و احتمالا ‏وزیر ورزش برگزار شود و از تیم‌های برتر در همه رشته‌ها تقدیر می‌شود؛ به علاوه جوایز ویژه‌ای برای برندگان مسابقه در نظر گرفته‌‏ایم. همه تلاش ما این است که بهترین‌ها را برای همکاران هلال‌احمر در نظر بگیریم چرا که همکاران من لایق بهترین‌ها هستند.‏