شکست نشست ورشو

گروه سیاسی: روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، کشورهای کلیدی اروپا در سطح محدودی در نشست بلندپایه دولت ترامپ درباره خاورمیانه شرکت می‌کنند که این مساله مؤید خشم آن‌ها نسبت سیاست‌های واشنگتن علیه ایران و سوریه است. گاردین افزود که از انگلیس «جرمی هانت» وزیر امور خارجه این کشور به دلیل تحولات برگزیت این اجلاس را زود ترک می‌کند. از فرانسه و آلمان هم قرار است دیپلمات‌های سطح پایینی شرکت کنند. 
این نشریه انگلیسی افزود: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این نشست را که از همان ابتدا متوجه شد تلاشی از سوی آمریکا برای اتخاذ رویکرد خصمانه علیه ایران است بایکوت کرده بود.
گاردین نوشت: دستور کار اولیه این نشست پس‌ از آن که اروپا به واشنگتن اعلام کرد برجسته کردن اختلاف دو طرف بر سر ایران «ایده هوشمندانه‌ای نیست» تغییر کرد. در واقع اروپا پیش از آنکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از برگزاری این مشترک با لهستان خبر داد، در جریان نبود. هرچند اکنون آمریکا اصرار دارد که دستور کار این نشست روی صلح و امنیت خاورمیانه تأکید دارد، دیپلمات‌های اروپایی تردید دارند که چهره‌هایی همچون مایک پمپئو و مایک پنس، اظهارات ضد ایرانی مطرح نکنند.
این نشریه در ادامه عنوان کرد: حضور دولت‌های ضد ایرانی منطقه خلیج‌فارس و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در ورشو مؤید این واقعیت است که تاچه اندازه دشمنی با ایران می‌تواند دولت‌های عرب و این رژیم را با یکدیگر نزدیک کند. چنانچه یک دیپلمات غربی می‌گوید که این اولین نشست بین دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی پس از کنفرانس صلح مادرید در سال 1991 به شمار می‌رود.


نشست صلح و امنیت خاورمیانه از روز چهارشنبه به مدت دو روز در ورشو برگزار می‌شود. پمپئو دی‌ماه گذشته در جریان سفر خاورمیانه‌ای خود در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز از برگزاری یک گردهمایی بین‌المللی با تمرکز بر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در پایتخت لهستان با حضور متحدان آمریکا از جمله بعضی شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس و در رأس آن‌ها عربستان سعودی و نیز رژیم صهیونیستی خبر داده بود.
اروپایی‌ها به ویژه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از دو سال قبل کاملاً رویکردی محتاطانه و در عین حال مستقل‌تری را در بخش‌ها و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در موضوع برجام در برابر ترامپ اتخاذ کرده‌اند. موضعی که به شدت واکنش و ناراحتی آمریکا و مقامات دولت این کشور را در برداشته است. بنابراین ادعای روزنامه لهستانی درباره میانجیگری لهستان میان اروپا و آمریکا خالی از صحت است. شاید برگزاری کنفرانس ورشو برای ایران محل نگرانی باشد و در روابط دو کشور در آینده تأثیر جدی بگذارد اما برای اروپایی‌ها این «لهستان» است که به عنوان کشوری خارج از مسیر اتحادیه موجب نگرانی اروپایی‌ها شده است. دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن تمام تلاش خود را انجام داد تا به هر شکل ممکن اروپایی‌ها را در مخالفت با برجام با خود همراه سازد و در این مسیر اقدامات کم سابقه‌ای را انجام داد و علاوه بر سه کشور اروپایی عضو برجام، چین و روسیه به عنوان پنج عضو دائم شورای امنیت مقابل آمریکا در شورای امنیت صف‌آرایی کردند.
امتناع از ذکر نام ایران
مایک پمپئو و همتای لهستانی‌اش در افتتاحیه نشست ورشو، در بیانیه‌ مشترکی موضوعات مورد بحث در این نشست را اعلام کردند که ایران در میان آن‌ها نبود.
به گزارش تایمز او اسرائیل، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکایی و جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان در بیانیه مشترک آغازین نشست ورشو، موضوعات مورد بحث در این نشست را بی‌ثباتی‌های سوریه و یمن و رابطه میان اسرائیل و فلسطین عنوان کردند. این مسئله برخلاف گفته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که ادعا کرده بود ایران محور اصلی گفت‌وگوها در نشست ورشو است.
در بیانیه مشترک آغازین پمپئو و کژاپوتوویژ تنها به صورت غیر مستقیم به ایران اشاره شده است.
در این بیانیه آمده است: ما انتظار داریم که هر کشور نظراتی را بیان کند که نشانگر منافع آن کشور باشد. اختلافات در یک حوزه نباید باعث جلوگیری از وحدت در سایر حوزه‌ها شود. به طور مثال، دو کشور ما (آمریکا و لهستان) مواضع مخالفی بر سر توافق هسته‌ای ایران داشته‌اند. برخلاف این اختلاف نظرات بزرگ، روابط میان آمریکا و لهستان به قوت خود باقی است.
در همین حال،وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه (دیروز) در یک کنفرانس خبری در تهران نشست ورشو را که امروز و فردا در پایتخت لهستان برگزار می‌شود، شکست خورده توصیف کرد. ظریف گفت که این تلاشی دیگر از سوی آمریکا برای دنبال کردن سیاست‌هایش در قبال ایران است که به خوبی هم بنا نشده است.
وی تصریح کرد: از نظر من نشست ورشو در همان ابتدا شکست خورده است.
وزیر امورخارجه کشورمان افزود: من فکر نمی‌کنم که آنها بتوانند یک بیانیه مشترک منتشر کنند و تنها تلاش دارند از اظهارات خود به جای دیگران استفاده کنند، حرف‌هایی که خود نیز به آن اعتقادی ندارند. ظریف خاطر نشان کرد: شما معمولاً ۶۰ کشور را گرد هم جمع نمی‌کنید که برای آنها سخنرانی کنید و این نشان می‌دهد که آنها نیز باور ندارند می‌توانند از این نشست دستاوردی حاصل کنند.
پیام غایبان بزرگ
از همان ابتدا درک نیت آمریکایی ها از برگزاری چنین نشستی برای تخریب ایران و متحدان جمهوری اسلامی ایران دشوار نبود. بنابراین وقتی حدود یک ماه پیش «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر هشت روزه به هشت کشور منطقه از نشست ورشو خبر داد، این موضوع به شدت از سوی مقامات کشورمان محکوم شد.
در دشمنی ایران و آمریکا و اینکه چرا آمریکایی ها علیه ایران دست به اجماع سازی می زنند، قضیه روشن است اما هضم پذیرش میزبانی نشست از سوی لهستان به عنوان یکی از اعضای اتحادیه آسان نبود. از این رو وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام، با فراخواندن دیپلمات ارشد لهستان مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی اعلام کرد. پس از مدتی نیز «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت «این ننگ برای دولت لهستان پاک شدنی نیست در حالی که ایران لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد اکنون لهستان میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی است.» 
موضع گیری «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه نیز قابل توجه بود که با انتشار توییتی آماری از درگذشتگان لهستانی در ایران ارائه کرد که همچنان آرامگاه آنان در این کشور است. وی تعداد مهاجران لهستانی‌ دفن شده در کشورمان را هزار و 892 نفر اعلام کرد و نوشت که «قبرستان‌ها در ایران بعداز 30 سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران 77 سال است که احترام میهمانان خود را نگاه داشته ‌اند.» 
با همه این انتقادات و حجم بالای اعتراض ها اما امروز شاهد برگزاری نشست ورشو هستیم؛ نشستی که از نگاه کارشناسان و همچنین وزیر امور خارجه ایران محکوم به شکست است و «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز تاکید می کند که «چه در نشست ورشو علیه ایران حرفی زده شود و چه حرفی زده نشود، تاثیری در اقدامات و قدرت جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.»
در این که چرا نشست ورشو محکوم به شکست است باید به حاضران و غایبان نظری افکند تا در یک نگاه متوجه عدم حضور بازیگران موثر و قدرت های بزرگ جهانی شد. 
همان طور که انتظار می رفت و جای هیچ تعجبی نداشت، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جمله افراد حاضر در اجلاس ضدایرانی ورشو است که فرصت سخنرانی نیز برای او در نظر گرفته شده است. نتانیاهو چند روز پیش نیز در جمع اعضای کابینه خود تاکید کرده بود که «محور اصلی کنفرانس در مورد ایران است؛ این که چه طور جلوی این کشور را در سوریه گرفت؛ مانع پرخاشجویی آنها در منطقه شد و در صدر همه این ‌ها مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته ‌ای شد.»
در کنار رژیم صهیونسیتی، برخی کشورهای عربی منطقه در نشست ورشو حضور دارند؛ کشورهایی که در سفر خاورمیانه ای پمپئو از آنها برای شرکت دعوت به عمل آمده بود. آنها به دلیل اختلافات گوناگون منطقه ای با ایران، قدرت نظامی و موشک های ایران را تهدیدی علیه منافع ملی خود می دانند و از هر فرصتی برای اعمال فشار علیه تهران استفاده می کنند. 
نیت کشورهای اروپایی شرقی همچون مجارستان، لیتوانی، لتونی و غیره برای شرکت در اجلاس ورشو اما متفاوت از بازیگران خاورمیانه ای است. آنها بیش از آن که به مسائل مرتبط با ایران توجه داشته باشند، نگران قدرت یابی افزون تر روسیه اند. بنابراین دلیل حضور آنها در اجلاس ورشو به رهبری آمریکا، برخورداری از حمایت کاخ سفید در مواجهه با مسکو است.
در طرف دیگر ماجرا باید به کشورهای غایب در اجلاس، نیات و اهمیت آنها اشاره کرد. عدم شرکت نمایندگان برخی کشورهای خاورمیانه همچون عراق، سوریه، ایران، لبنان و فلسطین در نشست ورشو حاکی از آن است که آمریکایی ها حتی در خاورمیانه نیز قادر به ایجاد ائتلاف علیه تهران
 نبوده اند. 
حال این پرسش به ذهن می رسد در شرایطی که نمایندگان برخی کشورهای تاثیرگذار و درگیر در بحران خاورمیانه از دعوت آمریکا سر باز زده اند چگونه می توان«صلح و امنیت در خاورمیانه» را به عنوان شعار اصلی اجلاس 
تحقق بخشید؟