خبر کوتاه


حمله تروريستي به اتوبوس سپاه

تروريست‌هاي وابسته به استکبار بغض خود را با حمله به اتوبوس کارکنان سپاه نشان دادند. قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه از حمله انتحاري تروريست‌هاي تکفيري به يک اتوبوس مدافعان ميهن اسلامي‌در جاده خاش ـ زاهدان خبر داد، اين حمله تروريستي به شهادت و مجروح شدن شماري از حافظان امنيت مرزهاي ميهن اسلامي‌منجر شد.

خطر برخی دوستان بيش از دشمنان

مرجع تقليد شيعيان با اشاره به مسائل روز و شعارهاي برخي افراد تندرو در راهپيمايي ۲۲ بهمن با بيان اينکه انقلاب و اسلام توسط دشمنان از بين نخواهد رفت، ولي ممکن است توسط دوستان ضربه بخورد و از بين برود، بيان کرد: سه گروه در داخل مي‌توانند اين ضربه را به انقلاب بزنند؛ اول گروهي که دعوت به اختلاف کرده و نغمه وحدت‌شکن سر مي‌دهند؛ گروه دوم کساني هستند که فقط به فکر منافع شخصي خود هستند و به بقيه مسائل کاري ندارند و گروه سوم نيز افراد تندرو هستند.به گزارش ايسنا، آيت‌الله مکارم شيرازي در ابتداي درس خارج خود گفت: امروز در زماني زندگي مي‌کنيم که خيلي‌ها براي خيلي از افراد ديگر بدگويي مي‌کنند و تهمت مي‌زنند و پشت سر آنان غيبت مي‌کنند. اين مفسر قرآن اظهار کرد: افراد تندرو بر اثر تندروي از بدنه اکثريت مردم جدا شده و مي‌توانند بيشتر مردم را از انقلاب جدا کنند، در حالي که قرآن فرموده شما امت معتدل و ميانه‌رو هستيد.مکارم شيرازي تصريح کرد: تندروها علاقه دارند ولي مسير را درست تشخيص نداده‌اند؛ رهبر انقلاب قبل از ۲۲ بهمن با صراحت فرمودند که شعارهاي اختلاف‌انگيز و شخصي ندهيد ولي در همين راهپيماي قم عده‎اي چه شعارهايي دادند.وي با بيان اينکه اين تندروي‌ها خيلي ضرر دارد، اظهار کرد: خطري از ناحيه دشمن بيروني انقلاب را تهديد نمي‌کند؛ ۴۰ سال گذشت و هر توطئه و نقشه‌اي داشتند نتوانستند ولي خطر از داخل وجود دارد و از ناحيه همين سه گروه است.

نشست ورشو بدون اشاره به ايران

مايک پمپئو و همتاي لهستاني‌اش در افتتاحيه نشست ورشو، در بيانيه‌ مشترکي موضوعات مورد بحث در اين نشست را اعلام کردند که ايران در ميان آن‌ها نبود.به گزارش ايسنا از تايمز او اسرائيل، مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکايي و جاکيچ کژاپوتوويژ، وزير امور خارجه لهستان در بيانيه مشترک آغازين نشست ورشو، موضوعات مورد بحث در اين نشست را بي‌ثباتي‌هاي سوريه و يمن و رابطه ميان اسرائيل و فلسطين عنوان کردند.اين مسئله برخلاف گفته‌هاي بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي است که ادعا کرده بود ايران محور اصلي گفت‌وگوها در نشست ورشو است.در بيانيه مشترک آغازين پمپئو و کژاپوتوويژ تنها به صورت غير مستقيم به ايران اشاره شده است.در اين بيانيه آمده است: ما انتظار داريم که هر کشور نظراتي را بيان کند که نشانگر منافع آن کشور باشد. اختلافات در يک حوزه نبايد باعث جلوگيري از وحدت در ساير حوزه‌ها شود. به طور مثال، دو کشور ما (آمريکا و لهستان) مواضع مخالفي بر سر توافق هسته‌اي ايران داشته‌اند. برخلاف اين اختلاف نظرات بزرگ، روابط ميان آمريکا و لهستان به قوت خود باقي است.

آمريکا دنبال جنگ با ايران نيست

نماينده ويژه وزارت خارجه آمريکا در امور ايران چالش‌هاي خاورميانه را محور نشست ورشو دانستبه گزارش ايلنا از الجزيره، «برايان هوک»، در مورد محورهاي نشست ورشو اعلام کرد که در اين قرار است درباره «چالش‌هاي موجود در خاورميانه» بحث و گفت‌وگو شود.وي گفت که کشورهاي اروپايي در اين نشست شرکت خواهند کرد.اين مقام آمريکايي در ادامه اظهارات خود مدعي شد: ادامه آزمايش‌هاي موشکي ايران باعث بالا رفتن احتمال نزاع و درگيري در منطقه مي‌شود.وي در مورد احتمال جنگ آمريکا عليه ايران گفت: آمريکا به دنبال شروع جنگ با ايران نيست.برايان هوک ضمن اعلام حمايت از تصميم ترامپ براي خروج از برجام مدعي شد که اين تصميم ترامپ آزادي لازم را به آمريکا براي فشار بيشتر و اقدام عليه ايران داده است.

روابط ايران و ژاپن بر بستر فرهنگ

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به نقش موثر کي شي دا در گسترش روابط دو کشور گفت: روابط ايران و ژاپن بر بستر فرهنگي استوار است.به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در ديدار رئيس گروه دوستي پارلماني ژاپن و ايران ادامه داد: در ذهن مردم ايران هيچ نقطه منفي نسبت به ملت ژاپن وجود ندارد و علاقه‌‌‌مند به گسترش روابط با کشور شما هستند، البته برخي کشورها در مسير اين روابط مشکلاتي ايجاد مي‌‌‌کنند که بايد براي مديريت آن چاره‌‌‌انديشي شود و به طور قطع نقش شما و گروه دوستي براي حل اين مشکل موثر است.رئيس قوه مقننه با اشاره به نشست ديروز خود با برخي صنعتگران و شرکت‌‌‌هاي مهم اقتصادي توکيو اظهار داشت: اين شرکت‌‌‌‌‌ها در زمينه نفت، گاز، پتروشيمي، صنايع دارويي و محيط زيست پروژه‌‌‌هاي مهمي‌را در ايران دنبال مي‌‌‌کردند که فعاليت آنها متوقف شده است و مسئولان اين شرکت‌‌ها بر اين باور بودند که بايد راه‌‌‌حلي در سيستم دولتي ژاپن اتخاذ شود که با توجه به تجربيات شما و کمک گروه دوستي مي‌‌توانيد در اين زمينه گام برداريد و ما نيز به شما کمک خواهيم کرد.

ايران در ليست سياه پولشويي اروپا

کميسيون اتحاديه اروپا ليست بروز شده خود از کشورهايي که مي‌گويد "بخاطر اهمال در مبارزه با حمايت مالي از تروريسم و پول‌شويي" براي اتحاديه اروپا تهديد هستند را منتشر کرد. نام ايران نيز در اين ليست ديده مي‌شود.به گزارش ايسنا از سي‌ان‌بي‌سي، اتحاديه اروپا ۲۳ کشور را به دلايل ياد شده در ليست سياه پولشويي قرار داده است. اين کشورها، افغانستان، ساموآي آمريکا، باهاماس، بوتسوانا، کره شمالي، اتيوپي، غنا، گوآم، ايران، عراق، ليبي، نيجريه، پاکستان، پاناما، پورتوريکو، ساموآ، عربستان سعودي، سريلانکا، سوريه، ترينيداد و توباگو، تونس، ويرجين آمريکا و يمن هستند. پاناما و عربستان تازه به اين ليست اضافه شده‌اند.علاوه بر آسيبي که به اعتبار اين کشورها وارد مي‌شود، قرار گرفتن در اين ليست، در روابط مالي با اتحاديه اروپا پيچيدگي‌هايي به وجود مي‌آورد. همچنين بانک‌هاي اتحاديه اروپا بايد بررسي‌هاي اضافه‌اي راجع به پرداخت پول به نهادهاي کشورهايي انجام دهد که در اين ليست قرار دارند.

ارتش ايران در اوج قدرت است

فرمانده قرارگاه منطقه شمالغرب ارتش گفت: امروز نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي‌ايران در اوج آمادگي و در نهايت قدرت قرار دارند. امير سرتيپ دوم علي حاجيلو با اشاره به برگزاري موفقيت آميز رزمايش اخير نيروي زميني ارتش در منطقه اصفهان افزود: در کمترين زمان ممکن ارتش اين رزمايش بي نظير را برگزار کرد که نشان از آمادگي اين نيرو در تمامي‌حوزه‌هاست.وي بيان کرد: امروز بدخواهان ايران در خلوت خود به شکست از نظام اسلامي‌و ملت بزرگ ايران اعتراف مي‌کنند که افتخار بزرگي براي مردم و کشورمان است. امير حاجيلو با تقدير از حضور گسترده مردم در راهپيمايي 22 بهمن اضافه کرد: با پيروزي انقلاب اسلامي‌ايران که برگرفته از الگوي حکومتي نبي اکرم اسلام بود تمامي‌معادلات و محاسبات دشمنان به ويژه استکبار جهاني به هم ريخت. فرمانده قرارگاه ارتش منطقه شمالغرب کشور ادامه داد: اکنون ايران امن‌‌ترين کشور در غرب آسيا و خاورميانه است و ارتش در کنار ديگر نيروهاي مسلح اجازه تهديد به هيچ قدرتي را نمي‌دهد. وي گفت: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي‌ايران به دنبال سلطه بر هيچ نقطه‌اي از جهان نيست و چشم طمع به هيچ کجا ندارد بلکه افزايش قدرت آن براي بازدارندگي است.