لایحه‌ای برای زورگویی

در چند روز اخیر بحث در رابطه با لایحه ضداوپک در کنگره ایالات متحده آمریکا بالا گرفته
است و برخی از نمایندگان به صورت جدی به دنبال تصویب آن هستند. لایحه‌ای که در سال‌ها‌ی قبل تا مرحله اجرا هم پیش رفته بود اما روسای جمهور قبلی آمریکا به آن روی‌خوش نشان نداده بودند. روابط گسترده سیاسی و اقتصادی که آمریکا با برخی از اعضای اوپک دارد آنها را از تصویب این لایحه بازمی‌داشت. اما سیاست دونالد ترامپ در قبال اوپک با دیگران فرق دارد و از همان روزهای نخست شروع کار خود فشار بر اوپک را افزایش داد. شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که احتمال همراهی با این لایحه از طرف دونالد ترامپ بسیار زیاد است. آمریکایی‌ها‌ در قبال مسئله اوپک و نفت، به دنبال راهکاری هستند تا بتوانند منابع انرژی در جهان را زیر نظر داشته باشند و آن را به کنترل خود دربیاورند. آنها برای رسیدن به این هدف به دنبال افزایش فشار به اوپک و اعضای آن هستند. این موضوع متاسفانه یک نگرانی جدی است؛ به دلیل اینکه آمریکایی‌ها‌ دوستان مهمی هم در اوپک دارند، می‌توانند در میزان تولید و قیمت‌گذاری نفت اثرگذار باشند و در راستای منافع خود از آن سود ببرند. سود بردن آمریکا به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان اصلی نفت بستگی به کاهش قیمت نفت دارد. حاصل کاهش قیمت نفت برای کشورهای تولیدکننده مثل اعضای اوپک چیزی به غیر از به وجود آمدن مشکل اقتصادی نخواهدبود. در واقع این یک سیاست بلندمدت از طرف آمریکایی‌ها‌ است و آنها در سودای دردست‌گرفتن مدیریت بازار نفت هستند. متاسفانه به دلیل ضعف و گسستی که در اوپک وجود دارد و اعضا در موضوعات مختلفی با هم اختلاف دارند، رسیدن به این هدف برای آمریکا شاید
سهل باشد.
اصل و فلسفه وجودی اوپک از آغاز، تسلط بر عرضه، قیمت گذاری و مدیریت بازار نفت بوده است و در واقع نوعی ائتلاف برای جلوگیری از زیان کشورهای صادرکننده نفت است. اوپک باید به دنبال راهی باشد تا بتواند از تاثیرگذاری لایحه نوپک بکاهد و از زیاده‌خواهی‌های آمریکا در این حوزه جلوگیری کند. در صورتی که اوپک نتواند راهکاری برای مقابله با آمریکا پیدا کند کارکرد خود را از دست خواهد داد.


از سوی دیگر، روسیه هم یکی از کشورهای مهم در رابطه با مسئله نفت و به دنبال اثرگذاری در این بازار است. روس‌ها از آنجا که عضو اوپک نیستند تعهدی به آن ندارند و فقط در پی تامین منافع خود هستند. روس‌ها‌ در این زمینه یک سیاست همیشگی ندارند و از هر اتفاقی که باعث افزایش سود آنها شود استقبال می‌کنند. این سیاست روسیه نشان می‌دهد که کشورهای عضو اوپک نمی‌توانند زیاد به روسیه به عنوان یک پشتیبان در مقابل آمریکا نگاه کنند.
اتحاد میان کشورهای اوپک تنها راه مقابله با غارت و باج گیری‌ها‌ی بین المللی آمریکا در زمینه نفت است. کشورهایی مثل ایران و عربستان که از مهم‌ترین اعضای اوپک به حساب می‌آیند باید در زمینه‌ها‌ی مختلف روابط خود را بهبود بخشند و با اتخاذ یک سیاست مشخص در قبال آمریکا، آنها را در رسیدن به اهدافشان ناکام کنند.