چالش تصويب پالرمو تا هفته بعد

آرمان- حمید شجاعی: باز هم جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز گذشته برای تصمیم گیری درباره رای به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به «پالرمو» بی‌نتیجه تمام شد و باز هم دو هفته انتظار تا در جلسه بعدی شاید به تصمیم‌گیری برسد! در جلسه دیروز مجمع هشت عضو به‌همراه سران دو قوه یعنی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس حضور نداشتند که البته غیبت سران قوا سابقه دارد. برخی چنین عنوان کردند که علت غیبت رئیس مجلس به دلیل برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس درباره لایحه بودجه سال آینده کشور بود. به هر حال با پایان جلسه دیروز مجمع تشخیص بر ابهام چرایی عدم بررسی و تصویب پالرمو افزوده شد. آن‌طور که برخی رسانه‌ها گزارش کردند بر تعداد مخالفان پالرمو در مجمع افزوده شده است و شاید همین موضوع باشد که نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود! آیت‌ا... محمدی عراقی از اعضای مجمع هم چنین به این موضوع اشاره کرد:«احساس می‌کنم به دلیل اقدامات اخیر اتحادیه اروپا دیدگاه‌های مخالفان کنوانسیون پالرمو تقویت شده بود» نشست دیروز مجمع نیز تماماً به ادامه طرح نظرات موافقان و مخالفان این لایحه اختصاص داشت و فرصت به رأی‌گیری نهایی درباره نرسید. با وجود طولانی شدن بررسی پیوستن ایران به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نزدیک شدن به پایان فرصت ایران برای تصمیم‌گیری نهایی درباره آن، بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۵۰ عضو این نهاد، هشت نفر مخالفت و چهارعضو، موافقت خود را با تصویب لوایح CFT و پالرمو اعلام کرده‌اند. اخباری درباره نشست دوره‌ای FATF که یکشنبه هفته آینده در پاریس برگزار می‌شود، منتشر شده است. براساس این خبر، در این جلسه نماینده‌ای از ایران حضور ندارد و قرار است کشورهای عضو درباره تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه تصمیم‌گیری شود.
موافقان ومخالفان پالرمو چه می‌گویند؟
روایت حاضران در جلسات اخیر نشان می‌دهد تصمیم‌گیری در جلسه آینده نیز چندان راحت نیست، اما اظهارنظر برخی از اعضا می‌تواند کدهایی برای پیش‌بینی تصمیم نهایی بدهد. غلامرضا مصباحی‌مقدم به ایرناپلاس گفته است «درجلسه گذشته ۱۷-۱۸ نفر به‌عنوان موافق و مخالف برای اظهارنظر درباره این لوایح ثبت‌نام کرده‌اند»، به این ترتیب می‌توان گفت از ۵۰ عضو حقیقی و حقوقی مجمع، حدود یک سوم موضع خود را اعلام کرده‌اند. علاوه‌ براین، برخی از اعضا طی سال‌های اخیر در گوشه کنار و به شکل ضمنی مواضع خود را نسبت به این لوایح بیان کرده‌اند. آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً در سخنرانی درباره اینستکس گفته است«شرط اروپا برای اجرای سازوکار مالی، مبنی بر تصویب FATF تحقیرآمیز است». وی پیش از این نیز اعلام کرده بود«شروط ایران برای پیوستن به پالرمو مبهم است». دیروز آیت‌ا...محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص نظام درباره فضای جلسه مجمع گفت، نشست سه ساعته اعضای مجمع، تحت تاثیر اقدامات اخیر اتحادیه اروپا قرار داشته و به نسبت جلسات گذشته، دیدگاه‌های مخالفان کنوانسیون پالرمو تقویت شده بود. مصطفی میرسلیم دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در روایتی دیگر از جلسه دیروز مجمع گفته، هر دو طیف مخالف و موافق، استدلال‌های خود درباره لزوم تصویب یا عدم تصویب لایحه را مطرح کردند ولی تا زمانی که نتیجه رای‌گیری درباره این لایحه مشخص نشود، نمی‌توان به صراحت درباره فضای حاکم بر جلسات نظر داد. احمد توکلی نیز گفت به علت اینکه کسانی که برای اظهار نظر درباره پالرمو ثبت نام کرده بودند تعدادشان زیاد بود و در این جلسه سه ساعته تنها به 12 نفر از 21 نفر فرصت اظهارنظر رسید و به همین دلیل بررسی نهایی به جلسه بعدی که به احتمال زیاد دو هفته دیگر برگزار می‌شود، موکول شده است. حشمت‌ا... فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که از موافقان تصویب پالرمو در مجمع به شمار می‌آید، درباره جلسه دیروز مجلس به ایران گفته است: امروز اگر این لایحه در مجمع به رای گذاشته می‌شد قطعا رای نمی‌آورد و اعضا آن را رد می‌کردند، چرا که آراء منفی به این لایحه در جلسه دیروز نسبت به جلسه قبل حتی بیشتر هم شده بود. به گفته فلاحت پیشه تعلل کشورهای اروپایی در عملیاتی شدن سازوکار SPV و همچنین کم اثر بودن اقدامات اروپایی و خصوصا بسته پیشنهادی آنها موجب افزایش ابهامات در خصوص این تصویب لایحه الحاق به پالرمو شده است. آیت‌ا... مجتهد شبستری نیز ضمن رد شایعات برخی رسانه‌ها که وی را به‌عنوان موافق تصویب پالرمو معرفی کرده بودند، گفت: بنده از ابتدا مخالف پالرمو بوده و هستم و به هیچ عنوان موافق پالرمو نبوده‌ام و حتی در جلسه امروز به عنوان مخالف پالرمو صحبت کردم. همچنین یکی از اعضای مجمع به تسنیم خبر داد سیدمحمد صدر و مجید انصاری تنها اشخاصی بودند که در جلسه دیروز به عنوان موافقان تصویب پالرمو در صحن مجمع سخنرانی کردند.
نگرانی‌های اقتصادی


پالرمو بر فضای اقتصادی کشور تاثیر‌گذار است و به همین دلیل مسئولان و فعالان اقتصادی خواستار تصویب سریع‌ترآن هستند مانند دیروز که پس ازعدم تصمیم‌گیری مجمع درباره پالرمو رئیس سازمان برنامه گفت: در شرایط کنونی برای جابجایی پول با مشکلاتی روبرو هستیم و حتی برخی کشورهای دوست نیزاعلام کرده‌اند اگر از FATF خارج شویم، نمی‌توانند مبادلات ارزی با ایران انجام دهند. محمدباقر نوبخت افزود: اگر کشورهای دوست نیز با ایران مبادلات ارزی نداشته باشند، شرایط در خصوص واردات، پرداخت‌ها و مبادلات ارزی سخت‌تر می‌شود.