وزیر امور خارجه: مردم پایه اقتدار این حکومت هستند

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی علاوه بر اصل عزت، حکمت و مصلحت دو مبنای درونزایی و برون گرایی را در سطح جهان دنبال می کند، گفت: آغوش جمهوری اسلامی برای ارتباطات بین المللی باز است و برای هیچ کشوری تهدید نیست. ما با هیچ کجا سرجنگ نداریم، اما از خودمان با قدرت دفاع می کنیم.
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف روز سه شنبه در نشست بررسی سیاست خارجی 40 ساله جمهوری اسلامی که با حضور وزرای خارجه بعد از پیروزی انقلاب و سفرا و نمایندگی های مقیم تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه مردم به عنوان پایه های اصلی اقتدار و امنیت ایران فشارهای دشمن را خنثی می کنند، گفت: این ملت وقتی پای مصالح ملی و امنیت ملی به میان می آید زیر باران و برف در خیابان حضور می‌یابند و نمایشی را در مقابل جهانیان نشان می دهند که بی سابقه است.
وی ادامه داد: این مردم هستند که علیرغم همه کاستی های ما و علیرغم همه فشارهایی که هم به خاطر مشکلات مدیریتی و هم تحریم‌های خارجی دارند، ایستاده اند.
وزیر امور خارجه گفت: من چیزی ندیدم جز اینکه باید به عنوان یک کارگزار سر تعظیم در مقابل این ملت فرود بیاورم. همانطور که امام فرمودند اینها هستند که ما همه خدمتگزاران آنها هستیم، این ملت در طول چهل سال علی‌رغم همه فشارها و همه جنگ ها ایستادگی کرده است.


ظریف ادامه داد: مردم پایه اقتدار این حکومت هستند و برای همین هم هست که برای ما رعایت حقوق این مردم تنها یک امر اخلاقی نیست، بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. ما به چیز دیگری جز مردم وابسته نیستیم.
وی تصریح کرد: ما بدون مردم هیچ هستیم و با این مردم همه چیز هستیم، این قاعده اول جمهوری اسلامی است؛ ما توانستیم استقلال ، توسعه، امنیت و آرامش خودمان را با اتکای به مردم به دست بیاوریم و حفظ کنیم.
وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی علاوه بر اصل عزت حکمت و مصلحت دو مبنا برای سیاست خود در سطح جهان داشته است.
وی ادامه داد: یکی از این دو مبنا درونزایی و دیگری برون گرایی است؛ مبنای درون زایی ما ناشی از تجربه تاریخی مردم ایران است.
ظریف یاد آور شد: مردم ما در گذشته شاهد تلاش بیگانگان برای سلطه بر این کشور و مقدرات آن بودند و دیدند که سیاست ما در سفارتخانه های خارجی تعیین می‌شود و آینده و مقدرات ما در سایر کشورها تصمیم‌گیری می‌شود.
وزیر امور خارجه گفت: نه اینکه دولت قبل کاملاً در همه حوزه‌ها دنباله‌رو بود. نه اینگونه بود و نه انصاف است که این را بگوییم. در برخی حوزه‌ها تلاش می‌کرد توازنی ایجاد بکند، اما آنچه که اتفاق می افتاد این بود که هرجا که برای قدرت‌های مهم، مهم بود همسو بود و هر جا که قابل توجه بود، همراهی می کرد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: در مواردی دیدگاه‌هایی را از طرف خود مطرح می‌کرد و این یک واقعیت است، اما در گذشته سیاست ها در سفارتخانه ها تعیین و پیگیری می شد، لذا عنصر اتکای به خود و خودباوری مهمترین عنصری بود که در انقلاب اسلامی خود را نشان داد و این خواست ملت بود.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: انقلاب ما انقلابی نبود که یک جبهه پیشتاز که وابستگی خارجی داشت آن را به ثمر رسانده باشد و لذا آن جبهه برای مردم تعیین تکلیف کند که به کدام سمت حرکت کنند، بلکه مردم بودند که با رهبری حضرت امام (ره) انقلاب را به نتیجه رساندند و مردم بودند که به خیابان‌ها آمدند و امروز هم به خیابان ها می آیند.
ظریف یادآور شد: جنگی به ما تحمیل شد که همه همراه متجاوز بودند. در تاریخ شورای امنیت سابقه ندارد که در جنگی که تجاوزی رخ داده یک هفته صبر کنند و بعد قطعنامه ای را به تصویب برسانند که حتی از طرفین نخواهند به مرزهای شناخته شده بین المللی برگردند. صدام هم به ایران و هم به کویت حمله کرد. وقتی قطعنامه 479 را با قطعنامه 660 مقایسه کنید بی سابقه است.