تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته‌ای که در آن بسر می‌بریم با ایام شهادت جانسوز حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام آغاز شد؛ همان بانویی که نه برای زنان عالم اسوه‌ای جاودانه است بلکه به تصریح معصومین علیهم السلام برای ائمه اطهار نیز الگویی بی‌همتاست.
در میانه هفته و در 22 بهمن، ملت ایران توانست با حضور هوشمندانه خود، پوزه دشمنان انقلاب را که خواب پایان انقلاب را در چهل سالگی آن می‌دیدند، به خاک بمالد و مقامات آمریکایی را که با استفاده از حربه‌های مختلف به دنبال شکست انقلاب بودند، سرافکنده سازد. قطعاً یکی از ویژگی‌های راهپیمایی امسال، مشاهده ناکامی ترامپ و همپالگی‌هایش بود که بارها لُغز خوانده و یاوه‌هایی سروده بودند که ایران چهلمین سال انقلاب خود را نخواهد دید و به همین دلیل هم بود که بلافاصله پس از حضور دشمن شناسانه مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی وی و نیز بنیامین نتانیاهو نتوانستند خشم خود را از این سرشکستگی پنهان کرده و واکنش‌هایی مالیخولیایی بروز دادند که در آن بدون اشاره به عدم تحقق وعده هایشان در زمینه شکست چهل سالگی انقلاب، خود را حامی ملت ایران وانمود کردند.
جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که به همراه ترامپ و مایک پمپئو اضلاع مثلث ضدایرانی را در کاخ سفید ایجاد کرده و طی ماه‌های اخیر مدعی شکست انقلاب در دهه چهارم و در چهل سالگی آن شده بودند، بیش از هر کس دیگر مورد خطاب وزیر خارجه کشورمان بودند که سیاستهای آمریکا علیه مردم ایران را در این چهل سال، شکست خورده توصیف کرده و گفت: «اکنون به چهل سال شکست رسیده‌ایم ولی چهل سال شکست برای بی‌ثبات کردن ایران از طریق جنایت و پول خرج کردن و تلاش برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران. اکنون پس از 40 سال سیاستهای اشتباه آمریکا علیه ایران زمان آن فرا رسیده که دونالد ترامپ در سیاست‌های شکست خورده آمریکا بازنگری کند.»


اکنون انقلاب اسلامی وارد پنجمین دهه خود شده و این واقعیت برای مسئولین نظام، ملتهای جهان و دشمنان انقلاب پیام‌های بزرگی دارد. پیامی که 22 بهمن امسال و آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی برای مسئولین دارد این است که مسئولین نظام و مدیران جامعه در هر رده و سمتی که هستند وظیفه دارند ایران اسلامی را به یک کشور الگو در همه زمینه‌ها تبدیل کرده و به مسئولیت‌های خطیر به زمین مانده و شعارهایی که در این 4 دهه داده‌اند عمل نموده و پاسخ مقاومت و ایستادگی ملت ایران را در برابر تهاجمات و توطئه‌های خارجی و نابسامانی‌های داخلی به نیکویی ادا کنند و به سوی ایجاد تمدنی نوین گام بردارند.
پیامی که این انقلاب برای ملتهای جهان داشت اینکه شجره طیبه‌ای که 40 سال پیش در ایران کاشته شد و با خون جوانان آبیاری شد، اکنون به الگویی جهانی برای ملتها تبدیل شده و توانسته قدرتهای سلطه گر را به تکاپو و عقب نشینی وادارد.
دشمنان انقلاب نیز از این 4 دهه مقاومت ملت ایران باید این درس را آموخته باشند که با رویای حذف جمهوری اسلامی برای همیشه خداحافظی کرده و با واقعیت‌های موجود کنار بیایند و بدانند که با تحمیل جنگ و تحریم نمی‌توانند خللی بر اراده ملت ایران وارد نمایند.
به همین مناسبت رهبر انقلاب اسلامی در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب بیانیه‌ای راهبردی صادر کرده و با تشکر از حضور سرافرازانه و دشمن شکن مردم در راهپیمایی 22 بهمن به تبیین ویژگی‌های مسیر پیموده شده در چهل سال گذشته و چشم انداز آینده پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این بیانیه با تاکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در 7 سرفصل اساسی بیان کردند.
بررسی رویدادهای خارجی هفته را با تحرک دولت و مجلس عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور آغاز می‌کنیم. موج تازه ضد آمریکایی در عراق پس از آن به راه افتاد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکایی در عراق خواهند ماند تا از آنجا ایران را زیر نظر داشته باشند. این سخنان اهانت آمیز، باعث همبستگی کم سابقه جریان‌های سیاسی، مجلس و مقامات دولتی برای اخراج هرچه سریعتر نظامیان آمریکایی از خاک کشورشان شد.
آیت‌الله سیستانی نیز در واکنش به این اظهارات، در دیدار با نماینده سازمان ملل اعلام کرد که عراق پایگاهی برای دشمنی با کشورهای همسایه نخواهد شد.
مردم و رهبران عراق این اظهارات را دلیل آشکاری بر نادیده گرفتن حاکمیت ملی و تلاش کاخ سفید برای بهره‌برداری از این کشور در جهت اهداف تجاوزکارانه آمریکا دانسته و به طور یکپارچه به یاوه‌سرایی ترامپ پاسخ دادند.
در مجلس عراق نیز درخواست اخراج آمریکایی‌ها را تاکنون یکصد نماینده امضا کرده‌اند.
این هفته دو ائتلاف بزرگ سیاسی عراق، یعنی «ائتلاف الفتح» و «سائرون» در مورد اخراج نیروهای آمریکایی توافق کردند. روز گذشته نیز عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در دیدار با وزیر دفاع موقت آمریکا در بغداد به وی گوشزد کرد که عراق هرگز اجازه نخواهد داد کشور دیگری در خاک عراق پایگاه نظامی دایر کند. اکنون بیش از هر زمان دیگر، در عراق به آمریکایی‌ها به عنوان مهمان ناخوانده و نیروهای مزاحم نگریسته می‌شود و بعید است که در چنین شرایطی آمریکا بتواند مدتی طولانی، به حضور نظامی خود در این کشور ادامه دهد.
این هفته قتل فجیع یک کودک شیعه در عربستان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و بار دیگر مسائل عربستان را به کانون توجه رسانه‌ها کشاند. واکنش‌ها به این جنایت که در یکی از مناطق شهر مدینه در غرب عربستان رخ داد همچنان ادامه دارد. آنگونه که گفته شده است یک وهابی سعودی، کودک 6 ساله شیعه را که به همراه خانواده‌اش عازم زیارت مرقد پیامبر اکرم بود، از آغوش مادرش جدا کرد و با شکستن شیشه یکی از مغازه‌ها اقدام به بریدن گردن کودک در مقابل چشمان مادرش کرد.
شهادت مظلومانه این کودک بار دیگر واقعیت‌های جامعه عربستان و ظلمی که بر شیعیان این کشور می‌رود را در معرض دید جهانیان قرار داد. پس از این واقعه رسانه‌های دولتی سعودی تلاش کردند بر این جنایت سرپوش بگذارند و مهاجم را فردی روانی معرفی کردند. نکته تامل برانگیز این است که مفتی‌های عربستان در قبال این جنایت سکوت کرده‌اند. درحالی که هنوز سعودی‌ها از رسوایی قتل فجیع جمال قاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی رها نشده‌اند شهادت این کودک، رسوایی جدیدی را برای عربستان به بار آورده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: با حمایت و اتحاد مردم، صد در صد از مشکلات عبور می‌کنیم راه سوء‎استفاده واردکنندگان از ارز دولتی بسته شد بیانیه مهم و راهبردی در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله مکارم شیرازی: تندروها مردم را از انقلاب جدا می‌کنند تعدادی شهید و مجروح شدند حمله انتحاری تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای سپاه در جاده خاش - زاهدان نماینده ایران در دیوان لاهه خبرداد: رای قضات دیوان لاهه به نفع ایران و رد اعتراض آمریکا در دیدار با وزیر دفاع موقت آمریکا عبدالمهدی: حضور هیچ پایگاه نظامی خارجی در عراق را نمی‌پذیریم اعتراض سفارت ایران در لهستان به نشست ورشو شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی فاش کرد؛ جزئیات روابط پنهانی سعودی‌ها و اسرائیل طی سال‌های اخیر عربستان در لیست سیاه مالی اروپا قرار گرفت انتقاد مادورو از دنباله روی «کورکورانه» اروپا از آمریکا تحلیل سیاسی هفته رئیس کل بانک مرکزی: رشد تورم و نقدینگی کنترل شده است استاندار تهران: نمایشگاه بهاره همواره محل مراجعه مردم بوده است قیمت حج 98 حدود 30 میلیون تومان تمام می‌شود بهترین قدردانی حاکمیت از ملت