رئیس سازمان امور مالیاتی استعفاء کرد طرح جامع مالیاتی اولویت تقوی‌نژاد در سازمان

کیمیا نجفی
سید‌کامل تقوی، رئیس سازمان امور مالیاتی از سمت خود استعفاء کرد و سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی وی را به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع و همچنین سرپرست معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت منصوب کرد. البته تقوی‌نژاد در حالی سمت خود را ترک می‌کند که سایت سازمان امور مالیاتی هنوز در این خصوص خبری را منتشر نکرده‌ اما گفته می‌شود که روابط عمومی این سازمان آن را تایید کرده است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز رئیس جدید سازمان امور مالیاتی معرفی نشده است.
سید‌کامل تقوی‌نژاد در آذرماه ۱۳۹۴ در حالی که مدیرعامل وقت بانک سپه بود، با تایید هیئت دولت به ریاست سازمان امور مالیاتی کشور منصوب شد. او در دوران سه ساله ریاستش در این سازمان لوایحی همچون طرح مالیات بر عائدی سرمایه و مسکن و طرح جامع امور مالیاتی را برای تصویب روانه مجلس شورای اسلامی کرد. وی اولویت اول این سازمان را اجرای کامل طرح جامع مالیاتی و زمان اجرایی شدن این طرح را بهمن ۹۵ اعلام کرده‌ بود. در این میان طرح جامع امور مالیاتی پستی و بلندی بی‌شماری را پیش روی خود داشت. رئیس سابق سازمان امور مالیاتی با بیان این موضوع که نظام مالیاتی در مرحله گذار از سیستم سنتی به سیستم مدرن است، جزئیات این تغییر سیستم را تشریح کرد. به گفته تقوی‌نژاد، با اجرای طرح جامع مالیاتی ارتباط بین مودی و ممیز مالیاتی کاهش پیدا می‌کند و بستر تبانی و سوءاستفاده به حداقل می‌رسد. کاهش فرار مالیاتی از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان شده است. به گفته وی طرح جامع مالیاتی یک تغییر رفتار مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که تمام ارکان سازمان شامل ساختار، فرآیندها، تغییر قوانین و مقررات، فناوری و منابع انسانی را در برمی‌گیرد. این طرح قرار بوده و هست که نظام مالیاتی کشور را از یک نظام سنتی به مدرن تبدیل کند. یعنی تمامی زیرساخت‌های نظام مالیاتی کشور باید دچار تغییر می‌شد، مخصوصا زیرساخت فناوری که قطعا مشکلات و موانع زیادی در این مسیر وجود داشت. می‌توان به جرئت عنوان کرد که هم‌اکنون متخصصان مجرب سازمان امور مالیاتی کلیه امور مربوط به این سامانه را در اختیار دارند. به‌جز هدف کلان اقتصادی اجرای این طرح که افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف معافیت‌های غیرضروری، شناسایی مودیان جدید مالیاتی و تسریع در فرآیند تشخیص و وصول مالیات است، می‌توان به کاهش هزینه‌های عملیات مالیاتی از طریق مکانیزه کردن عملیات و بهینه‌سازی فرآیندها هم اشاره کرد. البته اجرای این طرح افزایش رضایت صاحبان منافع را هم به دنبال خواهد داشت. این رضایت از طریق بهره‌گیری از امکانات فناوری اطلاعات به‌منظور تسهیل تعامل با سازمان و تکریم مودیان و برقراری عدالت مالیاتی فراهم‌شده است که آثار آن را طی سال‌های گذشته مشاهده کرده‌اید که البته اجرای این طرح تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی داشته و بخش زیادی از این اهداف محقق شده است.
مرتضی دلخوش، کارشناس امور مالیاتی از دوره ریاست سید‌کامل تقوی‌نژاد به «ابتکار» می‌گوید: دوره ریاست سید‌کامل تقوی‌نژاد همانند دوره‌های دیگر ادامه روند دوره گذشته بوده است و حرکت و یا عمل خاصی پیش نیامد. بحثی که در دوره تقوی‌نژاد می‌توانیم برجسته کنیم، طرح جامع مالیاتی است که در حال اجرا شدن است. از طرفی دیگر از مسائلی که در دوره تقوی‌نژاد می‌توانیم به آن اشاره کنیم، پیگیری بیشتر پولشویی و مسائل مربوط به تراکنش‌ها است. در بحث تراکنش‌های بانکی توانست تا حدودی جلوی مواردی که مانع بررسی تراکنش‌ها می‌شدند مقاومت کند و سعی کرد که حوزه‌های خاصی را برای آنها در هر اداره‌ای تشکیل دهد، به صورتی که در گذشته چنین حوزه‌های برای بررسی تراکنش‌های بانکی وجود نداشت. درخصوص وصول مالیات، سازمان امور مالیات از گذشته تاکنون در هر دوره روند کلی را طی کرد است و آنگونه که نشان داده شده است روند رو به رشدی بوده است. همان‌طور که اشاره کردم روند در سازمان امور مالیات یک روند کلی است و مختص به دوره سیدکامل تقوی‌نژاد نبوده است.


دلخوش از کارآمدی طرح جامع مالیاتی می‌گوید: طرح جامع مالیاتی نواقصی در اجرا و کار دارد و نمی‌توان منکر مشکلات شد. یعنی سیستم طرح جامع مالیاتی برای موارد 10یا 15 درصد از کل پرونده‌های اظهارنامه‌هایی که مقامات مالیاتی رد می‌کنند پیش‌بینی شده است. درواقع کارشناسان مالیاتی همانند قدیم کار می‌کنند اما در محیط جدیدی به نام طرح جامع مالیاتی است. درواقع روند مثل گذشته می‌ماند اما در شکلی جدید! نکته دیگری که وجود دارد این است که برخی از این نواقص به مشکلات کلی سیستم برمی‌گردد و از طرفی دیگر وقت بیشتری برای بررسی نیاز دارد و همچنین هزینه‌بر است و نیاز به آموزش بیشتر برای کاربر دارد. در حال حاضر سیستم به شکل قدیم است که در قالب طرح جامع مالیاتی در حال اجرا است و امید می‌رود که این طرح کامل اجرا شود و تمام نواقص‌های موجود برطرف شود و باید بگویم که هر سال به هدف طرح جامع مالیاتی نزدیک‌تر می‌شویم و این مسیر طولانی است.
وی از لزوم شفافیت اطلاعات مالی می‌گوید: باید بگویم که در این راه تنها دولت مد نظر نیست و مردم هم باید هماهنگ باشند و بدانند که اطلاعات مالی را که می‌دهند باید کاملا شفاف باشد زیرا وقتی کارشناسان اطلاعات را بررسی می‌کنند و می‌بینند که هرکدام تناقض‌های بسیاری دارد، نمی‌توانند به بررسی اطلاعات بپردازند. در این میان امید است که گام‌های بهتری برای طرح جامع مالیاتی برداشته شود و دراین‌باره می‌توانیم بگوییم که روند روبه رشد است.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ ایران به عوامل حادثه تروریستی زاهدان صبر ایران به سرآمده است جهانبخش‌محبی نیا هیاهو برای هیچ روی خوش هنرمندان به اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ۶ سال توقیف، حق هیچ فیلمی نیست رئیس سازمان امور مالیاتی استعفاء کرد طرح جامع مالیاتی اولویت تقوی‌نژاد در سازمان خبرگزاری‌های غربی اخبار ضد و نقیضی را در رابطه با شکست کامل داعش منتشر کردند تصرف آخرین سنگر داعش در شرق سوریه؟ علی‏رغم توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه دیوار مرزی، کاخ سفید وضعیت اضطراری اعلام کرد در غیاب روحانی و لاریجانی رقم خورد تصمیم‌گیری درمورد لایحه پالرمو در ایستگاه بعدی مجمع رئیس فراکسیون امید در دیدار با اعضای دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان: برخی اظهارنظرها در جریان اصلاحات خودزنی است احمد پوری در گفت‌وگو با «ابتکار» پیرامون فراخوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای انتخاب شعار این دوره: دادستان تهران مطرح کرد مهلت یک هفته‌ای به دادسراها برای اجرای عفوهای اخیر