هزار وعده گردشگری يكي وفا نكرد

نويسنده: نيره ساري

اولين مناظره نامزدهاى انتخابات در حالي به پايان رسيد كه بر زمين ماندن يكي ديگر از وعده‌هاي دولت تدبير برملا شد. «ايجاد 4 ميليون شغل» در عرصه گردشگرى همان وعده‌اي بود كه از سوي رئيس‌جمهور در سال 92 با پيش شرط «ورود 10 ميليون گردشگر به كشور» بيان شد، اما به رغم ورود ۱۹ ميليون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجي، وعده صريح ايجاد 4 ميليون شغل محقق كه نشد هيچ، بلكه رئيس دولت هم اين وعده خود را دروغ انگاشت‌! همه اين موارد در حالي است كه به گفته معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي 19 ميليون و 900 هزار گردشگر خارجي طي سال‌هاي 92 تا 95 وارد ايران شده‌اند.  اسحاق جهانگيري يكي از نامزدهاي انتخاباتي رياست جمهوري دوازدهم در اولين مناظره انتخاباتي اعلام كرد، «اگر كسي بگويد چند ميليون شغل ايجاد مي‌كنم، مي‌خواهد مردم را فريب دهد.» اما ظاهراً معاون اول رئيس‌جمهور، غافل از اين بود كه حسن روحاني ۱۵ خرداد ۹۲ خود وعده داده بود، فقط در صنعت گردشگري ۴ ميليون شغل ايجاد مي‌كند.  انتقاد جهانگيري از اظهارات ديگر كانديداي انتخاباتي در حالي بود كه حسن روحاني چهار سال پيش در بحبوحه تبليغات انتخاباتي وعده‌هاي زيادي در خصوص حل مشكل بيكاري و اشتغالزايي چندين ميليوني داده بود.
  گردشگري و ايجاد شغل در وعده‌هاي انتخاباتي روحاني نگاهي به ليست برخي وعده‌هاي انتخاباتي حسن روحاني در سال 92 كه از قضا از اخبار سايت شخصي حسن روحاني استخراج شده است، به نقل از وي مي‌گويد: يك: «ما 3 ميليون و 200 هزار بيكار داريم و اگر تنها 10 ميليون گردشگر وارد كشور شود، بيش از 3/13 ميليارد دلار درآمد ارزي و 4 ميليون اشتغال درست مي‌شود، يعني با يك حركت صحيح در يك مسئله اقتصادي و اجتماعي مي‌توانيم بيكاري را حل كنيم.» دو: اگر صنعت گردشگري در كردستان احيا شود، مسئله بيكاري به‌طور كامل حل خواهد شد.


 سه: در اين سرزمين فقط صنعت توريسم مي‌تواند معضل بيكاري را ريشه‌كن كند.
فارغ از موارد دو و سه كه يكي با پيش شرط «اگر» و ديگري با «فقط» مطرح شده است، اما رئيس‌جمهور در اولين مناظره انتخاباتي دست به انكار وعده‌اي زد كه خود آن را مطرح كرده بود و بيان داشت: «هيچ‌وقت قول 4 ميليون شغل ندادم و اين دروغ محض است.» البته اين نحوه حاشا كردن و كتمان وعده‌هايي كه صراحتاً به مردم داده شده‌اند، مسبوق به سابقه هم هست؛ آقاي روحاني تا كنون چندين و چند بار وعده‌هاي داده شده خودش را دروغ انگاشته است. البته كسي كه كه توان اجراي وعده‌هاي داده شده را ندارد، مگر راهي جز كتمان و دروغ انگاشتن آنها در روز حساب هم دارد؟!
  ورود 19 ميليون و 900 هزار گردشگر خارجي طي سال‌هاي 92 تا 95روحاني در حالي اين وعده خود را دروغ محض خواند و آن را منتسب به سايت‌هاي گمنام كرد كه سند اين صحبت در سايت وي قرار گرفته است. اگر همين اظهارات روحاني را مبناي وعده داده شده از سوي وي براي ايجاد 4 ميليون شغل قرار دهيم، با توجه به اظهارات هفته پيش معاون گردشگري و ميراث فرهنگي مبني بر ورود 19 ميليون و 900 هزار گردشگر خارجي طي سال‌هاي 92 تا 95، دولت تدبير و اميد بايد حداقل 8 ميليون شغل در اين حوزه ايجاد مي‌كرد، حال آنكه به‌رغم فراهم بودن بسترهاي ايجاد اشتغال، دولت نه‌تنها قادر به استفاده از اين ظرفيت‌ها نبوده بلكه، بنا به گفته كارشناسان مسائل اقتصادي با نهايت تأسف به جاي اشتغالزايي، روزانه 5 هزار شغل را هم از بين برده است! طبق اعلام رسمي مركز آمار در طول دولت يازدهم سالانه حداكثر 350 هزار و حداقل 100 هزار شغل ايجاد شد، همچنين چند روز پيش (هفتم ارديبهشت 96) اميد علي پارسا رئيس مركز آمار ايران در زنجان گفت: دولت تدبير و اميد از ابتداي سال 92 تا انتهاي سال 95، به طور متوسط سالانه 490 هزار شغل در كشور ايجاد كرده است.
  تطهير وعده‌هاي انتخاباتي روحاني به دست حاميان دولتبعد از رو شدن سند موجود بود كه آقاى روحانى و سايت‌ها و نشريات منتسب به وى مدعى شدند كه وعده ايجاد 4ميليون شغل، قيدى داشته است و چون آن قيد محقق نشده، چهار ميليون شغل هم منطقاً حاصل نشده است.  حاميان دولت معتقد هستند هيچ تناقضي بين اين دو مطلب نيست و براي تطهير يكي ديگر از وعده‌هاي كه به انكار ختم شده است، مي‌گويند: تحقق اهداف ترسيم شده دولت در بخش گردشگري مستلزم فراهم شدن زيرساخت‌ها، جذب سرمايه‌گذاري خارجي و همكاري و همراهي همه دستگاه‌هاي حاكميتي بوده است.  اين ادعا در حالى مطرح مى شود كه شكي در شرطي بيان كردن جمله مذكور رئيس‌جمهور در سال 92 وجود ندارد و چه بسا هر گوينده عاقلي جملات شرطى‌اى آن هم در تراز رياست جمهورى، لابد شرطى را كه نتواند آن را تحقق بخشد، مطرح نمى‌كند. به بيان ديگر، حتماً وقتى آقاى روحانى گفته‌اند كه با رونق توريسم و ورود 10 ميليون گردشگر، 4 ميليون شغل ايجاد مى شود، خودشان براى اين عرصه و براى رونق توريسم و در نتيجه براى ايجاد چهار ميليون شغل، برنامه‌اى داشته‌اند؛ نه اينكه بى هيچ برنامه‌اى و از روى باد هوا اين وعده را داده باشند؛ بنابراين وقتى نتوانسته‌اند 4 ميليون شغل ايجاد كنند، بدين معناست كه نتوانسته‌اند برنامه‌هاى خود را در اين حوزه اجرايى كنند و 4 سال پيش وعده‌اى دروغ به مردم داده‌اند.  همچنين حتى اگر بپذيريم كه وعده آقاى رئيس‌جمهور مبنى بر ايجاد 4 ميليون شغل در سال ٩٢، مشروط بوده است، بايد گفت شرط اين وعده هم محقق شده، اما باز هم نتيجه آن محقق نشده است، چراكه معاون گردشگرى سازمان بازرسى همين هفته گذشته خبر از ورود ٢٠ ميليون گردشگر به ايران داده بود. آقاى روحانى هم كه گفته بود با ورود ١٠ ميليون گردشگر، ٤ ميليون شغل ايجاد مي‌كند، الان و با ورود ٢٠ ميليون گردشگر بنا بر وعده داده شده بايد حداقل و در بدبينانه‌ترين حالت 4ميليون شغل وعده داده شده را ايجاد مي‌كرد كه نكرده است‌! با اين تفاسير اول از اسحاق جهانگيري مي‌پرسيم «شما كه معتقد هستيد اگر كسي بگويد چند ميليون شغل ايجاد مي‌كنم، مي‌خواهد مردم را فريب دهد. آيا جناب آقاي حسن روحاني كه چهار سال پيش ادعا كرده بود فقط با گردشگري مي‌تواند 4 ميليون شغل ايجاد كند و معضل بيكاري را ريشه كن كند» در پي فريب مردم بوده است؟
از دولتي كه معتقد بود، دولت شعور خواهد بود و نه شعار(!) مي‌پرسيم، اساساً وعده شغل دادن غلط است يا وعده الكي دادن و قدرت اجرايي نداشتن؟ وعده شغل دادن بد است يا انكار وعده دادن؟
اي دريغا كه ابر و مه و خورشيد و فلك در كار نيستند تا وعده خوبان وفا كند!