سیرک ورشو نماد درماندگی آمریکا


گروه سیاسی: در اينکه مدتهاست دشمني عليه جمهوري اسلامي‌ايران آغاز شده و پاياني هم ندارد، ترديدي نيست اما اينکه دشمني علني شود و براي اين دشمني تيم جمع کنند، جاي تعجب دارد. بي شک بزرگترين دشمن جمهوري اسلامي، آمريکا و رژيم صهيونيستي است و جديدترين اقدام آنان ، سفر مقامات آمريکايي به نقاط جهان و جمع آوري تيم دشمني با ايران است.

در اين رابطه مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه 22 دي ماه در جريان سفر خاورميانه‌اي خود در گفت وگو با شبکه خبري فاکس نيوز از برگزاري يک گردهمايي بين المللي با تمرکز بر فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران در روزهاي 13 و 14 فوريه (24 و 25 بهمن) در ورشو پايتخت لهستان با حضور متحدان آمريکا از جمله بعضي شيخ نشين‌هاي حاشيه خليج فارس و در راس آنها عربستان سعودي و نيز رژيم صهيونيستي خبر داد. اين در حالي است که مردم ايران در راهپيمايي 22 بهمن به جهانيان اعلام کردند که به نظام ايمان دارند و تا پاي جان از آرمانهاي انقلاب حراست خواهند کرد. اينکه نشست ضد ايراني دو روز پس از 22 بهمن برگزار مي‌شود نيز معنا دارد است. گفته مي‌شود که برخي گروه‌هاي تروريستي نيز به اين نشست فرا خوانده شده اند.کشورهاي بزرگ اروپايي به علاوه بسياري از کشورهاي منطقه از جمله کشورهاي مهم عربي و ترکيه از مشارکت در اين نشست به رغم دعوتي که واشنگتن از آنها کرده، خودداري کرده اند.واشنگتن مي‌کوشد با ادعاي اينکه اين نشست صرفا عليه ايران نيست و اوضاع خاورميانه را بحث و بررسي مي‌کند، کشورهاي موثر دنيا را به شرکت در اين نشست ترغيب کند.لهستان در حالي ميزبان اين نشست شده است که ايرانيان 70 سال قبل، پذيراي بيش از يک‌صد هزار پناهجوي لهستاني بودند. حتي امروز نيز مردم کشورهاي همسايه، ايران را پناهگاهي امن در روزهاي سخت مي‌دانند.محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران در واکنش به اعلام برگزاري کنفرانس ضد ايراني در لهستان از سوي پمپئو، به کشور ميزبان و شرکت‌کنندگان کنفرانس در توئيتي يادآوري کرد: کساني که در آخرين نمايش ضد ايراني توسط آمريکا شرکت کرده بودند، يا مرده‌اند، يا بي آبرو شده و يا به حاشيه رانده شده اند؛ و ايران قوي تر از هميشه است. دولت لهستان نمي‌تواند اين ننگ را پاک کند؛ در حالي که ايران، لهستاني‌ها را در جنگ جهاني دوم نجات داد؛ اين کشور اکنون ميزبان يک سيرک درمانده ضد ايراني مي‌شود.

  • نشست بي ارزش

در اين رابطه رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح نشست ورشو را بي ارزش توصيف کرد و گفت: اين نشست تاثيري در کارها و قدرت ايران نخواهد داشت. سرلشگر محمد باقري در گفت وگو با ايرنا افزود: لهستان قول داده که در نشست ورشو هيچ حرفي عليه ايران زده نمي‌شود.وي افزود: بايد منتظر بود تا اين نشست برگزار شود و ببينيم که لهستاني‌ها چقدر به قول خود وفادار هستند.رييس ستادکل نيروهاي مسلح اين نشست را بي ارزش و بي اهميت توصيف کرد و اظهار داشت: چه در نشست ورشو عليه ايران حرفي زده شود و چه حرفي زده نشود، تاثيري در اقدامات و قدرت جمهوري اسلامي‌ايران نخواهد داشت.

  • تشکر از موضع لبنان عليه ورشو

«جبران باسيل» وزير خارجه لبنان در نشست خبري مشترک با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان با انتقاد از نشست ورشو اعلام کرد که در اين نشست شرکت نخواهد کرد. ظريف نيز با تاکيد بر اينکه همکاري ايران و لبنان عليه هيچکس نيست و به نفع همه است، به ويژه به نفع مردم ايران و لبنان، از موضع قوي دولت لبنان عليه اجلاس ورشو سپاسگزاري کرد و گفت: مشکل منطقه و جهان ما مشکل تجاوز و اشغالگري رژيم صهيونيستي است. نبايد اجازه دهيم ديگران با ايجاد خطرات تصنعي، خطر واقعي را از منطقه ما به فراموشي بسپارند.

  • رفتار دو پهلوي آلمان

در همين رابطه وزير امور خارجه آلمان در کنفرانس ورشو شرکت نمي‌کند و يکي از مقام‌هاي وزارت امور خارجه به عنوان جايگزين وي در اين کنفرانس حضور خواهد داشت. به گزارش ايلنا از ديلي ميرور، يک مقام رسمي‌وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که «هايکو ماس»، وزير امور خارجه آلمان در کنفرانس ورشو شرکت نمي‌کند و «نيل آنن»، يکي از مقام‌هاي ارشد وزارت امور خارجه به عنوان جايگزين وي در اين کنفرانس حضور خواهد داشت. اين در حالي است که بسياري از کشورهاي اروپايي اعلام کرده بودند در اين همايش شرکت نخواهند کرد.

ايالات متحده و لهستان اعلام کردند که نشست وزراي بين‌المللي درباره صلح و امنيت در خاورميانه و مسائل مهم مانند تروريسم، توسعه و گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي صحبت خواهد کرد.اين در حالي است که سخنان اخير مقام‌هاي ارشد ايالات متحده و لهستان منجر به گمانه‌زني در مورد تلاش براي ساختن يک ائتلاف ضدايراني شده است.مايک پمپئو، وزير امور خارجه ايالات متحده، تاکيد کرد که تمرکز کنفرانس بر ايران خواهد بود، در حاليکه وزير خارجه لهستان تأييد کرد که مقام‌هاي ايراني به اين نشست دعوت نشده‌اند.

  • بهانه هوشمندانه موگريني

از سوي ديگر يک استاد علوم سياسي و روابط بين الملل دانشگاه آمستردام با اشاره به ماهيت ضدايراني نشست ورشو تاکيد کرد: صحبت‌هاي موگريني را يک بهانه سياسي هوشمندانه براي عدم شرکت در اين نشست مي‌دانم و اميدوارم وي بر موضع خود مبني بر عدم حضور در لهستان پايبند باشد. پاول آرتز با تاکيد بر اينکه کنفرانس ورشو به احتمال زياد يک کنفرانس با موضوع ايران و تهديد ايران خواهد بود در خصوص عدم حضور موگريني در اين کنفرانس گفت: اينکه موگريني اعلام کرده در زمان برگزاري اين نشست در اروپا نيست و نمي‌تواند در اين اجلاس شرکت کند، اين گفته موگريني را دستاويز يک بهانه سياسي هوشمندانه براي عدم شرکت در اين نشست مي‌دانم و اميدوارم موگريني بر موضع خود مبني بر عدم حضور در لهستان پايبند باشد. من باور دارم موگريني مانند هميشه بر گفته خود پافشاري مي‌کند.وي در پاسخ به اينکه قرار است نتانياهو در اين نشست سخنراني کند، چه پيش‌بيني از اين سخنراني مي‌کنيد؟ گفت: موضع اسرائيل کاملا روشن است؛ آنها ايران را يک تهديد مي‌دانند هر چند که به نظر من اين موضوع يک رويکرد و ادعاي واهي و بي‌منطق است.

  • احتمال تشکيل 6 کميته عليه ايران

در همين رابطه روزنامه شرق الاوسط مدعي شد که انتظار مي‌رود در نشست ورشو لهستان بر سر آنچه "ارتقاي امنيت و ثبات منطقه" خوانده مي‌شود، شش کميته به منظور "تغيير رفتار ايران در منطقه" تشکيل شود.به نوشته اين روزنامه قرار است اين کميته‌ها به بررسي موضوعاتي در زمينه‌هاي مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي، امنيت سايبري، ارتقاي موشک‌هاي بالستيک، حفظ ايمني و امنيت راه‌هاي دريايي و حقوق بشر بپردازند.به ادعاي اين روزنامه، تمامي‌اين موارد مي‌توانند به تغيير رفتار ايران در منطقه منجر شوند.به گزارش ايسنا، تحليلگران آمريکايي مي‌گويند لهستان به منظور امتيازگيري از آمريکا حاضر به برگزاري اين کنفرانس در ورشو شده است.کشورهاي اروپايي عضو ۱+۵ پس از نقض توافق‌نامه بين المللي برجام توسط آمريکا هيچ اقدامي‌عليه اين کشور انجام ندادند. اين کشورها بدون آنکه به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده باشند از ضرورت توافق جديد با ايران در زمينه‌هاي ديگر صحبت مي‌کنند و قصد دارند با ايجاد فشار عليه ايران، تهران را به تصور خود مجبور به پذيرفتن خواسته‌هايشان کنند.