سماجت کاخ سفید، خشم مجلس نمایندگان

گروه بین‌الملل- مانیا شوبیری: رئیس جمهوری آمریکا سرانجام برای تامین بودجه دیوار مرزی، وضعیت اضطراری اعلام کرد. «دونالد ترامپ» حالا می‌تواند هشت میلیارد دلار برای ساخت و ساز مرزی اختصاص دهد. بخش عمده این پول از بودجه وزارت دفاع تأمین خواهد شد، پولی که بیشتر برای پروژه‌های ساختمانی در نظر گرفته شده است.
مساله این است که تامین این مبلغ آن هم از بودجه وزارت دفاع به مناقشه‌ای حقوقی در ایالات متحده تبدیل کرده است. یکدندگی ترامپ، درگیری سیاسی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را وارد دور تازه‌ای کرده است. رهبران حزب دموکرات رئیس جمهوری آمریکا را به سوءاستفاده از قدرت متهم کرده‌اند. «نانسی پلوسی» اعلام کرده است که «ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری کنگره را دور زده و یک اقدام غیرقانونی انجام داده است.» او همچنین هشدار داده که رئیس جمهور دموکرات بعدی در رابطه با اسلحه چنین خواهد کرد.
اعضای کمیسیون حقوقی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به ترامپ گفته‌اند، این وضعیت اضطراری را بررسی خواهند کرد. از نظر حقوقی، کنگره آمریکا می‌تواند وضعیت اضطراری را لغو کند. اما برای اینکه دیگر نیازی به موافقت رئیس‌جمهوری نباشد، به یک «اکثریت وتو» نیاز دارد. در واقع دو سوم اعضای دو نهاد قانون‌گذار کنگره، مجلس نمایندگان و سنا، باید علیه وضعیت اضطراری رأی دهند. 
جمهوریخواهان نیز از اعلام وضعیت اضطراری از سوی رئیس‌جمهور خشنود نیستند و برخی از آنها نیز با این اقدام مخالف‌اند. در حالی که اکثریت مجلس سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است، اما هم حزبی‌های رئیس جمهور نگران ختم شدن ماجرای دیوار مرزی به رای‌گیری در دو نهاد قانون گذار هستند. وجود مخالفان با اعلام وضعیت اضطراری توسط ترامپ در جبهه جمهوری‌خواه رای گیری می‌تواند در این حزب شکاف ایجاد شود. 


«جری نادلر» عضو دموکرات کمیسیون حقوقی مجلس نمایندگان به شبکه سی‌ان‌ان گفته است: «این شاید یکی از بزرگترین چالش‌ها برای نظام قانون اساسی در تاریخ ایالات متحده آمریکا باشد. در صورتی که ترامپ موفق شود، بر حیطه قدرت رؤسای جمهوری به شدت افزوده می‌شود و تفکیک قوا آسیب جدی خواهد دید.»
«ابی واسرمن شولتس»، دیگر نماینده دموکرات نیز به سی‌ان‌ان گفته است که اقدام ترامپ خلاف قانون اساسی و انزجارآور است. «مخالفان در کنگره آمریکا از هر ابزار حقوقی استفاده خواهند کرد تا مانع از این وضعیت اضطراری شوند.»
«آنتونی رومرو»، مدیر اجرایی یکی از این گروه‌ها به نام اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در بیانیه‌ای گفت‌: ما هفته آینده شکایتمان را ثبت خواهیم کرد. این اقدام نوعی تصاحب قدرت غیرقانونی است. اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا به گفته رومرو قصد دارد در دادگاه استدلال کند که تصمیم ترامپ برای اعلام وضعیت اضطراری ملی بی‌سابقه بوده و بر اساس قوانین مربوط به اختیارات وضعیت اضطراری که برای این اعلامیه مورد استناد وی قرار گرفته است، مجاز نیست.
یک گروه دیگر به نام پابلیک سیتی زن هم در بیانیه‌ای در توییتر، گفت‌: ما شکایت می‌کنیم تا جلوی وضعیت اضطراری جعلی ترامپ را بگیریم.
در این بیانیه آمده است که اگر ترامپ بتواند خواسته‌اش را اجرایی کند، دیگر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت اضطراری ساختگی بعدی درباره چه چیزی خواهد بود و در آن زمان چه کسی هدف قرار خواهد گرفت و کدام اختیارات وضعیت اضطراری مورد ادعا واقع خواهند شد.
همچنین گروه موسوم به شبکه مرزی حقوق بشر واقع در تگزاس و در شهر مرزی ال پاسو در بیانیه‌ای مطبوعاتی، خاطرنشان کرد که شکایتی را علیه اعلامیه وضعیت اضطراری رئیس جمهوری آمریکا ثبت خواهد کرد. این گروه در بیانیه مطبوعاتی‌اش اظهار کرد: شبکه ما معتقد است که این اقدام مبتنی بر تخریب مرز ما بوده و این اعلامیه آسیب غیرقابل جبرانی به جوامع مناطق مرزی وارد خواهد کرد.
شبکه مرزی حقوق بشر در بیانیه خود، گفت که مرکز موسوم به مرکز نیسکانن و همچنین گروه حفاظت از دموکراسی نماینده شکایت از جانب این گروه در دادگاه خواهند بود.
به نظر می‌رسد ترامپ باید از اقدام خود در برابر دادگاه دفاع کند. به گزارش دویچه‌وله دموکرات‌ها و فعالان حقوق شهروندی اعلام کرده‌اند، علیه آن شکایت خواهند کرد. از طرف دیگر مالکان زمین در ایالت تگزاس از هم‌اکنون شکایت خود را به دادگاه تسلیم کرده‌اند. اینکه روند رسیدگی دادگاه چه مدت به طول خواهد انجامید و چه نتیجه‌ای خواهد داد را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
احتمال شکست ترامپ در این پرونده وجود دارد که در اینصورت این دیوان عالی ایالات متحده خواهد بود که در این باره تصمیم خواهد گرفت. رئیس جمهوری آمریکا امیدوار است که در مرحله رسیدگی قضایی توسط دادگاه قانون اساسی پیروزی میدان باشد. 
سوالی که دادگاه در روند رسیدگی قضایی خود باید به آن پاسخ دهد این است که «آیا وضعیت حاکم بر مرز مکزیک به طور کلی می‌تواند اعلان یک وضعیت اضطراری را توجیه کند؟»