حمله انتحاری در قلب کشمیر

گروه بین‌الملل: کشمیر باردیگر صحنه درگیری و حملات تروریستی بود. در یک حمله به اتوبوس حامی نیروهای نظامی هند، حداقل 46 نفر از نیروهای پلیس و ارتش کشته شدند. این اتفاق بار دیگر به تنش موجود در مناسبات دو کشور هند و پاکستان در مناقشه کشمیر دامن زده است. دیروز(جمعه) ویجای گوکاله، وزیر خارجه هندوستان، سهیل محمود، سفیر پاکستان در دهلی نو را احضار کرده و خواستار اقدامی قاطع از سوی دولت اسلام آباد در ارتباط با این حمله تروریستی در پولواما، کشمیر شد. پس از این حمله، «آرون جیتلی» وزیر مشاور در دولت هند گفته است این کشور «از هر ابزار دیپلماتیک» برای قطع ارتباط پاکستان با جامعه جهانی استفاده خواهد کرد.
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند در واکنش به حمله به واحدهای نظامی خود  در کشمیر، پاکستان را تهدید کرد که این حمله «پاسخ متناسب» کشور هند را در پی خواهد داشت. هند همچنین گفته است پاکستان را دچار «انزوای مطلق» خواهد کرد.
گروه «جیش محمد» که یک گروه تروریستی مستقر در خاک پاکستان است، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.
دولت پاکستان در واکنش به این حمله، داشتن هرگونه ارتباطی با این گروه را انکار کرده است. دولت پاکستان در عین حال  حمله روز پنجشنبه گروه جیش محمد به واحدهای نظامی هند در کشمیر را محکوم کرده است.


لحن تند مودی
نخست وزیر هند ضمن تهدید پاکستان به مقابله به مثل تاکید کرد که به پاکستان اجازه نخواهد داد، ثبات حاکم برهند را برهم بزند. روز پنجشنبه در اثر انفجار خودرویی که حامل ۳۵۰ کیلوگرم مواد منفجره بود، کاروان نظامی هند در اتوبانی واقع در منقطه پولواما هدف حمله قرار گرفت، حمله‌ای که دست‌کم 46 کشته بر جای نهاده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های هند، این شدیدترین حمله‌ای است که تا کنون به نیروهای نظامی هند در کشمیر روی داده است.
در سپتامبر سال ۲۰۱۶، هند در واکنش به حمله مشابهی به یکی از پایگاه‌های نظامی خود در کشمیر که ۱۹ کشته بر جای نهاده بود، اقدام به حمله به مناطق تحت کنترل پاکستان در کشمیر نموده بود.
برنامه احتمالی دهلی
هند می‌گوید گروه جیش محمد، گروهی که مسئولیت این حمله را به عهده گرفته، از مدت‌ها پیش در این کشور پناه گرفته و دولت پاکستان با این گروه برخورد نکرده است. هند خواهان اعمال تحریم‌های جهانی علیه این گروه شده و خواهان آن شده تا مسعود اظهر، رهبر این گروه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان یک «تروریست» شناخته شود.
هند چندین بار تا کنون در این زمینه تلاش کرده اما چین، متحد پاکستان در این شورا مانع از این کار شده است.
آرون جیتلی گفته است هند مصمم است تا پاکستان را در این زمینه پاسخگو کند. او گفته است هند پاکستان را از فهرست کشورهای «دوست بهره‌مند» خارج می‌کند. این امتیاز تجاری در سال ۱۹۹۶ به پاکستان اعطا شد. تا کنون دو بار بین دو کشور هند و پاکستان بر سر کشمیر جنگ درگرفته است. دولت هند مدعی است که دولتمردان پاکستان آنگونه که باید و شاید با گروه‌های تروریستی مستقر در خاک خود مقابله نمی‌کنند. به دنبال حمله گروه جیش محمد به کاروان نظامی هند، دولت آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای از پاکستان درخواست کرد به حمایت و پشتیبانی خود از گروه‌های تروریستی خاتمه دهد.
در این بیانیه آمده است که چنین حوادثی عزم دولت آمریکا در زمینه همکاری با دولت هند در عرصه مقابله با تروریسم را جزم‌تر از پیش می‌کند.