همسر دکتر شریعتی به دیار باقی شتافت

آرمان: پوران شریعت رضوی هم رفت، مانند همیشه آرام و بی‌صدا. این بار اما خداحافظی‌اش برای همیشه بود. خانم شریعت رضوی همه سال‌های بعد رفتن دکتر علی شریعتی دلتنگ بود و هرگاه نام همسرش را بر زبان جاری می‌کرد چشمانش شهادت به غمی می‌‌داد که 41سال، یعنی از زمان وداع با علی شریعتی، در قلبش انباشته شده بود. وی بارها یادگار همسر را خواند: «پوران جان عزیز مهربانِ بداخلاقِ خوش‌قلبِ «کافر غضبِ» «مؤمن رضا»ی بدخرجِ خسیسِ حواس‌پرتِ ...، عزیزی که تو را نمی‌توانم تحمل کنم و دنیا هم بدون تو تحمل‌ناپذیر است و..» خانم شریعت رضوی دیگر دلتنگ نیست چون دیگر تحمل برای او معنایی ندارد و رها شد... پوران مظلوم بود و محکم اما دیروز رازهایی را با خود برد که هیچ‌گاه بیان نکرد چون به چشمان دسته‌ای از مردم زمانه‌اش تردید داشت و صداقت در آن نمی‌دید. دسته‌ای را امانتدار لایقی ندانست و اما شاید در درددل‌هایش به احسان، سوسن و سارا نکاتی را گفته بود. روز گذشته بود که خبر رسید پوران شریعت رضوی همسر دکتر علی شریعتی در گذشت. پوران شریعت رضوی چندی بود که بر اثر سکته مغزی در بیمارستان لاله تهران بستری شده بود و روز گذشته در سن 84سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر مرحوم پوران شریعت‌رضوی روز یکشنبه ۲۸بهمن ساعت ۹صبح به سوی امامزاده عبد‌ا... تشییع می‌شود. همچنین پیکر وی در کنار مزار برادرش مهدی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا، سه دانشجوی شهید ۱۶آذر ۳۲ به خاک سپرده خواهد شد
پوران شریعت رضوی که بود؟
بی‌بی‌فاطمه شریعت‌رضوی معروف به پوران شریعت‌رضوی علاوه بر همسر علی شریعتی و خواهر مهدی شریعت‌رضوی، یکی از سه دانشجویی بود که در حمله نیرو‌های امنیتی به دانشگاه تهران در ۱۶آذر ۱۳۳۲ کشته شد. او در سال ۱۳۳۴ وارد دانشسرای عالی تهران شد و تحصیل در رشته ادبیات فرانسه را برگزید. پوران شریعت‌رضوی و علی شریعتی در ۲۴تیر ۱۳۳۷ با یکدیگر ازدواج کردند. شریعت رضوی مولف 3کتاب به نام‌های «آثار» «طرحی از یک زندگی، جلد اول: زندگی‌نامه»، «طرحی از یک زندگی، جلد دوم: نقد‌ها و نظرها» و «یادگاران مانا» است.
پیام‌های تسلیت


در پی درگذشت همسر دکتر شریعتی رئیس فراکسیون امید مجلس در پیامی این ضایعه را به دکتر احسان شریعتی تسلیت گفت. در پیام محمدرضا عارف آمده است: مادر محترمتان، سرکار خانم پوران شریعت رضوی که یاد و نام پدر بزرگوارتان را تداعی می‌کند پس از سپری کردن عمری باعزت در ایام متعلق به بانوی دوعالم حضرت فاطمه(س) به دیار معبود شتافتند و ان‌شاءا... همنشین برادر شهیدشان، مهدی شریعت رضوی شوند. عارف ادامه داد: خانم پوران شریعت رضوی میراثدار اندیشه والا و سترگ دکتر علی شریعتی بودند که بعد از درگذشت آن استاد والامقام، در ثبت و نگهداشت آثار ایشان تلاش ارزنده‌ای کردند که جامعه امروز ما کماکان از اندیشه‌های دکتر شریعتی بهره‌مند می‌شود. ضمن تسلیت این ضایعه به جنابعالی، خواهران محترمتان و سایر بازماندگان معزز،برای آن بانوی گرامی از خداوند متعال غفران الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر و سلامتی و برای جنابعالی که از سرمایه‌های ارزشمند کشورمان هستید طول عمر با عزت توأم با توفیق خدمت بیشتر به ساحت اندیشه و ایران اسلامی مسالت می‌کنم. محمدرضا جلایی‌پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: “دکتر پوران شریعت رضوی همسر دکتر علی شریعتی درگذشت. متاسفانه ایشان که در پی سکته‌ مغزی در روزهای گذشته در بیمارستان بستری بودند، دقایقی پیش دارفانی را ترک گفتند. یادش زنده و روحش غرق رحمت و رضوان الهی، و تسلیت به فرزندان گرامی و عزیز‌شان، احسان، سوسن، سارا و مونا شریعتی.” معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور با انتشار عکسی با یادی از آخرین دیدارش با پوران شریعت رضوی در حساب توئیتری خود نوشت: «با پرواز بانوی فداکار پوران شریعت رضوی، برای معلم عزیز انقلاب دکتر علی شریعتی مهمانی دیر آشنا از راه می‌رسد. به خانواده‌های محترم شریعتی و شریعت رضوی تسلیت می‌گویم. نسل انقلاب را در غم خود شریک بدانید.»