27 گلوله مافيا در سینه مالک «GEM TV»

نويسنده: محمدصادق عابديني سعيد کريميان، مالک و مدير شبکه «GEMTV»، شنبه شب به ضرب 27 گلوله ترور شد تا بار ديگر ناامني در ترکيه خودنمايي کند و از سوي ديگر پرونده قتلي با چندين ابهام درباره علل قتل مدير يک شبکه ماهواره‌اي فارسي‌زبان تشکيل شود. اکنون معماي مهم اين است که چه شخص يا اشخاصي و با چه نيتي کريميان را ترور کردند؟! سعيد کريميان شنبه شب در حالي که در اتومبيل شخصي‌اش بود به ضرب گلوله افراد ناشناس به قتل رسيد. قاتلان که از صحنه متواري شدند، 27 گلوله به مدير شبکه جم شليک کردند. در خبر ديگري اين‌گونه عنوان شده که کريميان در جلوي يک مرکز خريد به گلوله بسته شده است.
برخي کانال‌هاي خبري فارسي نيز مدعي شدند کريميان در حال رانندگي بوده که يک اتومبيل راه وي را سد کرده و سرنشينان آن خودرو وي را به گلوله بسته و سپس متواري شده‌اند. تصاوير منتشر شده از سوي شبکه‌هاي تلويزيوني ترکيه نيز محل قتل را در حاشيه يک اتوبان نشان مي‌دهد که در اثر شدت تيراندازي اتومبيل کريميان منفجر شده و کاملاً سوخته است. در برخي اخبار منتشر شده به حضور شريک کويتي کريميان در اتومبيل اشاره شده که وي نيز در اين حادثه به قتل رسيده است. در حالي که پليس ترکيه هنوز موضع رسمي درباره چگونگي قتل کريميان نداشته است، برخي منابع ترک، هويت تروريست‌ها را ترک و شماره پلاک اتومبيل جيپ آنها را نيز اعلام کرده‌اند.
قتل مدير شبکه «GEM TV» که مالک يک گروه رسانه‌اي نيز بود، ابهامات زيادي را درباره علل ترور وي به همراه داشته است. چرا بايد يک مدير شبکه ماهواره‌اي در ترکيه به قتل برسد؟
   ترکيه مهد ناامني در منطقه!ناامني کشور ترکيه مخصوصاً براي اتباع کشور‌هاي خارجي مسئله جديدي نيست، مدت‌هاست که ترکيه به محل عمليات‌هاي متعدد تروريستي تبديل شده و حمله فرودگاه آتاتورک در استانبول و انفجارهاي انتحاري تنها بخشي از اين‌گونه فعاليت‌هاي تروريستي است. پيش‌بيني‌هاي امنيتي از افزايش ترورها در سال 2017 ميلادي خبر مي‌دهند. دولت ترکيه نه تنها قادر به تأمين امنيت شهروندان اين کشور نيست بلکه توريست‌هاي خارجي و اتباع خارجي نيز قرباني نبود امنيت ترکيه هستند. ترور کريميان در منطقه نظامي «ماسلاك» تنها يک نمونه از شرايط بد امنيتي در ترکيه است.


در عين حال چرايي قتل کريميان نيز نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. نفيسه کوهنورد، خبرنگار بي‌بي‌سي فارسي، پست توئيتري روزنامه حريت ترکيه را ري توئيت کرده که در آن نقل شده شهردار منطقه ساريير از محل حادثه رد مي‌شده و گفته طبق برآورد اوليه احتمال قوي مسئله «بده‌و‌بستان» انگيزه قتل سعيد کريميان بوده!
   بده و بستان مافيايي عامل قتل مدير «GEM TV»!
لفظ بده و بستان معمولاً در مورد قتل‌هاي مافيايي به کار برده مي‌شود که گروه‌هاي مافيايي در تسويه حساب‌هاي دروني، اعضاي نامناسب يا رقبا را حذف فيزيکي مي‌کنند. ارتباط نزديک کريميان با گروهک تروريستي منافقين اين احتمال را تقويت مي‌کند. سعيد کريميان، متولد شهر قائن در استان خراسان جنوبي، در خانواده‌اي بزرگ شد که پدر خانواده عضو گروهک منافقين بود. کريميان از اواخر جنگ تحميلي به همراه خانواده‌اش به کمپ اشرف در عراق منتقل شد. وي از اواسط دهه 70 فعاليت تجاري و رسانه‌اي خود را با حمايت گروهک منافقين آغاز کرد. ارتباط مدير شبکه «GEM TV» با اعضاي گروهک منافقين و سابقه اين گروه در ترور، از جمله گمانه‌هايي است که پيرامون علل قتل سعيد کريميان مطرح است.  به خصوص اينکه کريميان تلاش کرده بود برخلاف رويکرد تند و سياسي شبکه وابسته به گروهک منافقين، روي مسائل فرهنگي و سبك زندگي (لايف استايل) کار کند. در عين حال چند رسانه ايراني به اين نکته که خبر ترور مدير شبکه «GEM TV» اولين بار از سوي کانال خبري آمدنيوز وابسته به سرويس امنيتي ترکيه منتشر شده است، توجه کرده‌اند. «GEM TV» مجموعه‌اي از چند کانال تلويزيوني است که توانست با سرمايه‌گذاري سنگين و به کار‌گيري برخي هنرمندان کم‌کار يا بيکار داخلي اقدام به توليد تله‌فيلم و سريال‌هاي تلويزيوني فارسي‌زبان کند. اقدامات مخرب فرهنگي و اجتماعي اين شبکه ماهواره‌اي باعث شد کريميان به‌طور غيابي از سوي دادگاه به جرم فعاليت تبليغاتي عليه جمهوري اسلامي و اقدام عليه امنيت ملي به تحمل شش سال حبس محکوم شود. «GEM TV» در طول سال‌هاي اخير برخلاف ديگر شبکه‌هاي فارسي زبان که با مشکلات متعدد مالي روبه‌رو بوده‌اند، هر ساله در حال گسترش فعاليت‌هايش بوده است. کريميان توانست با ارتباط خوبي که با شرکاي اماراتي‌اش برقرار کرده بود، «ياه ست» اماراتي را به شبکه‌هاي فارسي زبان ماهواره‌اي معرفي کند و از راه تغيير فرکانس اين شبکه‌ها و آمدن‌شان به «ياه ست» درآمد خوبي کسب کند.  «GEM TV» شبکه اصلي پخش‌کننده سريال‌هاي تلويزيوني ساخت کشور ترکيه بود؛ سريال‌هايي که در آن بنيان‌هاي اخلاقي خانواده و مباني اخلاقي که خانواده‌هاي ايراني به آن پايبند هستند، با حمله و تخريب روبه‌رو مي‌شد، به نحوي که اين سريال‌ها زمينه ايجاد خيانت‌هاي متعددي ميان زوج‌هاي معمولاً جوان شده است. از طرفي ديگر رويکرد عجيب مجموعه شبکه‌هاي «GEM TV» در همراهي با برخي مسائل داخل ايران از جمله تبليغ ارزان‌قيمت کالاهاي تجاري و فرهنگي، پرداختن به بحث توليد ملي و معرفي برند‌هاي ايراني، باعث شده برخي اهالي سينما در اظهاراتي خواستار قانوني شدن تبليغات در شبکه «جم» شوند.  با اين حال قوه قضائيه نسبت به سينماگراني که تبليغات فيلم‌هاي‌شان را به «جم» مي‌سپردند قاطعيت داشت و با احضار چند تهيه‌کننده سينما، حتي کار را به توقيف فيلم‌هايي که تيزرهاي‌شان را از اين شبکه ماهواره‌اي پخش مي‌کردند، کشاند. جالب است که با وجود ترور و قتل مدير شبکه «GEM TV» کانال‌هاي مختلف وابسته به اين شبکه تا ساعت‌ها بعد هيچ واکنشي نسبت به قتل مديرشان نداشتند و به فعاليت عادي‌شان ادامه مي‌دادند اما از ديروز برخي فعاليت‌هاي اين کانال‌ها از جمله پخش موسيقي متوقف شده و روبان مشکي به نشان عزا در حاشيه کناري تصاوير کانال‌هاي متعلق به «جم» قرار داده شده است. با مرگ سعيد کريميان پلیس ترکیه اقدام به پلمب دفاتر شبکه جم کرده و کارمندان این شبکه مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. در روزهای گذشته منشی کریمیان نیز مورد سوءقصد قرار گرفته بود.
هنوز تکليف جانشين کریمیان در رأس مديريت مجموعه «GEM TV» مشخص نشده است.