ائتلاف آمریکایی 20 هزار غیرنظامی را در سوریه و عراق کشته است

یک منبع حقوق بشری در عراق اعلام کرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا تاکنون 20 هزار غیرنظامی را در کشورهای سوریه و عراق کشته‌اند.
به گزارش ایرنا، "علی اکرم البیاتی" عضو کمیساریای عالی حقوق بشر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: بمباران‌های نیروهای ائتلاف آمریکایی طی چهار سال گذشته تاکنون بیش از 20 هزار غیر نظامی را در عراق و سوریه به کشتن داده است.
وی افزود: درعین حالی که تلاش همه طرف‌ها در مبارزه با تروریسم و داعش و نقشی که در شکست آن درعراق داشته‌اند را ارج می‌نهیم اما آمارهای رسمی سازمان ملل از تعداد کشته شدگان غیرنظامی نگران‌کننده است.وی گفت: براساس این آمارها تاکنون 20 هزار غیر نظامی عراقی و سوری در اثر بمباران‌های نیروهای ائتلاف آمریکایی کشته شده‌اند.
این درحالی است که ائتلاف آمریکایی پیشتر به رقم‌های بسیار کمتری از تعداد غیرنظامیان کشته شده در اثر بمباران‌های خود در این دو کشور اشاره کرده و همچنین مدعی شده بود که هدف گرفتن غیرنظامیان عمدی نبوده است.


احزاب، شخصیت‌ها و افکار عمومی عراق از یکسال پیش با اعلام پایان نظامی داعش در این کشور، بطور جدی خواستار پایان حضور نظامی ائتلاف و در راس آن آمریکا در خاک کشورشان شده‌اند.این مطالبات در هفته‌های اخیر پس از اظهارات مداخله جویانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ادامه حضور در عراق برای زیرنظر گرفتن ایران و منطقه، فزونی گرفته است.
فراکسیون‌های بزرگ در مجلس عراق اعلام کرده‌اند که طرحی را برای تعیین تکلیف نیروهای خارجی با پایان تعطیلات فصلی پارلمان به جریان خواهند انداخت.
فرمانده آمریکایی از احتمال باقی ماندن نظامیان این کشور در سوریه خبر داد
«جوزف ووتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا گفت که ارتش این کشور در زمینه حفظ شماری از نیروهایش در سوریه انعطاف پذیر است و دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درحال بررسی این موضوع است.
به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه گفت که مشغول پیش بردن طرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه است اما اگر دولت ترامپ تصمیم بگیرد برخی از نیروهایش را در سوریه حفظ کند، ارتش در این زمینه انعطاف پذیر است.
وی همچنین گفت: برخی از تجهیزات نظامی به عنوان بخشی از طرح ترامپ برای خروج از سوریه خارج شده‌اند و در هفته‌های آتی برخی از نظامیان از این کشور خارج می‌شوند.
ترامپ دسامبر (آذر) گذشته تصمیم گرفت نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند و مدعی شد که داعش در این کشور شکست خورده است.وی این تصمیم را به بدون مشورت با مقامات ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از جمله ژنرال ووتل اتخاذ کرد.
از زمان اعلام این تصمیم، موضوع حفظ برخی از نیروها در سوریه به دلایل مختلف محور گفت‌و‌گوهای مقامات نظامی و غیرنظامی واشنگتن بوده است. آنها چنین استدلال کرده‌اند که حفظ بخشی از نیروها برای جلوگیری از نفوذ ایران در این کشور لازم است.
وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا (که نامش فاش نشده) نوشت: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ گفته ترجیح می‌دهد که شماری از نیروها در سوریه حضور داشته باشند.
ترامپ اوایل ماه جاری میلادی گفت قصد دارد به منظور «تحت نظر داشتن» ایران نیروهایش را در عراق نگه دارد؛ موضوعی که خشم بسیاری از سیاستمداران عراقی را برانگیخت. آنها گفتند حضور نیروهای آمریکایی در عراق به منظور پشتیبانی از نیروهای عراقی برای جنگ با داعش -و نه مقابله با ایران- است.
وال استریت ژورنال به نقل از چند مقامی که نامی از آنها نبرده است افزود: مذاکرات در کاخ سفید برای ادامه حضور بخشی از نیروها در سوریه تشدید شده است. ادامه حضور بخشی از نیروهای آمریکایی در سوریه نقض وعده‌های ترامپ درباره بازگرداندن نیروهایش از برخی مناطق درگیر خواهد بود.
وال استریت ژورنال نوشت: کاخ سفید از اظهار نظر فوری درباره موضوع ادامه حضور شماری از نیروهای آمریکایی در سوریه خودداری کرد.
پرتیراژترین روزنامه آمریکا که عمدتا طرفدار جمهوری خواهان است، افزود: نیروهای آمریکایی در سوریه در وهله نخست برای جنگ با داعش در سوریه حضور دارند اما به گفته مقامات، آنها همچنین حامل پیامی مهم به ایران هستند.مقامات ارشد نظامی آمریکایی از جمله ژنرال ووتل می‌گوید ادامه حضور برخی از نیروها در سوریه برای مقابله با تلاش گروه‌های همسو با روسیه، ایران، حکومت سوریه برای پر کردن خلا ناشی از خروج نیروهای آمریکایی ارزش دارد.
کردها بر آخرین پایگاه داعش در شرق سوریه مسلط شدند
خبرگزاری رویترز گزارش داد که نیروهای دمکراتیک کرد سوریه مورد حمایت آمریکا شهرک « الباغوز » آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش را در شرق فرات آزاد کردند.
رویترز با اعلام این خبر به نقل از مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه هم اعلام کرد که به دنبال آزادی منطقه مزبور طبق توافق این نیروها با تروریست‌های داعش، قرار شده تا 440 نفر از آنها طی دو گروه تسلیم شده و از منطقه الباغوز خارج شوند که 200 نفر از آنها تسلیم و خارج شده‌اند.
طبق این گزارش نیروهای دمکراتیک کرد (قسد) و ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا و تروریست‌های داعش برای خروج عناصر داعش از آخرین مناطق شرق فرات نیز توافق کرده‌اند.
دیده بان حقوق بشر سوریه در این باره با اعلام توافق سری میان ائتلاف بین‌المللی با گروه تروریستی داعش گزارش داد که صدها نفر از عناصر داعش با توافق سری که میان داعش و ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا پیش از اعلام بازپس گیری آخرین پایگاه داعش در شرق فرات انجام شد، خود را تسلیم کرده ند و گروهی از آنها با کامیون‌های تحت نظارت ائتلاف بین‌المللی از منطقه الباغوز خارج شدند.
این توافق شامل عدم بازگشت دوباره داعش به مناطق تحت سیطره نیروهای کرد در شرق فرات و تحویل برخی زندانیان به ائتلاف بین‌المللی است.طبق این توافق در دو روز آینده عناصر داعش به شکل نهایی از شرق فرات با نظارت ائتلاف خارج خواهند شد.
دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین گزارش داد که دو بالگرد ائتلاف صبح پنجشنبه وارد منطقه تحت اشغال داعش شدند تا سرکرده‌های داعش را از این مناطق خارج کنند.
نیروهای تحت حمایت آمریکا هفته گذشته حمله علیه آخرین مواضع داعش در "الباغوز فوقانی" واقع در شرق سوریه و در نزدیکی با مرز عراق را آغاز کردند.حملات نیروهای دمکراتیک کرد سوریه با حمایت هوایی ائتلاف آمریکا علیه آخرین مواضع داعش در الباغوز فوقانی صورت گرفت.
حملات آمریکا در شرق فرات و توافق با تروریست‌های داعش همزمان است با این که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که بزودی بیانیه مهمی درباره سوریه خواهد داشت.
وزیر خارجه فرانسه سیاست آمریکا در سوریه را گیج‌کننده خواند
وزیر خارجه فرانسه با انتقاد از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه، سیاست این کشور در برابر سوریه را "معما" خواند.به گزارش ایسنا، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در حاشیه حضورش در کنفرانس امنیتی شهر مونیخ با اشاره به وجود برخی نکات در سیاست آمریکا در قبال سوریه که فهمیده نمی‌شوند، گفت: چگونه آمریکا می‌تواند علیه ایران جدی بوده و در عین حال تصمیم به خروج از شمال شرق سوریه داشته باشد با اینکه می‌داند این امر به ایران فرصتی برای حضور در منطقه خواهد داد؟ این برای من یک معماست.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: بانک‌ها واحدهای صنعتی بزرگ کشور را تامین مالی کنند ترامپ وضعیت اضطراری اعلام کرد مردم «هائیتی» پرچم آمریکا را به آتش کشیدند نشست ورشو "ولنتاین" اعراب و اسرائیل بود وزیر خارجه انگلیس: اسد در قدرت می‌ماند وزیر راه و شهرسازی دربازدید ازخط تولید مجتمع فولاد مبارکه: فولاد مبارکه به توسعه راه‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی متعهد بوده است وداع جانسوز مردم اصفهان با شهدای حمله تروریستی تکفیری زاهدان قیمت گوشت و مرغ بازهم افزایش یافت مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری درمورد «پالرمو» را بازهم به آینده موکول کرد ائتلاف آمریکایی 20 هزار غیرنظامی را در سوریه و عراق کشته است آمادگی مشروط پاکستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سید حسن نصرالله: هدف اصلی نشست ورشو عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود افشاگری یک روزنامه اسرائیلی درباره نقش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه یمن نیویورک تایمز گزارش داد؛ فرار افسر آمریکایی به ایران یک ضربه سخت اطلاعاتی بود تظاهرات جدید عراقی‌ها در میدان التحریر بغداد آمادگی مشروط پاکستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اجلاس ورشو، فراتر از شکست