کنفرانس مونیخ؛ ائتلاف علیه آمریکا


گروه سیاسی: پنجاه و پنجمين دوره کنفرانس دفاعي و امنيتي مونيخ روز جمعه با سخنراني ولفگانگ اشينگر، رئيس اين کنفرانس، آغاز شد که سه روز ادامه دارد. در اين دوره، 35 رئيس جمهور و نخست‌وزير،50 وزير امور خارجه و 30 وزير دفاع شرکت دارند.در دومين روز اين کنفرانس امنيتي، صدر اعظم آلمان در سخنراني خود تصميم آمريکا براي خروج از سوريه را زير سوال برد و برجام را توافقي کارآمد خواند. آنگلا مرکل خروج نيروهاي آمريکايي ازسوريه را زير سوال برد و گفت: آيا کار درستي است که نيروها را فوري از سوريه خارج کرد؟ آيا اين اقدام ايران و روسيه را تقويت نمي‌کند؟وي از برجام حمايت کرد وگفت که برجام توافقي کارآمد است که به حفظ کردنش مي‌ارزد.

  • حمايت موگريني

همچنين اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي اعلام کرد: «فدريکا موگريني»، مسئول سياست خارجي اين اتحاديه با «محمد جواد ظريف»، وزير خارجه ايران درباره مسائل مختلف از جمله اجراي برنامه اقدام «کارگروه اقدام مالي» (FATF) رايزني کرده است. در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است: «آنها درباره وضعيت اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رايزني کردند. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بر عزم راسخ اين اتحاديه براي حفظ برجام که کماکان در تحقق اهدافش موفق است و براي امنيت منطقه‌اي و جهاني اهميت دارد تأکيد کرد.»اين بيانيه تصريح کرده موگريني ضرورت اجراي اين توافق از سوي همه طرف‌ها را مورد تأکيد قرار داده و در همين ارتباط دو طرف در خصوص ثبت «ساز و کار ويژه حمايت از تبادلات تجاري» (ساحات يا اينستکس) نيز بحث و تبادل نظر کرده‌اند.در ادامه آمده است: «مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزير خارجه ايران ظريف در خصوص چند مسئله ديگر از حقوق بشر گرفته تا اجراي برنامه اقدام FATF، تا بحران‌هاي منطقه از جمله در سوريه، يمن و افغانستان نيز رايزني کردند.»

  • رد درخواست واشنگتن

از سوي ديگر وزير خارجه آلمان درخواست مايک پنس از کشورهاي اروپايي در نشست ضد ايراني ورشو براي خروج از توافق هسته‌اي را رد کرد.‌هايکو ماس از توافق هسته‌اي ۲۰۱۵ دفاع کرد که در آن ايران به طور جدي برنامه هسته‌اي خود را در ازاي لغو تحريم‌ها محدود کرد.وي در کنفرانس امنيتي مونيخ گفت: همراه با انگلستان، فرانسه و تمام اتحاديه اروپا روش‌هايي براي نگه داشتن ايران در توافق هسته‌اي تا به امروز پيدا کرده‌ايم.ماس افزود: هدف ما ايراني بدون سلاح هسته‌اي است، به ويژه به‌خاطر آنکه مي‌بينيم مايک پنس در کنفرانسي در ورشو حفاظت اروپايي‌ها از توافق هسته‌اي را متهم مي‌کند.

  • تکرار اتهامات بي‌اساس

در همين رابطه مسئول گروه اقدام ايران در پي ناکامي‌آمريکا در نشست ورشو، ادعاهايي بي اساس درباره ايران را دستاويزي قرار داد تا سياست‌هاي يک‌جانبه و شکست‌خورده آمريکا در منطقه و به خصوص در برابر ايران را توجيه کند.به گزارش ايسنا، برايان هوک در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط به تفاوت ميان رويکرد آمريکا و اروپا در برابر ايران اشاره کرد.وي با اشاره به نقش ايران در منطقه مدعي شد: اگر به چالش‌هايي که اين منطقه با آن روبه‌رو است توجه کنيد، ايران معمولاً در مرکزيت تمام آن‌ها قرار دارد. اين مقام آمريکايي درباره سخنراني افراطي و خصمانه مايک پنس، معاون رئيس جمهور آمريکا و تفاوت‌هاي اساسي ميان آمريکا و اروپا در ارتباط با ايران گفت: ما قطعاً با اروپايي‌ها براي توافق هسته‌اي (۲۰۱۵) مخالفيم. تصميم گرفتيم از اين توافق خارج شويم و از اين طريق آزادي عمل زيادي براي اعمال فشار بر ايران به دست آورديم.وي درباره نقش اروپا در مقابله با فعاليت‌هاي ايران در منطقه مدعي شد: ما باور داريم اروپايي‌ها در چند ماه اخير اقداماتي در راستاي اعمال فشار بر ايران برداشته‌اند.هوک در ادامه اتهام‌زني‌هاي متوهمانه دولت آمريکا مدعي شد که ايران ترورها، اقداماتي براي بمب‌گذاري و توطئه‌هايي در قلب اروپا انجام داده است.وي در راستاي اين ادعاهاي بي‌اساس تصريح کرد: در واقع ايران به مدت ۴۰ سال است که در اروپا به تروريسم پرداخته است. بنابراين ما خوشحاليم که اروپا به آن اقدامات واکنش نشان مي‌دهد؛ اتحاديه اروپا، اخيراً براي اولين بار پس از انجام شدن توافق هسته‌اي تحريم‌هايي بر ايران اعمال کرد که اين يک چيز مثبت است.وي درباره اظهارات مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا، مبني بر مقابله با «حزب‌ا...، حماس و حوثي‌ها» در ادعايي بي اساس مطرح کرد که ايران براي حماس و جهاد اسلامي‌حدود ۱۰۰ ميليون دلار در سال تأمين مي‌کند. اين موضوع «دلالت جديدي» بر اين است که تأمين بودجه ايران، زندگي فلسطيني‌ها را بهبود نمي‌بخشد. هوک در ادامه بر اين ادعاهاي خود افزود که «حکومت تهران همچنين ۷۰۰ ميليون دلار در سال صرف حزب‌ا... لبنان مي‌کند و ۱۶ ميليارد دلار از سال ۲۰۱۳ صرف تأمين بودجه عمليات‌هاي سوريه، عراق و يمن کرده است. اين‌ها عوامل بي‌ثباتي در منطقه هستند».

  • پاسخ قاسمي‌به پنس

در اين رابطه سخنگوي وزارت امور خارجه، خطاب به مايک پنس معاون رييس جمهور آمريکا گفت: صبور باشيد، بخوانيد و بياموزيد که تاريخ مملو از حقايقي است که هرگز هيچ قدرتي براي هميشه قادر به حذف و يا تغيير آن نيست.بهرام قاسمي‌در گفت وگو با ايسنا گفت: سابقه تاريخي و فرهنگي ايران در همزيستي و احترام به اديان الهي به ويژه دين يهود در اسناد معتبر تاريخي ملل مختلف ثبت شده و تاريخ و تمدن دير پا و چند هزار ساله ايران گوياي نوع تفکر و نگاه ايرانيان به ديگر فرهنگ‌ها و اديان و همزيستي مسالمت آميز و برخورداري از تسامح و تساهل در اين گونه موضوعات است.وي افزود: آناني که اندک شناخت و دانشي از تاريخ و فرهنگ جهان دارا هستند و به عبارتي با کتاب و تاريخ آشنايي دارند و از ذره‌اي انصاف و عدالت در بيان و گفتار برخوردار هستند، اين گونه بي پروا سخن بيهوده و به دروغ و خطا بر زبان جاري نمي‌سازند.اين ديپلمات ارشد کشورمان با بيان اينکه اين گونه اظهارات "پوچ و تبليغاتي" که از سر کينه و عصبيت مطرح مي‌شود، خدشه‌اي بر نوع نگاه ايرانيان مسلمان به هموطنان يهود خود و جامعه يهوديان جهان وارد نمي‌کند، افزود: ملاک و معيار ما در سياست خارجي خوي تجاوزگري و اشغالگري رژيم جعلي و غيرقانوني صهيونيستي و ماشين کشتار و مرگ مردم فلسطين است که با تحميل ظالمانه خود، عامل نفاق و تفرقه ميان کشورهاي منطقه شده و ريشه بحران‌ها و تنش‌هاي فرساينده و پرهزينه خاورميانه است.وي خاطرنشان کرد: آنها بايد بدانند با اين اتهامات و سخنان باطل و بي ربط مشکلي از اصل موضوع و ريشه‌هاي بحران و عصبيت حاد شأن حل نخواهد شد.

  • تاکيد پاريس بر حمايت از برجام

وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات ضدايراني-اروپايي معاون رئيس جمهوري آمريکا نوشت: پاريس همچنان از توافق هسته‌اي قدرت‌هاي جهاني با ايران موسوم به برجام حمايت مي‌کند.به گزارش ايرنا، وزارت امور خارجه فرانسه اين مطلب را در تارنماي اطلاع رساني رسمي‌خود و در واکنش پرسش خبرنگاري درباره اظهارات اخير مايک پنس معاون رئيس جمهوري آمريکا مبني براينکه «ساز وکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا» (INSTEX) اقدامي‌ناعاقلانه است که صرفا باعث تقويت ايران و تضعيف اتحاديه اروپا و شکاف بيشتر ميان آمريکا و اروپا مي‌شود، منتشر کرده است.در بيانيه وزارت امور دستگاه ديپلماسي فرانسه آمده است: فرانسه درچارچوب احترام به توافق‌هاي بين المللي و امنيت جهاني نسبت به اجراي برجام متعهد است. مادامي‌که ايران به تعهدات خود پايبند باشد، پاريس به حمايت خود از برجام که به اتفاق آرا در قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل به تص ويب رسيده، ادامه خواهد داد.اين بيانيه همچنين مي‌افزايد فرانسه به همراه آلمان و انگليس از رويکردي که به نظارت بلندمدت به برنامه هسته اي، برنامه موشکي و فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران مربوط مي‌شود، حمايت مي‌کند. همه اعضاي اتحاديه اروپا روز چهارم فوريه بر ضرورت رهيافتي جامع و متعادل در برابر ايران تأکيد کردند. در ادامه اين بيانيه آمده است: تلاش‌هاي انجام شده با شرکاي اروپايي مان بويژه آلمان و انگليس براي ايجاد ساز و کار ويژه مالي اتحاديه اروپا با ايران، به منظور تسهيل معاملات تجاري قانوني با اين کشور است؛ اقدامي‌که منطبق بر قوانين اتحاديه اروپا و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل است.