تور انتخاباتي 50 شركت اروپايي در ايران

بر اساس گزارش رويترز ميگوئل آرياس كانيته كميسر انرژي اتحاديه اروپا در صدر هيئتي شامل بيش از 50 شركت اروپايي در يك همايش تجاري در تهران شركت كرده است. اين تازه‌ترين تلاش اتحاديه اروپا براي برقراري روابط تجاري جديد با تهران با گذشت 16 ماه از اجراي توافق هسته‌اي بين ايران و قدرت‌هاي جهاني است.
 كانيته پس از ديدار با علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در سخناني با اشاره به همكاري‌هاي هسته‌اي مشترك ايران و اروپا اظهار داشت: بعد از اجرايي شدن برجام رفت و آمدها و همكاري‌هاي خوبي ميان دو طرف شكل گرفته است و اين همكاري‌ها ادامه دارد.  وي به برگزاري سميناري ميان ايران و اروپا در رابطه با همكاري‌هاي هسته‌اي اشاره كرد و گفت: ما توافق كرده‌ايم كه براي ارتقاي ايمني نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران با يكديگر همكاري داشته باشيم و در اين رابطه اين همكاري‌ها در سطح استرس انجام مي‌شود.   كانيته تأكيد كرد: ايران پتانسيل خوبي در فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي دارد و قرار است اين همكاري‌ها در سطح يورو اتم ارتقا يابد.   كميسيونر انرژي اتحاديه اروپا در پاسخ به سؤالي درباره تأكيد امريكا بر بازبيني برجام خاطر نشان كرد: همان‌طور كه خانم موگريني بارها گفته‌اند اين مهم است كه همه كشورها برجام را حمايت و اجرا كنند.  كانيته همچنين با اشاره به سه برابر شدن ارزش صادرات ايران به اروپا بعد از انعقاد برجام تأكيد كرد: برجام مورد تأييد همه كشورهاست.  همچنين رئيس انرژي اتمي ايران پس از ديدار با كانيته با بيان اينكه اين سومين ديدار من با ايشان بود، اظهار داشت: براساس يادداشت تفاهمي كه ميان ما و اتحاديه اروپا وجود دارد، تمامي توافقاتي كه انجام شده در حال عملياتي شدن است.   علي اكبر صالحي گفت: اتحاديه اروپا قرار است در جهت ارتقاي ايمني هسته‌اي در ايران 5 ميليون يورو سرمايه‌گذاري كند كه در اين چارچوب به ارزيابي كامل ايمني نيروگاه بوشهر (استرس تد) بپردازند. همچنين قرار است مركز پيشرفته ايمني در ايران ايجاد شود كه مي‌تواند خدمات هسته‌اي در منطقه ارائه كند.  در همين حال خبرگزاري رويترز با اشاره به سفر كانيته به ايران نوشت: اتحاديه اروپا كه نگران اقدامات دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا در قبال ايران است، قصد دارد در آستانه انتخابات رياست جمهوري 19 مي(‌29 ارديبهشت ماه) پايبندي خود به توافق هسته‌اي را نشان دهد.
رويترز در ادامه نوشت: اتحاديه اروپا كه نگران لحن تند دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا در قبال ايران است، سعي مي‌كند تا پايبندي خود به توافق هسته‌اي را به ايران نشان دهد و به وعده‌هاي اقتصادي خود در آستانه انتخابات رياست جمهوري ايران عمل كند.  اين خبرگزاري غربي در ادامه افزود: از بين كشورهاي امضاكننده توافق هسته‌اي، كشورهاي اروپايي بيشتر از ساير كشورها فشار ناشي از تحريم‌هاي نفتي عليه ايران را تحمل كرده‌اند و اكنون سعي مي‌كنند تا بيشترين سود و نفع را از بهبود روابط با تهران كسب كنند؛ اتفاقي كه آن را يك‌دستاورد و پيروزي بزرگ براي ديپلماسي اروپا مي‌دانند.  رويترز در تحليل خود در عين حال به محدوديت‌هاي اروپا در اين باره اشاره كرده و نوشته است: «به نظر مي‌رسد اهرم فشار اتحاديه اروپا همچنان محدود است، به خصوص اگر نتواند شركت‌هاي اروپايي را در برابر خطر ناشي از تحريم‌هاي باقي مانده امريكا عليه ايران محافظت كند و در تشويق بانك‌هاي بزرگ براي از سرگرفتن همكاري با ايران، ناكام بماند. برخي شركت‌هاي غربي بازگشته‌اند ولي هنوز بسياري از شركت‌هاي غربي نگران اين هستند كه دولت ترامپ قوانين پيچيده‌اي را براي همكاري و تعامل شركت‌هاي خارجي با ايران وضع كند.»
ديپلمات‌هاي اروپايي نگران اين مسئله هستند كه سياست تقابل‌جويانه ترامپ موجب تقويت اصولگرايان در ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوري شود، البته اين در شرايطي است كه هيچ نشانه‌اي از تمايل امريكا براي خارج شدن از توافق هسته‌اي وجود ندارد.   براساس اين گزارش ديپلمات‌هاي اروپايي با نگراني‌هاي امريكا نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران، آزمايش موشك‌هاي بالستيك و تأمين مالي گروه‌هاي شبه‌نظامي و حمايت از بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه، همسويي دارند اما از قول يك ديپلمات اروپايي در اين باره اروپايي‌ها مخالف اين هستند كه بخواهند اين مسائل را با از بين بردن توافق هسته‌اي، حل و فصل كنيم. اين مسئله تنها موجب تقويت كساني در ايران مي‌شود كه رويكرد و موضع تقابل‌جويانه‌اي دارند.


  ترامپ دوباره زير برجام زدرئيس‌جمهوري امريكا در سخنراني خود به مناسبت يكصدمين روز آغاز دوره رياست‌جمهوري‌اش اثر توافق هسته‌اي ايران بر اقتصاد امريكا را منفي توصيف كرد. همزمان با اين اظهارات، غارت عملي منابع مسدود شده ايران در امريكا شروع شده است. از سوي ديگر اروپايي‌ها نگران تأثير اظهارات مقامات امريكايي بر انتخابات ايران هستند كه دور جديدي از فعاليت‌هاي خود در جهت دستاورد‌سازي براي برجام را آغاز كرده‌اند.  بنا بر گزارش شبكه «فاكس نيوز»، دونالد ترامپ در مراسم يكصدمين روز آغاز دوره رياست‌جمهوري خود در پنسيلوانيا اعلام كرد كه توافق هسته‌اي ايران اثر منفي بر اقتصاد امريكا داشته است.
 ترامپ در ادامه سخنراني خود گفت: «ما هر توافقي را كه از منافع كشورمان حفاظت نكند، متوقف خواهيم كرد... تعهد به توافق هسته‌اي با ايران به منافع امريكا آسيب خواهد رساند.»
اين اظهارات در حالي است كه بر اساس نظرسنجي مجله امريكايي «پوليتيكو» حمايت عمومي از توافق هسته‌اي با تأكيد دولت ترامپ بر پايبندي ايران به تعهداتش در اين توافق افزايش يافته است.  در اين نظرسنجي كه بعد از اعلام احتمال تشديد تحريم‌هاي باقي مانده عليه ايران انجام شد، گفته شده كه ۵۶ درصد رأي‌دهندگان گفته‌اند از توافق هسته‌اي حمايت مي‌كنند و اين ميزان از ۴۹ درصد حمايت از برجام در ماه آگوست ۲۰۱۶ و ۳۶ درصد حمايت در آگوست ۲۰۱۵ افزايش قابل توجهي داشته است. تقريباً ۲۹ درصد شركت‌كنندگان در نظرسنجي همچنان مخالف توافق هسته‌اي هستند. جالب اينكه ۵۳ درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي از ميان حاميان جمهوريخواهان گفته‌اند كه از اين توافق حمايت مي‌كنند و اين در مقايسه با ۳۷ درصدي كه در تابستان از توافق حمايت مي‌كردند و 10درصدي كه بعد از امضاي توافق حمايتشان را از توافق اعلام كرده بودند افزايش چشمگيري داشته است. اين نظرسنجي در ميان جامعه آماري 2هزار و 32نفر از ۲۰ تا ۲۴ آوريل صورت گرفته است.
  آغاز عملي غارت پول ايراندر حالي كه ايران همواره ادعاهاي غرب و امريكا درباره دست داشتن در حملات تروريستي را رد كرده، شبكه الجزيره از پرداخت شدن بيش از يك ميليارد دلار به خانواده‌هاي «قربانيان تروريسم ايران» و گروگان‌هاي امريكايي در ماجراي اشغال لانه جاسوسي گزارش داده است.
بر اساس اين گزارش در بين دريافت‌كنندگان (غرامت و پول) 53 امريكايي هستند كه در سال 1979 براي 444 روز در سفارتشان در تهران به گروگان گرفته شدند.  الجزيره در ادامه نوشت: «بيش از يك ميليارد دلار از محل صندوقي كه  كنگره امريكا تأسيس كرده، پرداخت شده است. اين پول از محل حدود 9 ميليارد دلار تنبيه و جريمه‌هايي كه دولت امريكا عليه بانك فرانسوي بي‌ان‌پي پاريباس به خاطر انتقال سپرده‌هاي سوداني، ايراني و كوبايي اعمال كرده است؛ اقدامي كه نقض تحريم‌هاي امريكا بود. انتظار مي‌رود وجوه اين صندوق وقتي شركت چيني زِد‌تي‌اي(ZTE) بيش از يك ميليارد دلاربراي حل مشكلش در ارتباط با نقض تحريم‌هاي ايران پرداخت كند، افزوده شود.»  در ادامه اين گزارش باز هم ادعاي تكراري درباره دست داشتن ايران در حمله سال 1983 به سفارت امريكا در بيروت لبنان كه در آن 63 نفر شامل 17 امريكايي كشته شدند، مطرح شده است.
ديوان عالي امريكا روز چهارشنبه اول ارديبهشت 95 پرداخت حدود 2 ميليارد دلار به خانواده‌هاي قربانيان بمب‌گذاري سال 1983 از محل دارايي‌هاي مصادره شده ايران را تأييد كرد.