مناقشه برجام در نشست مونیخ

گروه سیاسی: نشست امنیتی مونیخ به محلی برای رویارویی اروپا و آمریکا در موضوعات مختلف تبدیل شده است. واشنگتن که در نشست ورشو نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند؛ می‌خواهد برجام را به چالش بکشد. از دیدگاه اتحادیه اروپا برهم خوردن برجام و لغو این توافق، تاثیرات امنیتی منفی به دنبال دارد و در عین حال اعتبار دیپلماسی اروپا را به شدت زیر سئوال می‌برد.
بروکسل برجام را نمونه ای از یک توافق چند جانبه می‌داند که می‌تواند به عنوان الگو و مدلی برای حل و فصل دیگر مناقشات بین المللی به کار رود.
با این حال فشارهای دولت «ترامپ» برای وادار کردن اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی شامل آلمان، فرانسه و بریتانیا برای خروج از برجام در چند هفته اخیر به ویژه پس از اعلام راه‌اندازی کانال ویژه تجارت با ایران «اینستکس» INSTEX  تشدید شده است.
این فشارها در نشست ورشو و انتقاد شدید «مایک پنس» معاون رئیس جمهورآمریکا از رویکرد برجامی اروپا هم نمود پیدا کرد. اتفاق مهم این است که وزیر امورخارجه ایران ظرف دو روز اخیر با مقامات ارشد اروپایی دیدارهایی داشته و توانسته حمایت مجدد آنها از تفاهم برای اقدام مشترک را کسب کند.


برجام ضامن موثر تامین صلح
در حالیکه «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس لهستان در لهستان از اروپایی‌ها درباره روابط شان با ایران انتقاد کرده بود و از اروپا خواست تا سیاست‌های آمریکا در برابر ایران را دنبال کند، فدریگا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ اعلام کرد: «قاره اروپا به تعهدش درباره توافق با ایران سخت‌گیرانه متعهد است و ۲۸ کشور عضو به توافق هسته‌ای به چشم یک ضمانت موثر در رسیدن به صلح می‌نگرند.»
او همچنین افزود: «فشار علیه برجام در سال گذشته بسیار بسیار بالا بوده و معتقدم اگر تلاش‌های اتحادیه اروپا و کشورهای عضو از جمله فرانسه و آلمان و بریتانیا نبود این توافق مدت‌ها پیش مرده بود. این توافق برای حفظ امنیت بسیار اساسی و حیاتی است.»
موگرینی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. جزییاتی درباره محورهای این دیدار مخابره نشده است. موگرینی همچنین امروز با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل دیدار کرد.
«هایکو ماس» در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «کانال مالی اروپا به حفظ توافق نامه برجام درباره برنامه هسته ای ایران که منافع امنیتی اروپا محسوب می‌شود، کمک می‌کند.»
به گفته وزیر خارجه آلمان، اتحادیه اروپا مجبور به حفظ همکاری اقتصادی با ایران پس از تحریم‌های ایالات متحده بود. «هایکو ماس» افزود: «آلمان، فرانسه و انگلیس یک ساز و کاری ویژه مالی برای تسهیل تجارت با ایران ایجاد کردند.»
وی ادامه داد: «من موافق برنامه موشکی بالستیک ایران و نقش آن در خاورمیانه نیستم، اما ما برای حل و فصل بحران سوریه و تمن به ایران نیاز داریم. ما بر این باور هستیم که باید مسیری را طی کنیم که ما برای خود انتخاب کرده ایم. اقدام آلمان، فرانسه و انگلیس برای روابط مالی با ایران می‌تواند حضور ایران در برجام حفظ کند که این امر منافع امنیتی اروپا را در بر می‌گیرد.»
وزیر امور خارجه آلمان اشاره کرد که اگر ایران از برجام خارج شود، برنامه هسته ای خود را از سر خواهد گرفت که این پیام خوشایندی نخواهد بود.
حمله تند معاون ترامپ به برجام
دیروز(شنبه) معاون رئیس جمهوری آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه کشورمان بار دیگر از اروپا خواست تا از توافق هسته‌ای خارج شود.«مایک پنس» باز هم به تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی علیه کشورمان پرداخت و بدون کوچک‌ترین اشاره به نقش واشنگتن و متحدان منطقه‌ای‌اش در ظهور و توسعه تروریسم در منطقه و جهان، ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در دنیا برشمرد. وی همچنین حزب‌الله و حماس را گروه‌هایی تروریستی خواند که ایران همواره از آنها حمایت کرده است.
پنس در ادامه مدعی شد که ایران به آتش جنگ در یمن و سوریه دامن زده و به این کشورها تسلیحات منتقل کرده است.
این مقام آمریکایی به اظهارات مقامات ایرانی علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «ایران به‌طور آشکار خواهان نابودی اسرائیل است. یهود ستیزی ایران باید به‌طور جهانی محکوم شود و برای همیشه پایان یابد. ایران آشکارا خواهان یک هولوکاست دیگر است. ایران می‌گوید که مأموریت جمهوری اسلامی حذف اسرائیل از روی نقشه است.»
وی با اشاره به نشست هفته گذشته در ورشو افزود: «ما در ورشو گردهم جمع شدیم تا درباره مقابله با ایران رایزنی کنیم. بسیار جالب است که سران منطقه همگی روی این مسئله اتفاق نظر دارند که تهدید اصلی علیه ثبات و امنیت منطقه جمهوری اسلامی است. همان‌طور که در این نشست گفتم زمان آن رسیده که همگی ما دست به اقدام بزنیم. زمان آن رسیده که متحدان اروپایی ما دست از تضعیف تحریم‌های آمریکا علیه ایران بردارند.»
دفاع سرسختانه مرکل
صدر اعظم آلمان عصر دیروز، در نشست امنیتی مونیخ در واکنش به درخواست معاون رئیس جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، از تصمیم قدرت‌های اروپایی برای پایبندی به این توافق دفاع کرده و از آن به عنوان یک «تکیه‌گاه برای اعمال فشار غرب» نام برد.
به گزارش روزنامه شیکاگو دیلی هرالد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، امروز در نشست امنیتی مونیخ گفت که شکاف (میان اروپا و آمریکا) بر سر ایران «مرا بسیار اندوهگین می‌کند». او در عین حال اصل تفاوت‌ها را بی‌اهمیت جلوه داد.
مرکل در ادامه مدعی شد: «من شاهد برنامه موشک‌های بالستیک هستم، من شاهد فعالیت‌های ایران در یمن و بالاتر از همه در سوریه هستم.»
وی در این باره افزود: «تنها چیزی که در این موضوع بر سر آن اختلاف داریم این است که آیا با خروج از تنها توافق باقی‌مانده به هدف مشترکمان، هدف فرونشاندن خطر یا پیشرفت مشکل ساز ایران کمک می‌کنیم یا از طریق نگه داشتن تکیه‌گاه کوچکی که شاید برای اعمال فشار در زمینه‌های دیگر می‌توان از آن استفاده کرد، به آن (هدف مشترکمان) کمک بیشتری کنیم؟»
اتفاق نظر مسکو و اروپا
بروکسل و مسکو اگرچه در موضوعات متنوعی بایکدیگر دچار اختلافات شدید هستند اما در موضوع برجام دارای اتفاق نظر هستند.
وزیر امور خارجه روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با یکدیگر در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام تبادل نظر کردند. «سرگئی لاوروف» و فدریکا موگرینی در جریان این گفت وگو همچنین در خصوص وضعیت سیاسی و امنیتی در جهان، اوضاع در اوکراین، ونزوئلا، مشکلات پیشرو در حل و فصل بحران سوریه و آخرین تحولات در بالکان گفت و گو کردند.
براساس این گزارش، دو طرف در این دیدار در خصوص برخی جنبه‌های روابط روسیه و اتحادیه اروپا نیز به صورت کلی دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.
کنفرانس امنیتی مونیخ عصر جمعه با حضور بیش از 100 رئیس دولت و وزیر آغاز به کار کرده است و از ایران هم هیاتی به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در این کنفرانس سه روزه شرکت کرده است.