طنز تلخ واردات دام زنده از رومانی

یک کاربر با طنز تلخی نوشت: « آقا واقعا هیچی از طنز ماجرا کم نمیکنه،یه عده دام زنده رو قاچاق می‌کنند
اونور آب، بعد دولت با نرخ گمرک ۴ درصد و ارز به نرخ نیما دام زنده رو وارد میکنه و به قیمت بازار آزاد میفروشه!»

آفتاب یزد- گروه شبکه: قاچاق روز افزون گوشت و دام زنده از کشور و انتقال آن به کشور‌های اطراف و حاشیه خلیج فارس، دولت را مجبور به واردات دام زنده کرد. این در حالی است که با کمی‌مدیریت می‌شد، کشور را با تحمیل این هزینه روبرو نساخت یا آن را به تاخیر انداخت.


با افزایش نرخ ارز در کشور و به هم خوردن توازن قیمت دام در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه، فرصتی برای خروج دام به صورت قاچاق فراهم شد و درپی افزایش قاچاق، بازار گوشت با بالارفتن قیمت و نیز کمبود عرضه روبرو شد.
چندی پیش معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد برای تنظیم بازار گوشت، تعرفه واردات آن را صفر کردند و وارد کنندگان با پرداخت حداقل هزینه گمرکی می‌توانند دام به کشور وارد کنند!
به فاصله چند روز بعد از این اعلام، واردات دو هزار راس دام زنده از رومانی به کشور را شاهد بودیم. هرچند که این واردات دام به کاهش قاچاق آن کمکی نمی‌کند اما می‌تواند عاملی برای کاهش قیمت باشد. از سویی خبر وارد شدن دام زنده، در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های گسترده ای روبرو شد.

چرا خروج دام برای اقتصاد کشور آسیب‌زا است؟
کشورهایی نظیر استرالیا، برزیل، نیوزیلند، رومانی وغیره تنها با صدور دام زنده و حتی منجمد شده به دیگر کشورها توانسته اند به پویایی اقتصادی کشورشان کمک کنند، این در حالی است که در ایران این موضوع برعکس است و همه‌ی کارشناسان اقتصادی بر این مهم تاکید دارند که خروج دام به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. اما دلیل آن چیست؟
دامداران و از افرادی که در صنعت گوشت فعال هستند به علت اینکه قیمت گوشت در داخل کشور نسبت به کشورهای اطراف و کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی پایین‌تر است، ترجیح ‌داده‌اند دام‌های زنده یا کشتار خود را به این کشورها انتقال دهند تا سود بیشتری کسب کنند؛ هرچند که اینکار در عرصه سودآوری و منطق بازار، کار درستی به نظر می‌رسد و حتی می‌تواند پتانسیلی برای یک کشور محسوب شده و با ارز آوری که دارد موجبات رشد اقتصادی را فراهم کند.
در ایران به سبب اینکه خروج دام از مبادی و مجرای قانونی صورت نمی‌گیرد و به شکلی غیرقانونی و قاچاق از مرزهای شرقی و غربی به خارج از کشور منتقل می‌شود نه تنها به اقتصاد کشور کمک نکرده بلکه به نابسامانی و بالارفتن قیمت گوشت نیز دامن زده است.
در ایران سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که از این حجم ۵۰۰ هزار تن گوشت گوسفند و ۳۰۰ هزار تن نیز گوشت گاو، گاومیش و گوساله است؛ اما در کمال ناباوری رئیس اتحادیه دامداران ایران می‌گوید: سالانه بیش از ۱ میلیون راس دام زنده از کشور قاچاق می‌شود.
این خروج دام در صورتی انجام می‌گیرد که در حالت عادی کشور 300هزارتن کمبود عرضه گوشت برای تامین مصرف داخلی دارد که همین امر باعث بالا رفتن قیمت آن می‌شود.
نکته مهم و پر اهمیت دیگر این است که در ایران مزارع و دامداران و فعالان بزرگی در صنعت گوشت وجود ندارد که این خود نیز به چند عامل بستگی دارد. اقتصاددانان دو عامل را برای این موضوع مطرح می‌کنند؛ نخست آنکه برای تولید یک کیلو گوشت گاو حدود 15 هزار و 500 لیتر آب مصرف می‌شود و با توجه به شرایط جغرافیای کشور که در محدوده ی جغرافیایی نیمه خشک قرار دارد، مناطق زیادی برای ایجاد مزارع بزرگ وجود ندارد؛ دومین عامل این است که دخالت‌های دولتی با تخصیص ارز یا سرکوب بازار در عرضه و تقاضای گوشت موجب شده که تولید کننده و صنعتگر توان رقابت نداشته باشد و رفته رفته ضعیف تر شود، به همین علت کسی مشتاق ایجاد مزارع بزرگ نیست چرا که موانعی که بر سر راه آن اعم از هزینه بالای تولید و نرخ ارزان قرار دارد، به فایده و سودش نمی‌ارزد.
اما برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به واردات بیست هزار تنی دام زنده از کشور رومانی به این موضوع واکنش نشان داده، اشاره داشتند که «چرا به جای جلوگیری از قاچاق دام کشور، ارز دولتی به واردات اختصاص می‌دهید، این کار جز اینکه ارز را از کشور خارج می‌کند کمک چندانی نمی‌کند،
تا کی می‌خواهید گوشت وارد کنید؟»
یک کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به این موضوع نوشت: «اگر دولت لطف کند و دست از سر برخی صنایع بر دارد و فقط سعی کند نقش نظارتی داشته باشد و جلو رانت را بگیرد، رقابت بین واردکنندگان و همچنین تولیدکنندگان داخلی، خود هم عرضه بازار و هم قیمت آن را تنظیم می‌کند.»

راه حل جلوگیری از قاچاق دام چیست؟
بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعتگران این نقد را به دولت‌ها دارند که به جای استفاده از راه حل‌های اقتصادی برای مسائل و مشکلات اقتصادی سعی می‌کنند آنها را به روش سیاسی حل کنند. آنها معتقدند که راه حل‌های سیاسی زود بازده بوده و مانند مسکن عمل می‌کنند اما نمی‌توانند به حل مشکلات کمک کنند و به ناچار سیاسیون را دچار پوپولیزم می‌کند!
اقتصاددانان راه حل‌های مختلفی برای جلوگیری از قاچاق دام مطرح می‌کنند. یکی از این راه حل‌های آنها افزایش قیمت گوشت در کنار نظارت سختگیرانه بر خروج و ورود آن توسط دولت است. آنها یکی دیگر از راه حل‌ها را برداشته شدن رانت ارز دولتی می‌دانند و معتقد هستند که دادن ارز دولتی به وارد کننده علاوه بر احتمال ایجاد فساد، واردکنندگان دیگر که دسترسی به ارز دولتی ندارند را دلسرد و از گردونه رقابت حذف می‌کند و زمینه را برای انحصار طلبی برخی ایجاد می‌سازد.

واکنش کاربران فضای مجازی به گرانی
و واردات دام زنده
از مدتی پیش گوشت‌هایی معروف به «گوشت دولتی» با قیمتی مناسب در بازار آزاد عرضه ‌شد، که با ادامه عرضه آن، صف‌های طولانی خرید و حتی در مواردی بازار سیاه گوشت را ایجاد کرد. دولت برای کنترل شرایط اعلام کرد که فروش گوشت را به شکل اینترنتی انجام می‌دهد هر چند که پس از مدتی آن هم متوقف شد اما همین موضوع دست آویز طنازان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و با آنها شوخی‌های زیادی شد.
اما واردات دام زنده از رومانی دوباره تایم لاین را پر از شوخی با این موضوع کرد. البته در این میان بسیاری هم با تحلیل‌های اقتصادی به این موضوع پرداختند.
یک کاربر با طنز تلخی نوشت: « آقا واقعا هیچی از طنز ماجرا کم نمیکنه،یه عده دام زنده رو قاچاق میکنن اونور آب، بعد دولت با نرخ گمرک ۴ درصد و ارز به نرخ نیما دام زنده رو وارد میکنه و به قیمت بازار آزاد میفروشه!»
کاربری هم با لحنی نقادانه این سوال را مطرح کرد که «صنعت دامداری چش شده که هی دام زنده و مرده وارد میکنن؟»
برخی از کاربران نیز به چند رسانه ای که در این بحبوحه اندر مضرات گوشت قرمز مطالبی را منتشر کردند واکنش نشان داده و نوشتند که رسالت رسانه‌ها نه تبیین شرایط سخت کشور بلکه اقناع افکار عمومی‌به وسیله نقد منصفانه مسئولان و راهکارهای درست است. اینکه در این شرایط به مردم بگوییم گوشت نخور و به جای آن حبوبات مصرف کن، بیشتر شبیه گول زدن آنها و در نتیجه بی اعتمادی به رسانه‌ها است.
در این میان کاربرانی هم که به این موضوع از زاویه طنز پرداختند کم نبودند. کاربری نوشت: «امروز تو خبرها گفتن اولین محموله زنده دام از رومانی آمد،یه درس بزرگ گرفتم که نباید به آرزوهای دیگران خندید.یه زمان میگفتیم «به گوسفند میگن آرزوت چیه جوابش این بود جلوی وانت» بشینم مسخره می‌کردیم و می‌خندیدیم. الان دارن هواپیما سوار میشن »
کاربر دیگری نوشت: « میزان قاچاق دام زنده از میزان مصرف کشور هم بیشتر شده! از اونجا که دولت نمیتونه سرمرز جلوی گوسفندارو بگیره، بهترین راه اینه که خودمون بریم سرمرز گوسفند شکار کنیم.»