شوی بی رمق ورشو

دیروز چهارشنبه، سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، نشست از پیش شکست‌خورده ورشو برگزار شد و ایالات متحده در لهستان، پروژه ایران هراسی خود را پیش برد.
در این نشست، وزرای خارجه و مقام‌های رسمی بیش از ۶۰ کشور جهان با هدف بررسی راهکارهای برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه، دور هم جمع شدند.
یک روز پیش از برگزاری نشست ورشو، یاتسک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت که این نشست به‌طور مستقیم علیه کشور خاصی نیست و هدف اصلی آن رسیدن به راهکاری برای برقراری صلح در سوریه و یمن است.
جالب اینجاست که دیروز چهارشنبه، «جورجت موسباچر» سفیر آمریکا در لهستان در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» خبر داد که واشنگتن به درخواست ورشو در حال برنامه‌ریزی و تدارک به منظور افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در لهستان است تا به این کشور برای مقابله با تهدیدات روسیه کمک کند.


سفیر آمریکا در لهستان درباره افزایش تعداد نظامیان این کشور گفته که این افزایش، «قابل توجه خواهد بود و تعداد افزایش عدد ۱۰۰ را رد می‌کند. به نظر من لهستانی‌ها به بخش اعظم آنچه که می‌خواهند، خواهند رسید». وی به زمان دقیق افزایش حضور نظامیان آمریکایی اشاره‌ای نکرد.بنا بر گزارش‌ها، در حال حاضر ۴۰۰۰ نظامی آمریکایی در لهستان مستقر هستند.
به نظر می‌رسد همزمان با پروژه ایران هراسی، داستان همیشگی روسیه هراسی هم توسط آمریکایی‌ها در نشست ورشو دنبال می‌شود.با این حال، ایده برگزاری این نشست از همان ابتدا با مخالفت روس‌ها و چینی‌ها روبه‌رو شد و قدرت‌های اصلی اروپا نیز با دیده تردید به آن نگريستند.
جای خالی آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و موگرینی
امتناع وزرای خارجه دو قدرت اروپایی یعنی آلمان و فرانسه از شرکت در این نشست و خالی ماندن کرسی فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا از سطح همراهی اروپا با آمریکا کاست.
با این حال، یورونیوز خبر داده که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا قصد دارد روز جمعه و با حضور در بروکسل با فدریکا موگرینی دیدار کند. موگرینی که نقش مهمي در حصول توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های جهان با ایران داشته، پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق نیز از حامیان حفظ و ادامه اجرای آن از سوی اتحادیه اروپا بوده است.
سخنان پمئو در ورشو
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود در ورشو بدون اشاره مستقیم به ایران تاکید کرد که با همفکری و مساعدت نمایندگان ده‌ها کشور حاضر در این نشست به طور قطع تا پایان روز پنج‌شنبه پیشرفت واقعی برای دستیابی به خاورمیانه‌ای با ثبات فراهم خواهد شد.
او در واکنش به عدم حضور وزرای خارجه برخی قدرت‌های اروپایی گفت که این انتخاب کشورها بوده که در چه سطحی در این نشست حضور پیدا کنند.
البته اختلاف نظر برخی کشورهای اروپایی با آمریکا تنها به نقض توافق هسته‌ای با ایران محدود نمی‌شود و دستور ترامپ مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه نیز این اختلاف را تشدید کرده است. در بیانیه مشترک آمریکا و لهستان که پیش از آغاز این نشست منتشر شده افزون بر بحران‌های خاورمیانه از سوریه گرفته تا یمن از لزوم مقابله با توسعه تولید موشک‌های بالستیک در خاورمیانه و حمایت کشورهای منطقه از تروریسم و خطر رشد گروه‌های شبه‌نظامی تاکید شده است.
حضور کشورهای حاشیه خلیج فارس در نشست ورشو
در میان کشورهای خاورمیانه نیز وزرای امارات متحده عربی، عمان، قطر، کویت، بحرین و اردن در نشست ورشو حاضر بودند. البته عربستان سعودی نیز عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت در امور خارجه را راهی ورشو کرده بود.
در میان سایر قدرت‌های جهان نیز با وجود بی‌اعتنایی چین، وزرای خارجه کره‌جنوبی، برزیل و آرژانتین در این نشست حاضر خواهند بود.علاوه بر چین و روسیه که با نشست ورشو مخالفت کرده‌اند، از خاورمیانه کشورهای عراق، لبنان، سوریه و فلسطین که در کانون تحولات منطقه خاورمیانه هستند، اساسا شرکت ندارند. مصر و تونس نیز در سطح معاونان وزیرخارجه به ورشو رفته اند.
کدام کشورهای اروپایی در نشست حاضر هستند؟
در قاره سبز ، بیشترین حضور در سطح وزیران خارجه را کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی مانند مجارستان، چک و اسلواکی دارند که نگران از قدرت گیری دوباره مسکو و بی‌اعتماد به اروپای غربی، به دنبال یک متحد قدرتمند مانند آمریکا هستند.
تحریم نشست توسط لبنان و ترکیه
لبنان این کنفرانس را تحریم کرده و ترکیه گفته فقط سفیرش در ورشو در کنفرانس حضور خواهد داشت.
مقایسه اقدام ترامپ با کار جورج بوش
خبرگزاری آلمان کنفرانس ورشو را با تلاش جورج بوش در سال ۲۰۰۳ مقایسه کرده است. در این گزارش آمده است که در آن هنگام هم جورج بوش برای جنگ علیه عراق سیاست همراه کردن کشورهای شرق اروپا را دنبال می‌کرد. این در حالی است که در آن هنگام نیز، آلمان، فرانسه و روسیه مخالف این جنگ بودند.
خبرنگار این خبرگزاری در ادامه نوشته است که حتی اگر موضوع این کنفرانس گردآوری نیرو برای جنگ علیه ایران نباشد، این کنفرانس در ایجاد شکاف بین آمریکا و متحدان غربی‌اش و همچنین شکاف در سیاست خارجی کشورهای اروپایی نقش ایفا می‌کند.
ترامپ به دنبال چیست؟
رییس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا از هنگام تبلیغات انتخاباتی در 2015 علیه تمام دستاوردهای اوباما قیام و بعد از استقرار در کاخ سفید نیز هرآنچه اوباما امضا کرده بود ، او پاره کرد. خروج از معاهدات و پیمان‌های بین المللی از جمله پیمان آب و هوایی پاریس عمق کینه ترامپ به اوباما و در کنار آن اتحادیه اروپا را به نمایش گذاشت که در تمام هشت سال ریاست اوباما با او همسو بوده اند، اما خروج از برجام و مقاومت اروپایی در حفظ آن، او را به شدت عصبانی کرد به‌طوری که در موضوع برجام دچار یک سرخوردگی مفرط شد. تقلا و دست و پا زدن‌های ترامپ و تیم تندروي وی در سال 2019 و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2020 تشدید شده است، بنابراین ترامپ نیازمند انتقال بحران داخلی به خارج از مرزهای آمریکاست و به دنبال یک بدیل می‌گردد؛ حال سوال این است که این بدیل، چین، روسیه ، ایران یا اتحادیه اروپاست؟
تحلیل عطوان از نشست ورشو
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسائل عرب در مطلبی نوشت: عدم استقبال از نشست ورشو که آمریکا در آن به دنبال ائتلافی ضد ایران بود، نشان‌دهنده شکست سیاست‌های این کشور در خاورمیانه و تلاش برای تامین مالی پروژه آمریکایی‌ـ اسرايیلی معامله قرن از سوی اعراب است. وی در این مطلب در روزنامه رای الیوم نوشت که عدم حضور و سطح پایین مشارکت 60 کشوری که آمریکا برای نشست ورشو در لهستان دعوت کرده بود، نشان‌دهنده فروپاشی دیپلماتیک آمریکا درخاورمیانه است. عطوان افزود: این نشست تبدیل به نشستی در سطح وزاری خارجه و نمایندگان آن‌ها شد که در واقع نشان دهنده ناتوانی آمریکا در شکل دادن به یک ائتلاف سیاسی، اقتصادی و نظامی ضد ایران است.