عاشقان پاپ و ارکسترال

نورا بیگ| جشنواره موسیقی فجر امسال درحالی چهارشنبه‌شب در تهران کلید خورد که از چند روز قبل بلیت بیشتر آثار ارکسترال و البته کنسرت‌های پاپ تمام شده و در این میان همچنان موسیقی نواحی و اقوام با اقبال کمتری نسبت به بقیه گونه‌های موسیقی روبه‌روست.
درحال حاضر از میان 9 کنسرت موسیقی پاپ که از طریق ایران کنسرت برای فروش عرضه شده، تقریبا بلیت تمام اجراها به پایان رسیده است و از بین 53 کنسرت سنتی، کلاسیک، تلفیقی و نواحی که در ایران کنسرت و ترانه شرقی عرضه شده است، بلیت 26 مورد آن تمام شده و بقیه هم درحال اتمام است. بنابراین خلاف آن‌چه تاکنون در 11ماه از ‌سال درباره موسیقی پاپ حاکم بوده است، حالا در جشنواره موسیقی فجر می‌توان گفت، توجه مردم به موسیقی کلاسیک و سنتی هم کم از اقبال به موسیقی پاپ ندارد که البته شاید یک دلیل آن حضور مخاطبان تخصصی موسیقی برای این جشنواره نه‌چندان پررونق موسیقی است. خبرگزاری مهر هم درباره یکی از ابهامات این جشنواره این‌طور نوشته است که اتمام بلیت تعدادی از کنسرت‌های به صحنه رفته در جشنواره موسیقی فجر با توجه به ظرفیت بلیت ارایه‌شده  سامانه‌های فروش اینترنتی بلیت که در هریک از سامانه‌ها با علایم خاصی نمایش داده شده است اما هنوز مشخص نیست چه تعداد بلیت در اختیار سامانه‌های فروش بلیت برای فروش واقعی و چه تعداد بلیت به‌عنوان بلیت میهمان به ستاد برگزاری جشنواره واگذار شده است.
SoldOut‌ها کدامند؟
همچنین براساس آن‌چه در سامانه‌های فروش آمده است،‌ تاکنون بلیت کنسرت‌های ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در تالار وحدت، کنسرت تک‌نوازی پیانو آرپینه اسرائیلیان در تالار رودکی، ارکستر سمفونیک «رسانه هنر» به رهبری پدرام طاهریان،  ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی،  دودوک و کمانچه رضا عسگرزاده و حسام اینانلو در فرهنگسرای نیاوران، گروه کُرشهر تهران به رهبری مهدی قاسمی در تالار رودکی، ارکستر زهی «آرکو» به رهبری ابراهیم لطفی در تالار رودکی، ارکستر هنرستان موسیقی پسران، گروه «نوبهار» به سرپرستی بهاره فیاضی، تک‌‌نوازی پیانو رافائل میناسکانیان در تالار رودکی، گروه «سایه ارغوان» به سرپرستی


 محمد امین اکبرپوردر تالار ایوان شمس، گروه «همایون پرنیا» به سرپرستی حسین پرنیا در تالار ایوان شمس، گروه «ابد» به سرپرستی حمیدرضا کشور پژوه در برج آزادی، کوارتت «آمل» به سرپرستی فرزاد زاهدی در برج آزادی، کوارتت «محمد آزمند» در برج آزادی، گروه «کهت میان» به سرپرستی همایون مجدزاده در برج آزادی، گروه «روشنا» به سرپرستی حسین اینانلو و مظفر شفیعی، گروه کُر اردیبهشت به سرپرستی حمید عسگری، گروه «خنیاگران مهر» بهزاد عبدی، ارکستر نوجوانان رودکی، رستاک، و بربطیان به سرپرستی حسین بهروزی‌نیا از گروه سنتی و کلاسیک و بهنام بانی، شهاب مظفری، گروه «سون»، آرش و مسیح، امیر عباس گلاب، علیرضا طلیسچی، «پازل‌بند»، «ماکان‌بند» و محسن ابراهیم‌زاده به اتمام رسیده است.
امسال در مجموع، ۸۵ گروه موسیقی در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی و در تالار وحدت، تالار رودکی، تالار ایوان شمس، فرهنگسرای نیاوران، برج آزادی، تالار سوره حوزه هنری، برج میلاد اجرا خواهند داشت. به جز تهران، برخی استان‌های دیگر ازجمله کرمانشاه، سمنان و کرج هم شاهد این جشنواره خواهند بود. اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر هم 30 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود. یک روز قبل از شروع جشنواره موسیقی فجر هم «سیدعباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که این روزها به دلیل گروه کُر افتتاحیه جشنواره فیلم فجر حسابی تحت فشار است، به جشنواره موسیقی پیامی داد. او در این پیام  ابراز امیدواری کرد که برگزاری این رویداد موجب ارتقای جایگاه موسیقی فاخر ایرانی شود.
مژده باز هم برای فیلم بین‌ها
بعد از روزهای شلوغ جشنواره فیلم فجر باز هم فیلم‌بین‌ها می‌توانند فیلم ببینند؛ البته این‌بار آن همه تشریفات ندارد و رایگان است. تعداد زیادی مستند در حوزه موسیقی در سالن سیف‌الله داد خانه سینما به نمایش درخواهد آمد؛ مستندهایی که برای علاقه‌مندان موسیقی جذابیت زیادی دارد. بزم رزم که یکی از مستندهای جذاب گروه هنر و تحربه بود که چندماه قبل اکران شد و با اقبال زیادی همراه بود، همچنین قطار مسیر شصت که در میان اهالی موسیقی طرفداران زیادی دارد. مستندهای مایسترو، سمفونی ایران، ممد نبودی، آقایان پرنده، در انتهای یک روز کامل، اهمیت عارف بودن، پیدای ناپیدا، برف، والسی برای تهران، بن‌بست، یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار، دو کمانچه، گوشه‌های اصفهان،‌ هزار داستان امیر جاهد، شش قرن و شش سال، اسکورپیو و ساز و مهر فیلم‌هایی هستند که در این دوره از جشنواره موسیقی فجر و تا 29 بهمن‌ماه به نمایش درمی‌آیند.