بادامچی: نباید با اختلافات برخورد ریشه‌ای شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: هر جایی که یک تحول اساسی به وجود آمده است، تشکل‌ها، ریش‌سفیدان جریانات سیاسی و حتی حاکمیت سردمدار آن بوده و همکاری کرده‌اند تا سایر افراد راه خود را پیدا کرده و ادامه دهند.
محمدرضا بادامچی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تغییر رویکرد جریان‌های سیاسی برای کنارگذاشتن اختلافات جناحی و اولویت قرار دادن منافع ملی کشور در آغاز ورود به دهه پنجم انقلاب اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی که هم‌اکنون در آن قرار داریم اگر ما منافع ملی را لحاظ نکنیم و هر کسی سرگرم کار خودش باشد متاسفانه پیامدهای خوبی را نخواهیم داشت. ما باید از منفعت‌های شخصی موجود گذر کنیم تا به یک نقطه اشتراک تصمیم‌گیری و اجرایی برسیم.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافات جناحی به نوعی خیانت به کشور و ملت نیست؟ گفت: اختلافات در سطحی بسیار خوب است. اصلاً اگر اختلافات وجود نداشته باشد، رشدی به وجود نمی‌آید. منتها اختلافات باید ناشی از تجربه، بینش و آگاهی باشد. ما نباید با اختلافات برخورد ریشه‌ای کنیم به طوری که به کلی از بین بروند داشته باشیم. از این نوع اختلاف نباید تلقی خیانت و این گونه مسائل را داشت. تلقی خیانت از اختلافات راه به جایی نمی‌برد ولی نباید این نکته را فراموش کرد که باید برای یکسری از مسائل اشتراک مساعی وجود داشته باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما متاسفانه از اتحادی که بعضی کشورها با هم دارند، خیلی عقب هستیم. دلیل هم این است که به احزاب اجازه رشد داده نشده، حاکمیت هم کمکی برای به وجود آمدن احزاب قوی نمی‌کند. اگر شرایط فعالیت احزاب به صورت مطلوب باشد، آنهایی که در ساحت تصمیم‌گیری سیاسی هستند اطلاعات سیاسی کافی از رشد و اختلاف به دست می‌آورند. اگر این فعالیت‌ها ذیل مکاتب سیاسی باشند من فکر نمی‌کنم که اختلافات ماهوی داشته باشیم.


این عضو فراکسیون امید مجلس در مورد نقش ریش سفیدان جریانات سیاسی در همکاری بیشتر این جریانات گفت: هر جایی که یک تحول اساسی به وجود آمده است، تشکل‌ها، ریش‌سفیدان جریانات سیاسی و حتی حاکمیت سردمدار آن بوده و همکاری کرده‌اند تا سایر افراد راه خود را پیدا کرده و ادامه دهند. اگر این ریش سفیدان بی‌توجه باشند کسی به احزاب و تشکل‌ها علاقه‌ای نشان نمی‌دهد. چون در صورت عدم حمایت آنها، هزینه‌ فعالیت سیاسی بالا رفته و افراد سعی می‌کنند با هزینه‌ کم وارد جریانات سیاسی شوند. این محافظه کاری نمی‌تواند برای جامعه رشد ایجاد کند. در جوامعی که رشد یافته این تشکل‌ها با حمایت افراد آگاه و ریش سفید رشد کرده و نهادینه می‌شوند.
بادامچی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر ریش‌سفیدان هر یک از جریانات سیاسی چه کسانی هستند؟ گفت: به نظر من ریش سفید؛ آن کسی است که دلش برای جامعه بیشتر می‌سوزد، تحولات دنیا و جریانات اقتصادی را بهتر می‌فهمد و نیازهای جامعه‌ امروز ما را بهتر می‌شناسد. تشکل‌ها نیز جای رشد پیدا نمی‌کنند مگر اینکه مکتبی وجود داشته باشد که به دانش سیاست گره خورده باشد. چنانچه تشکل‌ها این نوع باشند به محل آموزشی برای افراد تبدیل می‌شود. این مسئله در کشور ما غریب است لذا توسعه عقب می‌افتد. اگر این تشکل‌ها را داشتیم پس از چهل سال می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» به مناسبت درگذشت پوران شریعت رضوی از نقش اجتماعی او در زندگی علی شریعتی گزارش می‌دهد محمدعلی وکیلی راه طی شده و باده‌های ناخورده «ابتکار» زیرساخت‌ها و زمینه‌های حضور حداکثری زنان در انتخابات را بررسی می‌کند سهمیه ویژه برای زنان در انتخابات «ابتکار» از توصیه‌های رهبری برای سپردن انقلاب به دست جوانان در «گام دوم انقلاب» گزارش می‌دهد « ابتکار» چهارمین نشست سوچی میان روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه را بررسی می‌کند سهم ایران از گردشگری الکترونیک در جهان چقدر است؟ جای خالی سفرهای آنلاین‌ در گردشگری ایران گزارشی از تماشاخانه «ایران‌شهر» در چهارمین روز از سی‌و‌هفتمین تئاتر فجر درد و خستگی در عصر پنجشنبه وحشتناک است رضا صادقی در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد کدام «جشنواره موسیقی فجر»؟! روحانی در اجلاس سه‌‌جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه: حضور نیروهای خارجی از‌جمله آمریکایی‌ها باید هر چه سریع‌تر خاتمه یابد بادامچی: نباید با اختلافات برخورد ریشه‌ای شود