نشست مهم امروز مجمع تشخیص درباره «تعیین تکلیف نهایی» پالرمو

آفتاب یزد- گروه سیاسی: مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز قرار است پس از بحث‌های فراوان در خصوص الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم فرا ملی «پالرمو» تکلیف نهایی پیوستن ایران به این لایحه را روشن کند. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دراین باره گفت: امروز اعضای این مجمع ادامه بررسی پالرمو را در دستور کار خود دارند. بنابراین است که در جلسه جمع بندی نهایی درباره بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی «پالرمو» انجام شود و مجمع تشخیص مصلحت نظر نهایی خود را اعلام کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد: امیدواریم
پس از جلسه امروز مجمع، خبر خوبی به ملت ایران داده شود. همزمان با این اظهارنظر محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز در توییتر خود با گلایه از ارسال پیامک‌های تهدید آمیز به نمایندگان مجلس و مجمع در خصوص این لایحه در توئیترش نوشت: صحیح نیست در یک جامعه اسلامی‌پیامک‌های غیراخلاقی که با هیچ معیاری سازگار نیست به نمایندگان مجلس و مجمع ارسال شود. نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار نمی‌گیرند و آنچه وظیفه شرعی و ملی آنهاست را در خصوص لایحه پالرمو انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت با شناختی که نسبت به مسئله پیدا می‌کند و با در نظر گرفتن نظر کارشناسان، کمیسیون‌های مجلس و برخی از اعضای دولت، ان‌شاءالله به آنچه خیر و صلاح کشور است درخصوص لایحه پالرمو رای می‌دهد. نظر شخصی من این است که در این شرایط باید به این معاهده بپیوندیم.


در همین راستا مهدی پازوکی، اقتصاددان نیز در گفت‌وگو با انتخاب با تاکید بر لزوم پیوستن به FATF گفت: در سال‌های اخیر متاسفانه اقتصاد ایران بسته شده است. هرچه اقتصاد بسته تر باشد امکان این که ما بتوانیم با جهان بین الملل کار کنیم وجود ندارد.او افزود: متاسفانه در ایران، عده‌ای نه برنامه‌ای برای کشور دارند، نه جامعه جهانی را می‌شناسند و نه منافع ملی را تشخیص می‌دهند و سعی دارند که کشور درجا بزند، و به سمت
بسته شدن اقتصاد برود. اگر اقتصاد ایران یک اقتصاد بسته باشد، بهترین‌های اقتصاد را هم به ایران دعوت کنید، هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. یعنی در یک اقتصاد بسته شما می‌توانید یک دولت «بخور و نمیر» داشته باشید.
پازوکی ادامه داد: 8 سال کشور در اختیار
بخشی از اصولگرایان بود و ایران را بیش از
ربع قرن به عقب بردند. هیچکس هم حاضر نیست هزینه ی آقای احمدی نژاد و آن طرز تفکر را بپردازد. درآمدهای نفتی ما در دوره احمدی نژاد بیشترین درآمد نفتی در تاریخ ایران بود ولی همه شاخص‌های کشور منفی بود. این اقتصاددان گفت: موضوعی در ایران وجود دارد به نام جهالت اقتصادی. برخی درک نمی‌کنند در جامعه جهانی چگونه باید زندگی کرد. مشکل اصلی ما مدیریت است؛ یکی از روش‌ها برای این که منافع ملی کشور را حداکثر کنیم، تعامل با جامعه بین الملل در چارچوب منافع ملی ماست. این اقتصاددان همچنین گفت: رئیس‌جمهوری قانونی مملکت که 24 میلیون رای دارد، می‌گوید fatf به نفع منافع ملی است. اکثریت مجلس هم آن را تصویب کرده، اما عده‌ای که از جامعه جهانی چیزی متوجه نیستند، جوی درست کرده‌اند که اگر کسی از fatf دفاع کند، فکر می‌کنند اجنبی است. او با تاکید بر اینکه همه مشکلات اقتصاد ایران با fatf حل نمی‌شود، گفت: با این وجود، برای این که با جامعه جهانی کار کنید به fatf نیاز داریم. اگر نپذیریم، حتی تاجرهای عراقی یا افغانی هم حاضر نیستند از ما چیزی بخرند.پازوکی ادامه داد: حرف‌های آقای ظریف در رابطه با پولشویی بانک‌ها واقعا درست بود.او با اشاره به اینکه تولید ملی ما وقتی اقصادی خواهد شد که بازارهای صادراتی وجود داشته باشد، گفت: برای آنکه تولید در مقیاس عظیم تر باشد، حداقل باید بازارهای منطقه را داشته باشیم. برای این کار باید قوانین بین المللی را بپذیریم. همین چند وقت پیش رئیس بانک مرکزی روسیه گفت اگر می‌خواهید ما با شما همکاری داشته باشیم باید fatf را بپذیرید.