توافق مهم در سوچی

دور جدید گفت‌وگوهای سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات سوریه روز پنجشنبه در سوچی روسیه با حضور ولادیمیر پوتین، رجب طیب‌اردوغان و حسن روحانی برگزار شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، این دور از گفت‌وگوهای سران ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات سوریه از آن جهت اهمیت بیشتری یافته بود که همزمان با آن نشست ورشو با موضوع تحولات خاورمیانه در حال برگزاری بود. با این حال اما کشورهای اثرگذار در تحولات منطقه غرب آسیا مانند ایران، روسیه و ترکیه در نشست ورشو غایب بودند تا خودشان که ابتکار عمل در منطقه بویژه سوریه را در اختیار دارند در سوچی گرد هم بیایند و درباره ایجاد ثبات و امنیت در سوریه همفکری و پس از آن اقدام کنند. از این رو، نشست سوچی، در مقابل نشست ورشو برگزار شد. اگر نشست ورشو تنها با صدور یک بیانیه پایانی میان آمریکا و لهستان به اتمام رسید اما کشورهای موثر و اثرگذار در تحولات غرب آسیا در نشست سوچی به توافقات مهمی درباره سوریه رسیدند؛ توافقاتی که محور آن تأکید بر پایبندی به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه بود و از همین رو اراده این کشورها برای حفظ حاکمیت ملی و مرزهای سوریه از روزهایی خبر می‌دهد که سوریه رنگ آرامش و پشت ‌سر گذاشتن بحران را خواهد دید. بر همین اساس، در بیانیه پایانی نشست سوچی، ایران، روسیه و ترکیه بر اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه تاکید کردند.
نکته قابل توجه دیگر اینکه 3 کشور ایران، روسیه و ترکیه از خروج آمریکا از سوریه استقبال کردند.
اما نکته مهم‌تر در مذاکرات سوچی، موضوع مذاکرات سوری- سوری بود. سران 3 کشور در سوچی در بیانیه پایانی موضوع گروه‌‌های تروریستی را از مذاکرات سوری- سوری تفکیک کرده و تصریح کردند تنها این مذاکرات سوری- سوری است که می‌تواند پایان‌بخش منازعه در سوریه باشد. در همین راستا 3 کشور در این بیانیه بر عزم خود برای تسهیل راه‌اندازی کمیته قانون اساسی در اسرع وقت ممکن از جمله از طریق توافق بر سر ترکیب آن و نیز ارائه توصیه‌هایی برای تدوین آیین کار بر پایه فعالیت 3 ضامن تاکید کردند. آنها در این راستا بر اهمیت ادامه تعامل و هماهنگی با طرف‌های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، گیر پدرسون، تاکید کردند.


حسن روحانی نیز در این نشست اظهار داشت: «گفت‌وگوهای سوری- سوری با هدف ایجاد صلح بادوام در سوریه باید بدون دخالت خارجی ادامه یابد و استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و عدم دخالت در امور داخلی سوریه در هر شرایطی مورد احترام قرار گیرد».
روحانی همچنین اظهار داشت: «اصول مشترک مورد تاکید ما ادامه مبارزه با تروریسم تا ریشه‌کنی این بلای خانمان‌سوز، گفت‌وگو، مصالحه، کاهش تنش، استمرار روند سیاسی و اصلاح قانون اساسی، بازگشت آوارگان، تبادل بازداشت‌شدگان و بازسازی سوریه است؛ سوریه‌ای آزاد و مستقل، سوریه‌ای که نه مورد تهدید دیگران باشد و نه پایگاهی علیه دیگران، سوریه‌ای به دور از اشغال و تهدید خارجی و مبرا از تروریسم، سوریه‌ای متحد، منسجم با حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و سوریه‌ای که تک‌تک فرزندان آن از حقوق ذاتی، طبیعی و شهروندی خود برخوردار باشند. در این مسیر، فقط و فقط سوری‌ها نسبت به آینده خود تصمیم می‌گیرند و دیگران نباید اجازه یابند در امور داخلی آنها دخالت کنند».