معمای پيچيده صلح در مونیخ

کنفرانس امنیتی، درست یک روز پس از نشست های سوچی و ورشو آغاز به کار کرد؛ کنفرانسی که به یکی از مهم‌ترین دورهمی‌های امنیتی جهان در یک دهه اخیر تبدیل شده و کشورهای مختلف برای برون‌رفت از شرایط بحرانی امنیتی با هم مشورت می کنند.در نشست ورشو، تقریبا آمریکا به دنبال یک پروپاگاندای دهن پرکن بود و تا حدی نیز به اهداف خود رسید. ایالات متحده، پروژه ایران هراسی را در قلب اروپا دوباره زنده کرد و از لهستان به عنوان سنگری جدید برای تقابل با ایران استفاده برد.حالا در غرب لهستان و در آلمان، کنفرانس امنیتی مونیخ این بار بر خلاف ورشو با حضور نماینده ایران برگزار می‌شود. در کنفرانس قبلی، تحریم ها و خروج آمریکا از برجام، اتفاق نیفتاده بود و دنیا کمی امن تر به نظر می رسید حالا اما در کنفرانس 2019، اوضاع در دهکده جهانی، پیچیده‌تر شده است. مشخص است که برگزاری هزاران جلسه مثل کنفرانس مونیخ، دنیا را برای شهروندان جهان به جایی امن تر تبدیل نخواهد کرد و این نشست‌ها به بی خاصیت ترین دورهمی های سیاسی تبدیل شده اند اما به هر حال، تریبون این نشست ها فرصتی مناسب برای شنیده شدن سیاست‌گذاری های بین المللی است. جهان کنونی آنقدر در بحران های امنیتی غرق شده که نجات آن تقریبا غیرممکن است.شاید بهتر باشد به جای برگزاری این نشست‌های بی فایده، ابتدا ساختار شورای امنیت سازمان ملل اصلاح شود. دنیایی که با قوانین و پروتکل های سال ۱۹۴۶ اداره می شود، قطعا از لحاظ امنیتی جای امنی نخواهد بود.
73 سال از زمان شکل گیری شورای امنیت که بزرگ‌ترین مرجع تصمیم گیری درباره امنیت جهانی است، می‌گذرد و هنوز که هنوز است فقط پنج کشور درباره صلح و ثبات در جهان تصمیم می‌گیرند. تا زمانی که این قوانین تاریخ گذشته تغییری نکند، چه انتظار بیهوده ای است که فکر کنیم می شود در آلمان دور هم جمع شد و برای صلح در کلمبیا، یمن، بنگلادش، اسپانیا، عراق، سوریه، نخجوان، مالی، سومالی و ... چاره اندیشی کرد!
بیش از ۳۰ رییس کشور و دولت به همراه 80 وزیر دفاع و خارجه کشورهای مختلف جهان در مونیخ گردهم آمده اند تا در کنفرانس سالانه امنیتی آلمان به بحث و تبادل نظر در باره موضوعات و چالش های امنیتی عصر حاضر بپردازند.این کنفرانس که به تبادل آزادانه دیدگاه ها و اتخاذ یک دیپلماسی پنهان شهرت دارد، در حالی برگزار می شود که شکاف و اختلاف نظر میان اروپا و آمریکا در خصوص توافق هسته ای با ایران و نیز اجرای مفاد این توافقنامه بیش از پیش توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.نکته دیگر در این کنفرانس، این است که ایران برخلاف نشست ورشو یکی از کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ است. در این کنفرانس علاوه بر وزیر امور خارجه ایران، دیپلمات‌هایی بلند پایه از روسیه و چین حضور دارند که به همراه وزرای دفاع سه کشور اروپایی از مدافعان حفظ توافقنامه هسته ای وین هستند.
درباره کنفرانس مونیخ 2019


کنفرانس دفاعی و امنیتی از سال ۱۹۶۳ تا کنون هر سال در شهر مونیخ برگزار شده است. هدف کنفرانس آن است که مقام‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و ارتشی را از سراسر جهان کنار هم آورد تا درباره حفظ صلح و برقراری امنیت در جهان گفت‌وگو کنند.این کنفرانس نوعی اتاق فکر است که به سازمان‌های غیردولتی مانند عفو بین‌الملل، سازمان شفافیت جهانی و گروه محیط زیستی گرین‌‌پیس فرصت می‌دهد با دولتمردان بلندپایه در تماس و تبادل‌ نظر باشند.در کنفرانس دفاعی و امنیتی مونیخ مقام‌های کشوری و لشکری بسیاری از کشورهای جهان شرکت می‌کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند آزادانه و بدون قید و بند انتقادهای خود را در میان بگذارند و با دیگران تبادل‌ نظر کنند. محور اصلی گفت‌وگوها در کنفرانس امسال تقویت اتحادیه اروپا، همکاری‌های میان‌قاره‌ای و همچنین چشم‌انداز احتمالی رقابت میان قدرت‌های بزرگ اعلام شده است.این کنفرانس به طرح مضمون‌های زیر علاقه‌مند است:کنترل تسلیحات، سیاست دفاعی، سیاست تجارت و امنیت، تغییرات اقلیمی و پیشرفت تکنولوژی.
دیدار ظریف و موگرینی
موگرینی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. جزییاتی درباره محورهای این دیدار مخابره نشده است. موگرینی همچنین ديروز با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل دیدار کرد.در حالی که مایک پنس، معاون رییس‌جمهور آمریکا در اجلاس صلح خاورمیانه در لهستان از اروپایی‌ها درباره روابط شان با ایران انتقاد کرده بود و از اروپا خواست كه سیاست‌های آمریکا در برابر ایران را دنبال کند، فدریگا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ اعلام کرد: قاره اروپا به تعهدش درباره توافق با ایران به طورسختگیرانه متعهد است و ۲۸ کشور عضو به توافق هسته‌ای به چشم یک ضمانت موثر در رسیدن به صلح می‌نگرند.
او همچنین افزود: فشار علیه برجام در سال گذشته بسیار بسیار بالا بوده و معتقدم اگر تلاش‌های اتحادیه اروپا و کشورهای عضو از جمله فرانسه و آلمان و بریتانیا نبود، این توافق مدت‌ها پیش مرده بود. این توافق برای حفظ امنیت بسیار اساسی و حیاتی است.
توییت درباره دیدار موگرینی و پمپئو
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا به این دیدار واکنش نشان داد و در حساب رسمی تویيترش چنین نوشت: خانم موگرینی که حاضر نشد در نشست ورشو شرکت کند و لذا مایک پمپئو را ملاقات نکرد، حالا به عنوان رییس دستگاه سیاست خارجی اروپا، پمپئو را مجبور کرد که در اوج اختلافات آمریکا و اروپا یک روز بعد از نشست ورشو برای ملاقات با وی به بروکسل برود. !Bravo
دست رد مرکل به درخواست پنس
صدر اعظم آلمان دیروز شنبه در نشست امنیتی مونیخ در واکنش به درخواست معاون رییس جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، از تصمیم قدرت‌های اروپایی برای پایبندی به این توافق دفاع کرده و از آن به عنوان یک تکیه‌گاه برای اعمال فشار غرب نام برد.
مرکل در ادامه مدعی شد: من شاهد برنامه موشک‌های بالستیک هستم، من شاهد فعالیت‌های ایران در یمن و بالاتر از همه در سوریه هستم.
وی در این باره افزود: تنها چیزی که در این موضوع بر سر آن اختلاف داریم، این است که آیا با خروج از تنها توافق باقی‌مانده به هدف مشترک‌مان، هدف فرونشاندن خطر یا پیشرفت مشکل ساز ایران کمک می‌کنیم یا از طریق نگه داشتن تکیه‌گاه کوچکی که شاید برای اعمال فشار در زمینه‌های دیگر می‌توان از آن استفاده کرد، به آن (هدف مشترک‌مان) کمک بیشتری کنیم؟
دیدار هاي خاص ظريف
مسرور بارزانی، مشاور امنیت اقلیم کردستان عراق با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مونیخ دیدار و گفت‌وگو کرد.زهراب مناتسکانیان، وزیر خارجه جمهوری ارمنستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.در این دیدار در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، به ویژه حوزه اقتصادی، تجاری، بانکی، انرژی و حمل و نقل، مساله قره باغ و دیگر مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر شد.همچنین هریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. همکاری های ایران و صندوق بین المللی کودکان ملل متحد محور اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود.
وزیر دفاع لبنان با ظریف دیدار کرد
از سوی دیگر الیاس بوصعب، وزیر دفاع لبنان درحاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد.ابعاد مختلف همکاری های دو جانبه به‌ویژه در زمینه های اقتصادی و مسائل منطقه ای از جمله آخرین تحولات سوریه از محورهای گفت وگو در این دیدار بود.