بازتاب شکست آمریکا،اسرائیل وارتجاع منطقه در کنفرانس ورشو

روزهای چهارشنبه و پنج شنبه(24 و 25 بهمن) کنفرانس ورشو در لهستان با محوریت آمریکا و متحدان ضد ایرانی‌اش برگزار شد و به پایان رسید. کنفرانسی که علی‌رغم همه تبلیغاتی که داشت، دستاوردی در راستای مقابله با ایران نداشت و دستاورد قابل ذکر آن گرفتن عکس دسته جمعی شرکنندگان بود.
لهستان و آمریکا میزبان کنفرانس موسوم به «صلح و امنیت خاورمیانه» در تاریخ 24 و 25 بهمن در ورشو بودند. بیش از 60 کشور در این کنفرانس حضور داشتند که تعدادی از آن‌ها کشورهای عربی خاورمیانه بودند. رژیم اسرائیل نیز از جمله مشارکت کنندگان فعال این کنفرانس بود. این درحالی است که روسیه، لبنان، فلسطین و ترکیه حضور در این کنفرانس را نپذیرفتند.
علی رغم تلاش آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی جهت ایجاد جو ضد ایرانی، هیچ اجماعی در این زمینه وجود نداشت. به طوری که وزیر خارجه لهستان مجبور شد تاکید کند تمرکز کنفرانس بر روی ایران نیست. این درحالی است که آمریکا از ماه‌ها قبل به دنبال ایجاد یک ائتلاف علیه ایران از طریق این نشست بود.
در همین زمینه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از «مرحله جدیدی از همکاری» برای حل چالش‌های خاورمیانه سخن گفت و از شرکای اروپایی خواست با خروج از برجام، زمینه انزوای ایران را فراهم کنند. این درحالی است که اروپایی‌ها هیچ توافقی با آمریکا در زمینه برجام ندارند و به نظر می‌رسد برجام یکی از عوامل اختلاف زای میان آمریکا و اروپا باقی خواهد ماند.


انتخاب لهستان برای میزبانی از این کنفرانس نیز یکبار دیگر واگرایی میان واشنگتن و بروکسل را به اثبات رساند. لهستان به عنوان عضوی از ناتو، یک بازیگر کلیدی در خاورمیانه محسوب نمی‌شود. اما لهستان یک شریک قابل اطمینان برای آمریکا است و این کشور قصد دارد حتی با هزینه رویارویی با ایران، نفوذ خود در شرق اروپا را گسترش دهد.
باید گفت این کنفرانس، آمریکا و متحدانش را در یک وضعیت غیرمعمول قرار داد. علاوه بر این، بحث در مورد صلح و امنیت در خاورمیانه بی‌معنی است وقتی که ایران و روسیه در این کنفرانس حضور نداشتند.
تنها دستاورد کنفرانس این بود که فرصتی برای وزیران اسرائیلی و کشورهای عربی فراهم آورد تا بتوانند با هم دیدار کنند
اسپوتنیک: کنفرانس ورشو، پیروزی ایران در زمین حریف بود
"اسپوتنیک " روسیه نوشت:کنفرانس ورشو با صدور بیانیه مشترکی ازسوی آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان، و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، آغاز شد.هرچند مقام‌هایی ازحدود 60کشور در این اجلاس حضور داشتند ولی جای خالی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین عدم حضور وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه هم در این میان محل توجه است. در میان دولت‌های اروپایی بریتانیا، ایتالیا، اوکراین، اتریش، مجارستان، بلغارستان، لیتوانی، استونی و آلبانی وزرای خارجه خود را به ورشو اعزام کرده‌اند. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرده که تنها برای حضور در نشستی مربوط به مساله یمن سفری کوتاه به ورشو خواهد داشت. وزیر خارجه روسیه نیز، رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این نشست ضدایرانی شرکت نخواهد کرد.
ایران ظاهرا توانست کشورهایی همچون عراق٬ ترکیه و لبنان را قانع کند که در نشست ورشو حضور پیدا نکنند. اما دیپلمات‌های از کشورهای عربی راهی ورشو شدند تا دراین نشست حضور داشته باشند. فدریکا موگرینی به شکل قاطعانه٬ در مورد نشست ورشو موضع‌گیری نکرده و اعلام کرده که به خاطر تداخل این نشست با برنامه دیدارهایش٬ نمی‌تواند به لهستان برود. واقعیت این است که اروپا در برابر آمریکا٬ به شکل جدی از ایران حمایت نمی‌کند اما در عین حال تلاش می‌کند به شکلی میانه‌رو، ناظر ماجرا باشد.
آنچه که در کنفرانس گذشت این بود که ابتکار عمل دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه کابینه او مایک پمپئو برای مقابله با ایران و برگزاری نشستی در لهستان به منظور تشکیل یک اجماع بین‌المللی ضدایرانی به نتیجه روشنی نرسید، چرا که اغلب کشورهای اروپایی٬ بنا به خواست آمریکا٬ در برابر ایران٬ موضع خصمانه‌ نگرفته‌اند. به نوشته اسپوتنیک شواهد نشان می‌دهد که دلیل اصلی عدم موفقیت آمریکا در تحریک کشورهای اروپایی علیه ایران٬ پیش از آن که به نگرش و رویکرد مستقل اروپا نسبت به توافق هسته‌ای برجام و بازار بزرگ ایران ارتباط داشته باشد، به روابط تیره و تار آمریکا و اروپا در دوران دونالد ترامپ ربط دارد.
جنگ افزایش تعرفه‌های مالیاتی گمرکی، خروج آمریکا از توافق زیست محیطی پاریس، مواضع نسبتا تند و کنایه‌‌آمیز ترامپ در مورد ناتو و بالاخره خروج آمریکا از توافق برجام٬ تنها چند نمونه از اختلاف‌نظرهای آمریکا و اروپا را نشان می‌دهد. با این حال ایران توانسته از این آب گل آلود، ماهی خود را صید کند.
بی‌بی سی: در بیانیه پایانی نامی از ایران نیامد
بی بی‌سی گزارش داد که در کنفرانس مطبوعاتی پایان نشست ورشو، وزرای خارجه آمریکا و لهستان، میزبان نشست، بارها از ایران به عنوان "تهدید امنیتی" نام بردند اما در بیانیه پایانی نامی از ایران نیامد و اشاره‌ای به کشور خاصی نشد.
دولت امریکا هنگام ارائه طرح برگزاری نشست ورشو، موضوع آن را ایران اعلام کرده بود اما به دنبال استقبال نکردن کشورها مجبور شد، دستور کار آن را به "مسائل خاورمیانه" تغییر دهد و نیز نتوانست در بیانیه پایانی آن نامی از ایران ببرد.
شینهوا: نشست ناموفق ورشو شکاف آمریکا و اروپا را آشکارتر کرد
خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی خاطر نشان کرد که برگزاری ناموفق و بی‌نتیجه نشست ورشو، شکاف موجود میان مواضع آمریکا و اروپا در مسائل منطقه‌ای و جهانی را آشکارتر کرد.
شینهوا نوشت: در این کنفرانس دو روزه، اروپا و آمریکا مواضع بسیار متفاوتی درباره برخی مسائل منطقه‌ای از جمله ایران داشتند و آشکارا با یکدیگر دچار مناقشه هستند.
خبرگزاری چین می‌نویسد: مقام‌های آمریکایی قبل از اجلاس و در جریان آن تلاش گسترده‌ای کردند تا ایران را عامل بی‌ثباتی خاورمیانه نشان دهند اما بر خلاف آمریکا، مسئولان ارشد اروپایی چنین نظری ندارند. شینهوا نوشت: یکی از نکات عجیب اجلاس این بود که آمریکا تاکید داشت این نشست درباره مسائل خاورمیانه، یمن و سوریه است، اما نماینده‌ای از ایران و بسیاری از کشورهای این منطقه در آن حضور نداشتند.
خبرگزاری رسمی چین تاکید می‌کند که از دیدگاه اروپا، توافق هسته‌ای یک حرکت بسیار سازنده برای تثبیت اوضاع منطقه خاورمیانه بوده است و این وضعیت در درازمدت نیز ادامه خواهد داشت.
شینهوا تصریح کرد: در راستای همین مخالفت‌ها بود که کشورهای اروپایی حاضر نشدند مقام‌های ارشد و وزیران خارجه خود را به این اجلاس بفرستند.