علی‏رغم توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه دیوار مرزی، کاخ سفید وضعیت اضطراری اعلام کرد

واشنگتن در شوک
محمدرضا ستاری
علی‏رغم اینکه هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از توافق میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای بودجه دیوار مرزی و جلوگیری از تعطیلی مجدد دولت فدرال خبر داده بودند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام وضعیت اضطراری، کنگره آمریکا را برای ساختن این دیوار مرزی با مکزیک دور زد.
در واقع آن طور که منابع مطلع اعلام کرده‌اند، ترامپ توافق میان جمهوری‌‌خواهان و دموکرات‌ها را نپذیرفته است. او با این حرکت می‌تواند طبق اختیارات رئیس‌جمهوری، بودجه دیوار مرزی را از منابع دیگر تامین کند به طوری‏که گفته می‌شود قرار است این رقم از بودجه ارتش به احداث دیوار مرزی تخصیص پیدا کند.


به گفته تحلیلگران این اقدام کاخ سفید دامن زدن به نوعی شکاف اساسی در داخل هیئت حاکمه ایالات متحده است. ترامپ تاکید می‌کند که برای احداث دیوار مرزی باید مبلغی در حدود 5.7 میلیارد دلار در اختیار دولت گذاشته شود، در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا این رقم را به چیزی در حدود 1.4 میلیارد دلار کاهش داده‌ است. در همین رابطه، ترامپ توانسته با اعلام وضعیت اضطراری در مرزهای جنوبی علاوه بر تامین بودجه مورد نیاز، از تعطیلی مجدد دولت نیز جلوگیری کند.
آغاز جنگ حقوقی در آمریکا
ماه گذشته در پی اختلاف میان نمایندگان دموکرات کنگره با کاخ سفید، بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا بیش از یک ماه تعطیل و به موازات آن در حدود 800 هزار کارمند دولتی از حقوق و مزایای خود محروم شدند. این تعطیلی که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است همچنین سبب شده تا به عقیده کارشناسان بیش از 10 میلیارد دلار به بخش‌های مختلف اقتصادی و خدماتی آمریکا خسارت وارد شود.
حال ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری در مرزهای جنوبی، می‌تواند بدون رای کنگره، اقدامات خود برای احداث دیوار مرزی با مکزیک را اجرایی کند. البته طبق قانون 1976 کنگره، رئیس‌جمهوری موظف است در مورد علت اعلام وضعیت اضطراری ادله و مدارک قانع کننده داشته باشد و از سوی دیگر در صورت اجماع نمایندگان دو مجلس آمریکا این وضعیت اضطراری می‏تواند ملغی شود.
اما به گفته تحلیلگران چنین اجماعی از سوی مجالس آمریکا در حال حاضر مشاهده نمی‌شود، زیرا هر چند که کنگره آمریکا در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد، اما از سوی دیگر سنای آمریکا دارای اکثریت جمهوری‌خواه است و به همین دلیل ترامپ با علم به اینکه در هیچ‏کدام از این مجالس بیش از دو سوم آرا علیه وضعیت اضطراری نخواهد بود، با خاطری آسوده توانسته وزن‌کشی سیاسی در مقابل دموکرات‌های کنگره را به نفع خود تمام کند.
گفته می‌شود این فرمان ترامپ از همان ساعات اولیه با واکنش‌های بسیار شدیدی مواجه شده و مشاجرات حقوقی زیادی پیرامون آن صورت گرفته است. در همین رابطه نمایندگان دموکرات تصریح کرده‌اند که اعلام وضعیت اضطراری از سوی کاخ سفید تنها برای احداث یک دیوار مرزی مطابق با قانون نبوده و دونالد ترامپ را به سوء استفاده از قدرت متهم کرده‌اند. حتی نانسی پلوسی رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا با اعلام مخالفت شدید خود از این تصمیم رئیس‌جمهوری، خطاب به ترامپ گفته است که به زودی در دادگاه با او روبه‏رو خواهیم شد.
دموکرات‌های آمریکا همچنین گفته‌اند که به جای اختصاص این میزان بودجه برای ساختن دیوار در مرز مکزیک، لازم است این بودجه را در محل‌های دیگری که اولویت دارند اختصاص دهند. در راستای همین مشاجرات حقوقی و افزوده شدن به دامنه آن، اخبار منتشر شده حاکی از آن است که تا لحظه تنظیم این گزارش زمین‏داران تگزاس و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا از دولت شکایت کرده و اعضای کمیسیون حقوقی کنگره نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، اعلام کرده‌اند که این فرمان کاخ سفید را مورد بررسی قرار خواهند داد.
در همین راستا و بنا به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله آلمان، جری نادر از اعضای این کمیسیون به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته که این مسئله می‌تواند بزرگ‏ترین چالش برای نظام قانون اساسی آمریکا باشد؛ زیرا اگر ترامپ در این مسیر موفق شود، بدعتی خواهد بود تا با افزوده شدن به قدرت روسای جمهوری، تفکیک قوا آسیبی جدی ببیند. از سوی دیگر هر چند دموکرات‌ها تاکید کرده‌اند که به شدت در قبال این تصمیم ایستادگی خواهند کرد و چندین شکایت نیز به همین منظور تهیه و تقدیم دادگاه شده است، اما روند و مدت رسیدگی و همچنین نتیجه آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
شکاف در میان جمهوری‌خواهان
در چنین شرایطی کاخ سفید به صراحت گفته که به هر نحو ممکن این دیوار را خواهد ساخت و بخش عمده‌ای از بودجه آن را نیز از پنتاگون تامین خواهد کرد. ترامپ همچنین روز گذشته با خبرنگارانی که او را در خصوص این تصمیم سوال‌پیچ کرده بودند وارد یک مشاجره لفظی شد و آنها را متهم به سیاسی‌کاری کرد. به همین دلیل وزن کشی سیاسی در آمریکا میان کاخ سفید و دموکرات‌ها وارد فاز جدیدی شده است، چرا که علاوه بر دامن زدن به اختلافات جاری، اکنون جمهوری‌خواهان نیز از این تصمیم ترامپ نگران بوده و با آن مخالفت کرده‌اند. آنها معتقدند در صورتی که دموکرات‌ها این موضوع را به دادگاه بکشند، احتمال ایجاد شکاف میان آنها افزایش می‌یابد به همین دلیل پیشنهاد کرده‌اند که هر چه زودتر بودجه مورد نظر ترامپ را تامین کنند تا این وضعیت اضطراری لغو شود.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ ایران به عوامل حادثه تروریستی زاهدان صبر ایران به سرآمده است جهانبخش‌محبی نیا هیاهو برای هیچ روی خوش هنرمندان به اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ۶ سال توقیف، حق هیچ فیلمی نیست رئیس سازمان امور مالیاتی استعفاء کرد طرح جامع مالیاتی اولویت تقوی‌نژاد در سازمان خبرگزاری‌های غربی اخبار ضد و نقیضی را در رابطه با شکست کامل داعش منتشر کردند تصرف آخرین سنگر داعش در شرق سوریه؟ علی‏رغم توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه دیوار مرزی، کاخ سفید وضعیت اضطراری اعلام کرد در غیاب روحانی و لاریجانی رقم خورد تصمیم‌گیری درمورد لایحه پالرمو در ایستگاه بعدی مجمع رئیس فراکسیون امید در دیدار با اعضای دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان: برخی اظهارنظرها در جریان اصلاحات خودزنی است احمد پوری در گفت‌وگو با «ابتکار» پیرامون فراخوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای انتخاب شعار این دوره: دادستان تهران مطرح کرد مهلت یک هفته‌ای به دادسراها برای اجرای عفوهای اخیر