همیشه برای گفت‌وگو آماده‌ایم

روز گذشته دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان بعد از تقدیر از حضور گسترده مردم در مراسم راهپیمایی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، سخنانی مطرح کرد که بازتاب‌های مختلفی داشت. مهمترین بخش‌های این سخنرانی را در ادامه می‌خوانید:  
* این ملت بار دیگر برای عزت، استقلال‌ و حیثیت‌ خود می‌ایستد و حاضر نیست در برابر دشمن تسلیم شود، چراکه تسلیم در برابر دشمن پایان ندارد. اگر ملت ما در برابر آمریکا تسلیم شد، دیگر تا آخر باید تسلیم شویم، یعنی باید کشور، عزت، استقلال‌ و هویت‌مان را واگذار کنیم. اگر می‌خواهیم بایستیم باید از اول بایستیم و بی‌تردید مردم ما در برابر تعدی، تجاوز و تحمیل دشمنان  ایستادگی می‌کنند.
* البته اگر کسی در یک موضوع خاصی با ما حرف و گفت‌وگو داشت، در صورتی که حرمت کشور و قانون و مقررات بین‌المللی را محترم بشمارد، ما همیشه اهل گفت‌وگو، کلام، منطق و جدال احسن به تعبیر قرآن مجید هستیم، اما حاضر به  پذیرش تحمیل، زور و فشار و زیرپا گذاشتن حقوق ملی خود نیستیم.
* در جلسه دیروز با تک‌تک وزرا و مسئولان بحث و گفت‌وگو کردیم که چگونه هرکدام در بخش خودشان می‌توانند در روزهای باقیمانده از ‌سال‌جاری و ‌سال آینده به‌رغم فشارهای خارجی و تحریم‌ها برای رفاه، ارایه خدمات جدید، حل مشکلات و هموارکردن مسیر توسعه و پیشرفت بیشتر کشور قدمی فراتر بردارند.


* در این هفته شاهد یک اجلاس سه جانبه بین ایران،‌ ترکیه و روسیه برای مسائل منطقه و به‌ویژه مسأله سوریه هستیم که این نشان می‌دهد ملت، دولت و مسئولان ما در کنار مراقبت‌هایی که از حقوق ملی خودشان انجام می‌دهند، برای ثبات و امنیت منطقه تلاش می‌کنند.
* امیدواریم از امروز به بعد شاهد وحدت و اتحاد بیشتر نسبت به یکدیگر، جناح‌ها و گروه‌های مختلف باشیم. همه باید احساس کنیم که ما در یک شرایط جنگ هستیم. در شرایط جنگ اگر گروهی بخواهد بیرون میدان بایستد و به آنهایی که در صف مقدم هستند، طعنه بزند، این برخلاف مروت و وظیفه ملی و شرعی است.
* امروز دولت در خط مقدم این مبارزه است. وزارتخانه‌های خارجه، اقتصاد، جهاد کشاورزی، صمت و نفت و بانک مرکزی و همه دولت در خط مقدم مبارزه‌اند، یعنی دشمن وقتی محصولات و نفت ما را تحریم می‌کند و روابط بانکی را تحت فشار قرار می‌دهد، معلوم است که خط مقدم این جهاد و مبارزه چه کسانی هستند.