آبستراكسيون دو نفره !

چند روزي بود كه شخصيت‌هاي سياسي با ذوق و شوق خاصي از بررسي لايحه پالرمو يكي از لوايح مربوط به FATF خبر مي‌دادند. لايحه‌اي كه با كشيده شدن پاي آن به زندگي مردم عادي اين روزها لزوم بررسي و تاييد آن در كوچه و خيابان نيز بحث‌هايي را به خود اختصاص داده‌است. سياسيون مدعي بودند كه اين لايحه روز گذشته در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسي و به نتيجه مي‌رسد و اعضاي مجمع در ادامه به سراغ لايحه بعدي يعني CFT خواهند رفت اما بازهم اين لايحه به نتيجه نرسيد و به بعد حواله داده شد! گفتني است وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رييس جمهور و رييس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز حضور داشتند و اظهار نظرهای مبسوط تعدادی از اعضا مطرح شد و با توجه به پایان وقت جلسه و ضرورت بحث و بررسی بیشتر در اطراف موضوع ، ادامه مباحث به جلسه آتی مجمع موکول شد.در همين حال غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به اینکه همه کسانی که برای اظهارنظر کردن درباره موضوع بررسی پالرمو وقت خواسته بودند، نتوانستند نظرات‌شان را بیان کنند، ادامه بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسه مجمع به مهلت تعیین شده (چهار ماه) توسط گروه اقدام مالی مشترک که به زودی نیز به پایان می‌رسد توجه شده است یا خیر، گفت: چنین موضوعي در جلسه مجمع مطرح نبود؛ چون برای ما هیچ قانونی به جز قانون جمهوری اسلامی مبنا و مرجع تصمیم‌گیری نیست.
واكنش رييس
صادق آملی لاریجانی، رييس مجمع، در ابتدای نشست ديروز شنبه( ۲۷بهمن) مجمع بر تلاش مسئولان در جهت رفع مشکلات معیشتی و اشتغال مردم و رعایت مصالح و عزت کشور، تاکید کرد. رييس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این بصیرت عظیمی است که ملت ما حتی در روستاها توانسته‌اند بین کم کاری برخی از مدیران و آرمان‌های انقلاب اسلامی، تفکیک قائل شوند. وی در ادامه افزود: نکته آخری که عرض می‌کنم، مربوط به بحث لایحه پالرمو است. نکته‌ای که وجود دارد، این است که ما در عین حال که باید مصالح کشور را رعایت کنیم، به نکاتی که از هر دو طرف مطرح می‌شود توجه بکنیم. باید به موضوع عزت مردم و عزت کشور هم توجه داشته باشیم.آملی لاریجانی گفت: انسان احساس می‌کند که اروپایي‌ها با وجود این تعویق و تعلیقی که در انجام کارهای‌شان تا الان داشته‌اند در جریان اینستکس، نشان دادند چیزی که طلب می‌کنند فراتر از این حرف‌هاست.وی ادامه داد: ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تایید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم، آیا واقعا آن چیزی است که اروپایی ها از ما خواسته‌اند یا امر فراتری همچون FATF را از ما توقع دارند؟ و جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و نهادهای دیگر آیا مصلحت است که با این طلب‌های قلدرمابانه کشورهای غربی همراهی کنند؟ راهپیمایی عظیم مردم نشان داد که مردم برای عزت خودشان بسیار ارزش قائل هستند. ما نباید ارزش‌های انقلاب را فراموش کنیم.
هشدار براي يك دلواپسي


اما همچنان موافقان اين لوايح دلايل خود را براي حمايت از آن‌ها دارند و در همين راستا روز گذشته و بعد از آنكه بررسي پالرمو به‌تعويق افتاد،محمدباقر نوبخت در گفت وگو با خانه ملت، درباره نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح مرتبط با FATF گفت: در شرایط کنونی، کشور برای جابه‌جایی پول با مشکلاتی روبه رو است و جز برخی کشورها، مابقی در این زمینه با ایران همکاری نداشته‌اند و حتی برخی کشورهای دوست نیز اعلام کرده‌اند که اگر ایران از FATF خارج شود، نمی توانند مبادلات ارزی با ایران انجام دهند. رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر کشورهای دوست نیز با ایران مبادلات ارزی نداشته باشند، شرایط درخصوص واردات و پرداخت‌ها سخت‌تر می‌شود. اين اظهارات نوبخت به سخنان رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس باز مي‌گردد؛ حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه چندي پيش با بیان اینکه «طبق پیش‌بینی‌ها بخش عمده‌ای از کنوانسیون‌های مرتبط با FATF در فرجه زمانی باقی‌مانده تصویب می‌شود»، گفته بود در صورت تصویب نشدن این کنوانسیون‌ها ضررهایی متوجه منافع ملی کشور می‌شود، چون حتی کشورهای دوست ما همچون روسیه هم اعلام کردند با تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF بانک‌های این کشور نمی‌توانند همکاری کنند. وی با بیان اینکه «موضوع FATF و کنوانسیون‌های مرتبط با آن بخشی از منافع ملی کشور است»، افزود: FATF به ما ۴۱ توصیه را اعلام کرد که کنوانسیون‌های چهارگانه ۴۱ توصیه را در بر می‌گیرند؛ ضمن آنکه یک‌سری حق شرط‌ها تعیین شده که این توصیه‌ها توام با حفظ منافع و امنیت ملی و قوانین کشور است.رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری مصوبه این کمیسیون و تعیین حق شرط‌هایی در لایحه CFT گفت: در جلسه روز گذشته کسی راجع به محتوای CFT بحثی نداشت. همگان آن را پذیرفتند اما موضوع بر سر یک‌سری موارد انشایی بود که باید مرتبط و هماهنگ با نثر و نظم حقوق بین‌الملل باشد؛ بنابراين مقرر شد دوباره این لایحه به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شود تا حتی کوچک‌ترین تغییرات املایی به رای گذاشته شود. کمیسیون این لایحه را در جلسه سه‌شنبه هفته جاری بررسی خواهد کرد و نظرش را اعلام می‌کند. فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه «با حق شرط‌های قوی می‌توان کار کرد»، اظهار کرد: طبق گزارش‌ دستگاه‌های اطلاعاتی برخی کشورها همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورهای مرتجع عربی به شدت دنبال قطع ارتباط ایران با FATF هستند. آن‌ها سعی دارند بهانه به دست گروه اقدام ویژه مالی بدهند؛ به خصوص اینکه قرار است برخی بازیگران همچون رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی عضو شوند و آمریکا در نشست آینده رییس شود.
حاشيه‌اي يك روز قبل از واقعه
اين حواشي در مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران در حالي رخ داده است كه نشست گروه ویژه اقدام مالی FATF از امروز یک‌شنبه به مدت یک هفته با حضور بیش از 800 مقام خارجی در پاریس پایتخت فرانسه برگزار می‌شود. ديروز تارنمای گروه ویژه اقدام مالی در گزارشی نوشت كه این نشست در بازه زمانی بین 17 فوریه تا 22 فوریه (28 بهمن تا 3 اسفند)، با حضور بیش از 800 مقام به نمایندگی از 205 حوزه قضایی، صندوق بین المللی پول، سازمان ملل متحد، بانک جهانی و دیگر سازمان‌ها برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش، مقامات شرکت‌کننده به بررسی بیش از سه هزار صفحه مطالب مربوط به مسائل مهم برای حفظ و حراست از یکپارچگی نظام مالی و کمک به امنیت جهانی می پردازند. در نشست‌های گروه ویژه اقدام مالی مسائل مختلفی شامل مقررات دارایی های مجازی، تحولات در زمینه تامین مالی داعش، القاعده و گروه‌های وابسته و راهبردهای مخرب کشورها، ارزیابی متقابل اقدامات چین و فنلاند، اقدامات ایتالیا و نروژ، تهدیدهای احتمالی نظام مالی و دستور راهنمای رویکردهای مبتنی بر ریسک برای متخصصان حقوقی، حسابداران و ارائه دهندگان خدمات شرکتی بررسی خواهد شد. در نشست های FATF همچنین گزارش‌هایی از برخی سازمان ها از جمله صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، سازمان ملل، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سازمان امنیت وهمکاری اروپا، گروه اگمونت متشکل از واحدهای اطلاعات مالی، یوروپل و... دریافت می‌شود. کنفرانس خبری مارشال بیلینگسلی ريیس FATF درباره نتایج این نشست 22 فوریه (3 اسفند) برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص انتشار برخی خبرها از عدم دعوت از ایران در نشست FATF در پاریس گفت: ایران عضو شورای FATF و نیز گروه‌های منطقه ای وابسته به آن نیست و به همین دلیل هیچ گاه برای شرکت در جلسات رسمی دوره ای این نهاد دعوت نشده است.
آبستراكسيون مصلحتي
گذشته از حواشي كه درباره جلسه ديروز به وجود آمده، نكته‌مهمي كه عامل اصلي به‌تعويق افتادن بررسي لايحه پالرمو محسوب مي‌شود، غيبت علي‌لاريجاني و حسن‌روحاني در جلسه است. روساي جمهور و مجلس كه هر كدام از شخصيت‌هاي موافق اين لوايح هستند، روز گذشته به اين جلسه مهم نيامدند تا با توجه به اهميت حقوقي كه جايگاه آن‌ها دارد به نوعي جلسه را از حد نصاب بيندازند و باقي افراد مجبور شوند تا اين جلسه را به عقب بيندازند. البته غير از اين دو نفر همچنین آیت‌ا... ابراهیم امینی، علی‌اکبر ناطق نوری، غلامرضا آقازاده، محمود احمدی‌نژاد و مرتضی نبوی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص نيز در جلسه غايب بودند ولي بي‌شك وزن حقوقي اين افراد مانند روساي دو قوه نيست.
واهمه از تركش‌هاي تصويب لوايح
نكته‌اي كه در اين بين قابل تامل است، اختلافات فاحش ميان مسئولان انتخابي و انتصابي در تصويب اين لوايح است. تمام آن‌هايي كه جايگاه‌هاي خود را از راي مردم به دست آورده‌اند، موافق اين لوايح هستند و آن‌هايي كه هيچگاه تا كنون در معرض راي مردم قرارنگرفته‌اند در مسير اين لوايح سنگ‌اندازي مي‌كنند و خود را مدافع حقوق ملت ايران معرفي مي‌كنند. پراكندگي گفتار در مسائل مهم و كلان ايران، معضلي است كه اين روزها با توجه به حاشيه‌سازي‌هايي كه صورت گرفته به اوج رسيده است و به نظر مي‌رسد از بعد از تركش‌هايي كه به بدنه مسئولان جمهوري اسلامي بعد از كارشكني ترامپ در موضوع برجام صورت گرفت، برخي ديگر نمي‌خواهند هزينه اين لوايح را به گردن بگيرند و سعي مي‌كنند توپ را به زمين ديگران بيندازند. نكته‌اي كه از نگاه مردم دور نمانده است و همه به آن توجه دارند.
لزوم شفافيت راي
نكته‌ آخري كه بايد به آن اشاره كرد، مربوط به راي‌گيري‌هايي است كه در مجمع صورت خواهد گرفت؛ مسئولان بايد در زمان راي‌گيري‌هايي مانند پالرمو و ... كه از اهميت‌هاي فراواني برخوردار هستند، راي‌هاي آشكار وشفافي را ثبت كنند زيرا در آينده تاريخ درباره مسائل به روشني افشاگري‌ خواهد كرد و آن زمان است كه براي آيندگان روشن مي‌شود خائن و دلسوز چه كساني بودند.