رشد 42 درصدي مبادلات تجاري ايران و پاکستان


گروه تجارت: بررسي آمار مبادلات ايران و پاکستان در10 ماهه سال جاري نشان ‌مي‌دهد که سطح مناسبات تجاري از مرز يک ميليارد دلار عبور کرده است و حجم تجارت نسبت به سال 1396 حدود 42 درصد رشد کرده است.

به گزارش تجارت به نقل از اتاق تهران؛ نمايندگان بخش خصوصي و دولتي ايران و پاکستان در نشستي در اتاق تهران به بررسي مشکلات موجود سر راه تجارت دو کشور پرداختند و قول همکاري براي تسهيل مراودات تجاري دادند.

در همايش مشترک اتاق بازرگاني تهران و سفارت پاکستان در ايران که با حضور جمعي از فعالان اقتصادي از دو کشور برگزار شد، وضعيت تجارت دو طرف و ظرفيت‌هاي مشترک همکاري‌ها در حوزه‌هاي اقتصادي مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومي‌اتاق تهران، در اين همايش سفير جمهوري اسلامي‌پاکستان در تهران از اعطاي ويزاي 6 ماهه يا يک‌ساله چند بار ورود (Multiple) به تجار و بازرگانان ايراني که از سوي اتاق تهران معرفي‌نامه داشته باشند، خبر داد. خانم رفعت مسعود همچنين از اجراي کارنه‌تير در مسير ترانزيتي ايران و پاکستان و عبور اولين کاميون ايراني به پاکستان بر اساس کنوانسيون TIR خبر داد. او همچنين خاطرنشان کرد که اقدامات براي حرکت هفتگي شش قطار باربري و کانتينربر ميان زاهدان و کويته پاکستان در دست انجام است.

در اين نشست که رييس اداره امور پاکستان وزارت امور خارجه و نماينده دفتر آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت نيز حضور داشتند، فرصتي ايجاد شد تا تجار و بازرگانان ايراني مسائل و مشکلات تجارت با پاکستان را با مسئولان ايراني و سفير پاکستان در تهران در ميان بگذارند.

در ابتداي اين گردهمايي، محمدرضا بختياري، معاون امور بين‌الملل اتاق تهران طي سخناني با اشاره به روابط ديرينه ايران و پاکستان، گفت: پاکستان يکي از شرکاي تجاري مهم ايران محسوب ‌مي‌شود و صادرات ايران به اين کشور در سال گذشته، حدود يک ميليارد دلار برآورد شده است. البته توقع از حجم تجارت دو کشور بيش از اين‌هاست و انتظار اين است که با افزايش مراودات، ارزش تجاري ايران و پاکستان افزايش پيدا کند.

او با بيان اينکه تجارت ايران و پاکستان در سال 1396 افت قابل‌توجهي را تجربه کرد، ادامه داد: تجارت دو کشور پيش از سال 1396، بالغ بر يک ميليارد دلار بود اما در اين سال به 600 ميليون دلار کاهش پيدا کرد. بررسي آمار مبادلات ايران و پاکستان در10 ماهه سال جاري نشان ‌مي‌دهد که سطح مناسبات تجاري از مرز يک ميليارد دلار عبور کرده است و حجم تجارت نسبت به سال 1396 حدود 42 درصد رشد کرده است.

معاون امور بين‌الملل اتاق بازرگاني تهران خطاب به فعالان اقتصادي حاضر در اين نشست ابراز اميدواري کرد که در اين جلسه هم‌انديشي، راهکارهايي براي توسعه روابط دوجانبه ارائه شود.

  • ضرورت برقراري تجارت آزاد ميان دو کشور

دبيرکل اتاق تهران در اين گردهمايي، در سخناني به برقراري صلح و آرامش ميان دو کشور ايران و پاکستان در طول تاريخ اشاره کرد و گفت: ظرفيت‌هاي بزرگي براي همکاري‌هاي مشترک دو کشور در حوزه‌هاي اقتصادي فراهم است، از اين رو دو کشور بايد به سمت برقراري تجارت آزاد گام بردارند و براي اجرايي کردن آن نيز دولت‌هاي دو کشور بايد همت کنند.بهمن عشقي با اشاره به اقتصاد رو به رشد پاکستان و بيان برخي شاخص‌هاي اقتصادي اين کشور در سطح بين‌المللي، افزود: به رغم همسايگي و قرابت ملت‌هاي دو کشور، مناسبات اقتصادي و تجاري ايران و پاکستان در سطح پاييني برقرار است که بايد دلايل آن موشکافي شود.به گفته وي، آمار گمرک ايران نشان مي‌دهد که تراز بازرگاني دو کشور طي سال گذشته، در حدود 800 ميليون دلار بوده است.

  • صدور رواديد 6 ماهه براي تجار ايراني

در ادامه اين جلسه، خانم رفعت مسعود، سفير پاکستان در ايران سخنان خود را با ارائه اطلاعاتي از کشور متبوع خويش آغاز کرد و گفت: پاکستان، کشوري با جمعيت حدود 210 ميليون نفر است که توليد ناخالص داخلي آن معادل 313 ميليارد دلار است. همچنين درآمد سرانه در ان حدود 1222 برآورد شده است. ارزش واردات پاکستان از سراسر جهان حدود 44 ميليارد دلار بوده و ارزش صادرات آن 17 ميليارد دلار است.

او با بيان اينکه واردات پاکستان از ايران، طيف گسترده‌اي از کالاها اعم از محصولات پتروشيمي، کشاورزي، سراميک و فرش است، ادامه داد: اما واردات ايران از پاکستان شامل اقلام محدودي در حوزه منسوجات و کشاورزي ‌مي‌شود. نتيجه آنکه صادرات ايران به پاکستان ظرف 9 ماه گذشته از آوريل تا دسامبر، 18 درصد رشد داشته و صادرات پاکستان به ايران طي همين مدت با کاهش 34 درصدي روبه‌رو شده و به همين دليل موازنه تجاري به نفع ايران است. سفير پاکستان در ايران ادامه داد: اين براي من مايه تعجب است که ايران به عنوان کشوري که در معرض تحريم بوده، توانسته است موازنه تجاري با پاکستان را به نفع خود حفظ کند و متاسفانه ما نتوانسته‌ايم صادرات بالايي به ايران داشته باشيم.او با اشاره به اينکه در سال 2006 ميان دو کشور موافقت‌نامه ترجيحي به امضا رسيده است، در اين باره توضيح داد: اين موافقت‌نامه به‌رغم آنکه فهرست کالاها نيز در آن نهايي شد، هنوز اجرايي نشده است. در آخرين مذاکرات وزراي خارجه دو طرف، عنوان شد که ايران ‌مي‌خواهد به فهرست موافقت‌نامه ترجيحي اقلامي‌اضافه کند. اما از نظر من بهتر است به جاي اجراي چنين موافقت‌نامه‌اي به سوي تجارت آزاد حرکت کرده تا بدين ترتيب مشکلات غيرتعرفه‌اي بازرگانان دو طرف نيز برطرف شود.رفعت مسعود با اشاره به اينکه بخشي از تجارت دو کشور از طريق راه‌آهن و کاميون انجام ‌مي‌گيرد، ادامه داد: ميان ايران و پاکستان کنوانسيون TIR به امضا رسيده است و همان‌طور که کاميون‌هاي ايراني توانسته‌اند وارد پاکستان شوند، اميدواريم کاميون‌هاي پاکستاني نيز امکان ورود به خاک ايران را بيابند.

  • اعتراض به موانع غيرتعرفه‌اي براي تجار پاکستاني

او همچنين تشکيل کميته‌هاي مشترک مرزي را در توسعه روابط تجاري موثر دانست و گفت: ما مساله صدور ويزا براي تاجران ايراني را حل کرده‌ايم؛ به موجب مصوبه کميته مشترک مرزي، هر تاجر ايراني با در دست داشتن نامه از اتاق‌هاي بازرگاني ‌مي‌تواند ويزاي شش ماهه از پاکستان دريافت کند.

سفير پاکستان در ايران نبود کانال‌هاي بانکي موثر ميان دو کشور را يکي از چالش‌هاي توسعه مراودات تجاري دانست و گفت: پاکستان و ايران يک موافقت‌نامه پرداختي منعقد کرده بودند که دوره آن منقضي شده است. هرچند در دوره‌اي که اين موافقت‌نامه برقرار بود نيز مفاد آن به اجرا درنيامد. پيشنهادي که در اين زمينه وجود دارد اين است که يک بانک ايراني شعبه‌اي در پاکستان راه‌اندازي کند و معاملات را با ارزهاي داخلي، ريال يا روپيه پشتيباني کند. در اين زمينه مذاکره با بانک مرکزي دو طرف راهگشا خواهد بود.رفعت مسعود گفت: بازرگانان پاکستاني ‌مي‌گويند ما با تبعيض مقامات ايراني رو‌به‌رو هستيم و موازنه تجاري دو کشور نيز همين مساله را نشان ‌مي‌دهد. تحقيقات من نشان ‌مي‌دهد واردکنندگان ايراني ‌مي‌توانند با نرخ‌هاي رسمي‌ارز مبادله کنند اما صادرکنندگان پاکستاني به ايران از چنين امکاني برخوردار نيستند. موانع غيرتعرفه‌اي و ماليات بر بار و جاده که توسط طرف ايراني اخذ ‌مي‌شود، از ديگر موارد مورد اعتراض تجار پاکستاني است.او همچنين گفت: صادرکنندگان برنج از پاکستان به ايران نيز اين گلايه را مطرح ‌مي‌کنند که زمان آزمايش برنج در آزمايشگاه‌هاي ايران بسيار طولاني است. سيب ايران در پاکستان نيز با چنين مشکلي مواجه است و بايد اين مشکلات و مشکلاتي از اين دست براي بازرگانان دو طرف حل شود.