تصويب کليات لايحه بودجه


بررسي کليات لايحه بودجه سال 98 کل کشور در نوبت عصر صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌با سخنراني پنج موافق و پنج مخالف هر کدام به مدت 10 دقيقه انجام شد که در نهايت نمايندگان با 117 راي موافق با کليات لايحه بودجه سال 98 کل کشور موافقت کردند.

به گزارش فارس در حالي که مخالفان لايحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، نکاتي از جمله متناسب نبودن لايحه پيشنهادي با شرايط سخت کشور را مطرح کردند، موافقان معتقد بودند، نقطه مثبت بودجه سال آينده، شفافيت آن است.

جواد کريمي‌قدوسي در مخالفت با کليات لايحه بودجه گفت: مردم در راهپيمايي 22 بهمن به نمايندگان پيام مي‌دادند که خواهش مي‌کنيم حقوق‌ها را افزايش ندهيد بلکه جلوي تورم و کاهش اررزش پول ملي را بگيريد. نمي‌خواهيم حقوق افزايش دهيد قدرت خريد ما را حفظ کنيد.وي افزود: لايحه بودجه 98 نسبت به سال 97 وابستگي‌اش به نفت 3 درصد و نسبت به عملکرد سال 97 به ميزان 35 درصد افزايش دارد. در حوزه ماليات 8 درصد رشد و در حوزه عملکرد ماليات 19 درصد رشد ديده مي‌شود. همچنين در ارتباط با سود شرکت‌هاي دولتي نقش سود شرکت‌هاي دولتي در بودجه 98 به مقدار 50 درصد کاهش پيدا کرده در حالي که بودجه اين شرکت‌ها 51 درصد رشد پيدا کرده است.

نماينده شهر بابک در موافقت گفت: اگر چه انتقاداتي از سوي کارشناسان اقتصادي به بودجه 98 مطرح شده اما ‌آنچه حائز اهميت است رسالت بودجه دولت در سال 98 ايفاي نقش مؤثر براي ايجاد و حفظ ثبات اقتصادي کشور و مقابله با تحريم‌ها و صيانت از توليد و تأمين معيشت مردم به رغم کاهش درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات نفت خام است.علي اسدي گفت: بهبود نظام بودجه‌نويسي و شفافيت در بودجه‌نويسي از ويژگي‌هاي مثبت بودجه سال 98 و از نکات قابل توجه در اين نوع بودجه‌ريزي است اما بايد بدانيم ما هنوز به بودجه‌ريزي برمبناي عملکرد به معني واقعي کلمه نرسيديم و براي اين منظور مي‌بايست کارشناسان متخصص اقدامات جدي‌تري انجام دهند.

همچنين نماينده تهران به عنوان مخالف گفت: به طور کلي لايحه بودجه 98 کشور را در شرايط ويژه نگاه نکرده است، در حقيقت ما به تعبيري در يک شرايط جنگ اقتصادي قرار داريم ولي بودجه 98 به گونه‌اي ترسيم شده که تلاش مي‌کند اين وضعيت پنهان بماند، با توجه به شرايط ويژه کشور و تنگناهاي ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه و احتمال زياد تشديد اين فشارها در سال آينده، انتظار مي‌رفت دولت در تنظيم لايحه بودجه 98 فراتر از يک سند شبيه اسناد حسابداري عمل کند. محمود صادقي گفت: در لايحه بودجه 98 منابع حاصل از صادرات نفتي بسيار بيشتر از واقعيت پيش‌بيني شده است، با توجه به اينکه مخارج پيش‌بيني شده هم بر اساس اين درآمدهاي غيرواقعي و موهون تنظيم شده است، به نظر مي‌رسد سال آينده ما با کسري بودجه بسيار زيادي مطابق برآورد کارشناسان مرکز پژوهش‌ها که تا حدود يکصد هزار ميليارد تومان کسري واقعي بودجه پيش‌بيني کردند، مواجه شويم.

از سوي ديگر نماينده ماکو به عنوان موافق گفت: ما 5 منبع درآمدي در بودجه داريم که اولين منبع صادرات نفت خام است، وابستگي بودجه به نفت مشکل امروز کشور نيست بلکه اين بيماري از قبل از انقلاب بوده و شيطنت‌هاي استکبار جهاني در 40 سال گذشته مانع از رهايي ما از اين بيماري شده است. عين‌ا... شريف‌پور تصريح کرد: مخالفت با کليات بودجه منطقي نيست، پيش‌بيني اختصاص 14 ميليارد دلار از محل فروش نفت براي تأمين کالاهاي اساسي نشان از رويکرد مثبت بودجه به اقشار آسيب‌پذير جامعه دارد که موجب ايجاد آرامش و اميد در جامعه خواهد شد.

در ادامه نماينده مرند و جلفا در مخالفت گفت: در کدام قسمت اين لايحه چشم انداز ۲۰ ساله بر احکام شما توسعه اقتصاد مقاومتي، قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، کوچک کردن دولت و اصل ۴۴ ديده شده است؟ محمد حسن نژاد ادامه داد: قيمت‌ها سه برابر شده، اما ما تنها يک يارانه ۴۵ هزار توماني به هر ايراني مي‌دهيم و آن هم مادام به ملت براي اين يارانه سرکوفت مي‌زنيم کل يارانه که دولت مي‌پردازد پول رانت يک واردکننده سويا و يا گوشت نمي‌شوددر حالي که يک شخص ماهي ۲۰۰ ليتر بنزين مي‌سوزاند و در قبالش يک ميليون يارانه بنزين دريافت مي‌کند و يک شخص فقير که خودرو ندارد هيچ رايانه‌اي درباره بنزين نمي‌گيرد آيا يارانه هدفمند کردن يارانه‌ها اين بود بر اساس اين بودجه هيچ اتفاق خاصي در کشور نخواهد افتاد.

پس از آن نماينده اردکان به عنوان موافق گفت: در شرايط حساس کشور قرار داريم، از اين رو بودجه صرفا براي ما بستر مالي نيست بلکه رد يا تاييد آن از نظر امنيت ملي اهميت دارد، از اين رو نمايندگان بايد به کليات آن راي دهند. محمّدرضا تابش ادامه داد: هيچ کجاي دنيا با اين شفافيت بودجه دفاعي را مشخص نمي‌کنند، ولي ما در اين لايحه شاهد شفافيت بودجه دفاعي هستيم. وي اظهار داشت: پرهيز از تمرکزگرايي، هدايت جريان نقدينگي به بورس به جاي رفتن به سمت سکه و مسکن نيز از ويژگي‌هاي بودجه 98 کل کشور است.

در ادامه نماينده گرمسار در مخالفت گفت: لايحه‌اي که به کميسيون تلفيق داده شده داراي ۱۷۱ بند بوده که به ۲۴۳ بند افزايش يافته است، در همين مورد ۴ هزار پيشنهاد توسط نمايندگان در سامانه ثبت شده، همه اين‌ها با فشار دستگاه‌هاي اجرايي انجام شده، اگر قرار باشد دولت لايحه بياورد و بعد از آن دستگاه‌هاي اجرايي بخواهند بندهاي مربوط به خود را اضافه کنند که کاري پيش نمي‌رود. غلامرضا کاتب گفت:‌ ما واريزي به صندوق توسعه ملي را از ۳۳ به ۲۳ درصد کاهش داديم، براي اين‌کار اذن گرفتيم، علاوه بر آن ۲.۵ ميليارد دلار از صندوق توسعه برداشت کرديم. چه حجتي وجود دارد که ۱۴.۵ درصد به حساب شرکت ملي نفت واريز کنيم، بودجه شرکت نفت ۶۰۰ هزار ميليارد تومان است که هيچکس هم رسيدگي نمي‌کند.

همچنين نماينده شهرکرددر موافقت گفت: من معتقدم اينکه در بودجه ۹۸ نفت با قيمت ۵۴ دلار پيش‌بيني شده يک امر واقع‌بينانه است و نشان مي‌دهد ما با احتياط عمل کرده‌ايم. اردشير نوريان افزود: در بودجه ۹۸ وابستگي به درآمدهاي نفتي کاهش يافته، به اين صورت که درآمدهاي دولت از فروش نفت در سال ۹۷ به ميزان ۲۷ ميليارد دلار بوده که اين درآمد در بودجه ۹۸ به ۲۱ ميليارد دلار کاهش پيدا کرده است که از اين ميزان ۱۴ ميليارد دلار به تأمين کالاهاي اساسي اختصاص يافته که به نظر من اين نقطه قوت اين بودجه است.

از سوي ديگر نماينده اليگودرز در مخالفت گفت: عدم انطباق با احکام برنامه ششم توسعه، عدم مديريت مناسب منابع ارزي، عدم استفاده مناسب از فرصت‌هاي ايجاد شده ناشي از شرايط تحريم، عدم توجه کافي به واقعيت‌هاي اقتصادي موجود در جامعه، عدم توجه به گزارش ديوان محاسبات کشور در خصوص حذف تبصره‌ها و يا احکام فاقد عملکرد در بودجه‌ سنوات گذشته و کم‌توجهي به وزارت آموزش و پرورش و انفعال اين وزارتخانه در اين خصوص از ايرادات لايحه بودجه سال ۹۸ است. محمد خدابخشي افزود: درباره کاهش قدرت خريد مردم و به ويژه اقشار آسيب‌پذير بايد گفت که خط فقر براي مناطق مختلف کشور متفاوت است، اما آنچه در اين باره قابل ذکر است اين است که خانواده‌هاي زير خط فقر امکان خريد گوشت يارانه‌اي را هم ندارند به دليل آنکه عرضه آن ناکافي است و توزيع آن هم نامناسب است و سياست‌هاي حمايتي فعلي نمي‌تواند به صورت واقعي و عادلانه از اقشار آسيب‌پذير و زير خط فقر حمايت کند و اين منجر به افزايش شکاف طبقاتي مي‌شود (متن کامل). در ادامه نماينده گچساران به عنوان موافق گفت:‌ تکليف ما را مشخص کنيد ما نفت بفروشيم يا نفروشيم، کم بفروشيم يا زياد بفروشيم. مي‌فرمايند قيمت نفت در دنيا 80 دلار است اما ما 50 دلار گذاشته‌ايم در حاليکه اين حسن بودجه است و نبايد قبح بودجه باشد و بايد بگوييم ما احتياط را رعايت کرده‌ايم و اقتصاد و بودجه جنگي يعني همين. غلامرضا تاجگردون افزود: اگر 80دلار شد که نمي‌گوييم نفت‌مان را 80 دلار مي‌فروشيم و پولش را در خزانه مي‌فرستيم و بودجه از کسري خارج مي‌شود يا بايد قيمت را زياد کنيم و يا توليد را زياد کنند و يا قيمت‌ حامل را افزايش دهند.