پالرمو در لبه پرتگاه

آفتاب یزد- گروه سیاسی: بازهم «اف.ای.تی.اف»
و سناریوی نخ نمای مخالفان نسبت به
این لوایح چهارگانه! گویا مخالفان خیال کوتاه آمدن در برابر نه دولت بلکه حتی منافع ملی هم ندارند، آنها هر روز یک داستان برای دولت و لوایح چهارگانه می‌سازند. چراکه بعد از تصویب "اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی" و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم" همه عزم خود را جزم کرده‌اند تا دو لایحه مهم پالرمو و «سی.اف.تی» در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب نرسد به همین دلیل هم همچنان به سریال غم انگیز و اسفناک ارسال پیامک‌های تهدید آمیز به اعضای مجمع ادامه می‌دهند و اخیرا سناریوی درام و ضد منافع ملی یعنی تجمع در مدرسه فیضیه قم راعلیه کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی «پالرمو» و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم «سی.اف.تی» را،
راه انداختند. روزگذشته آثار این تلاش‌ها در جسله


مجمع تشخیص مصلحت و آرای مخالفان به پالرمو و «سی.اف.تی» مشهود بود.چراکه پس از این همه کش و قوس بازهم بررسی پالرمو و «سی.اف.تی» روز گذشته به نتیجه نرسید و جلسه بررسی این لوایح به هفته آتی یعنی یک روز قبل از نشست پاریس موکول گردید. به عبارتی یک روز قبل از نشست پاریس که قرار است نسبت به تعیین تکلیف تعلیق ایران از لیست سیاه تصمیم‌گیری شود، مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پالرمو و«سی.اف.تی» اقدام می‌کند! این در حالی است که فارغ از محدودیت و تنگنای زمانی، همچنان نسبت به سرنوشت پالرمو و«سی.اف.تی» با توجه به کارشکنی‌های مخالفان و تاخیر مجمع در بررسی این لوایح ابهام وجود دارد.

> از ادامه پیامک‌های تهدید آمیز
تا تجمع طلاب
مخالفان دولت که تا دیروز مخالف برجام بودند و با خروج آمریکا از برجام خیالشان نسبت به توافق هسته‌ای و آینده برنامه جامع اقدام مشترک آسوده شد، مدتهاست که خواب بدی برای «اف.ای.تی.اف» دیده‌اند تا دولت را به روال گذشته در مسیر دست انداز قرار دهند. به همین دلیل علی‌رغم اینکه در مجلس با وجود ارسال پیامک‌های تهدید آمیز و توهین به نماینده‌ها نتوانستند خللی در عزم وکلای ملت برای تصویب لوایح چهارگانه ایجاد کنند همچنان درصددند تا با مزاحمت و ارسال پیامک‌های تهدید آمیزمانع از تصویب پالرمو و «سی.اف.تی» در مجمع تشخیص مصلحت نظام شوند. تا آنجا که طی روزهای اخیر برخی از اعضای مجمع از جمله سعید جلیلی مخالف سرسخت توافق هسته‌ای و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به فشارها انتقاد کرد و گفت: « هم‌چنانکه در سیاست خارجی، «فشار ایمیلی» و «توئیتری» نمی‌تواند به تنهایی موثر واقع شود در داخل هم کار فرهنگی و تبیینی موثر با «فشار پیامکی» شکل نمی‌گیرد بلکه باید با تبیین درست و مستمر موضوعات، رفتار دوستان و باور عمومی‌جامعه را به حقایق نزدیک کرد.» همچنین محمد رضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی‌از ارسال پیامک‌ها به اعضای مجمع انتقاد کرد و گفت: « نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار نمی‌گیرند. مجمع تشخیص مصلحت با شناختی که نسبت به مسئله پیدا می‌کند و با در نظر گرفتن نظر کارشناسان، کمیسیون‌های مجلس و برخی از اعضای دولت، ان‌شاءالله به آنچه خیر و صلاح کشور است در خصوص لایحه پالرمو رای می‌دهد. نظر شخصی من این است که در این شرایط باید به این معاهده بپیوندیم.» اما با این همه مخالفان به این کارشکنی‌ها راضی نشدند. چراکه طی روزهای اخیر، طلاب در مدرسه فیضیه قم تجمعی در اعتراض به وضعیت معیشت و «اف.ای.تی.اف» به راه انداختند تا از این طریق بتوانند زمینه را برای عدم تصویب لوایح چهارگانه دولت فراهم سازند.

> اکنون،جلسه بررسی پالرمو
موکول به هفته آینده!
در حالی که مهلت ایران برای تعیین تکلیف لوایح چهارگانه رو به پایان است، مجمع تشخیص مصلحت به جای تصمیم‌گیری هر چه سریع تر درباره این لوایح بازهم بررسی آن را به تعویق انداخت! بر این اساس، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند. نشست دیروز مجمع تماماً به ادامه طرح نظرات موافقان ومخالفان این لایحه اختصاص داشت و فرصت به رای‌گیری نهایی نرسید. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست دیروز خود بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند. در واقع نشست دیروز مجمع تماما به ادامه طرح نظرات موافقان و مخالفان این لایحه اختصاص داشت و بازهم فرصت به رای‌گیری نهایی در این باره نرسید!

توقع اروپایی‌ها فراتر از « اف.ای.تی.اف»
آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه دیروز مجمع درباره لایحه پالرمو گفت: ما در عین حال که باید مصالح کشور را رعایت کنیم، به نکاتی که از هر دو طرف مطرح می‌شود، توجه بکنیم. او افزود: باید به موضوع عزت مردم و عزت کشور هم توجه داشته باشیم. انسان احساس می‌کند که اروپایی‌ها با وجود این تعویق و تعلیقی که در انجام کارهایشان تا الان داشته‌اند در جریان اینس تکس، نشان دادند چیزی که طلب می‌کنند فراتر از این حرف‌ها است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تایید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعاً آن چیزی است که اروپایی‌ها از ما خواسته‌اند یا امر فراتری همچون «اف.ای.تی.اف» را از ما توقع دارند؟ و جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و نهادهای دیگر آیا واقعاً مصلحت است که با این طلب‌های قلدرمآبانه کشورهای غربی همراهی کنند؟

> آرا منفی دیروز به پالرمو بیشتر از قبل
در جلسه دیروز تعداد آرای مخالف اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان داد که برخلاف انتظارهای موجود از مجمع، وزنه مخالفان «اف.ای.تی.اف» روز به روز سنگین تر می‌شود. چراکه این مهم را از چرخش موضع احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به لوایح چهارگانه به خوبی می‌توان دریافت. بر همین اساس رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو گفت: در جلسه دیروز به دلیل تعدد سوالات، 9 سوال اساسی اعضا درباره این لایحه پاسخ داده نشد و به همین دلیل تصمیم‌گیری درباره پالرمو به جلسه بعدی موکول شد. بر این اساس، حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با «ایران» توضیح داد: دیروز اگر این لایحه در مجمع به رای گذاشته می‌شد قطعا رای نمی‌آورد و اعضا آن را رد می‌کردند. چرا که آراء منفی به این لایحه در جلسه دیروز نسبت به جلسه قبل حتی بیشتر هم شده بود. وی ادامه داد: در جلسه روز گذشته چند ابهام جدید نیز توسط اعضا مطرح شد که به نظر می‌رسد طرح آنها باعث شود قدری بررسی این لایحه بیشتر به طول بیانجامد. این نماینده مجلس افزود: مهم‌ترین این ابهامات و انتقادات که عامل اصلی افزایش آراء منفی هم شده بود تعلل کشورهای اروپایی درعملیاتی شدن سازو کار «اس.پی. وی» و همچنین کم اثر بودن اقدامات اروپایی و خصوصا بسته پیشنهادی آنها بود. فلاحت پیشه همچنین گفت: ابهام مهم دیگری که قبلا در جلسات مطرح نبود و امروز به شکل جدی طرح گردید این مسئله بود که وقتی دولت نمی‌تواند ضمانت دهد که با
پذیرش شروط «اف.ای.تی.اف» اوضاع بهتر خواهد شد،
ضرورتی برای پذیرش کنوانسیون‌های پالرمو و «سی.اف.تی» وجود ندارد. وی افزود: برخی از اعضا این مطالبه را مطرح می‌کنند که دولت باید در این خصوص ضمانتی برای شرایط پس از پذیرش شروط «اف.ای.تی.اف» بدهد، چرا که اساسا این حرف آقای ظریف که بدون این لوایح شرایط قطعا بدتر خواهد شد را به عنوان یک تضمین سلبی قابل پذیرش نمی‌دانند و اصرار دارند که دولت تضمین ایجابی در این خصوص بدهد.

> مسئولیت عدم تصویب
«اف.ای.تی.اف» با مجمع
طی روزهای اخیر عباس عبدی درباره تبعات نپذیرفتن لوایح چهارگانه دولت اظهار داشته است: در جریان تصویب «اف.ای.تی.اف»رئیس دفتر آقای روحانی به درستی اشاره کرده است که اگر این لوایح تصویب نشود، مجمع تشخیص مصلحت باید مسئولیت آن را بپذیرد.این حرف کاملا درست است. اگر قرار باشد که آنان مسئولیت نپذیرند، بر چه اساسی حق و اختیار و قدرت رد و تایید متنی را عهده‌دار می‌شوند؟ به نظر می‌رسد که باید گزارش روشنی درباره رد و تصویب لوایح مربوط به «اف.ای.تی.اف» تهیه شود. آنچه روشن است، دفاع مجلس و دولت از تصویب این لوایح است، طبعا در برابر این دفاع نیز مسئولیت‌پذیر باید باشند. حالا اگر به هر دلیلی مجمع تشخیص مصلحت صلاح ندانست که این لوایح را تایید کند به ناچار باید مسئولیت تبعات این تصمیم را بپذیرد. چنین نیست که آنان تصمیم رد را بگیرند و دیگرانی که موافق تایید هستند، پاسخگوی نتایج رد آن باشند. شکاف میان قدرت و مسئولیت نه با عقل سازگار است و نه با شرع. برای مجنونین و کودکان نیز اگر حقوقی در نظر گرفته نشده است، در مقابل تکلیفی هم بر آنان بار نیست. هنگامی‌که ملازمه حق و تکلیف زائل شود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

> تاثیر عدم تصویب بر روی مبادلات ارزی
مخالفان در حالی بر طبل مخالفت می‌کوبند و با راه انداختن بازی سیاسی، «اف.ای.تی.اف» را مانند برجام بی‌اثر می‌خوانند که عدم تصویب لوایح چهارگانه منجر به بدتر شدن وضعیت و بسته شدن هر منفذی برای تلاش در جهت بهبود اوضاع می‌گردد و تاثیر مستقیمی‌بر روی نرخ ارز خواهد داشت. بر این اساس، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تصویب نشدن لوایح مرتبط با «اف.ای.تی.اف» واردات و مبادلات ارزی کشور را سخت تر می‌کند. «محمدباقر نوبخت» در خصوص جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح مرتبط با «اف.ای.تی.اف» اظهار کرد: در شرایط کنونی، کشور برای جابه‌جایی پول با مشکلاتی روبه‌رو است و جز برخی کشورها، مابقی در این زمینه با ایران همکاری نداشته اند. وی خاطرنشان کرد: حتی برخی کشورهای دوست نیز اعلام کرده‌اند که اگر ایران به لوایح «اف.ای.تی.اف» بپیوندد، نمی‌توانند مبادلات ارزی با جمهوری اسلامی‌انجام دهند. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر کشورهای دوست نیز با ایران مبادلات ارزی نداشته باشند، شرایط درخصوص واردات و پرداخت‌ها سخت تر می‌شود.

> توصیه موگرینی به ظریف
درباره «اف.‌ای.‌تی‌.اف»
پس از تثبیت «اینس تکس» و صدور بیانیه‌ای تحت عنوان «جمع بندی» در قبال ایران از سوی اتحادیه اروپا و توصیه ایران به تصویب لوایح
«اف.ای.تی.اف» و اجرای آن، مسئول سیاست خارجی
اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ و در گفت و گو با ظریف بازهم بر لزوم تصویب این لوایح تاکید نمود. بر این اساس، روز گذشته دفتر فدریکا موگرینی با صدور بیانیه‌ای از گفت و گو وتبادل نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه کشورمان درباره مباحث مختلف منطقه ای، برجام و به ویژه «اینس تکس» و
«اف.ای.تی.اف» خبر داد. بر این اساس طبق اعلام
دفتر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دیدار او با وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، آنها درباره اجرای «برنامه اقدام اف.‌ای.‌تی‌.اف» صحبت و تبادل نظر کردند. دفتر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دیدار عصر جمعه او با «محمد جواد ظریف»در بیانیه خود آورده است: موگرینی و ظریف درباره وضعیت اجرای برجام صحبت کردند. نماینده عالی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی برعزم راسخ اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تاکید کرد،توافقی که همچنان هم اهدافش در حال تحقق است و برای امنیت منطقه‌ای و جهانی نقشی مهم ایفا می‌کند. در ادامه این بیانیه از رایزنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه ایران درباره اجرای اف‌ای‌تی‌اف خبر داده شده است.

> در نهایت، ابهام در سرنوشت «اف.ای.تی.اف»
در حالی روز به روز به صف مخالفان «اف.ای.تی.اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام افزوده می‌شود که ایران فرصت چندانی برای الحاق به این لوایح مهم بین‌المللی ندارد. چراکه در یکشنبه هفته آتی قرار است در پاریس نسبت به تعیین تکلیف تعلیق ایران از لیست سیاه تصمیم‌گیری شود. اما این در حالی است که عضویت در کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی« پالرمو» و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم «سی.اف.تی» همچنان در کش وقوس تصمیم مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است. علاوه بر این، از مجموع لوایح چهارگانه‌ای که برای پیوستن به «اف.ای.تی.ای» لازم است فقط ۲ قانون "اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی" و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم" به تصویب رسیده است و سرنوشت دو لایحه پالرمو و «سی.اف.تی» همچنان در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. زیرا قرار بود مجمع تشخیص مصلحت در تاریخ ۶ بهمن عضویت ایران در پالرمو و «سی.اف.تی» را بررسی کند، اما جلسه بدون نتیجه ماند و به دوهفته بعد یعنی دیروز 27 بهمن موکول شد که در نهایت بازهم در جلسه روز گذشته این لوایح مورد بررسی قرار نگرفت. اکنون پس از این همه
کش و قوس‌ها قرار است این لوایح هفته آینده یعنی روز شنبه، آن‌هم تنها یک روز قبل از اجلاس پاریس،
مورد بررسی قرار بگیرد! در حالی که با توجه به کارشکنی‌های مخالفان و سناریوهای روزهای اخیرشان در مدرسه فیضیه قم، ادامه پیامک‌های تهدید آمیز به اعضای مجمع و افزایش روز افزون مخالفان پالرمو و «سی.افی.تی»، همچنان نسبت به سرنوشت لوایح مربوط به «اف.ای.تی.ای» ابهام وجود دارد.