استقبال سرد اروپا از نشست ورشو

آرمان- حمید شجاعی: در میان هیاهو و پروپاگاندای رسانه‌ای آمریکایی‌ها برای برگزاری نشست ورشو؛ استقبال سرد اروپایی‌ها و برخی کشورهای عرب خاورمیانه از این نشست موجب شد تا آمریکایی‌ها بیش از پیش نسبت به عدم حضور برخی کشورهای همپیمان خود در این نشست واکنش نشان دهند. چه اینکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با اذعان به ناراحتی خود از این مساله در این راستا اظهار کرد: «این انتخاب آنهاست.» البته هرچه نشست ورشو با استقبال‌های سرد روبه‌رو شده دیپلماسی فعال ایران در منطقه گرم دنبال می‌شود و قرار است امروز «پنجشنبه» نشست سوچی با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شود تا شکست نشست ورشو بیش از بیش نمایان شود. لذا در یک شمای کلی می‌توان آمریکا را بازنده بزرگ و ایران را برنده میدان دیپلماسی در این عرصه خواند.
از ورشو تا سوچی
انتظارها بسر رسید و موعد برگزاری نشست ضد ایرانی ورشو فرا رسید، اما همان‌طور که از پیش نیز انتظار می‌رفت این نشست با استقبال سرد اروپایی‌ها همراه شد. از طرف دیگر در حالی که قرار است «تروریسم و امنیت» در خاورمیانه یکی از محورهای اصلی این کنفرانس باشد با بایکوت کردن این نشست توسط ایران، سوریه، ترکیه،عراق، لبنان وتشکیلات خودگردان فلسطین که بخش مهمی از خاورمیانه را تشکیل می‌دهند واکنش معناداری را نسبت به این محور از نشست شاهدیم. تحلیل شرایط این طور نشان می‌دهد که مسائل آنطور که مدنظر آمریکایی‌ها بود پیش نرفته؛ چرا که پیش از این قرار بود آنها در سطح وزیر امورخارجه در این نشست شرکت کنند، اما در اقدامی عجیب، اما جالب مایک پنس، معاون ترامپ را نیز به همراه پمپئو روانه ورشو لهستان کرده‌اند تا با این بازی رسانه‌ای دست خالی خود در جهت حضور حداکثری کشورهای همراه بیش از پیش نشان دهند. از سوی دیگر فرانسه یک کارمند دولتی را برای حضور در این نشست فرستاده، آلمان دستیار وزیر خارجه‌اش را به لهستان اعزام کرده و روسیه و چین هم به این کنفرانس اعتنایی نکرده‌اند و مسکو حتی از آن انتقاد کرده است. جرمی‌هانت، وزیر خارجه انگلیس هم گفته فقط برای حضور در جلسه‌ای که مربوط به یمن است و در این کنفرانس برگزار خواهد شد، به ورشو می‌رود. فدریکا موگرینی هم از حضور در این کنفرانس امتناع کرده است. ترکیه نیز اعلام کرده در این کنفرانس شرکت نمی‌کند. این در حالی است که ایران دیپلماسی فعال خود را رها نکرده و همزمان با برگزاری کنفرانس ورشو در روز پنجشنبه، در اجلاس سوچی با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه شرکت می‌کند که حاکی از رویکرد فعال ایران در عرصه دیپلماتیک و نیز مبارزه عملی و واقعی با تروریسم در سوریه و منطقه است. برایند سیگنال‌ها از کنفرانس ورشو تا نشست سوچی موید شکست آمریکا در رویای به اجماع رساندن کشورها علیه ایران و موفقیت کشورمان در اثبات خود به عنوان بازیگری تعیین کننده در منطقه و نظام بین‌الملل است.
افتتاحیه نشست و عدم اشاره به ایران


وزیر امور خارجه آمریکا و همتای لهستانی‌اش در افتتاحیه نشست ورشو، در بیانیه‌ مشترکی موضوعات مورد بحث در این نشست را اعلام کردند که ایران در میان آنها نبود. ایسنا نوشت؛ مایک پمپئو و جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امورخارجه لهستان در بیانیه مشترک آغازین نشست ورشو، موضوعات مورد بحث در این نشست را بی‌ثباتی‌های سوریه و یمن و رابطه میان اسرائیل و فلسطین عنوان کردند. در بیانیه مشترک آغازین پمپئو و کژاپوتوویژ تنها به صورت غیرمستقیم به ایران اشاره شده است. در این بیانیه آمده است: ما انتظار داریم که هر کشور نظراتی را بیان کند که نشانگر منافع آن کشور باشد. اختلافات در یک حوزه نباید باعث جلوگیری از وحدت در سایر حوزه‌ها شود. به طور مثال، دو کشور ما (آمریکا و لهستان) مواضع مخالفی بر سر توافق هسته‌ای ایران داشته‌اند. برخلاف این اختلاف نظرات بزرگ، روابط میان آمریکا و لهستان به قوت خود باقی است.
مقدمه تشکیل ائتلاف عربی- عبری
علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل بااشاره به برگزاری کنفرانس ضدایرانی ورشو اظهار داشت: آمریکایی‌ها در ورشو پایتخت لهستان اقدام به برگزاری کنفرانسی در ظاهر ضدایرانی برای پیشبرد نیات شوم خود در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام کرده‌اند و گرچه آمریکا در صدد است تا در طول این کنفرانس که مقامات درجه دو، سه و در حد کارشناس از تعدادی کشور در آن حضور دارند، ایران را به عنوان مسأله اول منطقه نشان دهند، اما واقعیات موجود حکایت از آن دارد که قرار است مقدمه‌ای برای عینیت و رسمیت بخشیدن به تعامل رژیم‌های مرتجع عربی با رژیم کودک‌کش صهیونیستی، مقدمه‌ای برای تدارک دیدار رسمی مقامات صهیونیستی با مقامات سعودی و نیز مقدمه‌ای برای تشکیل ائتلاف عربی - عبری وتضعیف مسأله فلسطین باشد و باید در برابر این توطئه‌ها هوشیار بود.
شوی تبلیغاتی
رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در ارتباط با برگزاری اجلاس ورشو اظهار کرد: از ابتدا این نشست بسیار عجولانه و بدون برنامه‌ریزی قبلی برای برگزاری اعلام شد و جهان شاهد بود که پمپئو در سفری که به هشت کشور داشت به دنبال آن بود که اجلاسی در سطح سران کشورها علیه ایران شکل دهد اما مشاهده کردیم که قدم به قدم عقب نشینی کردند و آنها انتظار داشتند در سطح سران و حتی وزرای امورخارجه کشورهای صاحب‌نظر و معتبردر این اجلاس حضور داشته باشند که در این سطح شرکت نکردند. محمود واعظی گفت: همچنین با توجه به مخالفت‌هایی که درباره موضوع این اجلاس مطرح شد موضوع و عنوان آن را از ایران به صلح و ثبات در منطقه تبدیل کردند. وی افزود: به نظر من اجلاس ورشو یک شوی تبلیغاتی است و هیچ اعتبار سیاسی در عرصه بین‌الملل نخواهد داشت.
ورشو شکست خورده است
وزیر امورخارجه کشورمان روز گذشته در یک کنفرانس خبری در تهران نشست ورشو را که دیروز در پایتخت لهستان برگزار شد و امروز ادامه دارد را شکست خورده توصیف کرد. محمدجواد ظریف گفت که این تلاشی دیگر از سوی آمریکا برای دنبال کردن سیاست‌هایش در قبال ایران است که به خوبی هم بنا نشده است. وی تصریح کرد: از نظر من نشست ورشو در همان ابتدا شکست خورده است. وزیر امورخارجه کشورمان افزود: من فکر نمی‌کنم که آنها بتوانند یک بیانیه مشترک منتشر کنند و تنها تلاش دارند از اظهارات خود به جای دیگران استفاده کنند، حرف‌هایی که خود نیز به آن اعتقادی ندارند. ظریف خاطر نشان کرد: شما معمولاً ۶۰کشور را گردهم جمع نمی‌کنید که برای آنها سخنرانی کنید و این نشان می‌دهد که آنها نیز باور ندارند می‌توانند از این نشست دستاوردی حاصل کنند.
توجیه پمپئو
وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی اظهاراتی درباره برگزاری نشست ضدایرانی ورشو مطرح کرد. مایک پمپئو که سعی داشت عدم حضور برخی از وزیران اروپایی در این نشست را بی‌اهمیت جلوه دهد در این باره اظهار کرد: وزرای برخی کشورها حضور خواهند داشت و برخی دیگر نه، این انتخاب آن‌هاست. وی افزود: ما بر این باوریم که یک پیشرفت واقعی خواهیم داشت. کشورهای زیادی هستند که با جدیت در حال فعالیت در راستای داشتن خاورمیانه‌ای بهتر و با ثبات‌تر هستند و من امیدوارم روز پنجشنبه که اینجا را ترک می‌کنیم، موفقیتی در این باره کسب کرده باشیم.
امید واهی نتانیاهو
نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبل از سفر به لهستان به خبرنگاران گفت که تمرکز کنفرانس ورشو بر ایران است. بنیامین نتانیاهو مدعی شد: این کنفرانس رژیم صهیونیستی، ایالات متحده، اعراب و بسیاری از کشورهای جهان را متحد می‌کند. وی افزود: رژیم صهیونیستی «روابط بسیار خوبی» با هر کشوری در منطقه «به‌غیر از سوریه»، جایی که اسرائیل چندین حمله هوایی در اهداف ایران در ماه‌های اخیر انجام داده است، دارد. دنی دنون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد هم مدعی شد که تماس‌های خصوصی ما با مقام‌های عربی بسیار گرم‌تر از آنچه در عموم بیان می‌شود. «اکنون آنها(اعراب) با ما همکاری می‌کنند ما از آنها می‌خواهیم که به همکاری با ما ادامه دهند و از استفاده از تکنولوژی و سیستم‌های دفاعی ما خجالت نکشند.»