دلار ارزان طلا را گران کرد

آرمان- زینب مختاری: روز گذشته قیمت طلا و سکه در بازار تهران به نحو چشمگیری افزایش یافت. طوری که سکه تمام طرح جدید با حدود 60هزار تومان افزایش به چهار میلیون و 320هزار تومان، نیم‌سکه به دو میلیون 350هزار تومان، ربع سکه به یک میلیون و 455هزار تومان و سکه‌های گرمی نیز به 775هزار تومان رسید؛ بنابر اعلام رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف، روز گذشته هر مثقال طلا که مبنای قیمت است نیز یک میلیون و 670هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار، 386هزار تومان معامله شد. صاحب‌نظران امور مختلفی از جمله کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی که افزایش بهای طلا را به‌دنبال دارد، در این امر موثر می‌دانند.
نرخ طلا و سکه در ماه‌های گذشته و با اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی در بازار، تا حد زیادی کنترل شده بود. اما همزمان با آغازین روزهای بهمن، نرخ این فلز گران‌بها، افزایش مجدد را تجربه کرد تا پس از پشت سر گذاشتن کانال سه میلیون تومانی، بهمن را با رکوردشکنی در کانال چهار میلیونی به پایان برساند. از سوی دیگر نرخ انواع ارز نیز در بازار ایران افزایش را تجربه می‌کند که بنا بر گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی قرار نیست در روزهای آتی تداوم یابد. همتی در جدیدترین پست اینستاگرامی خود خبر از ریزش و تعدیل نرخ ارز داده است که کارشناسان آن را ناشی از مشوق‌های جدید این بانک به صادرکنندگان و بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی قلمداد می‌کنند. همچنین روز گذشته برخی خبرها حاکی از آن بود که برخی از صرافان تعیین نرخ ارز را مرتبط با تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام دانسته و منتظر اعلام خبری در این مورد بوده‌اند. روز گذشته قرار بود مجمع تشخیص مصلحت در جلسه‌ای، لایحه پالرمو را تعیین تکلیف نهایی کنند که این امر تاثیر خود را بر بازار ارز و طلا نشان داد و در حالی که طبق سنت همیشگی معاملات در بازار طلا و سکه از ساعت یازده جریان می‌یافت، روز گذشته معاملات این بازار تا میانه‌های روز همچنان آغاز نشده بود.
تقاضا در بازار عادیست
محمد کشتی‌آرای- رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف - در تحلیل شرایط حاکم بر بازار طلا گفت: با اینکه اواخر پنجشنبه گذشته(25بهمن) نرخ‌ها در بازار طلا نزولی شده بود، اما به یکباره جهش طلا در بازارهای جهانی معادلات را به هم ریخت. او افزود: پنجشنبه گذشته هر اونس طلا به دلیل اجماع کلی آمریکا و چین بر سر موضوعات تجاری تا 1303دلار نیز پایین آمده بود اما به یکباره با جهش روبه‌رو شد و به 1322دلار در هر اونس رسید. کشتی آرای تاکید کرد: بازار جهانی طلا این روزها تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارد؛ برای نمونه نتایج نشست ورشو که شکست سیاست‌های آمریکا را رقم زد، به تضعیف ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر شد و به دنبال آن قیمت طلا نیز رو به افزایش نهاد تا یک جهش 19 دلاری را تجربه کند. همین افزایش بلافاصله تاثیرش را در بازار داخلی ما نشان داد و باعث شد مجددا در حالی که پنجشنبه قیمت طلا و سکه کاهش پیدا کرده بود، روز گذشته دوباره با افزایش مواجه شود که این افزایش‌ها ناشی از افزایش قیمت جهانی طلا و به صورت جزئی افزایش قیمت ارز است. کشتی‌آرای درباره وضعیت حباب قیمتی بازار طلا نیز تصریح کرد: تا پیش از 22بهمن به دلیل انتشار برخی شایعات در فضای مجازی، تقاضا برای خرید طلا در بازار افزایش یافته بود اما اکنون شرایط کاملا عادی است. او ادامه داد: به دلیل افزایش بها در بازارهای جهانی می‌توان گفت که حتی حباب در بازار سکه نیز کاهش یافته و از 580هزار تومان در هفته گذشته، امروز به 540هزار تومان رسیده است.


اثرگذاری سیاست بر نرخ طلا
قیمت جهانی طلا این روزها بیش از هرچیز تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار دارد؛ تا هفته گذشته سرمایه‌گذاران در انتظار نتایج مذاکرات تجاری آمریکا و چین بودند و امیدواری‌ها به نتیجه‌بخش‌بودن این نشست‌ها، به تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر شد و در نتیجه تقاضا برای خرید اوراق قرضه آمریکا رو به افزایش نهاد و بنابراین هر اونس طلا تا نرخ 1303دلار نیز پایین آمد. با این حال در اواخر هفته گذشته دو شوک به بازار طلا وارد شد؛ نخست برگزاری نشست ورشو بود که به اعتقاد تحلیلگران نتایج مورد انتظار آمریکا برای ایجاد هجمه علیه ایران از آن به دست نیامد و دیگری انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از رشد اقتصادی این کشور بود؛ این دو عامل دست به دست هم دادند و تضعیف ارزش دلار را در بازارها رقم زدند. به گزارش ایرنا، در این میان انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا، این احتمال را در بازارها تقویت کرد که خبری از افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور نیست و بنابراین سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان یک سرمایه ایمن روی آورند. گفتنی‌ست شاخص دلار آمریکا و بهای طلا در بازارهای جهانی در جهت عکس یکدیگر عمل می‌کنند؛ هرگاه ارزش دلار در بازارها تقویت می‌شود، بهای طلا برای خریدارانی که با ارزهای غیردلاری خریداری می‌کنند، گران‌تر تمام می‌شود و بنابراین تقاضا برای خرید کمتر شده و بهای این فلز گران‌بها کاهش می‌یابد با این حال، افت ارزش آمریکا تنها بازیگر افزایش بهای طلا در بازارها نبود بلکه گزارش‌های اقتصادی سایر کشورهای موثر در رشد اقتصادی جهان خبر از کندشدن این شاخص می‌دهند.