اجلاس ورشو، فراتر از شکست

بسم‌الله الرحمن الرحیم
نشست ورشو بدون هیچگونه دستاوردی با صدور یک بیانیه بی‌اعتبار و تکراری به کار خود پایان داد. این اجلاس اگرچه قرار بود نمایشی از تشکیل یک اجماع بین‌المللی علیه ایران باشد، ولی در میدان عمل به یک نماد آشکار و چشمگیر از اقتدار و جایگاه جهانی ایران تبدیل شد. برگزار کنندگان اجلاس علیرغم تلاش چند ماهه برای شکل گیری چنین اجلاسی، آنچنان انفعالی ظاهر شدند که حتی نتوانستند در بیانیه نهائی اجلاس، نامی از ایران ببرند.
نشست ورشو از این دیدگاه، چیزی فراتر از یک شکست بزرگ سیاسی – تبلیغاتی بود و عملاً به یک رسوائی آشکار در مقیاس جهانی تبدیل شد. اگرچه طیف وسیعی از دشمنان وقیح و شرور از آمریکا و صهیونیستها گرفته تا منافقین و رژیم‌های فاسد عرب تلاش می‌کردند با تشکیل اجماع جهانی علیه ایران، شکست‌های مستمر و چند ساله خود را جبران کنند و یا حداقل بر آن سرپوش بگذارند ولی تلاش‌های ناکام آنها به جائی نرسید و حتی با نتایج معکوسی مواجه شد.
ابتدا قرار بود این یک اجماع عربی علیه ایران باشد ولی هیچ کشور عرب از جمله بانیان اجلاس هم حاضر نشدند میزبان اجلاس باشند و در نتیجه مقرر شد اجلاس در اروپا برگزار شود، ولی هیچ کشور مهم اروپائی هم حاضر به میزبانی اجلاس نبود. بانیان اجلاس نهایتاً لهستان یعنی ضعیف‌ترین کشور اروپائی را نامزد میزبانی اجلاس رسوای ضد ایرانی کردند و لهستان در ازای دریافت پول، باقیمانده حیثیت و اعتبار خود را نیز حراج کرد.


این یک رسوائی بزرگ برای برگزار کنندگان اجلاس ورشو بود که نشستی در اروپا تشکیل دهند ولی اتحادیه اروپا کمترین حضور قابل ذکری در آن نداشته باشد. فدریکا موگرینی رئیس امور سیاسی اتحادیه اروپا ضمن رد دعوت برگزار کنندگان اجلاس ورشو، از هرگونه حضور یا همکاری با اجلاس امتناع کرد. ولی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و جمعی از مقامات بی‌آبروی عرب و غیرعرب در این اجلاس حاضر شدند تا بلکه نقشی در این نمایش سیاسی ایفا کنند. در این اجلاس مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا ایران را خطری برای منطقه معرفی کرد. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و برخی دیگر از شرکت کنندگان از ایران به عنوان یک «تهدید امنیتی» سخن به میان آوردند و تلاش کردند بر شرارتهای بانیان اجلاس در منطقه سرپوش بگذارند و خطر اسرائیل و حامیانش برای صلح و امنیت خاورمیانه را به فراموشی بسپارند. اصرار نتانیاهو برای دمیدن در بوقهای تبلیغاتی علیه ایران هم دقیقاً با همین هدف و انگیزه صورت می‌گیرد بلکه با جایگزینی دشمنی علیه ایران، کارنامه سیاه صهیونیست‌های اشغالگر از خاطره ملتهای منطقه محو شود و حتی اسرائیل را همدست ارتجاع عرب علیه ایران معرفی نماید.
شاید اگر بانیان و برگزار کنندگان اجلاس ورشو در محاسبات سیاسی خود ذره‌ای عقل و منطق به کار می‌بردند، این جنین شاهد ناکامی و سرخوردگی نمی‌شدند. به ویژه پس از برگزاری مراسم پرشکوه 22 بهمن در سراسر کشور که دنیا شاهد حضور یکپارچه آحاد مردم بود، قاعدتاً شکست اجلاس ورشو پیشاپیش هم به خوبی قابل تشخیص بود. ترامپ و دستیارانش سماجت ابلهانه‌ای از خود نشان دادند که به توصیه واشنگتن پست عمل نکردند و اجلاس ورشو را لغو نکردند تا این همه رسوائی را به نام خود ثبت نکنند.
بانیان و مجریان اجلاس ورشو می‌خواستند ایران را منزوی کنند ولی انزوای خود را به وضوح آشکار ساختند. این پدیده بسیار نادرست است که اجلاسی در اروپا تشکیل شود ولی اتحادیه اروپا تعمداً غایب و مخالف آن باشد. مایک پنس در اجلاس ورشو تاکید و بلکه التماس می‌کرد که اروپا از سیاستهای ضدایرانی آمریکای ترامپ تبعیت کند و از برجام خارج شود و علیه ایران موضع گیری کند. وی همچنین از دیگران هم گلایه کرد که چرا در تلاش برای به انزوا کشاندن ایران، آمریکا را تنها گذاشته‌اند؟
اجلاس ورشو از این دیدگاه، تقابل سیاستها در دو سوی آتلانتیک را به نمایش گذاشت و نشانه‌های آشکار واگرائی را به ثبت رسانید. اجلاس ورشو از این بابت یک شکست استراتژیک برای آمریکا بود که نه تنها کمکی به سیاستهای ترامپ نکرد، بلکه ناپختگی و سماجت کودکانه کاخ سفید را به رخ کشید. جالب اینکه جان بولتون وعده می‌داد که دنیا شاهد برگزاری چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نخواهد بود ولی دارودسته ترامپ به چشم خود دیدند که دنیا در برابر شکوه و عظمت ملت بزرگ و سلحشور ایران با احترام و تکریم و ستایش برخورد کرد. هر چند شرارت آمریکا و مزدوران محلی ترامپ در اقدام تروریستی خاش متجلی شد ولی اجلاس ورشو مکمل ناکامی‌ها و انزوای آمریکا در مقیاس جهانی بود.
همدستی اسرائیل، منافقین و سعودی‌های حامی تروریسم با میزبان اجلاس هم ضربه‌ای کاری و حیثیتی برای کسانی بود که خود را نگران صلح و امنیت منطقه جلوه می‌دادند ولی همدستی خود با تروریست‌ها و حامیان وقیح تروریسم در منطقه را در یک تصویر کامل، به نمایش گذاشتند تصادفی نبود که بخش اعظم غاییبین در اجلاس ورشو، در کنفرانس امنیتی مونیخ گرد آمدند و بهترین روابط را با هیئت ایرانی برقرار کردند. ازنکات عبرت انگیز اجلاس ورشو آنکه وزیر خارجه لهستان هم علیرغم درخواست مایک پنس برای اخراج اتحادیه اروپا از برجام، در حضور مقامات آمریکائی از برجام حمایت کرد و خواستار تقویت آن شد.
این پدیده، یکبار دیگر ناکارآمدی سیاست‌های واشنگتن را به اثبات رسانده و فریاد اعتراض رسانه‌ها و برخی مقامات سیاسی قدیم و جدید آمریکا را هم برانگیخته است. آمریکای ترامپ خیلی به برنامه ریزی‌ها و سرمایه‌گذاریهایش علیه ایران طی دوره یکساله اخیر دل بسته بود و روی نتایج آن حساب کرده بود. ولی این روزها با تلخکامی احساس می‌کند که نه تنها مردم ایران را نشناخته بلکه با صحنه دیپلماسی جهانی هم کاملاً بیگانه است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: بانک‌ها واحدهای صنعتی بزرگ کشور را تامین مالی کنند ترامپ وضعیت اضطراری اعلام کرد مردم «هائیتی» پرچم آمریکا را به آتش کشیدند نشست ورشو "ولنتاین" اعراب و اسرائیل بود وزیر خارجه انگلیس: اسد در قدرت می‌ماند وزیر راه و شهرسازی دربازدید ازخط تولید مجتمع فولاد مبارکه: فولاد مبارکه به توسعه راه‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی متعهد بوده است وداع جانسوز مردم اصفهان با شهدای حمله تروریستی تکفیری زاهدان قیمت گوشت و مرغ بازهم افزایش یافت مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری درمورد «پالرمو» را بازهم به آینده موکول کرد ائتلاف آمریکایی 20 هزار غیرنظامی را در سوریه و عراق کشته است آمادگی مشروط پاکستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سید حسن نصرالله: هدف اصلی نشست ورشو عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود افشاگری یک روزنامه اسرائیلی درباره نقش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه یمن نیویورک تایمز گزارش داد؛ فرار افسر آمریکایی به ایران یک ضربه سخت اطلاعاتی بود تظاهرات جدید عراقی‌ها در میدان التحریر بغداد آمادگی مشروط پاکستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اجلاس ورشو، فراتر از شکست